Swedish Survivalist

Är du förberedd?




Ny tråd Svara på tråd  [ 8 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Pepparpeppar
InläggPostat: fre 17 jun 2016, 08:47 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 11 apr 2010, 14:10
Inlägg: 8751
Peppar är ju nåt som inte växer här och som är svårodlat . Har tidigare tipsat om svartkummin som förr i tiden användes istället för peppar . Den används ju även idag i bla turkisk matlagning . Men den saknar den rätta pepparsmaken och hettan .
Svartkummin går bra att odla här hos oss .

Munkpeppar är en annan ört/buske som man använt innan pepparn kom hit för att krydda maten . Den växer runt medelhavet .
Här är det mer en krukväxt som kan ställas ut under sommaren . Så finns svårigheter med att få den att växa bra och få tillräckligt med frö av den för att det ska räcka under hela året . Har även haft svårt att få fröna att gro .

NU har jag hittat en växt som man kan använda och som har svartpepparns hetta och smak . Den är härdig i stora delar av landet även om den kommer från varmare breddgrader . Den räknas som ett infört ogräs i England . Det var romarna som tog den med sig . I vissa källor kallas den för vild selleri . Men den heter alexanderloka på svenska och kallas alexanders på engelska . Allt går att äta från roten till fröna och smaken är som en kraftig selleri . Bladen kan vara väldigt skarpa likt libbstickan . Vill man ha en mildare smak på stammen så kan man kupa upp jord som man gör med kardoner .
Växten är tvåårig och inte en perenn utan måste sås om . Vill man ha ut mer så toppar man plantan som annars kan bli väldigt stor . Vill man ha mycket grönt så ska man inte låta den blomma , vill man ha frön som peppar så ja ni vet .
Men inget hindrar ju att man har flera stycken i trädgården .

Har även hittat en till möjlig kandidat men inte fått tag i något exemplar än . Kommer från amerika och kallas där mountain pepperbush . Problemet är att det finns en kryddbuske från NZ-australien med det namnet .
Den här amerikanska har använts av indianer för att krydda maten . Och som läkeväxt . Den är härdig upp till södra norrland .
Här i sverige heter den stor konvaljbuske och odlas för sina fina blommor som luktar liljekonvalj . Finns även en mindre sort som tillhör samma släkte men där finns inte referensen som krydda . Det är fröna som torkas till peppar .
Kommer att försöka köpa en planta för att testa . Men jag behöver odla den i kruka eller på väldigt skyddad plats med täckning över under vintern .

_________________
http://huntingworkingairedales.com/aire ... age_3.html


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Pepparpeppar
InläggPostat: fre 17 jun 2016, 18:29 
Tack för tipsen. Mycket intressant.


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Pepparpeppar
InläggPostat: fre 17 jun 2016, 19:04 
Varför inte ha lite chilipeppar?
Har 16 plantor igång här hemma med olika sorter och varierande styrka. Från ca 8000 scoville till adopteringen idag, en Trinidad moruga scorpion caramel med 2 miljoner scoville.
Går fint att övervintra och ta sticklingar av dom.
Bara mala till pulver så har man peppar i olika styrkor som är lättare att dosera i pulverform.


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Pepparpeppar
InläggPostat: fre 17 jun 2016, 19:08 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 11 apr 2010, 14:10
Inlägg: 8751
Men chilin är inte det samma som vanlig peppar i smak och för vissa saker passar inte chilin .
Så om gränserna stängs så vill jag gärna ha ordnat mina kryddodlingar och smaker .

Chilin har sin plats den med men inte för att ersätta vanlig peppar .

_________________
http://huntingworkingairedales.com/aire ... age_3.html


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Pepparpeppar
InläggPostat: fre 17 jun 2016, 19:17 
Nej sant, svartpeppar är väldigt allround och går i princip ha till allt.
Men chili funkar till skillnad mot svartpeppar fint att odla här så för mig är det givet att ha lite chilibebisar växande hemma.
Älskar chili och är nog det i smaksättning jag väljer först :)
Men finns det svartpeppar eller liknande som går fint odla här är jag inte sen att så frön.


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Pepparpeppar
InläggPostat: fre 17 jun 2016, 21:37 
Att göra harissa på chilin är också en smakhöjare. Har många chiliplantor i år och hoppas kunna fixa detta. Väntar på varmare väder...


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Pepparpeppar
InläggPostat: fre 17 jun 2016, 21:57 
Offline
Min ryggsäck är nog för liten...
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 30 nov 2015, 02:33
Inlägg: 38
Ort: Mälardalen
Japanskt pepparträd ska tåla svenska förhållanden. Man måste dock ha plantor av båda kön för pollenering för att få resultat.

_________________
We are already fucked, but i wont bend over and take it!


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Pepparpeppar
InläggPostat: lör 18 jun 2016, 00:10 
Offline
Jag undrar vad Soylent Green är gjort av?
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 13 jul 2011, 20:15
Inlägg: 608
Ort: I mitten av Skåne!
Har också funderat i peppar ersättnings termer . trevligt att inte behöva uppfinna hjulet själv . Tack för infon

_________________
"Det kan gå bra"


Top
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 8 inlägg ] 


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet