Swedish Survivalist

Är du förberedd?




Ny tråd Svara på tråd  [ 5 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Blir knäpp på knäpparna!
InläggPostat: ons 08 nov 2017, 15:03 
Jag har problem med knäpparlarver som ger sig på potatis och morot. Det gör att det blir svårt att vinterlagra utan att det börjar ruttna. Jag inbillar mig att det även kan ge problem med andra sjukdomar som kommer in i rotfrukterna.

Varje sommar vid rätt väder så svärmar knäpparskalbaggar, små svarta, på gräsmattorna. De flyger lågt och har kul. Och gillar att fika på diverse grönt som sallad och jordgubbsblad. Ibland äter de upp hela plantor. Om jag odlar högt i odlingslådor på bänkar så går det bättre. Eftersom knäpparna flyger runt så antar jag att de också ger sig in i grönsakslanden i närheten av gräsmattorna. Och potatisland. Jag har iaf länge haft problem med knäppare i potatisen, även om jag inte kommer tillbaka mer än var 4:e år på samma plats.

Jag har provat att klippa gräset vid svärmning. Lägga ut presenning med såpvatten på. Det fångar många, men bara en lite bråkdel av alla. Jag har inte märkt att de flygande baggarna undviker vitlök, ringblomma eller tagetes även om det nog inte är det de helst äter bladen av.

Finns det någon som vet något knep för att bekämpa knäppare i gräsmatta? Eller iaf få dem att trivas mindre bra?

Det enda jag kan tänka mig kan funka är en större flock utsvultna hönor som får gå runt och festa på baggarna när de svärmar. Men jag är osäker på hur goda baggarna är för hönorna i längden...


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Blir knäpp på knäpparna!
InläggPostat: ons 08 nov 2017, 21:35 
Offline
Finns staden kvar?

Blev medlem: mån 27 jun 2016, 21:31
Inlägg: 981
Här finns råd från 1961 ev kan man inte köpa bekämpningsmedlet längre.
http://www.vaxteko.nu/html/sll/slu/vaxt ... N61-3A.HTM

Kemisk bekämpning

Av olika skäl måste potatisen dock ibland sättas i jord, som helt eller delvis måste bedömas som riskabel med tanke på angrepp av knäpparlarver. I sådana fall kan kemisk bekämpning före sättningen tillrådas.

I början av 50-talet användes lindan eller andra hexaklorpreparat för bekämpning av knäpparlarver. Nämnda preparat skall emellertid ej användas i grödor av potatis, morötter eller andra rotfrukter emedan bismak kan uppstå. För bekämpning av knäpparlarver i potatis används numer främst aldrin. Behandlingen bör utföras före sättningen. Föreligger risk för angrepp på hela skiftet, behandlas hela arealen, i annat fall begränsas behandlingen till de delar av skiftet, som är utsatta för angrepp. »Betning» av knölarna «med aldrin eller liknande medel ger otillräcklig effekt.

Handelspreparat med aldrin förekommer dels som puder för pudring, dels som emulsion för sprutning eller vattning. Puderformiga medel kan blandas med handelsgödsel och spridas med gödselspridare på större arealer (jordbruk) eller blandas upp med sand och spridas för hand (använd skyddshandskar!) t.ex. i trädgårdar. Emulsioner med aldrin sprutas ut med maskinell utrustning eller vattnas ut med vanlig vattenkanna - sistnämnda förfarande är naturligtvis blott lämpligt för trädgårdsland eller andra småarealer. Omedelbart efter behandlingen skall preparatet harvas eller krattas ner i jorden. Om man vill använda pudermedel eller vätska (emulsion) får förhållandena på platsen avgöra - båda metoderna ger samma effekt.





Av knäpparlarver skadade potatisknölar.

Doseringen avpassas så att 2-3 kg ren (effektiv) aldrin sprids per ha. I olika handelspreparat med aldrin varierar halten effektiv substans.mellan 2,5 % och 40 %. Förekommande preparat, avsedda för jordbehandling (enl. Kemiska växtskyddsmedel 1960) doseras lämpligen enligt följande tabell (halten verksam substans framgår av förpackningarnas etikett; kg eller g nedan avser pudermedel, l eller ml emulsioner):

Förutom aldrin kan även heptaklor användas för bekämpning av knäpparlarver i potatis genom jordbehandling; doseringen är densamma som för aldrin (se tabellen).

Under åren 1954-57 utfördas försök mot knäpparlarver i potatis vid Växtskyddsanstaltens filial i Skara. I 14 försök erhölls knäpparlarvskador, i 4 uteblev angreppen. I samtliga försök med angrepp erhölls fullt signifikativa skillnader mellan behandlat och obehandlat. Försöken visade bl. a. att den internationellt använda doseringen, 2-3 kg ren aldrin per ha, är lämplig också i vårt land för bekämpning av knäpparlarver i potatis (försöken är beskrivna i Kungl. Skogs- och Lantbruksakadem. Tidskr. 98, 1959, h. 5 s. 301-318)


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Blir knäpp på knäpparna!
InläggPostat: tor 09 nov 2017, 14:08 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 11 apr 2010, 14:10
Inlägg: 8751
Det enda jag hittat som inte innebär kemisk-krigföring är att rensa landet från kvickrot och sedan köra med jordfräs . Verkar som fräsningen stör knäpparnas livsmiljö

Jag gör alla fel i mitt potatisland men har inga problem med knäppare . Det enda jag gör lite annorlunda är att sätta potatisen lite senare än vad som är vanligt ? Om det kan ha effekt

_________________
http://huntingworkingairedales.com/aire ... age_3.html


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Blir knäpp på knäpparna!
InläggPostat: mån 13 nov 2017, 13:51 
Tack för tips. Jag kommer nog att försöka köra utan kemiska bekämpningsmedel.

Jag har en bra jordfräs, men nöjer mig med att fräsa djupt på hösten. Fräser jag djupt på våren/sommaren blir det snustorrt i marken resten av odlingsperioden. Jag fräser däremot gärna ytligt för att få en fin såbädd och få bort ogräs som gror.

Det som verkar vara problemet är att knäpparna stormtrivs i min gräsmatta och att de sprids därifrån till potatisen i närheten. Med flygande baggar som flyger in i landet eller larver som kryper ut från gräsmattan. Kanske skulle fräsa upp mer av gräsmattan runt om och använda som kantzon med blommor?

Jag har fått bra bukt med kvickrot. Den förekommer, särskilt i kantzoner med gräs. Och skulle säkert komma om jag fräser upp kantzoner. Får nog satsa på kantzoner och svartträda dem ett år för att kunna fräsa bort kvickroten...

Någon som vet om höns äter av skalbaggarna? Hm... Jag har ändå tänkt skaffa, av andra skäl, så det kan väl ses som en bonus i så fall.


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Blir knäpp på knäpparna!
InläggPostat: mån 13 nov 2017, 15:32 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 11 apr 2010, 14:10
Inlägg: 8751
Baggarna vet jag inget om men de älskar att krafsa fram knäpparlarverna

_________________
http://huntingworkingairedales.com/aire ... age_3.html


Top
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 5 inlägg ] 


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet