Swedish Survivalist

Är du förberedd?




Ny tråd Svara på tråd  [ 6 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Kökskompostering - Bokashi
InläggPostat: sön 19 okt 2014, 10:46 
Offline
Salt på lager? Bara lite. Ha, ha!

Blev medlem: tis 12 aug 2014, 20:48
Inlägg: 483
Ort: Stockholm
Någon som prövat Bokashi för kökskompostering?
http://www.hemmaodlat.se/odla/fornya-kr ... d-bokashi/


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Kökskompostering - Bokashi
InläggPostat: sön 19 okt 2014, 12:03 
Offline
Det stod ju "Välkommen" på mattan utanför dörren!
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 03 jul 2011, 08:20
Inlägg: 1977
4 års användande och det fungerar mycket bra. Första året maskkomposterade jag i garaget efter att bokashihinken stått några veckor och det fungerade också bra men blev för mycket meck och frun gillade inte lukten. Men det blir supersnabbt bra kompostjord av bokashijäsningen sen.

Hinken är bra men den är ganska dyr. Man behöver få det riktigt tätt både för luktens skull och för att processens skull. Har man något annat tätt kärl så fungerar det också bra.

_________________
Ju mer säker jag är på att något är sant desto större är sannolikheten att jag har fel.
Jag stänger för möjligheten att ens överväga att jag har fel.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Kökskompostering - Bokashi
InläggPostat: sön 19 okt 2014, 15:25 
Offline
When your mind say impossible, possible still has a lot left
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor 24 jul 2014, 14:49
Inlägg: 3199
Ort: Mälardalen
vet inte om jag missförstod .se sidan där om saken men varför måste man köpa ny strö hela tiden? går det inte att få "kulturen" att leva kontinuerligt?

_________________
Mindset of a winner: "The desire to win is important, but the will to prepare is vital."


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Kökskompostering - Bokashi
InläggPostat: sön 19 okt 2014, 20:15 
Derzu Uzala skrev:
vet inte om jag missförstod .se sidan där om saken men varför måste man köpa ny strö hela tiden? går det inte att få "kulturen" att leva kontinuerligt?


Nja, nästan. Om du bara odlar kulturen som den är, d.v.s blanda lite strö med socker och vatten, har du snart bara mjölksyrebakterier kvar. Dom förökar sig mycket snabbare än dom andra bakterierna. Sedan brukar det vara i lite olika svampsporer också. Men dom finns ju naturligt i luften tillsammans med dom andra bakterierna.

Alltså... Ja, du kan odla egna mjölksyrebakterier och kompostera med, funkar förmodligen lika bra. Fast då är det ingen som tjänar pengar på dig. ;)
Plus, det blir rätt mycket krångel med att jäsa egna bakterier, torka dem, samla svampsporer, blanda och förvara dem. Lite som att säga "Varför ska jag köpa öl när jag lika gärna kan brygga den själv?". :P


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Kökskompostering - Bokashi
InläggPostat: sön 19 okt 2014, 21:12 
Offline
Samlar kokböcker från 1800-talet

Blev medlem: ons 13 aug 2014, 21:21
Inlägg: 715
Personlig er jeg rett brutal i min omgang med komposten. Vi har ett kammer med våt/husholdningskompost, men med høns og kaniner er det lite vi kaster der. Våtkomposten blir som oftest derfor tørr, i beste fall tilfører jeg vann og i værstefall rekeskall (det beste) eller litt varmt vann med sukker.

Tørrkomposten klarer seg selv. Med stor nok tilførsel av biomasse så blir det jord etterhvert. Jeg har 3 kammere i våtkomposten og tar ut et kammer pr år. I tillegg lagrer jeg avfall fra dyra fortløpende og bruker denne ved behov.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Kökskompostering - Bokashi
InläggPostat: lör 28 apr 2018, 00:37 
Offline
Salt på lager? Bara lite. Ha, ha!
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 08 feb 2011, 19:00
Inlägg: 469
Ort: Större stad
Jag har skaffat Bokashi startkit och ska börja med mitt första avfall i dag!
Bortsett från preppersynpunkten att det verkar svårt att få "evigt liv" i mikrobkulturen (och det hoppas jag man hittar en lösning på), verkar ju detta vara rena drömmen på flertalet sätt. Ett riktigt kinderägg!

Nikenik skrev:
Derzu Uzala skrev:
vet inte om jag missförstod .se sidan där om saken men varför måste man köpa ny strö hela tiden? går det inte att få "kulturen" att leva kontinuerligt?


Nja, nästan. Om du bara odlar kulturen som den är, d.v.s blanda lite strö med socker och vatten, har du snart bara mjölksyrebakterier kvar. Dom förökar sig mycket snabbare än dom andra bakterierna. Sedan brukar det vara i lite olika svampsporer också. Men dom finns ju naturligt i luften tillsammans med dom andra bakterierna.

Alltså... Ja, du kan odla egna mjölksyrebakterier och kompostera med, funkar förmodligen lika bra. Fast då är det ingen som tjänar pengar på dig. ;)
Plus, det blir rätt mycket krångel med att jäsa egna bakterier, torka dem, samla svampsporer, blanda och förvara dem. Lite som att säga "Varför ska jag köpa öl när jag lika gärna kan brygga den själv?". :P


:surprised: tror du det funkar? Ja då är det kanske inte riktigt värt mödan i dagsläget, men... :rambo:

_________________
How can we dance when our earth is turning
How do we sleep while our beds are burning


Top
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 6 inlägg ] 


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet