Swedish Survivalist

Är du förberedd?




Ny tråd Svara på tråd  [ 62 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3, 4, 5  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Odlingsåret 2016
InläggPostat: sön 03 jan 2016, 08:46 
Offline
Ingen fara, jag har ett gem i fickan!
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 28 maj 2013, 16:13
Inlägg: 1734
Nytt år, nya odlingar. :)

_________________
borrow, spend & pretend
Confidence - the feeling you have before fully understanding the situation.
3-3-3 Radio Plan


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Odlingsåret 2016
InläggPostat: sön 03 jan 2016, 10:52 
Offline
1998 var en fin årgång för vita bönor!
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 09 dec 2014, 17:17
Inlägg: 155
Ska odla lite i pallkragarna hemma, anlagt två nya och fyllt med kompost och gödsel i höst.
Lite bönor, lite sallad och lite kål, provade både grönkål och brysselkål denna säsong, blev bra skörd, trots att jag planetarade för tätt, stöttade för dåligt och massa andra missar.

Har skaffat John Seymours "Self-Suffieciency" som inspiration.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Odlingsåret 2016
InläggPostat: sön 03 jan 2016, 12:40 
Offline
Fredag
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 29 okt 2012, 22:08
Inlägg: 1295
Ort: Söder
Vi ska tömma vår hushållskompost för första gången i vår, ska bli spännande att se hur mycket mull som vi får ut.

_________________
Hopp är ingen strategi och tur är ingen faktor.

Ibland bloggar jag mer och ibland mindre på http://aftersearch.wordpress.com


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Odlingsåret 2016
InläggPostat: sön 03 jan 2016, 14:32 
Offline
Samlar kokböcker från 1800-talet

Blev medlem: ons 13 aug 2014, 21:21
Inlägg: 715
Gleder meg som et barn! Kommer til å forsøke vintersåing i kanner også i år. Dyrking starter innomhus i slutten av måneden og da er det hele i gang :D


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Odlingsåret 2016
InläggPostat: sön 03 jan 2016, 15:02 
Ja, snart dags att förså inomhus! Ska förbereda lite nu i veckan med bl.a. att fixa extra hyllor i några fönster. Och fröer ska beställas. Pysslade med en önskelista i mellandagarna.

Eftersom jag bara har en radhustomt, blir det alltid någon form av stafettodling och varje yta måste tas till vara. I år ska jag testa att odla sallad i hängrännor. Det blir på en solig vägg på terassen. Det ska jag också förbereda nu i dagarna.

Den stora utmaningen blir att hålla sniglarna och gnagarna i schack. Sniglarna grejade jag hyggligt i fjol, men sorken är ett helvete.

En inspirerande bok som jag fann på en loppmarknad för en månad sedan är One Magic Square- The Easy Organic Way to Grow Your Own Food on a 3-Foot Square av Lolo Houbein.


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Odlingsåret 2016
InläggPostat: tis 05 jan 2016, 17:45 
Offline
Borgmästare i Jericho
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 17 okt 2015, 16:45
Inlägg: 226
Vi tillämpar växelbruk på vår lilla jordplätt så olika växter har olika bäddar och vid varje säsong så roteras vad som odlas var. Främsta orsaken är att jorden inte ska utarmas och skadeangrepp ska hållas nere. En positiv sidoeffekt är att det blir lättare att planera hur mycket som ska odlas och vad man kan byta ut mot vad. I fjol gjorde vi en chansning med aubergine på friland som gick käpp rätt åt skogen (under varma år kan detta funka i södra Sverige). I år blir det squash som är betydligt lättare att odla i Svenskt klimat, eventuellt också kål. Kommer odla mer bönor och ärtor än tidigare år. Sniglarna var ett gissel i fjol och lär tyvärr bli så i år också :cry:
Relaterat till odling så hade jag velat lära mig att ta hand om mat genom konservering, mjölksyrning och inkokning. Får se hur mycket det blir i år. I fjol frös vi in överskottet som vi inte kunde äta på direkten, kändes inte lönt att göra något mer när skörden blev så liten.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Odlingsåret 2016
InläggPostat: fre 08 jan 2016, 15:20 
Offline
En är ingen, två är en. Tre? Ehh...

Blev medlem: tor 20 aug 2015, 15:53
Inlägg: 113
Jag tänkte testa fler kålsorter i år. Vitlöken såddes i höstas. Annars blir det en blandning av sallader, rödbetor, potatis, morötter och olika bönor.

_________________
Min blogg: http://www.forberedd.wordpress.com


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Odlingsåret 2016
InläggPostat: ons 10 feb 2016, 14:30 
Offline
Samlar kokböcker från 1800-talet

Blev medlem: ons 13 aug 2014, 21:21
Inlägg: 715
Da er jeg i full gang! Innomhus går det foreløpig i chili, det blir 10 sorter i år og tobakk som det blir 2 sorter av. Det blir nok mer og mer inne for hver uke som går fremover.

Ute er det foreløpig vintersåing det går i. Så langt har det blitt 24 kanner og 8 krukker.

Jeg kommer til å teste ut litt nytt i år:
Rotkjørvel, denne har jeg forsøkt før uten hell, men har forstått at den må igjennom en ganske nøyaktig stratifisering for å lykkes, skal uansett testes på nytt http://www.impecta.se/sv/artiklar/rotkorvel.html

Artisjokk skal testes ut i år, http://www.impecta.se/sv/artiklar/kronartskocka.html

Strandkål vokser det jo noe av her i Hvaler nasjonalpark, men jeg har kjøpt noen frø for å teste
http://www.impecta.se/sv/artiklar/strandkal.html det virker ikke som den letteste planten å få til fra frø, men jeg bor ved kysten og kan lett skape et lite område med "strandjord", så om jeg får til noen planter, så blir det bra.

Trekål var en plante jeg falt for http://www.impecta.se/sv/artiklar/tradkal.html Om jeg får til denne, så vil den nok vekke oppmerksomhet i alle fall

Tidligere har jeg gode erfaringer med sortrot, men i år kommer jeg også til å teste ut dens slektning haverot
http://www.runabergsfroer.se/?m=131

Jeg har også fått tak i noen luftløk http://www.rolv.no/bilder/galleri/medpl ... ce-pro.htm som skal testes.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Odlingsåret 2016
InläggPostat: ons 10 feb 2016, 15:03 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 11 apr 2010, 14:10
Inlägg: 8751
Trädkål är en kul växt men vill ha det lite varmare . Jag har några olika sorter , alla från Portugal där det är en nationalväxt . Likt lutfisken så har man en traditionell kålsoppa som ska lagas av den här typen av kål . Den tål blåst dåligt .
Ett tips är att klippa till en bit täckduk och spänna upp på käppar och göra ett litet skydd runt kålen , ger både varmare mikroklimat och och vindskydd .

Svartroten är en perenn så den passar att odla även som solitär ute i gräsmattan eller i rabatten . Ger en skörd väldigt tidigt på våren i det fallet likt övervintrad jordärtskocka .

_________________
http://huntingworkingairedales.com/aire ... age_3.html


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Odlingsåret 2016
InläggPostat: ons 10 feb 2016, 15:15 
Offline
Samlar kokböcker från 1800-talet

Blev medlem: ons 13 aug 2014, 21:21
Inlägg: 715
Takker for fine tips Dweomer! Morsomt at du har erfaring med trekål, synes den så flott ut. Normalt sett så blåser det ofte her, men jeg har noen lune plasser og prøve på. Skal gjøre som du skriver, så kanskje jeg får det til.

(jeg har også handlet inn majs fra Runåberg etter tips fra deg. Jeg har kjøpt både sukkermajs og melmajs. Etter hva jeg har lest, så bør de plantes svært langt fra hverandre pga faren for krysspolinering. Det vil bli vanskelig for meg, så jeg får isteden dyrke de annen hvert år)


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Odlingsåret 2016
InläggPostat: ons 10 feb 2016, 16:53 
Jag har också kommit igång med att förså. De närmsta månaderna kommer varenda fönsterplats i huset att tas i anspråk. Som odlare är man väl en obotlig optimism, men jag fruktar sorken mer än någonsin... Ska experimentera lite i hopp om att försvåra för dessa underjordsterrorister. Finns det något de inte gillar...? Sniglarna hade jag hyfsat tur med i fjol och i år är jag än mer förberedd med ett ständigt växande lager av äggskal som ska försvåra stormtruppernas framfart.

Det blev tyvärr aldrig av att jag fick i väg min fröbeställning..., men jag var förbi och köpte på mig (ekologiska) fröer som lär räcka de närmsta tre - fyra åren. Hoppas också bli bättre på att ta vara på egna fröer.

När det gäller tomater hoppas jag att det blir tredje gången gillt: första året blev de angripna av gråmögel på ett par dagar när de var riktigt stora, men fortfarande gröna. 0 skörd med andra ord (bortsett från några som jag lade in). I fjol hann vi kanske äta hälften innan allt möglade bort efter ett häftigt regnväder. Förutom att försöka ha än bättre koll på fuktigheten har jag nu en sort, Berner rose, som ska var rätt så tålig mot möglet. Hursomhelst blir det färre tomatplantor i år.


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Odlingsåret 2016
InläggPostat: tor 11 feb 2016, 01:17 
Offline
The Walrus
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 12 dec 2012, 11:28
Inlägg: 237
Ort: With the Polar dudes
Blir lite gerillaodling i år igen. Sprider ut ärtor på lämpliga platser på marken och bryr mig inte om dom förrän det är dags att skörda. Får se om hararna tar alla denna gången!

_________________
"Jag seglat över haven snart nog i 20år, lärt att dystra dagar kommer och går"


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Odlingsåret 2016
InläggPostat: ons 17 feb 2016, 19:02 
Offline
Samlar kokböcker från 1800-talet

Blev medlem: ons 13 aug 2014, 21:21
Inlägg: 715
Luftløken spruter nå opp av de pottene jeg har plantet i inne. Det ser virkelig ut som om det blir et fast innslag i Hagen fremover.

Noen flere forkulturer har det blitt:
Sortrot og haverot
To typer tomater
To typer paprika
Pipløk
Hageblåbær fra frø
Rabarbra

Ute jobber jeg med å forberede planteområde og etablere flere steder å dyrke spiselige planter på. Med tanke på mitt begrensede område, så setter jeg pris på hver ny kvadratmeter og jammen ser det ut som om det blir en del nye i år. Selvsagt hadde det beste vært å hatt så mye flatt mark at det alltid var nok som kunne dyrkes, men jammen er det godt å konstatere at : her kan du jammen dyrke 1,5 kvm til :lol: (fattigmannstrøst)


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Odlingsåret 2016
InläggPostat: mån 07 mar 2016, 17:41 
Offline
Samlar kokböcker från 1800-talet

Blev medlem: ons 13 aug 2014, 21:21
Inlägg: 715
Her vokser og gror det bra i kjelleren om dagen. Så langt har det blitt priklet 6 typer chili, 2 typer tomater, sortrot&hagerot (burde blitt sådd senere), rabarbera og 2 typer paprika. I tillegg er både virginia og cubansk tobakk klar for prikling. Det er også plantet enda flere wintersowing kanner som er satt ut, samt flere forkulturer som står inne.

En snau uke til så havner squash, gresskar og agurker i jorda og en uke eller to til så varmes veksthuset opp :D


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Odlingsåret 2016
InläggPostat: mån 07 mar 2016, 22:30 
Offline
Strömavbrott? Hjälp!

Blev medlem: sön 07 jun 2015, 18:16
Inlägg: 7
Gröngödsling på stora delar i år. Delning och nyplantering av bärbuskar i mängd.


Top
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 62 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3, 4, 5  Nästa


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet