Swedish Survivalist

Är du förberedd?




Ny tråd Svara på tråd  [ 16 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Odla i ruta?
InläggPostat: mån 18 jan 2016, 13:05 
Odla i ruta – SFG/SMG

http://squarefootgardening.org/square-f ... ing-method

Denna text är en fri sammanfattning av boken ”All New Square Foot Gardening, Second Edition: The Revolutionary Way to Grow More In Less Space” av Mel Bartholomew. Författaren är en pensionerad ingenjör som utvecklat och ”predikat” detta sätt att odla sedan 1976. Han har gett ut flera böcker och gjort TV-program och en hel massa annat. Det jag skriver här är mest en sammanfattning från den senaste boken. Finns som e-bok. Det finns också väldigt mycket information på nätet om du söker på ”SFG square foot gardening”. Det hela har även konverterats till metriska systemet och kallas då ”SMG square meter gardening”.

Jag kommer i denna text att kalla metoden för att ”odla i ruta”. (Jag skriver lite egna kommentarer, erfarenheter och tips inom parantes. Jag började med lådor för två år sedan och testade med ett par bäddar förra året. Jag har mest odlat sallad och örter i ruta.)

Att odla i ruta är en form av intensivodling i upphöjda bäddar. Det som är lite speciellt med att odla i ruta som beskrivs här är att man arbetar med bäddar som har ett strikt rutnät och att man ”fuskar” genom att börja med en ogräsfri jordblandning som är särskilt gynnsam för denna typ av mycket intensiva odling. Det innebär att man får perfekta förutsättningar omedelbart, utan att man behöver bry sig om vad man har för jord på tomten.

Vitsen med att odla i ruta är att man odlar olika saker i små rutor intill varandra. Det innebär att man odlar tätare, får spridda omgångar med lagom stora skördar för att äta eller ta om hand. Du behöver aldrig gödsla i normal bemärkelse. Istället tillför du ny kompost varje vår och efter varje skörd, innan du sår nytt på samma plats. Det blir enkelt att odla i omgångar efter varandra och det är lite yta som behöver stå outnyttjad. Det blir nästan med automatik en mycket intensiv odling med växelbruk och samodling, utan att man behöver fundera eller planera speciellt mycket.

Det blir löjligt lätt att sköta odlingen: Vattna om vädret kräver det. Så (enkelställ) och skörda. Tillför mer kompost innan du sår nytt.

(Jag tror att detta kan vara ett mycket bra sätt för en prepper med begränsad erfarenhet av odling att komma igång. Det tar lite plats, ger massor att äta och det är riktigt lätt att lyckas. Och det har ingen betydelse vad det är för jord på tomten nu.)

Mel Bartholomew skämtar om att det tar en halvtimme för en nybörjare att lära sig allt som behövs för att odla massor med mat i ruta, medan erfarna odlare kan behöva ett par månader för att lära sig samma sak och de misslyckas ändå ibland för de låter bli att ”fuska” med den ogräsfria jordblandningen och ogräsduken.

* Rutnätet

SFG står för Square Foot Gardening. Det syftar på storleken på rutorna i rutnätet där varje ruta är en kvadratfot stor. Bäddarna görs så att det får plats lagom många rutor så att man kan nå alla rutor och smidigt kan gå runt bäddarna. Typisk storlek att utgå från är 4x4 rutor. Om varje ruta är en fot i fyrkant så innebär det att bädden blir drygt 122 cm i fyrkant. Men man kan också ha bäddar som är exempelvis 3x3, 4x8 eller 2x3 rutor. Eller vad man tycker är lagom.

SMG står för Square Meter Gardening. Där utgår man från att bädden är 1 meter i fyrkant och 3x3 rutor stor. Det innebär att varje ruta är ca 33 cm i fyrkant. Det innebär alltså att en 4x4 bädd med SMG-metoden blir ganska precis samma sak som en 4x4 bädd med SFG-metoden.

För barn och äldre som kan ha svårt att nå kan 3x3 rutor vara bra. För odling i lådor på bänkar/bockar kan 2x1 eller 2x3 passa bra.

* Jordblandningen

Den jordblanding som Mel Bartholomew rekommenderar är 1/3 grov vermiculite, 1/3 (ogödslad) torv samt 1/3 kompost. Vermiculite går att skicka efter (eller hämta) i 100L säckar från trädgårdsgrossister, exempelvis Ohlssons frö.

Denna blandning ger en luftig ”jord” som kan hålla mycket vatten samtidigt som den är genomsläpplig så att man inte kan överbevattna och man automatiskt får bra pH och bra mullhalt och näring. (Och det växer så det knakar...)

Mel Bartholomew trycker mycket hårt på att det är viktigt att börja med denna jordblandning för att få goda förutsättningar redan från start. Det innebär en startkostnad, men det är en engångskostnad eftersom man sedan underhåller jorden enbart genom att tillföra ny kompost mellan skördar och i samband med vår-/höstbruk.

Mel Barholomew föreslår att man inte köper en enda sorts kompost utan hellre köper några olika och blandar för att få en en bättre mix av gödsel. Vidare föreslår Mel att man blandar genom att hälla ingredienserna på en presenning så att man kan vända samman jorden genom att dra upp kanterna på presenningen till mitten.

Har du egen bra (ogräsfri!) kompost så kan du använda den.

(SMG-metoden är typiskt avsedd för utvecklingsländer där man inte har råd att köpa fiberduk, vermiculite och torv. Därför bygger SMG-metoden på att man odlar i ren kompost. Jag skulle tro att det skulle gå mycket bra att odla i en blandning av kompost och krossad träkol/biokol. Men det skulle kräva en hel del jobb innan man man börja odla. Jag har inte testat. Jag tillför biokol till min kompost, som jag sedan använder i mina odlingar, inklusive rutodlingen.)

* Ramarna

En typisk storlek på en bädd kan vara 4x4 rutor där varje ruta är ca 30-33 cm stor. Eftersom det är en särskilt gynnsam jordblandning räcker det med ca 15 cm djup jord. Det innebär att det inte går åt så väldigt mycket av den köpta jordblandningen.

Det innebär att man enkelt kan göra ramar genom att skruva samman 6x1” brädor eller 6x2" plank i fyrkant. Alltså ca 145 mm x 24 mm eller 145 mm x 48 mm. Förborra och skruva samman på plan yta med trallskruv. Plank blir starkare och håller mycket längre.

(Nöjer man sig med högst 4 rutor i längd behövs det inga extra stöd eller pinnar för att hålla ihop ramen, det räcker att skruva i hörnen utan extra stöd. Gör man en ram som är 4x8 rutor så behöver man troligen stödja på mitten för att det inte skall bågna ut där. Jag stryker frikostigt med utelim på ändträ för att det inte skall suga så mycket vatten och bli lite starkare.)

Det är bra att vara noga med måtten så att alla ramarna får exakta och identiska mått. Då blir det enklare att göra olika ”tillbehör” som kan användas på vilken bädd som helst. Exempelvis lister för rutnät, bågar för fiberduk eller nät för klätterväxter.

För att öka hållbarheten kan man behandla ramarna med linolja och/eller måla utsidan.

När man odlar exempelvis potatis eller morötter vill man gärna ha djupare jord än 15 cm. Man kan då göra en mindre ram som man helt sonika placerar uppe på en större ram. Det blir som en torn- eller pyramid-odling. Exempelvis kan man ha en 2x2 ram som man ställer på mitten ovanpå en 4x4 ram. Det blir enklast om man har lösa lister för rutnätet.

(Det är smidigt att standardisera på en eller få storlekar. Jag kör enbart med 4x4 rutor för bäddar och 2x3 rutor för lådor, samma mått för alla ramar/lådor för respektive storlek gör att jag enkelt kan flytta stöd, rutnät, bågar och andra tillbehör. Jag har något mindre rutor i lådorna som står på bockar än i ramarna som står på marken, det är för att hålla lådorna lite mer hanterliga.)

* Lister för rutnät

För att göra rutnätet tydligt och strikt så bör man göra ett fast rutnät av trälister. Gärna målade med en ljus utelasyr så att de syns bra och blir hållbara. Limma eller skruva i korsen eller borra med litet borr och sammanfoga med spik som böjs på baksidan. Listerna kan hängas upp över vintern så håller de längre.

(Jag upplever att det underlättar om rutnätet är fast och tydligt och gärna ”lyser”. Det ser trevligt ut och det gör att man automatiskt odlar i lagom omgångar. Besökare fattar direkt vad det hela handlar om...)

* Hur många rutor behövs?

Hur mycket man får från sina odlingar beror på var man bor och hur påpasslig man är och vad man odlar. Men en lämplig start för en person kan vara en 4x4 bädd för färsk sallad och örter, en 4x4 bädd för färska grönsaker och en 4x4 bädd för sådant man vill torka/frysa eller spara på annat sätt.

(Det blir tillsammans ca 4,5 m², inte mycket. Men är man på hugget kan det under slutet av semestern/sensommaren ändå bli så mycket sallad, örter och bladgrönt att man nästan storknar, då är det läge att bjuda vänner på grillafton med potatiskok för att få undan lite.)

När man fått mer erfarenheter och vet hur mycket man äter kan man enkelt bygga ut. (Man kan också odla lite tagetes och andra blommor för att det skall se fint ut, om man råkar få lite överkapacitet för att de flesta i familjen äter lunch på jobbet eller i skolan.)

* Anläggning

När du anlägger en bädd börjar du med att jämna till underlaget lite så att ramen kan ligga platt. Lägg sedan en ogräsduk underst. På ogräsduken lägger du ramen. Skär bort överflödig duk på insidan eller vik upp innanför ramen. Sedan fyller du på med jordblandningen i omgångar och vattnar mellan omgångarna. Sist lägger du på listerna för rutnätet.

Det går fint att anlägga på befintlig gräsmatta eller var som helst. I en sluttning kan man schakta ut så att man få en plan fyrkant.

Vill man kan man ha stenplattor emellan bäddarna, eller gräs. Eller lägga ogräsduk och bark emellan bäddarna. Tänk på att ha rätt gott om utrymme mellan bäddarna så att det blir bekvämt att röra sig mellan dem och komma fram med gräsklippare och annat.

Eftersom det är enkelt att anlägga en bädd nästan var som helst kan man med fördel försöka ha bäddarna så nära huset som möjligt. Kanske till och med någon bädd precis utanför köksdörren så att man kan få färska örter och sallad smidigt när man lagar mat.

Om man vill ha högre bäddar för att lättare kunna arbeta med dem så är det bara att snickra upp högre. Bottna med ogräsduk, lägg på ramen. Fyll upp med grus/sand tills det är 15 cm kvar och lägg sedan in jordblandningen.

(Jag har dessutom klippt sönder en billig grön vävarmerad presenning i remsor som jag lagt mellan ramen och jorden. Jag inbillar mig att det ökar livslängden på ramarna. Dessutom kan man då måla ramarna för ändå bättre livslängd.)

* Lådor

Det går utmärkt att göra lådor på ben eller bockar och odla i ruta i dem. Typiskt vill man då ha lite mindre bädd, kanske 2x3 eller 1x2. Sådana lådor är mycket trevliga att sätta vid köksingången. Kan bli knepigt på gräsmatta. Lådor är ett trevligt sätt att börja. De kan ge massor med sallad, dill och persilja och annat gott.

Lådor på bockar går enkelt att göra så att sniglar får svårt att hitta upp.

(De lådor jag själv har gjort har jag målat med 2 lager utelasyr från Biltena. Jag har sedan lagt i en billig grön vävarmerad presenning som jag stuckit flera hål i botten på, innan jag fyller på med 15 cm jrdo. Det gör att jorden inte får kontakt med färgen och lådan håller nog lite längre. Det är inte särskilt betungande att tömma en låda i en skottskärra för att flytta den.)

* Plantavstånd

När man odlar i ruta så sår/sätter man i rutmönster, inte i rader. Små plantor sätter man ganska tätt, större plantor glesare. Höga plantor sätter man helst på norrsidan där man också har stöd för dem om de klättrar. Det är möjligt att förodla många växter och sedan sätta ut i rutorna när de kommit upp och man skördat något annat. Det kan drastiskt öka antalet skördar man kan få, och även göra det möjligt att få mycket tidiga skördar. (Persilja och purjolök är exempel på växter som är bra att förodla. Persilja för att få tidig skörd. Purjolök för att hinna få stora plantor och lång skördetid.)

Här är några exempel från boken på hur tätt det kan vara lämpligt att sätta olika plantor:

Broccoli, oregano, blomkål, kål, tagetes (stor): 1 planta per ruta.
Frilandsgurka: 2 plantor per ruta.
Persilja, potatis, salvia, lök, basilika, tagetes (dvärg), jordgubbar, sallad: 2x2 eller 4 plantor per ruta.
Spenat, bönor, sockerärt: 3x3 eller 9 plantor per ruta.
Rädisa, majrova, gräslök, morot: 4x4 eller 16 plantor per ruta.

(Det finns fler exempel i boken och mycket mer information och tips. Men det står mycket på fröpåsarna också...)

(Jag odlar inte potatis i ruta, även om det går enligt boken. När det gäller potatis föredrar jag traditionell odling i rad med kupning.)

Tips för potatisodling är att ett par dagar före sådd dela en förgrodd potatis i 4 delar så att varje del får något ”öga”. Sedan gräver man 4 gropar ca 10-12 cm djupa och sätter där nere. Täck tunt. När plantan vuxit genom täcket täcker man tunt igen och upprepar tills gropen är borta. Vill man ha en större skörd ställer man en ny ram över den befintliga och fortsätter att fylla på med jordblandning. Det innebär att det går åt en sättpotatis per ruta. (Liknar potatisodling i torn, fast mindre torn...)

* Sådd

Innan du sår på en ruta, på våren eller efter en föregående skörd, så myllar du ner en skopa med kompost och jämnar till ytan. Klart att så.

(För att maximera tillväxten kan du försöka sätta högväxta plantor så att de inte skuggar mindre plantor. Men det brukar gå bra ändå.)

När man odlar i ruta har man mycket bra kontroll och odlingsbädden är mycket gynnsam för frösådd och risken att ogräs skall kväva sådden är obefintlig. Det innebär att man kan snåla rejält med fröna. Så bara något enstaka frön på exakt den plats där du vill ha en planta. När plantorna kommer upp kan du med en sax enkelställa om det kommit upp för många plantor. Jorden är mycket lucker, så det är inte lämpligt att dra upp överflödiga plantor. Då skadas lätt rötterna hos de plantorna man vill ha kvar. När man odlar i ruta går det åt mycket mindre fröer än när man sår i rad och gallrar fram lagom plantavstånd. Det gör att du kan räkna med att kunna spara många av fröpåsarna flera år.

* Vattning

Vermiculiten gör att jorden kan hålla mycket vatten, men den blir ändå genomsläpplig. Det innebär att risken för både uttorkning och övervattning minskar rejält. Stick ner en hand och vattna när jorden känns torr/lätt, om du känner dig osäker. Vattna med vatten som fått stå i vattenkannan och bli ljummet i solen. (Jag gödselvattnar ibland med en svag blandning av guldvatten på sommaren när det växer som mest.)

* Tillbehör

Det är enkelt att böja elrör (eller PEM-slang) i bågar över bäddarna och lägga fiberduk över för att skydda mot nattfrost och förlänga säsongen. Eller för att skugga sallad mitt på sommaren.
Armeringsjärn kam bankas ner i hörnen och sedan kan man fästa tråd/nät för klättrande växter i järnen.
Har man standardiserat måtten kan man göra löstagbara ramar med fiberduk eller vävarmerad presenning. Man kan också göra ramar med hönsnät för att skydda mot fågel och andra djur.

* Kompost

För att hålla uppe volymen, bördigheten och mullhalten så måste man varje vår och efter varje skörd tillföra ny kompost. Det behövs ingen jordfräs, spade eller grep. Det räcker att hämta lite kompost i en spann och mylla ner den för hand eller med en liten handhacka. Hur mycket kompost som går åt beror på hur intensivt du odlar. Du skall tillföra så mycket kompost att du behåller volymen på jorden i bädden.

Det innebär att du troligen måste anlägga en kompost i trädgården. Det enklaste är att köpa plastat stängselnät och göra några runda komposter av det, ca 1 meter i diameter. Fyll med gräsklipp, löv och annat lämpligt trädgårdsavfall och vattna. En sådan kompost kan enkelt grävas om genom att man lyfter upp nätet så att den befintliga komposten trillar ut. Sedan sätter man ner nätet intill högen med kompost och öser ner den i nätet igen.

(Man kan ha en ”kedja” med 3-4 sådan komposter så att man kan fylla på kedjan i ena änden och få ut färdig kompost i andra änden. Farten genom kedjan minskar snabbt för varje länk i kedjan. Eventuellt ställer du ringarna på ogräsduk för att undvika att rotogräs går upp i dem. Komposten minskar snabbt i volym, och när en ring är full så flyttar man den ett snäpp. Det är viktigt att man inte får med ogräsrötter eller ogräs med frön i komposten. Då tappar man finessen med ogräsfri jord. Eventuellt kan man ha en isolerad varmkompost sist i kedjan och blanda den sista omgången från kompostkedjan med färskt gräsklipp och låta stå en vecka. Det brukar få upp temperaturen rejält så att man troligen dödar de flesta kvarvarande ogräsfröna.)

* Ogräsrensning

Typiskt behövs det inte alls. Men en del ogräs sprids med luften, exempelvis maskros. Det är enkelt att hålla efter. Ta bort när du ser något som du inte vet vad det är.

(Ett allvarligare problem kan vara om du får in ogräsfrön eller rötter via komposten. Då kan det bli aktuellt att byta ut en del av jorden i en bädd. Den gamla jorden som har ogräsfrön kan du sprida tunt på en presenning och vattna så att ogräsfröna gror. Då vänder du jorden och upprepar ett par ggr, låt gärna torka ut emellan i solen. När inget längre gror lägger du jorden i en sopsäck och ställer undan tills du anlägger en ny bädd nästa vår.)


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Odla i ruta?
InläggPostat: mån 18 jan 2016, 13:26 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 21 dec 2011, 02:31
Inlägg: 4413
Mycket intressant! Nu blev jag peppad att försöka att äntligen få igång lite odling efter ett par misslyckade försök.

Skall avdela en del av tomten hemmavid till detta så jag kan öva och så skall jag förbereda vid BOL.

Inga lika bra tips kring hur man håller mördarsniglarna borta från det fina rutorna? Är lite tveksam till sannolikheten för framgång efter att sniglarna tog min tobaksplantor (trodde de skulle dö av nikotinet eller åtminstone låta bli plantorna) i början av sommaren. :-(

_________________
Bara döda fiskar flyter med strömmen...

Prepperwikin - wiki.prepper.nu

Credo Putin mentitur.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Odla i ruta?
InläggPostat: mån 18 jan 2016, 13:29 
Tack! Utskrivet. :D :up:

/MD


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Odla i ruta?
InläggPostat: mån 18 jan 2016, 13:34 
Offline
Står vid glasåtervinningen och tigger burkar.
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 13 sep 2010, 10:38
Inlägg: 2936
Ort: Somewhere over the rainbow...
Elstängsel skall visst fungera om man fäster två eltrådar på en bräda så att de får god kontakt med jord när de kryper över (men den aktiva ledaren behöver isoleras från jord). Tydligen dör de av detta vad sagts mig. Har dock inte testat själv.

_________________
Let's find out! SWEXIT!


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Odla i ruta?
InläggPostat: mån 18 jan 2016, 14:42 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 11 apr 2010, 14:10
Inlägg: 8751
Mels första bok kom på svenska redan 1984 och i en andra tryckning 1992 och hette då Odla i kvadrat , så odla och skörda på små land . Det var Norstedts bokförlag som gav ut boken .

_________________
http://huntingworkingairedales.com/aire ... age_3.html


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Odla i ruta?
InläggPostat: tis 19 jan 2016, 11:42 
Har man problem med sniglar så passar det bra att odla i ruta (kvadrat) i låda på bockar.

Man kan då ha kanske 2x5 tum sidor och botten bit upp innanför ramen. Sniglarna behöver då krypa upp på benen på bockarna och sedan krypa en bra bit upp och ner för att kunna komma upp på sidan och krypa upp över kanten. Tror att det är få sniglar som fixar det...

Det kan vara bra att hålla utkik efter bra hjul. Det vore trevligt att odla i lådor som man kan flytta runt smidigt på gräsmattan!


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Odla i ruta?
InläggPostat: tis 19 jan 2016, 11:54 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 11 apr 2010, 14:10
Inlägg: 8751
Jag hade bönplantor i plastkrukor ställda på trätunnor och det var ingen match alls för sniglarna . Snigel-ägg kan även följa med jorden .
Det finns snigelstaket som har en böj upptill som ska göra det svårt/omöjligt för sniglarna att komma över.

_________________
http://huntingworkingairedales.com/aire ... age_3.html


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Odla i ruta?
InläggPostat: tis 19 jan 2016, 13:27 
Offline
En är ingen, två är en. Tre? Ehh...

Blev medlem: tor 20 aug 2015, 15:53
Inlägg: 113
Kul och intressant. Jag undrar om själva rutorna egentligen har så mycket mer betydelse än att ha en bra och tydlig indelning samt att det blir lite mer kompakt än om man har ett helt land att sprida ut allt på. Egentligen borde det ju funka med vanliga pallkragar om man vill göra det ännu enklare och eventuellt dela av pallkragen i mindre rutor. Eller missade jag något?

_________________
Min blogg: http://www.forberedd.wordpress.com


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Odla i ruta?
InläggPostat: tis 19 jan 2016, 13:58 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 11 apr 2010, 14:10
Inlägg: 8751
Grunden från första boken handlar om hanterbart stora bäddar . De var då 120x120 cm stora och delades in i rutor som var 30x30 cm . Lite beroende på hur stor yta de olika växterna behövde . Så beroende på ytan så kunde sedan grundstorleken delas in i olika ytor . Tex så på ytan av en ruta 30x30 så kunde man odla 9 spenatplantor eller 16 plantor morötter . Men av tex blomkål eller busktomater endast i planta i varje sådan ruta .
Så vet man att man gör av med 10 blomkålsplantor och hundra morötter så blir det enkelt att dela upp de här större bäddarna och fördela lika många rutor som behovet man har .

Det är just det som jag är lite emot i det här . Att man inte odlar mer än man behöver så om nåt går åt skogen så är det åt skogen . Och om man ser det som survival så har man förlorat . Men det är ett bra och enkelt sätt att lära sig odla och kunna räkna ut ytan för det man vill odla

_________________
http://huntingworkingairedales.com/aire ... age_3.html


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Odla i ruta?
InläggPostat: tis 19 jan 2016, 14:11 
Offline
Står vid glasåtervinningen och tigger burkar.
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 13 sep 2010, 10:38
Inlägg: 2936
Ort: Somewhere over the rainbow...
Pallkragar går utmärkt att odla i.

_________________
Let's find out! SWEXIT!


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Odla i ruta?
InläggPostat: tis 19 jan 2016, 14:53 
Jag odlar potatis, gul lök, bondbönor, vitlök och vintermorötter på ganska traditionellt vis. Tycker att det blir för dyrt att odla i ruta och det är saker som är ganska lättodlade i lite större skala. Går fram och tillbaka med en radhacka och kryper ett par gånger för att finrensa. Eller kupar. Varvar med gröngödsling. Och jag odlar jordgubbar på hügelkulturer. Och sparris på högbäddar. Och kommer nog att fortsätta att göra så. Och bärbuskar och träd, rabarberstånd och pumpa på en komposthög.

Men troligen kommer jag att odla allt annat i ruta. Exempelvis sommarmorot, sallader, rädisa, olika kålorter, dill, persilja, majrova, kryddor, ärtor, vårlök, rödbeta, rödlök mm. Det som är roligast med att odla i ruta är att man under säsongen alltid har gott om grönt och örter i olika stadier och nära köksingången/uteköket. Jag planerar inte det minsta i förväg, utan tittar bara på vad som finns och är på väg och väljer nytt att så efter det. På högsommaren är det bra att så sallad i skuggan bakom något högväxt, annars kan det vara svårt att odla sallat när det är som varmast.

Mina lådor har sidor som är ca 30 cm höga, men är innuti bara 15 djupa, så det blir som en kjol ner en bit ner på sidan. Ser bra ut... När jag ställer lådorna på bockar så är bockarna några cm innanför kjolen. Då måste sniglarna krypa upp på bockarnas ben, sedan upp-och-ner under botten för att komma till kanten, sedan ner för insidan och sedan upp-och-ner runt underkanten på sidan för att komma från insidan av sidoväggen till utsidan och sedan upp igen. Jag tror att de flesta sniglarna trillat av innan dess?


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Odla i ruta?
InläggPostat: ons 31 maj 2017, 16:54 
Skogsbonde skrev:
Har man problem med sniglar så passar det bra att odla i ruta (kvadrat) i låda på bockar.

Man kan då ha kanske 2x5 tum sidor och botten bit upp innanför ramen. Sniglarna behöver då krypa upp på benen på bockarna och sedan krypa en bra bit upp och ner för att kunna komma upp på sidan och krypa upp över kanten. Tror att det är få sniglar som fixar det...

Det kan vara bra att hålla utkik efter bra hjul. Det vore trevligt att odla i lådor som man kan flytta runt smidigt på gräsmattan!


Tack för den uttömmande informationen.

Jag ska nog satsa på att odla på bockar nästa år. Främst för att jag har problem med gnagare.


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Odla i ruta?
InläggPostat: ons 31 maj 2017, 17:21 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 11 apr 2010, 14:10
Inlägg: 8751
Jag hade bönor i kruka och de stod på typ öltunnor . Och det var inga problem för sniglarna att först krypa uppför rundningen på tunnorna och sedan uppför hala plastkrukor för att komma åt smarriga bönor

Ska lådorna på ben funka så ska benen sitta långt innanför kanten på odlingslådan och vet inte hur stabiliteten blir då

_________________
http://huntingworkingairedales.com/aire ... age_3.html


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Odla i ruta?
InläggPostat: ons 31 maj 2017, 20:29 
Offline
Jag behöver inte springa fortare än lejonet som jagar oss, bara fortare än dig.
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 03 dec 2016, 04:15
Inlägg: 423
https://www.koket.se/david_kallos/_/mordarsniglar/mordarsniglar_pa_toast/

_________________
Preparation is the difference between survival and statistics.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Odla i ruta?
InläggPostat: ons 31 maj 2017, 21:55 
Får bli bra hungrig innan jag provar det receptet.
Testar iår en låda på 4 ben där varje ben står i en plåtburk med grovsalt. Får se om det funkar.
Det här med att köpa kompost får jag inte ihop eller så borde jag byta trådgårdshandel, tjejen i kassan tittade på mig konstigt när jag ville köpa en säck kompost. Har kompost ett annat handelsnamn?


Top
  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 16 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet