Swedish Survivalist

Är du förberedd?




Ny tråd Svara på tråd  [ 6 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Majrovor
InläggPostat: fre 10 mar 2017, 04:36 
Offline
Samlar kokböcker från 1800-talet
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 22 feb 2016, 22:24
Inlägg: 708
Ort: I skogen, vid bäcken från fjället
Jag hade bestämt mig för att odla majrovor till sommaren. Jag har tidigare odlat potatis och morötter men nu hade jag bestämt mig för att använda hela min lilla täppa på enbart majrovor i sommar. Potatis äter jag betydligt mindre av i dag, då jag har diabetes typ II men jag har några rader så jag har lite färskpotatis för familjehögtidens skull och morötterna blir aldrig riktigt som jag vill att de blir, stora och raka. Jag pratade med en i byn som är insatt i detta med trädgårdsodling och hon tyckte att det var lite overkill att odla majrovor i mitt välskötta trädgårdsland då majrovor kunde odlas lite hur som helst. Majrovan behöver inget jätte välskött och bearbetat land för att växa. Hon tyckte att jag som vanligt skulle sätta potatis så morötter som vanligt och bryta upp en meter av gräsmattan närmast potatislandet och så majrovor där. Jag funderar fortfarande på hur jag ska göra och hur jag ska tänka om detta? Har någon av er odlat majrovor? Hur funderar ni?

_________________
"That rifle on the wall of the labourer's cottage or working class flat, is the symbol of democracy. It is our job to see that it stays there."
-George Orwell.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Majrovor
InläggPostat: fre 10 mar 2017, 09:08 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 11 apr 2010, 14:10
Inlägg: 8751
Majrovan växer så snabbt att du får flera skördar per år . När första metern är upptagen så sås den genast igen .
Så om du bara sår en omgång på våren kommer ditt land att stå tomt lång tid på säsongen och bli fullt med ogräs .

Fundera på om du vill odla annat också . Kålrabbi ? Bladkål ? sallad ?

Om du kokar potatis och äter den uppvärmd dagen efter så minskar de ämnen som är skadliga för diabetesen . Även den potatis som är inlagd på glasburkar och konserverade är bättre . Så du behöver inte sluta äta potatis bara ändra sättet du äter den

_________________
http://huntingworkingairedales.com/aire ... age_3.html


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Majrovor
InläggPostat: fre 10 mar 2017, 16:49 
Majrova är bra som "förgröda" till lite mer långsamma grödor. Precis som rädisa.

Exempelvis kan du så majrova glest i samma rad som du odlar morot eller persilja. Majrova (eller rädisa) kommer snabbt upp så du kan se raden och ogräsrensa nära den. Eller vattna. Lagom tills moroten elelr rädisan vill ha mer plats och ljus så har du skördat majrovan (eller rädisan).

Jag håller med om att det låter lite trist med bara majrova, även om det är gott. Mest äter jag majrovorna grillade som tillbehör till annat grillat under sommaren. Skivar. Lite olja, salt och peppar. Grillar någon minut per sida, tills fin färg. Mums! Blasten går också att äta som en sallad. Jag odlar majrova i kvadrat i en låda på bockar. Jag sår in kanske 3-4 rutor med majrova som förgröda på våren, men sedan under sommaren odlar jag sällan mer än 2 rutor 30x30 cm med majrova, det räcker för mina grillningar. (Se annan tråd om att odla i ruta/kvadrat.)

Det finns massor med gott och nyttigt att odla utöver majrova, potatis och morot.

Utöver förslagen från D, exempelvis svartrot, ärtor, kål, lök, salladslök, purjo, squash, blommor, örter. Purjo bör du skynda på och så inne som förodling. Snart i senaste laget för bra skörd tidigt.


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Majrovor
InläggPostat: fre 10 mar 2017, 16:51 
Offline
Tränar vakthöns

Blev medlem: lör 18 jun 2016, 23:28
Inlägg: 2006
Min mor sa att man brukade sätta både kålrätter och rovor i samma fåra. Kålrötter är mer värdefulla och kan lagras vintertid. Rovor växer snabbt men blir fort förvuxna. Då äter man rovorna efterhand och så står kålrötterna kvar och kan skördas till hösten. Så vitt jag vet så växer majrovor extra fort men ska skördas ganska små, då är de godast (definitivt goda att äta råa :-)).

Du kan kanske odla litet rödbetor också, men de är ju billiga att köpa färdiginlagda. Annars kan du väl satsa på diverse bladgrönsaker och kål, jag antar att det är lämpligt när man har diabetes. Du kanske kunde ha litet sockerärtor också. Jag vet inte hur det fungerar med diabetes, men det är väl lämpligt att provodla åtminstone. Man äter ärtbaljorna efterhand, så det blir inget direkt vinterförråd, (såvida man inte fryser in själva plantan).

_________________
/Zombie -->(x)q(/)


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Majrovor
InläggPostat: fre 10 mar 2017, 22:35 
Offline
Samlar kokböcker från 1800-talet
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 22 feb 2016, 22:24
Inlägg: 708
Ort: I skogen, vid bäcken från fjället
Oj! Här kom det många svar! Kul med ett forum med engagerade personer. Ännu roligare då man märker att folk har kött på benen och skor på fötterna! :-D

Dweomer skrev:
Majrovan växer så snabbt att du får flera skördar per år . När första metern är upptagen så sås den genast igen .
Så om du bara sår en omgång på våren kommer ditt land att stå tomt lång tid på säsongen och bli fullt med ogräs .

Fundera på om du vill odla annat också . Kålrabbi ? Bladkål ? sallad ?

Om du kokar potatis och äter den uppvärmd dagen efter så minskar de ämnen som är skadliga för diabetesen . Även den potatis som är inlagd på glasburkar och konserverade är bättre . Så du behöver inte sluta äta potatis bara ändra sättet du äter den


Jo det var nog det som min granne syftade till, att majrovan kan skördas 2 -3 gånger under säsongen och därför så behövs ingen större yta. Jag har inte riktigt engagemanget att odla så många olika grödor eller hålla på att påta i landet stup i ett, då jag vill vara lite bekväm också. Helst ska allt sköta sig själv medan jag ligger i solstolen och tittar på! SHTF har ju inte inträffat riktigt än. Jag känner redan till det där med "kallperans" fördelar i förhållande till "varmperan" när man är diabetiker men tack för omtanken! :up:

_________________
"That rifle on the wall of the labourer's cottage or working class flat, is the symbol of democracy. It is our job to see that it stays there."
-George Orwell.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Majrovor
InläggPostat: ons 02 aug 2017, 00:13 
Offline
Samlar kokböcker från 1800-talet
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 22 feb 2016, 22:24
Inlägg: 708
Ort: I skogen, vid bäcken från fjället
Jag vill bara berätta att jag ätit av mina rovor. De var jättegoda. Rårivna med pressad apelsinsaft blev en fantastisk sidekick till den grillade laxen!

_________________
"That rifle on the wall of the labourer's cottage or working class flat, is the symbol of democracy. It is our job to see that it stays there."
-George Orwell.


Top
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 6 inlägg ] 


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet