Swedish Survivalist

Är du förberedd?




Ny tråd Svara på tråd  [ 13 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Recept på nässelvatten och guldvatten
InläggPostat: tor 25 maj 2017, 20:05 
Offline
Tränar vakthöns

Blev medlem: lör 18 jun 2016, 23:28
Inlägg: 2006
Inte för att jag har provat men det är nog bra. Åtminstone kommer det att finnas även i svår SHTF.

http://www.hemodlat.se/recept-pa-nasselvatten/

https://www.klostra.se/tips-rad-och-inspiration/enkel-godsling/

_________________
/Zombie -->(x)q(/)


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Recept på nässelvatten och guldvatten
InläggPostat: tor 25 maj 2017, 20:14 
Blir ännu bättre om man tillsätter syre med en billig akvariepump och låter det bubbla någon dag. Finns bra och billiga att köpa från kina för någon tia.


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Recept på nässelvatten och guldvatten
InläggPostat: tor 25 maj 2017, 20:35 
Offline
Fredag
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 29 okt 2012, 22:08
Inlägg: 1295
Ort: Söder
Blir kanon, luktar inte hallon men det är bra tryck i det.

_________________
Hopp är ingen strategi och tur är ingen faktor.

Ibland bloggar jag mer och ibland mindre på http://aftersearch.wordpress.com


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Recept på nässelvatten och guldvatten
InläggPostat: fre 26 maj 2017, 12:59 
Aska från vedpannan är ett bra komplement till guldvatten. Tillsammans ger det det mesta som växterna behöver. Bara urin ger mycket kväve (urea). Bra för snabb tillväxt på våren!

För att göra urin ändå bättre och kanske även säkrare så brukar man rekommendera att lagra urinet tills all urea omvandlats till ammonium. Mera tillgängligt kväve för växterna. Det luktar då ammoniak från pisset... Det tar ca ett halvår i en dunk. Samtidigt blir pH så väldigt högt att eventuella smittoämnen avdödas. Processen kan påskyndas mycket genom att man tillsätter enzymet ureas. Detta enzym finns i användbara mängder i kärnor från vattenmelon, torkade gula ärtor eller torkade sojabönor. Man kan mala ner kärnor/ärtor i lite vatten med en stavmixer och tillsätta till urinet. En handfull finmalda gula ärtor omvandlar all urea i en spann med urin till ammonium inom ett par dagar. Troligen ett par timmar. Omvandlingen sker snabbast vid 60 grader C. Processen kan kollas med pH-mätare. Över pH 9.0 tyder på att det har skett en omvandling av urea till ammonium. Och man kan känna ammoniakdoften...

Sedan, om man vill använda det omvandlade vattnet i hydroponisk odling, behöver man nitrifiera det. Så att ammonium omvandlas till nitrat, men det är en annan historia.


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Recept på nässelvatten och guldvatten
InläggPostat: fre 26 maj 2017, 13:10 
Skogsbonde skrev:
Sedan, om man vill använda det omvandlade vattnet i hydroponisk odling, behöver man nitrifiera det. Så att ammonium omvandlas till nitrat, men det är en annan historia.


Lite omständligt sätt då en syrepump gör om urinet till nitrat på någon dag och luktar ingenting i jämförelse med ammoniak-doften.


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Recept på nässelvatten och guldvatten
InläggPostat: fre 26 maj 2017, 13:20 
Nikenik skrev:
Skogsbonde skrev:
Sedan, om man vill använda det omvandlade vattnet i hydroponisk odling, behöver man nitrifiera det. Så att ammonium omvandlas till nitrat, men det är en annan historia.


Lite omständligt sätt då en syrepump gör om urinet till nitrat på någon dag och luktar ingenting i jämförelse med ammoniak-doften.


Menar du att det sker en omvandling från urea till nitrat bara genom luftbubblorna? Du får gärna beskriva hur det går till, gärna med länkar... Jag håller på att försöka lära mig mer om just hydroponisk odling. ;)

Det vore ju kanon om man enkelt kunde omvandla urea till nitrat på ett par dagar bara genom att bubbla igenom luft. Jag har inte sett något om det någon annanstans...


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Recept på nässelvatten och guldvatten
InläggPostat: fre 26 maj 2017, 14:11 
Skogsbonde skrev:
Menar du att det sker en omvandling från urea till nitrat bara genom luftbubblorna? Du får gärna beskriva hur det går till, gärna med länkar... Jag håller på att försöka lära mig mer om just hydroponisk odling. ;)


Ja, typ. Nitrifieringsbakterierna lever "i luftbubblorna" eller om du har i något annat medium som t.ex lite jord eller en påse med lecakulor lever dom där och i luftbubblorna.
Nitrifieringsprocessen kräver syre för att omvandla NH3 till NO3. Ju mer syre desto snabbare går processen, lite förenklat.

Vill man det ska fungera riktigt bra utan annat medium behöver vattnet vara i ständig rörelse och bubbla rejält. Bubbla så att hela hinken/tunnan är fylld med bubblor.

Själv har jag en blåtunna delad på mitten (100l) med vatten och en vanlig akvariepump inkopplad som står bredvid pumphuset (så jag har ström och enkelt kan fylla på med vatten). I tunnan har jag lagt några tvättpåsar fyllda med lecakulor. Lecakulorna är stället bakterierna "bor" men finns även i vattnet, men lecakulorna gör att jag kan använda en mindre pump för att få samma "BSA" (bacterial surface area"), d.v.s ställen nitrifieringsbakterier kan leva på.
Pumpen står och går hela sommaren. I tunnan lägger jag i lite nässlor, gräs, kaffesump (väldigt bra medium för bakterierna att leva på) och annat. Jag försöker rotera och nästan tömma tunnan med jämna mellanrum så det inte blir algblomning av för mycket kväve eller dylikt. Det går åt mycket mindre organiskt material än man tror för att få ett bra gödselvatten.

Du kan googla "actively aerated compost tea" för mera info men det är många som säljer just sina kit och pratar "hokus pokus".
Här är en liten länk om BSA, rätt intressant, men tag i akt den är skriven för att du ska vilja köpa zipgrow-towers. ;)
Vetenskapen är helt okej ändå.
https://blog.brightagrotech.com/biological-surface-area-in-aquaponics/

Stoppa mig innan jag skriver mer! :bandit:


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Recept på nässelvatten och guldvatten
InläggPostat: fre 26 maj 2017, 14:34 
Offline
Salt på lager? Bara lite. Ha, ha!

Blev medlem: tis 12 aug 2014, 20:48
Inlägg: 483
Ort: Stockholm
Intressant, bra info.

Skickat från min E5823 via Tapatalk


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Recept på nässelvatten och guldvatten
InläggPostat: fre 26 maj 2017, 14:40 
Ah... Inget sensationellt som jag missat. :smack:

Processen är fortfarande att urea omvandlas till ammonium, med eller utan ureas, som sedan omvandlas till nitrat med hjälp av bakterier på väggar eller i biobäddar/reaktorer med stora ytor för nitrifikationsbakterierna att kolonisera. Eller i jord/kompost. Jag har en 20-liters perforerad plastspann med lock fylld med leca och biokol som jag använder som "filter" i min 80-liters tank till min nystartade hydroponiska "testanläggning" just för det ändamålet. Jag vill hålla nere ammoniumhalterna för att motverka stigande pH då nitrat tas upp av växterna.

Man kan, som sagt, påskynda processen att omvandla urea i urin till ammonium med hjälp av enzymet ureas som finns i bland annat gula ärtor eller kärnor till vattenmelon. Bra främst om man vill gödsla mark direkt med urinet.

Lättast tillgängligt kväve för växterna är, som jag fattat det, nitrat. Sedan ammonium. Kan det stämma? Kan växterna ta upp urea direkt, utan omvandling? Jag misstänker att en del växter, med ureas i växten, omvandlar internt till ammonium. Exempelvis baljväxter. Därav det här med att en del växter innehåller ureas.


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Recept på nässelvatten och guldvatten
InläggPostat: fre 26 maj 2017, 16:34 
Skogsbonde skrev:
Ah... Inget sensationellt som jag missat. :smack:
...
Jag vill hålla nere ammoniumhalterna för att motverka stigande pH då nitrat tas upp av växterna.
...
Lättast tillgängligt kväve för växterna är, som jag fattat det, nitrat. Sedan ammonium. Kan det stämma? Kan växterna ta upp urea direkt, utan omvandling? Jag misstänker att en del växter, med ureas i växten, omvandlar internt till ammonium. Exempelvis baljväxter. Därav det här med att en del växter innehåller ureas.


Nej, tyvärr. Samma gamla vanliga process sedan urminnes tider. ;)

I ett bra fungerade biologiskt system får du inget ammonium överhuvudtaget. Om du har stigande NH3-halter i ditt system är något fel, förmodligen för mycket kväve och för lite växter, t.ex för mycket fiskmat i aquaponics, eller för mycket nässlor och urin i detta fall. Antingen bör du byta ut hälften av vattnet om det är på tok för högt eller bara vänta tills växterna tagit till vara på kvävet.
En fungerande "nitrogen cycle" är faktiskt en försurningsprocess. Om du gör rätt i din hydroponiska odling kommer det bli surare och surare. Därför det är viktigt att ha, i naturens fall korallrev, eller i vårt fall kalciumkarbonat (äggskal) för att få en bra pH-balans i cykeln.
Bild
Denna bild är väldigt viktig att förstå och använda sig av. Värdet längst ned, 4-10, är pH och visar vid vilket pH-värde växter kan ta upp olika grundämnen.

Växter äter endast kväve i nitrat-form. Resten är olika bakterier. Sedan är ju det biologiska skafferiet ytterst komplext med alla vitaminer, proteiner, kolhydrater etc. som bildas i alla olika växter.
Baljväxter tar däremot inte upp så mycket kväve iform av nitrat utan tar kvävet direkt ifrån luften.

Sedan är kväve inte allt, långt därifrån. Du har säkert sett "NPK"-värden när du läst. Finns dom som säger att det inte är kväve som sätter stopp för plantans tillväxt utan tillgängligheten på fosfor (P) i form av fosfat (PO4).

Bild


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Recept på nässelvatten och guldvatten
InläggPostat: fre 26 maj 2017, 17:23 
Njae...

Växter kan ta upp ammonium, vad jag förstår. Och gör det också. När man vattnar med guldvatten så handlar det nog i första hand om att man ger växterna ammonium. Därför kan det vara bra (men troligen onödigt) att påskynda omvandlingen från urea till ammonium genom tillsats av enzymet ureas.

https://en.wikipedia.org/wiki/Nitrogen_assimilation
Citera:
Plants absorb nitrogen from the soil in the form of nitrate (NO3−) and ammonium (NH4+).


Sedan kan man ju fundera på varför en del växter innehåller ureas. Alltså det enzym som snabbar upp omvandlingen från urea till ammonium. Det handlar om en del baljväxter och som sagt i synnerhet vattenmelon. Vet inte vilka andra. Jag utgår från att det är för att de växterna därmed kan "tjuva" kväve från andra växter innan det är tillgängligt för de andra växterna?


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Recept på nässelvatten och guldvatten
InläggPostat: fre 26 maj 2017, 18:00 
Skogsbonde skrev:
Växter kan ta upp ammonium, vad jag förstår. Och gör det också. När man vattnar med guldvatten så handlar det nog i första hand om att man ger växterna ammonium. Därför kan det vara bra (men troligen onödigt) att påskynda omvandlingen från urea till ammonium genom tillsats av enzymet ureas.


Okej, det kan dom men tror det är undantaget snarare än regeln. Som att människan kan ta upp vätska ifrån ändtarmen, men det är inte hur dom flesta människor får i sig vätska.

När du vattnar vanliga växter som växer i jorden med vatten+ammonium gör bakterierna i jorden om dem till nitrat i första hand. Eller i värsta fall om jorden är helt död kommer det komma dit nya bakterier som lever på ammoniumen.

I ett hydronponics-system vill du inte ha någon ammonium alls och pH-värdet ska ligga stabilt lite under 7.


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Recept på nässelvatten och guldvatten
InläggPostat: lör 27 maj 2017, 23:56 
Skogsbonde skrev:
Aska från vedpannan är ett bra komplement till guldvatten.


Aska på sånt människan ska äta bör man vara lite försiktig med eftersom (tung-)metaller anrikas från veden till askan. Kadmium är ett problem i större delen av Sverige.
http://sverigesradio.se/sida/artikel.as ... el=6513781
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/orebr ... a-i-landet?

/MD


Top
  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 13 inlägg ] 


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet