Swedish Survivalist

Är du förberedd?




Ny tråd Svara på tråd  [ 15 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Löv-proteinkoncentrat
InläggPostat: sön 30 sep 2012, 16:29 
Offline
Börjar få trångt i skafferiet

Blev medlem: tis 17 maj 2011, 20:31
Inlägg: 109
(Jag hoppas jag har startat tråden i rätt forum)
Goddag
I en överlevnadssituation(SHTF/EOTWAWKI) tror jag inte att man kan ha för många olika födokällor och därför borde protein framställt från diverse löv och blad kunna utgöra ett viktigt supplement i ens diet.
Detta är något som redan görs i U-länder för att förbättra dieten. Mer info finns på denna hemsida (http://www.leafforlife.org/PAGES/leaf_concentrate.htm) samt på Wikipedia (http://en.wikipedia.org/wiki/Leaf_protein_concentrate).
Förenklat så går det till på följande sätt:
1. Man samlar in löven/bladen.
2. Man maler ner dem (i exempelvis en mixer) till en homogen sörja.
3. Man häller sörjan i ett finmaskigt nät(örngott till exempel) och pressar ut så mycket vätska som möjligt.
4. Denna vätska kokas sedan i en minut och då ska proteinerna klumpa ihop sig på ytan.
5. Proteinklumparna tas tillvara och pressas på överbliven vätska.
7. Nu har du ett proteinpulver som enligt Leaf for Life innehåller ca 65% högvärdigt protein (obs detta är utifrån de växter de använder)
Resten som blir över är rikt på cellulosa och därför bra som foder till kreatur.

Min fundering är dock om detta skulle lämpa sig i Sverige, hur är proteinhalten i vår flora och fauna?
Jag har också hittat en hemsida där en person i England använder sig av den här tekniken för att framställa dylikt protein, bland annat ur brännässlor. (http://www.wildmanwildfood.co.uk/pages/ ... bucha.html)


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Löv-proteinkoncentrat
InläggPostat: sön 30 sep 2012, 18:16 
Offline
I vilken hand håller man sporken?

Blev medlem: tor 24 feb 2011, 18:14
Inlägg: 181
Definitivt rätt forum!

Aldrig hört talas om detta tidigare, fantastiskt roligt när helt ny (för mig alltså) kunskap dyker upp, vill testa på direkten!! Känns som att det fyller lite av ett tomrum, just detta med proteiner direkt ur naturens gröna skafferi..

Nu ser jag fram emot diskussionerna om hur man får med sig en solcellsdriven mixer i sin INCH-packning :D


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Löv-proteinkoncentrat
InläggPostat: sön 30 sep 2012, 18:38 
Offline
Är man på utflykt i skogen skall man ha mer mat hem än man hade ut.
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 19 mar 2011, 22:19
Inlägg: 4989
horisontspanaren skrev:
Definitivt rätt forum!

Aldrig hört talas om detta tidigare, fantastiskt roligt när helt ny (för mig alltså) kunskap dyker upp, vill testa på direkten!! Känns som att det fyller lite av ett tomrum, just detta med proteiner direkt ur naturens gröna skafferi..

Nu ser jag fram emot diskussionerna om hur man får med sig en solcellsdriven mixer i sin INCH-packning :D


Det har jag svaret på, den är handdriven och inte solcellsdriven men kan mixa både hela blad till örtblandningar och vispa ägg och grädde.

Har en själv och har hackat nässlor i den för nässelsoppa, funkar fint!

Bild

Tupperware handmixer, finns en större med vev och en mindre med "dragstarts" drift.

_________________
Förklaringen på vad jag tror skall hända Malthusiansk fälla

Bara för att Röd och Blå existerar idag betyder det inte att det inte kan ändras till imorgon. Se alla människor som en möjlig vän.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Löv-proteinkoncentrat
InläggPostat: sön 30 sep 2012, 23:14 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 11 apr 2010, 14:10
Inlägg: 8751
Problemet här som ofta saknas i u-länder är klimatet . Vi har en ganska kort sommar för att producera proteinet .
Olika växter har också olika proteininnehåll , och vad man får fram av stor bladmassa är väldigt lite .

Tvivlar inte på att proteinet är högvärdigt .

Något som görs här är att behandla potatis ungefär som ovan för att få fram potatis protein , som är ett av de mest kompletta proteinerna , tom bättre än soja .
Men det finns bara en fabrik i sverige som kan göra det här proteinet och det tillverkar annat normalt , så bara ca 2 veckor per år gör man protein .
Utan det potatis protein som finns att köpa kommer från holland eller belgien .

Och det är INTE stärkelse jag pratar om utan protein .

_________________
http://huntingworkingairedales.com/aire ... age_3.html


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Löv-proteinkoncentrat
InläggPostat: mån 01 okt 2012, 00:06 
Offline
Är man på utflykt i skogen skall man ha mer mat hem än man hade ut.
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 19 mar 2011, 22:19
Inlägg: 4989
Dweomer skrev:
Problemet här som ofta saknas i u-länder är klimatet . Vi har en ganska kort sommar för att producera proteinet .
Olika växter har också olika proteininnehåll , och vad man får fram av stor bladmassa är väldigt lite .

Tvivlar inte på att proteinet är högvärdigt .

Något som görs här är att behandla potatis ungefär som ovan för att få fram potatis protein , som är ett av de mest kompletta proteinerna , tom bättre än soja .
Men det finns bara en fabrik i sverige som kan göra det här proteinet och det tillverkar annat normalt , så bara ca 2 veckor per år gör man protein .
Utan det potatis protein som finns att köpa kommer från holland eller belgien .

Och det är INTE stärkelse jag pratar om utan protein .



Kan du få fram något "recept"? för detta är något som jag blivit väldigt nyfiken på att testa!

_________________
Förklaringen på vad jag tror skall hända Malthusiansk fälla

Bara för att Röd och Blå existerar idag betyder det inte att det inte kan ändras till imorgon. Se alla människor som en möjlig vän.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Löv-proteinkoncentrat
InläggPostat: mån 01 okt 2012, 00:55 
Offline
Är det en Twinkie?

Blev medlem: tor 23 okt 2008, 00:15
Inlägg: 384
I Stefan Källmans utmärkta bok Vilda växter som mat och medicin kan man bland annat läsa följande om Hundkäxets blad:

Citera:
240g protein/kg torrvikt
En analys av proteinet i bladen visade att aminosyrasammansättningen för de essentiella aminosyrorna var mycket bra. Den låg mycket nära de värden som förekommer i ägg. Den motsvarade mycket väl vad som krävs av ett fullvärdigt protein. Halterna av aminosyrorna tyrosin+fenylalanin och treonin var lika höga som i ägg.


Även Brännässelblad har ett relativt högt proteininnehåll på 229g protein/kg torrvikt.

_________________
havamal skrev:
Hellre intellektuell än ett klappmongo av första graden.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Löv-proteinkoncentrat
InläggPostat: mån 01 okt 2012, 06:37 
Offline
Mina ficklampor lyser starkare än dina!
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 26 jul 2010, 16:13
Inlägg: 1387
Är det bara blad eller funkar barr också?


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Löv-proteinkoncentrat
InläggPostat: mån 01 okt 2012, 11:42 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 21 dec 2011, 02:31
Inlägg: 4413
Barr innehåller väl massa oljor som kommer att komma över i det torkade proteinet...?

_________________
Bara döda fiskar flyter med strömmen...

Prepperwikin - wiki.prepper.nu

Credo Putin mentitur.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Löv-proteinkoncentrat
InläggPostat: mån 01 okt 2012, 12:05 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 11 apr 2010, 14:10
Inlägg: 8751
Och tänk på vilka mängder löv som går åt . Torrsubstansen , det betyder ju att ca 80 % av vikten ska torkas bort och av den får man då denna mängd protein . Det betyder ju att för att fylla dagliga behovet så behöver man minst ett par sopsäckar löv eller mer .

En annan sak är att vissa löv även innehåller ämnen som är mindre hälsosamma som tex garvsyra .

Tog fram en gamal tabell för att kontrollera och det visar att löv inte innehåller de där mängderna protein .

Torrvärdet ligger på ca 0,85 per kg , Så när vattnet är borta återstår 15 % .
Sedan är inte allt protein smältbart , så för vass som var värst så innehöll det 80 g protein per kg torkad vara , men bara 34 g är smältbart , alltså sånt kroppen kan ta upp .
Då var asplöv och björklöv lite bättre .
Asplöven innehöll 77 g protein och björklöven 73 g av den torkade varan .

Tallbarr frågades det om , och de innehåller protein det med . Men barren torkas ner ännu lägre . Av ett kilo barr så får man kvar 6 g malet värmebehandlat tallbarrsmjöl . Vilket innehåller 20 g protein per kg mjöl varav 12 g är sådant som kroppen kan smälta .
Övrigt protein förvinner ut med skit och piss , och det kan vara en nackdel med hög andel protein som inte går att ta upp . Det frestar hårt på njurarna och levern , tänk äggvita i urinen .

_________________
http://huntingworkingairedales.com/aire ... age_3.html


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Löv-proteinkoncentrat
InläggPostat: mån 01 okt 2012, 12:13 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 11 apr 2010, 14:10
Inlägg: 8751
Ulv i fårakläder skrev:
Kan du få fram något "recept"? för detta är något som jag blivit väldigt nyfiken på att testa!



Leta efter ett recept på hur du gör potatismjöl/stärkelse . Men häll inte bort vattnet utan reducera ner det . Det är där proteinet finns . Använd vätskan i matlagningen eller torka vidar tills du får ett pulver .
Så i stort samma tillvägagångssätt som med löven , men du får även potatismjöl att ta reda på .

_________________
http://huntingworkingairedales.com/aire ... age_3.html


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Löv-proteinkoncentrat
InläggPostat: mån 01 okt 2012, 19:14 
Offline
Börjar få trångt i skafferiet

Blev medlem: tis 17 maj 2011, 20:31
Inlägg: 109
Den där mannen i England använde ju bland annat brännässlor till att göra lövproteinkoncentrat. I Stefan Källmans bok "Vilda växter som mat och medicin" så står det att brännässlans blad innehåller ca 23g protein/100g torrvikt.

I samma bok står det också att rönnblad innehåller mycket protein(ca 24g protein/100g torrvikt) så rönn borde vara en lämplig kandidat till proteinkoncentrat. Dock så stämmer det som Dweomer säger att löv och blad innehåller mycket vatten och därför blir färska löv och blad en felkälla i dessa uträkningar (kanske borde man låta dem torkas innan beredning?). Sedan vet jag inte hur mycket garvsyra och andra tanniner växter innehåller och i hur stor grad dessa påverkar protein-absorptionen i tarmen.

Emellertid tror jag inte att det skulle vara något problem att samla in de stora mängder löv som behövs för att täcka ett dagsbehov. Det som krävs är att man har lokaliserat en bra och stor lövtäkt. Jag kan ge ett exempel, björksly är det första som växer upp efter en avverkning. Redan följande år har man sly som det går att dra några löv av. Så om ett stort område har blivit igenväxt borde det gå tämligen lätt att samla in några säckar löv. (betänk också att vad som idag är åkermark/öppen betesmark i ett EOTWAWKI-scenario relativt snabbt skulle växa igen då varken maskiner eller folk finns för att hålla dem öppna)

Så hur mycket protein innehåller då björklöv? Inte lika mycket som brännässla och rönn, ca 15g/100g torrvikt men med ökade kvantiteter så borde det även gå att göra koncentrat av dem.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Löv-proteinkoncentrat
InläggPostat: mån 01 okt 2012, 19:43 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 11 apr 2010, 14:10
Inlägg: 8751
Under sommaren finns det ett överflöd av mat och protein är lätt att få tag i på enklare sätt tex genom fiske .

Det är svårare vintertid och då finns inte löv eller blad heller . Och att plocka , torka och ta med sig de mängder som behövs är lite orealistiskt .

Det där proteinkoncentratet äts ju färskt så . Enligt Källmans bok .

_________________
http://huntingworkingairedales.com/aire ... age_3.html


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Löv-proteinkoncentrat
InläggPostat: tis 02 okt 2012, 06:26 
Offline
Mina ficklampor lyser starkare än dina!
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 26 jul 2010, 16:13
Inlägg: 1387
Jag är lite intresserad av detta. Skulle vara kul och se om man kunde göra tofu av det.
Men hur gör man med brännässlor. Mina minnen från dom är att dom tar ont som fan.
Hur ska man hantera dom för jag antar att det inte bara är plocka in dom och kasta dom i grytan ?


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Löv-proteinkoncentrat
InläggPostat: tis 02 okt 2012, 07:34 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 11 apr 2010, 14:10
Inlägg: 8751
För att göra nässor mindre stingsliga så häll kokhett vatten över dem .

Annars så följ receptet i första inlägget .

_________________
http://huntingworkingairedales.com/aire ... age_3.html


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Löv-proteinkoncentrat
InläggPostat: tis 04 feb 2014, 14:29 
Offline
Skärmskyddsmäklare

Blev medlem: tor 01 nov 2012, 15:50
Inlägg: 316
Ort: Det ljusa Skåne
Horrorcore skrev:
Jag är lite intresserad av detta. Skulle vara kul och se om man kunde göra tofu av det.
Men hur gör man med brännässlor. Mina minnen från dom är att dom tar ont som fan.
Hur ska man hantera dom för jag antar att det inte bara är plocka in dom och kasta dom i grytan ?


När vi har gjort nässelsoppa så har vi i princip bara tagit nässlorna med tjocka trädgårdshandskar och tryckt ner dem i grytan.. kokat en stund och sedan mixat resultatet. Sen fiskar man upp de tjockaste stammarna som man inte vill äta.


Top
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 15 inlägg ] 


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet