Swedish Survivalist

Är du förberedd?




Ny tråd Svara på tråd  [ 17 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Rent praktiskt - Vet ni vad ni kan äta i skogen?
InläggPostat: sön 25 apr 2010, 20:05 
Offline
Kan man äta myror?
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 07 aug 2009, 16:52
Inlägg: 282
Ort: Stockholm
Tänkte kolla kunskapsnivån. Rent praktiskt; Om ni har hamnat vilse ute i skogen eller av någon anledning befinner er i djupaste skogen. Vet ni vad ni kan äta och inte äta?
Ni kanske känner till ätliga växter till namnet, men kan ni känna igen växten till utseendet utan att förväxla det med andra plantor?

Praktisk användbar kunskap. Sen att du kan rabbla upp 100 olika växter gör dig ingen nytta om du inte känner igen växten ute i skogen.

_________________
“Vissa gav gud hjärnor, andra streck vinklar och stjärnor”


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Rent praktiskt - Vet ni vad ni kan äta i skogen?
InläggPostat: sön 25 apr 2010, 21:35 
Offline
När folk är överens med mig har jag en känsla av att jag måste ha fel.

Blev medlem: tis 23 mar 2010, 15:56
Inlägg: 265
skulle klara mig hyggligt i skogen utom vintertid. man skulle säkert banta en del eftersom det krävs ganska mycket energi bara att samla in ätbara växter men svälta ihjäl skulle jag inte. Om jag dessutom fick bedriva lite jakt och kanske fiske så skulle jag säkert klara mig.

Jag har testat detta under lite olika årstider men som sagt vintern är en svår tid.
ska villigt erkänna att fiske inte är min grej. brukar sluta med tomma krokar. nästen bättre att själv käka maskarna hehe


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Rent praktiskt - Vet ni vad ni kan äta i skogen?
InläggPostat: sön 25 apr 2010, 21:48 
Offline
Yuppie survivalist
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor 17 apr 2008, 12:10
Inlägg: 933
Ort: Jämtland/Östersund "i ett tag till"
En del
Jag känner till några ätbara växter och de som jag kan känner jag till väl.
Jag känner även till några som man skall undvika och även dessa är jag säker på

/Morgan :mrgreen:

Edit: Ursäkta stavar som en krika har rättstevat :)

_________________
---===={{ Preparatus Supervivet }}====---


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Rent praktiskt - Vet ni vad ni kan äta i skogen?
InläggPostat: sön 25 apr 2010, 21:58 
Offline
Jag har en ficklampa. Tror jag ...

Blev medlem: lör 06 mar 2010, 02:43
Inlägg: 14
Ort: Utanför fjollträsk
Jag kan tyvärr inte så mycket som jag skulle vilja gällande ätbara växter i skogen. Men jag skulle koka te på barr för att få i mig cvitamin, käka blåbär o lingon och gräva efter mask och äta sniglar, snäckor fisk. Rötter från vass ska man ju kunna äta och rötterfrån hundkex ska vara bra, men eftersom jag inte kan se skillnad på hundkex och den farliga växten som jag ej vet vad den heter så undviker jag det. Maskrosor går bra. Ja frågan är väl bara hur mycket enrergi man vill lägga ner på letandet av föda. Ska jag vara ute en vecka så kanske jag inte ens behöver tänka på föda direkt, kommer inte dö i alla fall och en vecka utan mat tror jag inte man blir en hjärndöd zombie av heller. Men att överleva i skogen året runt skulle jag i ärlighetens namn nog inte klara av utan jaktredskap eller dylikt osv.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Rent praktiskt - Vet ni vad ni kan äta i skogen?
InläggPostat: sön 25 apr 2010, 22:10 
Offline
mattermosgourmet

Blev medlem: tor 21 jan 2010, 19:49
Inlägg: 831
Lavar är något jag ska träna på för de känns ha en avgörande betydelse i mina skogar vintertid.

_________________
En knivlös karl är sämre än en rumplös märr.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Rent praktiskt - Vet ni vad ni kan äta i skogen?
InläggPostat: sön 25 apr 2010, 22:31 
Offline
Chefen

Blev medlem: lör 20 jan 2007, 04:09
Inlägg: 2477
Ort: Sveriges Lärosäte
Så länge det inte är vinter skulle jag nog kunna samla ihop 500-1000 kilocalorier per dag, och förflytta mig uppemot en mil per dygn, längre sträcka dag 1 och 2. Lite bör man äta varje dag, äter man 500 kcal per dag så kommer man att ha en relativt hög prestationsförmåga i ca tre veckor, äter man inget är man en zombie inom en vecka. Efter tre veckor behöver man komplettera kolhydraterna med proteiner för att behålla en viss prestationsförmåga ett tag till.

_________________
Hoping for the best but expecting the worst.

Den förberedde överlever.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Rent praktiskt - Vet ni vad ni kan äta i skogen?
InläggPostat: sön 25 apr 2010, 23:05 
Offline
Mina ficklampor lyser starkare än dina!
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 25 jan 2009, 00:15
Inlägg: 1321
Ort: Vänersborg
Tyvärr inte så mkt som jag skulle vilja, samt att det många gånger tar mer energi att leta efter föda jämför vad man får ut av det. Så vid vilsesituationer så skulle jag nog traska på o dricka vatten vid möjlighet men gäller det längre så får jag nog förlita mig på nån slags jakt av djur/fiske. Växter är luriga att äta eftersom många ätbara har en tvilling som är dödligt giftig många gånger. Maskros, kaveldun och bär är jag säker på. Tallbarste värmer och ger lite energi men det är inte mkt tyvärr.
Är det dessutom vintertider så gör det saker mkt svårare. Är det massa snö så är vattenfrågan löst iaf =)

_________________
Har inte uppdaterat på länge men...
http://swehanks.wordpress.com/


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Rent praktiskt - Vet ni vad ni kan äta i skogen?
InläggPostat: sön 21 nov 2010, 17:19 
Offline
Min ryggsäck är nog för liten...

Blev medlem: fre 19 nov 2010, 15:18
Inlägg: 36
Jodå, jag skulle klara mig ganska bra. På vintern skulle det vara svårt, det måste medges, eftersom jag inte är någon fena på fällor, så det skulle vara svårt för mig att fånga ekorrar, harar och andra djur som rör sig ute på vintern. Men jag vet hur man känner igen giftiga svampar, och vilka man skall undvika att plocka om man är osäker, jag känner dessutom igen ett tiotal som jag vet är mycket goda och inte bara fungerar som bukfylla. Jag vet hur stensöta, ätlig fläder, ramslök, gökärt (har en väldigt god lakritssmakande rot med mycket kolhydrater), maskrosor och kirskål ser ut, och jag tror jag känner igen svinmålla också.

Jag vet hur man bygger en mjärde av tunna vidjor (även om jag aldrig provat att fånga fisk med en sådan mjärde) om man inte är så bra på att fånga fisk med rev.

Jag har ätit både myror och gräshoppor och har inget problem med att äta insekter. För den som är en aning kräsmagad har jag ett knep: samla så många insekter du kan och lägg dem i en snuskburk eller liknande. Ställ burken i glöden efter en eld och sätt på locket så dör de snart om du inte redan dödat dem. Torka dem sedan och mal dem så har du ditt eget proteinpulver, som kan blandas med mjöl för att göra bröd, eller i havregryn för att göra gröt. I princip helt smaklöst, och du får i dig en hel del protein som annars kan vara svårt att få tag på. Insekter finns ju precis överallt. Hittar man en stillastående vattensamling på sommaren så kan man säkerligen skopa upp decilitervis med mygglarver, som man kan koka och äta. Annars är det bara att lyfta på vilken sten som helst, eller ta bort barken på ett dött träd så finns där skalbaggar, gråsuggor, larver och maskar i massor.

Insekter är tyvärr något som många verkar glömma bort, och visst är det godare med en stekt fisk, men ska man bara hålla sig igång så går det i många fall snabbare att samla insekter. Det är inte alltid de smakar så gott, men har man varit förutseende och packat ner kryddor i sin packning så går det att maskera de flesta smaker. Vissa insekter, som myror, smakar riktigt gott. Gräshoppor smakar i princip ingenting om man rostar dem, men med lite salt på så blir de goda snacks.

Jag vet dessutom att älgört innehåller metysalicylsyra, och således kan användas som lindrigt smärtstillande, jag vet att groblad innehåller ett kraftigt antibakteriellt ämne.

Så jo, jag skulle klara mig ganska bra, förutom på vintern. Under vårvintern ska jag ge mig ut några helger och övernatta ute och försöka lära mig mer om hur man skaffar föda.

_________________
http://svensksurvivalism.blogspot.com/


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Rent praktiskt - Vet ni vad ni kan äta i skogen?
InläggPostat: tor 13 jan 2011, 11:30 
Offline
Salt på lager? Bara lite. Ha, ha!
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 12 jan 2011, 15:18
Inlägg: 479
En bra sak som jag tagit åt mig är tipset jag fått förrut att då valet finns mellan svamp och bär, så gå alltid på bär.
Svampar har riskerna med att ta fel och har väldigt lågt näringsinnehåll/energivärde medans bär är just raka motsatsen med högt energivärde.
Annars är jakt A och O och att redan ifrån början ha bra utrustning för jakt vilket kan ta en ifrån svältgräns till överskott av protein.
Om det flyger, springer eller kryper så kan det ätas ;)

_________________
Realist + Optimist = Survivalist


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Rent praktiskt - Vet ni vad ni kan äta i skogen?
InläggPostat: tor 13 jan 2011, 11:55 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 11 apr 2010, 14:10
Inlägg: 8751
Man ska inte titta snett på svampen .
Svamp kanske inte innehåller energi i mängd , men den innehåller protein och mikronäringsämnen som kan vara svåra att hitta annars .
Man ska naturligtvis vara noga med att inte äta svamp nära stora vägar eller där det finns höga halter sesium kvar i marken .
Men kroppen behöver tex selen och magnesium vilket finns i svamp .
Svamp innehåller också ett förstadie till D-vitamin vilket vi inte får i oss tillräckligt trots många soltimmar .

Vinterdeprission är vanligt i våra nordliga trakter men okänt längre söderut , och det behandlas ju just med D-vitamin .


En svampflora kan vara bra att ha , man kan bli så rolig om man äter fel svamp , eller också dör man .

_________________
http://huntingworkingairedales.com/aire ... age_3.html


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Rent praktiskt - Vet ni vad ni kan äta i skogen?
InläggPostat: tor 13 jan 2011, 12:09 
Offline
Salt på lager? Bara lite. Ha, ha!
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 12 jan 2011, 15:18
Inlägg: 479
Citera:
En svampflora kan vara bra att ha , man kan bli så rolig om man äter fel svamp , eller också dör man .

:D Well said

Det med D vitamin vet jag gör underverk men visste inte att svampar hade gott om det.
Alltid nice att lära sig något nytt :)

_________________
Realist + Optimist = Survivalist


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Rent praktiskt - Vet ni vad ni kan äta i skogen?
InläggPostat: sön 03 jul 2011, 17:20 
Offline
Det stod ju "Välkommen" på mattan utanför dörren!
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 03 jul 2011, 08:20
Inlägg: 1977
Käka myror?
En myrslok behöver äta 30000 myror per dag. Jag gissar att om man äter alla myror i en myrstack per dag så håller man sig i fin form.

_________________
Ju mer säker jag är på att något är sant desto större är sannolikheten att jag har fel.
Jag stänger för möjligheten att ens överväga att jag har fel.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Rent praktiskt - Vet ni vad ni kan äta i skogen?
InläggPostat: sön 03 jul 2011, 22:04 
Offline
Är man på utflykt i skogen skall man ha mer mat hem än man hade ut.
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 19 mar 2011, 22:19
Inlägg: 4989
Ett toppen men olagligt sätt att fånga myror på som inte kräver energi är att ha tex en pet flaska som man kapar toppen på precis där den börjar smalna av och vänder halsen ner i flaskan sen sparkar till en myrstack och kör ner flaskan i den, när myrorna skall laga så trillar de ner i flaskan och kan inte komma ut.

Kom ihåg att koka dem för det är inte som Balo säger "kittlar dödsskönt i kistan" det är bara jävligt ont i kinder och tunga om man skall glufsa i dem levande.

_________________
Förklaringen på vad jag tror skall hända Malthusiansk fälla

Bara för att Röd och Blå existerar idag betyder det inte att det inte kan ändras till imorgon. Se alla människor som en möjlig vän.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Rent praktiskt - Vet ni vad ni kan äta i skogen?
InläggPostat: mån 04 jul 2011, 09:29 
Offline
Mina ficklampor lyser starkare än dina!
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 26 jul 2010, 16:13
Inlägg: 1387
För mig som vegan så är det här ju ett ämne jag känner är absolut nödvändighet. Men precis som andra så känner jag också att jag saknar alldeles för mycket träning inom ämnet. Jag kan det i teorin, men har aldrig testat att överleva en vecka i skogen på bara vilda växter, bär och rötter.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Rent praktiskt - Vet ni vad ni kan äta i skogen?
InläggPostat: mån 04 jul 2011, 10:55 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 11 apr 2010, 14:10
Inlägg: 8751
Har gått runt hagarna nu och konstaterat att det är mycket sprängört i år .

Så om någon är intresserad av att lära sig hur sprängört ser ut så kan jag lägga upp lite bilder .
Och om någon är intresserad av att känna lukten så kan jag skicka en rotbit i ett paket .

När det satt Ryssar på långholmen i arbetsläger fick de leva på "vatten och bröd" dvs lite mat . Så de försökte dryga ut maten vad de kunde hitta i naturen . De hittade en rot som luktade och smakade selleri och tog vara på den .
Det dog ett antal arbetare i sprängörtsförgiftning .

Djuren äter sprängört om det blir dåligt med mat på åkrarna , så man får se upp .

_________________
http://huntingworkingairedales.com/aire ... age_3.html


Top
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 17 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet