Swedish Survivalist

Är du förberedd?




Ny tråd Svara på tråd  [ 98 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3, 4, 5 ... 7  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Hur pass farliga är vildsvin?
InläggPostat: fre 19 apr 2013, 11:14 
Offline
Skärmskyddsmäklare

Blev medlem: tor 01 nov 2012, 15:50
Inlägg: 316
Ort: Det ljusa Skåne
Springer en del i skogen här strax utanför staden jag bor i. Är av någon anledning hemskt rädd för stora djur. Har hundfobi sedan jag var jätteliten, men de hundar man springer på i skogen har ju oftast en ägare till hands..

Men nu på senare tid har det kommit allt fler vildsvin i skogen här och när jag var ute och tog en löprunda i förgår sprang jag på två svin som bökade ett par meter in i skogen vid sidan av stigen. De sprang iväg och jag hoppade upp i ett träd, det är hemskt snårigt i skogen, så jag kunde inte följa deras flykt. Väntade i trädet ett par minuter innan jag sprang vidare.

Man har ju hört om vildsvin att de kan lägga sig i bakhåll och anfalla jägare och hundar, men hur farliga är de egentligen för obeväpnade löpare? Man har ju aldrig läst rubriker som "Löpare anfallen av vildsvin 1000 meter från hemmet"..

Å andra sidan blir ju dessa stads-vildsvin mer och mer vana vid människor om de håller till nära bebyggelsen.

Så hur farliga är de egentligen? Ska man ha kniv med sig när man joggar?


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Hur pass farliga är vildsvin?
InläggPostat: fre 19 apr 2013, 12:01 
Offline
Min ryggsäck är nog för liten...
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 25 feb 2013, 00:25
Inlägg: 37
Ort: Göteborg
Vildsvin är definitivt farliga. Speciellt om de har ungar... Många tror att vildsvin inte alls är direkt farliga men sanningen är att de många gånger enkelt kan bli aggressiva och göra stor skada. Oftast brukar det dock gå bra, speciellt om man är ute och joggar. Det är främst hundägare som ska akta sig.

Om du vill beväpna dig med kniv är upp till dig. Jag tror dock att en kniv kommer göra väldigt liten skillnad. Om du mot förmodan skulle bli tvungen att "slåss", ta då hellre en rejäl pinne från skogen. Närstrid (kniv) med ett vildsvin är inget jag rekommenderar. Med andra ord: oroa dig inte allt för mycket men var ändå på din vakt om det finns mycket vildsvin i området. Och du har ju gjort rätt tidigare, att klättra upp i ett träd är det asolut bästa du kan göra ;)

_________________
What We Do In Life Echoes In Eternity


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Hur pass farliga är vildsvin?
InläggPostat: fre 19 apr 2013, 12:04 
Offline
Är man på utflykt i skogen skall man ha mer mat hem än man hade ut.
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 19 mar 2011, 22:19
Inlägg: 4989
Dava skrev:
Springer en del i skogen här strax utanför staden jag bor i. Är av någon anledning hemskt rädd för stora djur. Har hundfobi sedan jag var jätteliten, men de hundar man springer på i skogen har ju oftast en ägare till hands..

Men nu på senare tid har det kommit allt fler vildsvin i skogen här och när jag var ute och tog en löprunda i förgår sprang jag på två svin som bökade ett par meter in i skogen vid sidan av stigen. De sprang iväg och jag hoppade upp i ett träd, det är hemskt snårigt i skogen, så jag kunde inte följa deras flykt. Väntade i trädet ett par minuter innan jag sprang vidare.

Man har ju hört om vildsvin att de kan lägga sig i bakhåll och anfalla jägare och hundar, men hur farliga är de egentligen för obeväpnade löpare? Man har ju aldrig läst rubriker som "Löpare anfallen av vildsvin 1000 meter från hemmet"..

Å andra sidan blir ju dessa stads-vildsvin mer och mer vana vid människor om de håller till nära bebyggelsen.

Så hur farliga är de egentligen? Ska man ha kniv med sig när man joggar?


En tråd som du skrivit i förr har antagligen svaret på vad du undrar :P

Men jodå det finns rubriker om att vildsvin har anfallit människor väldigt nära vägar och tom villor.
http://swedishsurvivalist.egetforum.se/ska-man-oroa-sig-for-vilda-djur-nar-man-campar-t3608.html?hilit=vildsvin

_________________
Förklaringen på vad jag tror skall hända Malthusiansk fälla

Bara för att Röd och Blå existerar idag betyder det inte att det inte kan ändras till imorgon. Se alla människor som en möjlig vän.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Hur pass farliga är vildsvin?
InläggPostat: fre 19 apr 2013, 12:12 
Offline
I vilken hand håller man sporken?
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 18 mar 2013, 17:08
Inlägg: 186
Har väl rapporterats ett par fall där de gått till anfall.
Rör sig i de flesta fall om jägare som trängt svinen så de gått till anfall.
Att springa på sugga med ungar är väl inte så lämpligt heller.

Om svin anfaller bör man inte ha kniv! Spjut med tvärslå bakom spetsen eller skjutvapen behövs för att få stopp på kräken. Ett stablt träd är nog bättre att antingen klättra upp i eller slå i huvudet (på grisen så klart).

Enklaste försvar är att se till att man har ett ordentligt anslag mot marken i varje steg så att det förutom ljud också blir vibrationer i marken. Denna löpteknik innebär att man minskar risken att trampa på huggormar som solar på stigen också! Man slipper dessutom se rådjur och andra farliga vilddjur!

Tycker nog att risken med lösspringande hundar är enormt mycket större, skulle vara skottpeng på sådana! Vill folk valla sina vidriga djur får de väl hålla sig på hundrastplatser, fixa jaktmark eller köpa mark!

Glöm dock inte risken för zombiattacker i skogen, har hört att de kommer när man minst anar det!

/Lars


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Hur pass farliga är vildsvin?
InläggPostat: fre 19 apr 2013, 12:16 
närstrid med vildsvin har jag varit några gånger i jakt och eftersök, mina erfarenheter av vad jag vill ha
1 pumphagel med brenneke
2 na
3 na
4 na
5 357 magnum revolver
6 na
7 klättra upp i träd
8 na

25 na
26 tvåhandssvärd
27 na

någonstans på plats 200 eller nedåt kommer kniv och påk

na= ledig plats för saker som kan provas :smack: :notme:


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Hur pass farliga är vildsvin?
InläggPostat: fre 19 apr 2013, 12:29 
Offline
Är man på utflykt i skogen skall man ha mer mat hem än man hade ut.
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 19 mar 2011, 22:19
Inlägg: 4989
Närstrid med vildsvin har även jag varit några gånger i jakt och eftersök, mina erfarenheter av vad jag vill ha
1 halvauto med slug/brenneke
2 halvauto 9,3x62 m 10 skottsmag för eftersök 4 skott på jakt
3 pumphagel med brenneke
4 500 Smith & Wesson revolver
5 Vildsvinsspjut
6 klättra upp i träd (denna kommer nog egentligen på 4 plats men måste leka lite "tough guy"
7 fångstgrop att hoppa över

Men när de rusar mot en går det FORT! och man vill gärna ha tillgång till ett par nya kalsonger efteråt...

http://www.youtube.com/watch?v=DbGJQsbutLQ

_________________
Förklaringen på vad jag tror skall hända Malthusiansk fälla

Bara för att Röd och Blå existerar idag betyder det inte att det inte kan ändras till imorgon. Se alla människor som en möjlig vän.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Hur pass farliga är vildsvin?
InläggPostat: fre 19 apr 2013, 12:45 
Offline
Mina ficklampor lyser starkare än dina!
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 26 jul 2010, 16:13
Inlägg: 1387
Farsan jagade vildsvin och dom är avskyvärda och ska helst undvikas.

Om du ska ha kniv på dig, se till att ha en utan parerstång. Då gör det inte lika ont när svinet kör upp den i röven på dig.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Hur pass farliga är vildsvin?
InläggPostat: fre 19 apr 2013, 13:12 
Offline
Skärmskyddsmäklare

Blev medlem: tor 01 nov 2012, 15:50
Inlägg: 316
Ort: Det ljusa Skåne
Ojdå, hoppades att ni skulle skriva att de inte är så farliga :?
Tänkte nog inte ha kniv med mig, var mest för att skriva något, andra skjutvapen är nog ännu mer olämpliga när det är i närheten av planlagt område.. Att springa vidare eller klättra upp i träd är nog det bästa..

Vet att de länge försökte hålla vildsvinen borta från våra trakter, men det verkar som att de helt enkelt gett upp.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Hur pass farliga är vildsvin?
InläggPostat: fre 19 apr 2013, 13:20 
Offline
Är man på utflykt i skogen skall man ha mer mat hem än man hade ut.
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 19 mar 2011, 22:19
Inlägg: 4989
Dava skrev:
Ojdå, hoppades att ni skulle skriva att de inte är så farliga :?
Tänkte nog inte ha kniv med mig, var mest för att skriva något, andra skjutvapen är nog ännu mer olämpliga när det är i närheten av planlagt område.. Att springa vidare eller klättra upp i träd är nog det bästa..

Vet att de länge försökte hålla vildsvinen borta från våra trakter, men det verkar som att de helt enkelt gett upp.


Vildsvin är alltid farliga men ganska sällan aggressiva. Det är när de blir överraskade eller man klampar in på suggor som det kan bli farligt.

Eller om det är så att de inte blivit jagade och börjar anse ett område som "deras" så ring till kommunen och insistera på att de skjuter bort eller sätter knallskott osv för att de skall undvika människor. Annars blir det som de svinen i den andra tråden som gjorde utfall mot barnvagnar och var hemska fram tills att de blev lite jagade, nu ser man dem aldrig, bara lite bök osv.

_________________
Förklaringen på vad jag tror skall hända Malthusiansk fälla

Bara för att Röd och Blå existerar idag betyder det inte att det inte kan ändras till imorgon. Se alla människor som en möjlig vän.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Hur pass farliga är vildsvin?
InläggPostat: fre 19 apr 2013, 13:22 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 11 apr 2010, 14:10
Inlägg: 8751
Vildsvinens betar slipas hela tiden mot varandra så de är vassa som en knivsegg och skär både kött och klipper ben så de är farliga .

Har motat en ilsken galt med en trästör vid slakt en gång . Den galten skulle försvara sin kompis som redan var död och enda sättet att komma nära nog för avblodning var att nån motade den levande galten från den döda . Så efter det så var det en bössa som gällde för att slippa stå bredvid med slaktmask :lol:
Suggan höll sig lugn hela tiden .

_________________
http://huntingworkingairedales.com/aire ... age_3.html


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Hur pass farliga är vildsvin?
InläggPostat: fre 19 apr 2013, 16:54 
-


Senast redigerad av xsive lör 06 dec 2014, 12:49, redigerad totalt 1 gång.

Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Hur pass farliga är vildsvin?
InläggPostat: fre 19 apr 2013, 18:26 
Offline
Nybyggt utedass!

Blev medlem: tis 22 apr 2008, 23:53
Inlägg: 1587
Ort: Norra norrland
Samerna brukade förr ha nåt som kallas björnspjut för att försvara sig och sina renar mot just björn, tänker att nåt liknande kan användas mot vIldsvin... Dock ska man tänka på att vildsvin anfaller alltid underifrån, vitala delar är alltså skyddade av ett mycket elakt huvud med förvuxna hörntänder som kan slita upp elaka sår. Närstrid med vildsvin har jag ingen erfarenhet av, men kan tänka mig skräcken när 200kg svin kommer rusande rakt emot en... Dom skyddar sina kultingar intill döden och är inte det minsta rädda just då.

Ska du använda kniv så ha den till att vässa en två meter lång slana, kommer svinet så nära dig att du kan använda kniven så är du illa ute. Jag tror att handyxa gör mer intryck i skallen på ett svin än kniv.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Hur pass farliga är vildsvin?
InläggPostat: fre 19 apr 2013, 18:37 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 11 apr 2010, 14:10
Inlägg: 8751
Det är ju sport i USA och Australien att just jaga vildsvin med kniv och sticka grisen direkt i hjärtat , fast de har ju hundar som håller fast svinet .
http://www.youtube.com/watch?v=PHnf0SJk3XA

Och björnspjuten användes väl på vintern när man gick ut hela byar för att jaga upp sovande björn i idet för att döda ?? Många personer och många spjut samtidigt .

_________________
http://huntingworkingairedales.com/aire ... age_3.html


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Hur pass farliga är vildsvin?
InläggPostat: fre 19 apr 2013, 18:40 
Offline
Är det röda det som pekar mot norr?
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 25 jan 2013, 11:49
Inlägg: 27
Det finns redan vildsvinsspjut, Cold steel har tagit fram en modern variant.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Hur pass farliga är vildsvin?
InläggPostat: fre 19 apr 2013, 19:27 
Offline
Står vid glasåtervinningen och tigger burkar.
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 13 sep 2010, 10:38
Inlägg: 2936
Ort: Somewhere over the rainbow...
Björnspjutet är (ofta) hälften så stort... :mrgreen:
Vildsvins spjuten var något av det mest sanslösa jag sett av det vi tillverkade på tiden det begav sig, en nära halvmeterlång klinga monterad i en rörhylsa på en armtjock två meter lång trädstam...
Det var som sagt två helt olika taktiker. Björnspjuten är det gissningsvis extremt få som skulle ha nerver att använda idag... :mrgreen:
Man hade det ofta dolt under axeln och satt på huk vad jag hört och provocerade medvetet björnen till anfall, sedan var det väl bara att ducka fort som fasen och hålla tummarna att man räknat rätt gissar jag, man lär nog knappast fått en andra chans...

Vildsvins spjuten kastar man i vinkel med full kraft mot vitala delar på mycket nära håll, men man kan troligen glömma det helt om det inte är fråga om ett riktigt jaktdrev som kan styra grisen.
Wallhangers är att hänga på väggen, riktiga jaktspjut är någonting helt annat än de man ser i utanför visby ringmurar sommartid...
Som med allt annat är det som regel farligare för den som använder det felaktigt eller okunnigt än att inte använda några vapen alls om man blir anfallen i en okontrollerad situation, det är extremt sällan de anfaller men skadar man ett vildsvin kan situationen bli verkligt farlig (eftersom det då naturligtvis försöker försvara sig med alla medel).

Vildsvin är dock som regel inte farliga om de inte blir pressade som sagt. Jag har ofta passerat marker där det fanns mycket utan att se en enda gris på hela dygnet, trampade man på en kvist eller vinden låg fel osv såg man inte en skymt av dem, inte ens om man satt många timmar på en och samma fläck. Normalt sett är det minst 100 ggr mer rädda för dig än du för dem.

-

_________________
Let's find out! SWEXIT!


Top
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 98 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3, 4, 5 ... 7  Nästa


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet