Swedish Survivalist

Är du förberedd?




Ny tråd Svara på tråd  [ 31 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Kalorier i naturen?
InläggPostat: mån 15 jan 2018, 09:53 
Offline
Är det röda det som pekar mot norr?
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 12 jan 2018, 15:37
Inlägg: 25
Jag har läst många olika guider om hur man ska överleva i naturen, på vad denna ger. Men de ätbara saker som pekas ut innehåller antingen väldigt lite kalorier, eller förekommer i sådan liten ska att det är omöjligt att livnära sig på dessa.

Många saker är ju ätbara(maskrosblad tex), men inntehåller nog inte tillräckligt med kalorier för att ens motivera arbetet med att plocka dessa. Har jag missat något? Finns det tex potatis växandes vilt i Sverige?

Frågeställningen får mig att tänka på en expedition robbinsontävling för många år sedan, där vissa av deltagarna var på en ö där de inte fick någon mat. Efter att dessa hade letat igenom ön efter mat och konstaterat att det inte fanns så låg dom stilla i sanden i flera dygn för att spara så mycket energi som möjligt.

Är det kalorimässigt lönsamt att leta efter mat i naturen?(om man då inte räknar med att hitta odlad mark förståss).


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Kalorier i naturen?
InläggPostat: mån 15 jan 2018, 11:40 
Offline
There's no fate but what we make for ourselves
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 29 sep 2017, 17:06
Inlägg: 629
Nej, syftet med att äta lavar och sånt är att överleva tills någon räddning dyker upp. Om det är säsong kan man ha en bra kortare tid med lingon och blåbär men sen kommer det vara fucked up igen.
Jaga, fiska, odla är det som gäller på sikt.

_________________
We know some people do incredibly stupid and unpredictable things. But if we haven’t planned for that incredibly stupid or unpredictable thing, maybe we end up being the stupid person, and a victim of the unpredicted thing.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Kalorier i naturen?
InläggPostat: mån 15 jan 2018, 12:00 
Offline
Är det röda det som pekar mot norr?
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 12 jan 2018, 15:37
Inlägg: 25
Givetvis är det svårt att klara sig på lång sikt, men hur är det på kort sikt? Är det möjligt att få i sig så mycket energi från lavar att det faktiskt överväger energin som går åt när man anskaffar dessa? Kan man få ihop 1/10 av sitt dagsbehov på en dag tex?


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Kalorier i naturen?
InläggPostat: mån 15 jan 2018, 12:25 
Offline
There's no fate but what we make for ourselves
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 29 sep 2017, 17:06
Inlägg: 629
Om man sätter sig mitt i blåbärsriset så kanske man kan få ihop 500g blåbär inom armlängds avstånd. Det är en tiondels dagsbehov.

_________________
We know some people do incredibly stupid and unpredictable things. But if we haven’t planned for that incredibly stupid or unpredictable thing, maybe we end up being the stupid person, and a victim of the unpredicted thing.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Kalorier i naturen?
InläggPostat: mån 15 jan 2018, 13:09 
Offline
Kreditkortsberoende

Blev medlem: tis 12 apr 2016, 12:02
Inlägg: 136
Arméns överlevnadshandbok innehåller tabeller på kaloriinnehåll i vilda växter. Men vintertid blir det kärvt...


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Kalorier i naturen?
InläggPostat: mån 15 jan 2018, 13:33 
Offline
Samlar kokböcker från 1800-talet

Blev medlem: ons 13 aug 2014, 21:21
Inlägg: 715
Skal man hente kaloriene bare fra naturen, så blir det nok sult, men sanking er en viktig del av prepping for meg. Det å hente, tilberede og eventuelt konservere kalorier, fra naturen, vil være minst like viktig som dyrehold, dyrking, jakting og fisking om vi må leve av det vi holder på med.

Jeg er på ingen måte noen overlevelsesekspert, men vi bor i kystområde og mye rundt her i naturen kan spises. Kelp / tang skrives det om i en annen tråd, lav, nøtter, frukter, røtter, bær, egg, skudd, sopp,skjell, sniglar, musling,... Det er mye som kommer til å måtte bli en del av kostholdet om storsamfunnet bryter sammen :lol:


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Kalorier i naturen?
InläggPostat: mån 15 jan 2018, 14:51 
Offline
När folk är överens med mig har jag en känsla av att jag måste ha fel.

Blev medlem: mån 31 dec 2012, 18:24
Inlägg: 270
Om jag förstått det rätt behövs kolhydrater för att förbränna fettreserverna i kroppen, man kan alltså gå back på kalorierna men klara sig på förbränning av sina reserver. Om man inte äter alls blir det dessutom svårare att smälta den föda man helt plötsligt träffar på, magen klarar inte av det. Svamp tex har ju nästa inga kalorier men kan hålla magen igång i väntan på bättre tider.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Kalorier i naturen?
InläggPostat: mån 15 jan 2018, 15:38 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 11 apr 2010, 14:10
Inlägg: 8751
Ett gräs som är användbart är kvickrot . Nu används det för att korsa fram en ny typ av vete som ska bli flerårigt .

En varning som inte står i nedanstående länk är att mjöldrygesvampar kan växa uppe i axet så vill man plocka fröna och använda bör man plocka bort dessa små svampar . Men små ? de är större än fröna i axet och syns tydligt . Giftigheten ska även avta efter lång tids lagring .

http://www.pfaf.org/user/plant.aspx?Lat ... gia+repens

Går att göra mjöl av rötterna , koka en sockersöt sirap på rötterna , rostade rötter som kaffesurrogat . sockersirapen för att brygga öl , fröna , unga skott som sallad mm

_________________
http://huntingworkingairedales.com/aire ... age_3.html


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Kalorier i naturen?
InläggPostat: mån 15 jan 2018, 17:04 
Offline
Tränar vakthöns

Blev medlem: lör 18 jun 2016, 23:28
Inlägg: 2006
Är det rätt tid på årekt kan man koka ihop sav så att den blir koncentrerad.

_________________
/Zombie -->(x)q(/)


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Kalorier i naturen?
InläggPostat: mån 15 jan 2018, 19:33 
Att fasta på endast vatten eller att samla in ätliga växter och bär har på kort sikt visats vara ungefär lika effektivt. Dina prioriteter på kort sikt är att bibehålla kroppsvärmen och bibehålla vätskebalansen, vilket gör att du bör prioritera att skapa ett fullgott skydd mot elementen, göra upp och underhålla eld, och upprätta en god rutin för vattenrening.

Sedan bör det påpekas att exempelvis blåbär inte är en bra födokälla om du är ute efter en energikick, eftersom blåbär innehåller myrtilin, vilket ger en insulinliknande effekt och faktiskt kan sänka din blodsockerhalt, vilken i brist på annan mat redan lär vara nog så låg.

Testa ett överlevnadsdygn med blåbär som diet, och ni kommer att vara i sämre skick än om ni bara drack vatten.


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Kalorier i naturen?
InläggPostat: mån 15 jan 2018, 20:07 
Offline
Är det röda det som pekar mot norr?
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 12 jan 2018, 15:37
Inlägg: 25
oldie skrev:
Om jag förstått det rätt behövs kolhydrater för att förbränna fettreserverna i kroppen, man kan alltså gå back på kalorierna men klara sig på förbränning av sina reserver. Om man inte äter alls blir det dessutom svårare att smälta den föda man helt plötsligt träffar på, magen klarar inte av det. Svamp tex har ju nästa inga kalorier men kan hålla magen igång i väntan på bättre tider.


Jag har hört samma sak fast om B-vitamin(någon av dom), forskning som gjordes på folk som hungersstrejkade visade att om man inte fick någon Vitamin B så kunde man i princip "svälta ihjäl" och lämna en överviktig kropp. Någon som vet om det stämmer?


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Kalorier i naturen?
InläggPostat: mån 15 jan 2018, 21:20 
Offline
Är det röda det som pekar mot norr?
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 05 jan 2018, 19:51
Inlägg: 25
Vet inte, men i teorin bör man kunna balansera det genom att peta i sig insekter eller vad man nu hittar, de bör ge något tillskott av Vitamin B-12 om jag minns rätt.
Tex myrägg och puppor, mm bör ge hygglig ratio om man dyker på en myrstack.

_________________
Survive or die!


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Kalorier i naturen?
InläggPostat: mån 15 jan 2018, 22:31 
Offline
Är det röda det som pekar mot norr?
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 12 jan 2018, 15:37
Inlägg: 25
Lavarna verkar innehålla ca 5% kolhyderater, dvs 850kJ per kilo, så dagsbehovet ligger då någonstans på runt 12kg. Det blir nog lite mastigt efter ett tag :lol:


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Kalorier i naturen?
InläggPostat: mån 15 jan 2018, 22:42 
Offline
Tränar vakthöns

Blev medlem: lör 18 jun 2016, 23:28
Inlägg: 2006
Evolutionärt sett är vi så förtjusta i kalorier, fett, socker och salt för att det är svårt att få tag på i naturen. Det är därför många västerlänningar med praktiskt taget fri tillgång på sådant äter sig för feta. Så vitt jag vet är väl praktiskt taget allt viltkött magert också. Det finns ju fet fisk, men jag tror inte det är så värst mycket kalorier i det i alla fall.

_________________
/Zombie -->(x)q(/)


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Kalorier i naturen?
InläggPostat: mån 15 jan 2018, 22:47 
Offline
Är det röda det som pekar mot norr?
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 05 jan 2018, 19:51
Inlägg: 25
Ja, dagen lär bli en i princip oavbruten jakt på saker som går att äta, men om man väger en hel dags samlande av insekter stärkelserika rötter och vad helst annat du kan hitta som ger någon form av mer näring än det krävs att bryta ned det i kombination, tex småfisk, musslor, etc mot att jaga efter en älg i flera dagar och inte ha någon garanti.

Fisk är ett kort, men även där är det svårt att få tag på tillräckligt för att fylla dagsbehovet i en riktig nödsituation.

Snara smådjur är också saker som tar lång tid i anspråk och inte ger ett garanterat utbyte, men jag skulle sätta ut allt som gick parallellt med samlandet av saker man vet att man har större chans att komma över.

Tex självbeten för fisk, snaror för smådjur och annat medan jag samlade annat.

Det är främst fett och kolhydrater du behöver ha tag på löpande, kolhydrater är troligen det du har störst chans att få tag på som går att räkna på.

Enbart högproteinkost kommer att ge minus om man inte kan balansera det med fett eller sockerarter.

_________________
Survive or die!


Top
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 31 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3  Nästa


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet