Swedish Survivalist

Är du förberedd?




Ny tråd Svara på tråd  [ 15 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Salt!
InläggPostat: mån 11 nov 2013, 10:51 
En grej jag funderat på..
Om man hamnade i vildmarken under en lång tid,
hur länge klarar sig kroppen utan salt?
Ex vid svettning förlorar man mkt å måste ersätta det. Även vilda djur har
ibland svårt att få ihop sitt behov. Ex vilt som söker sig till vägar vintertid för vägsaltet.
Inte lätt att finna i naturen om man är långt från havet.


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Salt!
InläggPostat: mån 11 nov 2013, 11:17 
Offline
Är man på utflykt i skogen skall man ha mer mat hem än man hade ut.
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 19 mar 2011, 22:19
Inlägg: 4989
En av få saker som svamp är bra för att kompensera. Sen är skägglav ett ganska bra alternativ över lag för att överleva och de har ett ganska bra natriuminnehåll.

Men det är ju verkligen en bra fråga. Försökte googla för att hitta mer men kom upp kort. Ska försöka kolla i boken "kan man äta sånt" senare.

_________________
Förklaringen på vad jag tror skall hända Malthusiansk fälla

Bara för att Röd och Blå existerar idag betyder det inte att det inte kan ändras till imorgon. Se alla människor som en möjlig vän.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Salt!
InläggPostat: mån 11 nov 2013, 14:38 
Offline
Nybyggt utedass!
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 31 okt 2008, 15:18
Inlägg: 1539
Torperskan skrev:
En grej jag funderat på..
Om man hamnade i vildmarken under en lång tid,
hur länge klarar sig kroppen utan salt?
Ex vid svettning förlorar man mkt å måste ersätta det. Även vilda djur har
ibland svårt att få ihop sitt behov. Ex vilt som söker sig till vägar vintertid för vägsaltet.
Inte lätt att finna i naturen om man är långt från havet.



Det beror klart på belastning, man återfår ju mineraler om man har tillgång till vatten samt om man äter saker.
Det finns ju de som överlevt månader på bara vatten, och i slutändan dör de av proteinbrist eller generell energibrist, inte saltbrist.

_________________
"The only thing harder than preparing ahead of time is having to explain why you didn't"


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Salt!
InläggPostat: mån 11 nov 2013, 14:44 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 11 apr 2010, 14:10
Inlägg: 8751
Det bästa är nog att ta det lugnt och inte ansrtänga sig så man svettas för mycket . Måste man det och det är onormalt varmt så kan det bli ett problem .

Fisk och blod är bra källor för både salt och mineraler .

Annars är det selen som brukar vara det man lider brist på först i en överlevnadssituation , och det kan mna åtgärda genom att äta svamp .

_________________
http://huntingworkingairedales.com/aire ... age_3.html


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Salt!
InläggPostat: mån 11 nov 2013, 15:59 
Kan bli dubbelpost... Sidan krånglar lite för mig.... Någon som har erfarenhet utav saltbrist? Hur blir man? Vätskebrist eller extremhunger har man känt på någongång i livet men inget som jag kan tänka mig är saltbrist.


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Salt!
InläggPostat: mån 11 nov 2013, 16:53 
Offline
Är det röda det som pekar mot norr?

Blev medlem: sön 08 sep 2013, 10:11
Inlägg: 32
salenninja skrev:
Kan bli dubbelpost... Sidan krånglar lite för mig.... Någon som har erfarenhet utav saltbrist? Hur blir man? Vätskebrist eller extremhunger har man känt på någongång i livet men inget som jag kan tänka mig är saltbrist.


Första 2 träffarna, skummade bara igenom dem men ger vad jag han se lite info iaf.

http://www.kostdemokrati.se/ulfljungbla ... blodtryck/

http://www.icakuriren.se/Bloggar/Lasarb ... ntry=25516

annars kan man kolla vidare här https://www.google.se/search?q=symtom+s ... 2&ie=UTF-8


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Salt!
InläggPostat: mån 11 nov 2013, 23:10 
Svamp under svampsäsongen och blod hela året.

Blod ska förövrigt aldrig låtas gå till spillo vid dräpt djur, oavsett om man behöver salt eller inte. Finns mycket bra näringsämnen, och drickes bäst direkt ur pulsåder medans det är varmt och kan torkas till kaka om det blir över. Har alltid druckit blodet ur de däggdjur jag jagat de senaste åren, djävligt till en början men man vänjer sig snabbt. Älgblod i synnerhet är inte alls dumt.

EDIT/Tillägg: Helst inte björn eller vildsvin p.g.a. trikinrisken. Alltid är det ju någon jävel som måste kommentera det så jag lägger till det direkt.


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Salt!
InläggPostat: tis 12 nov 2013, 00:05 
Bild även om jag förstår att det är rätt. Tappar man mycket av nyttan med det om man gör blodpalt / blodpudding eller så? Jag är inte road av råa djur över huvud taget.

/MD


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Salt!
InläggPostat: tis 12 nov 2013, 07:58 
Då borde det vara viktigt att man vid tillagning tar vara på så mkt näring som m möjligt alltså.
När maten kokats så ska spadet oxå drickas.
Det funkar kanske inte med lavar? När dom kokats ur för att bli uthärdliga så har väl saltet oxå lakats ur.
Människan klarade sig utan extra salt så länge vi var jägare å samlare.
När vi blev bofasta, odlade å höll djur så blev salttillskott nödvändigt.
L äste att ex älgar har svårt att få i sig tillräckligt och betar vattenväxter som innehåller mer salt än landväxter.
Men så länge man är köttätare så ordnar det sig alltså!

Å att ha salt med sig i packningen kan ju förhöja smakupplevelsen avsevärt
på en spartansk liten mört eller vassrot


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Salt!
InläggPostat: tis 12 nov 2013, 08:47 
Offline
Bor numera i en bunker

Blev medlem: fre 27 maj 2011, 22:13
Inlägg: 866
Ort: Någonstans i Sverige
Vi får ju i oss för mycket salt i vardagen, så vi behöver mycket mindre salt än vi äter idag men samtidigt är det som sagt väldigt svårt att få i sig salt om man inte jagar/fiskar. För de flesta så är det hur som helst knappast rimligt att leva i vildmarken under lång tid. Vi får nog vara glada om vi klarar av 14 dagar enligt en liten brochyr som jag läste från svenska försvaret om att överleva i det vilda. Samtidigt så finns det förståss naturfolk som lever hela sina liv i det vilda, men de har ju kunskaper och erfarenheter från många generationer tillbaka och det är nog ett liv som de flesta av oss otränade moderna människor saknar alla förutsättningar för att klara av.

_________________
Om du kan odla mat - odla mat.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Salt!
InläggPostat: tis 12 nov 2013, 10:45 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 11 apr 2010, 14:10
Inlägg: 8751
MulenDag skrev:
Bild även om jag förstår att det är rätt. Tappar man mycket av nyttan med det om man gör blodpalt / blodpudding eller så? Jag är inte road av råa djur över huvud taget.

/MD


Gör du samiskt blodtunnbröd så försvinner inte saltet ut någonstans . Inte heller om du gör vanligt paltbröd och gör såsen av vattnet som brödet kokats i . Där häller du inte bort något .

_________________
http://huntingworkingairedales.com/aire ... age_3.html


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Salt!
InläggPostat: tis 12 nov 2013, 12:52 
Offline
Är man på utflykt i skogen skall man ha mer mat hem än man hade ut.
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 19 mar 2011, 22:19
Inlägg: 4989
Björngrillarn skrev:
Svamp under svampsäsongen och blod hela året.

Blod ska förövrigt aldrig låtas gå till spillo vid dräpt djur, oavsett om man behöver salt eller inte. Finns mycket bra näringsämnen, och drickes bäst direkt ur pulsåder medans det är varmt och kan torkas till kaka om det blir över. Har alltid druckit blodet ur de däggdjur jag jagat de senaste åren, djävligt till en början men man vänjer sig snabbt. Älgblod i synnerhet är inte alls dumt.

EDIT/Tillägg: Helst inte björn eller vildsvin p.g.a. trikinrisken. Alltid är det ju någon jävel som måste kommentera det så jag lägger till det direkt.


Här kommer en jävel och kommenterar att blod inte har trikinrisk, det är endast kött och inälvor som har det ;)

Anledningen till detta är att man måste få en viss mängd för att det ska vara risk för trikinos och ett djur har dött långt innan den koncentrationen kan uppstå i blod.

_________________
Förklaringen på vad jag tror skall hända Malthusiansk fälla

Bara för att Röd och Blå existerar idag betyder det inte att det inte kan ändras till imorgon. Se alla människor som en möjlig vän.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Salt!
InläggPostat: tis 12 nov 2013, 13:18 
Det finns kanske en del parasiter i blod som kan vara lite onödiga att ha?

Ett exempel är toxoplasmosis som inte sällan förekommer bland gnagare. Jag vet inte om det finns några vanligt förekommande blodparasiter bland gris/älg/rådjur? Vet inte heller om de kan överföras genom att dricka färskt blod. Är själv inte beredd att ta risken idag...

Men i en riktigt allvarlig nödsituation så är nog färskt blod ändå en bra resurs. Men kanske inte annars? Kanske bättre att ta tillvara och tillaga?


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Salt!
InläggPostat: tis 12 nov 2013, 13:22 
helt klart att jag föredrar tillagat blod ;)

speciellt för att slippa ev sjukdommar , parasiter och liknande


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Salt!
InläggPostat: tis 12 nov 2013, 21:29 
Ulv i fårakläder skrev:
Björngrillarn skrev:
Svamp under svampsäsongen och blod hela året.

Blod ska förövrigt aldrig låtas gå till spillo vid dräpt djur, oavsett om man behöver salt eller inte. Finns mycket bra näringsämnen, och drickes bäst direkt ur pulsåder medans det är varmt och kan torkas till kaka om det blir över. Har alltid druckit blodet ur de däggdjur jag jagat de senaste åren, djävligt till en början men man vänjer sig snabbt. Älgblod i synnerhet är inte alls dumt.

EDIT/Tillägg: Helst inte björn eller vildsvin p.g.a. trikinrisken. Alltid är det ju någon jävel som måste kommentera det så jag lägger till det direkt.


Här kommer en jävel och kommenterar att blod inte har trikinrisk, det är endast kött och inälvor som har det ;)

Anledningen till detta är att man måste få en viss mängd för att det ska vara risk för trikinos och ett djur har dött långt innan den koncentrationen kan uppstå i blod.


My bad, trikinos skall det självklart vara, helt rätt Ulven (klockan-23-och-grinig-kvalitet på mitt inlägg :mrgreen: )! Delvis därför jag fordrar snabb uppdrickning om fallet är sådant, för att vara på den säkra sidan.

F.Ö. har jag aldrig drabbats av parasiter eller liknande (mig veterligen i.a.f. :-g ) av blodsdryck. Självfallet kan ju en kontroll att djuret är någorlunda friskt vara på sin plats innan blod konsumeras; om inga yttre kännetecken finnes brukar väl alltjämt levern visa på ohälsosamheter...


Top
  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 15 inlägg ] 


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet