Swedish Survivalist

Är du förberedd?




Ny tråd Svara på tråd  [ 23 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Gräsmatta
InläggPostat: lör 04 nov 2017, 10:06 
Offline
Hade jag inte några värmeljus här någonstans?

Blev medlem: fre 13 jan 2017, 23:00
Inlägg: 9
Hej

Jag har funderat lite på min gräsmatta. Är mycket förtjust i den då jag och min pappa anlade den ihop som ett gemensamt projekt innan han dog. Jag tar "väl" hand om den med stroller pluss, ny jord varje år, gödslar med algomin ca 3 ggr per år och blåkorn vintertid. Frågan är nu hur har detta påverkat jorden tror ni. Den ligger på gammal åkermark och allt växer bra där. Kan det bara onyttigt att odla mat där om läget kräver så. Borde man börja ta hand om den på ett annat sätt? Kanske ett märkligt problem för de flesta men jag har den kvar som ett minne.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Gräsmatta
InläggPostat: lör 04 nov 2017, 10:46 
Varken algomin eller blåkorn innehåller några gifter iaf enl tillverkaren (:) .
Det som ändras är möjligheten att få vissa typer av växter att trivas, vissa växter vill ha mycket kväve tex.
Varför gödslar du gräsmattan? Personligen hatar jag att klippa gräs och har väl inte lika fin gräsmatta som grannen men den ser helt ok ut.


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Gräsmatta
InläggPostat: lör 04 nov 2017, 10:58 
Jag har varit väldigt emot gräsmattor i andra trådar, och i verkliga livet. Men om det är ett kärt minne av en familjemedlem skall jag inte säga något. :)

Nackdelen med gräsmattor är att gräsrötter går ned väldigt grunt, bara några centimeter. Detta gör att all jord under i princip blir orörd då det inte finns något direkt liv där i form av maskar, rötter och liknande. Finns risk att all jord under det allra översta lagret är hård packad lera.
Alltså inget farligt ur odlingssynpunkt, men jorden kan vara hårt packad, näringsfattig och svårjobbad.

Jag hade övervägt göra en liten trädgård/odling i mitten på gräsmattan, kanske en fin stenodling med örter utan markduk under där du kan kompostera lite också för att gynna det mikrobiologiska livet i gräsmattan.
Bild
Några fruktträd (djupa rötter) på rad så du kommer åt med gräsklipparen kanske vore något?


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Gräsmatta
InläggPostat: lör 04 nov 2017, 22:56 
Offline
Hade jag inte några värmeljus här någonstans?

Blev medlem: fre 13 jan 2017, 23:00
Inlägg: 9
Gödslar gör jag bara för att den skall orka växa hela säsongen och klippning har jag inget problem med då roboten löser detta sedan 2 år.

Nikenik
Jag har märkt detta att utanför träden och buskarna är det tung kompakt jord. Jag vertikalskär vart annat år men det tar ju ej på djupet och heller inte sanden jag lägger på. Får nog helt enkelt bli lite odlingar likt ditt förslag.

Tack för bra info!


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Gräsmatta
InläggPostat: lör 04 nov 2017, 22:59 
I den händelse att du kan tänka dig att låta papppas gräsmatta förfalla (tillfälligt) så kan du så in klöver. De har djupa rötter som öppnar upp jorden så den blir mer levande, dessutom gödslar de gräsmattan. Grillkol som blir kvar i grillen kastar du förstås också ut på gräsmattan då alla mikroorganismer trivs bra i kolets porositet.

/MD


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Gräsmatta
InläggPostat: sön 05 nov 2017, 08:45 
Offline
Hade jag inte några värmeljus här någonstans?

Blev medlem: fre 13 jan 2017, 23:00
Inlägg: 9
MulenDag skrev:
I den händelse att du kan tänka dig att låta papppas gräsmatta förfalla (tillfälligt) så kan du så in klöver. De har djupa rötter som öppnar upp jorden så den blir mer levande, dessutom gödslar de gräsmattan. Grillkol som blir kvar i grillen kastar du förstås också ut på gräsmattan då alla mikroorganismer trivs bra i kolets porositet.

/MD



Jag skall ha detta i åtanke så det faktiskt börjar komma klöver här och där. Samt att grilla är gött.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Gräsmatta
InläggPostat: mån 06 nov 2017, 13:00 
Om du låter gräsklippet vara kvar, vilket det blir automatiskt med robot, så behöver du knappt gödsla heller. Gräsklippet gör att det tillförs lite mer näring år från år efterhand som det vittrar i jorden. Eventuellt kan du tillföra lite kalkstenskross.

Jag tycker också att du gott kunde prova att odla lite på gräsmattan? Kolla in kvadratodlingsmetoden. Jag har skrivit lite om den här under "Odla i ruta". Det går fint att anlägga en kvadratodling direkt uppe på gräsmattan utan att gräva alls. Bara en 15 cm ram med ogräsduk under och sedan fylla med en lätt ogräsfri jordblandning. (Torv+kompost/gödsel+vermiculit/kol/LECA.)


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Gräsmatta
InläggPostat: mån 06 nov 2017, 19:58 
Offline
Hade jag inte några värmeljus här någonstans?

Blev medlem: fre 13 jan 2017, 23:00
Inlägg: 9
Skogsbonde skrev:
Om du låter gräsklippet vara kvar, vilket det blir automatiskt med robot, så behöver du knappt gödsla heller. Gräsklippet gör att det tillförs lite mer näring år från år efterhand som det vittrar i jorden. Eventuellt kan du tillföra lite kalkstenskross.

Jag tycker också att du gott kunde prova att odla lite på gräsmattan? Kolla in kvadratodlingsmetoden. Jag har skrivit lite om den här under "Odla i ruta". Det går fint att anlägga en kvadratodling direkt uppe på gräsmattan utan att gräva alls. Bara en 15 cm ram med ogräsduk under och sedan fylla med en lätt ogräsfri jordblandning. (Torv+kompost/gödsel+vermiculit/kol/LECA.)


Du har helt rätt i att klippet blir ju kvar och det gör sitt till. Jag har märkt de senaste åren att gödslingen ger mindre. Tomten va kraftigt eftersatt när vi tog över men känns nu som den börjar komma i fas. Kvadratodlig är ju smidigt då jag lätt kan rotera några om året på tomten. Har dock haft mina odlingar i stora egentillverkade lådor 70 cm från mark så sniglarna inte kommer upp. Där kan jag även tipsa om att roboten gör ett jävla bra jobb.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Gräsmatta
InläggPostat: mån 06 nov 2017, 20:04 
Jag kör också med lådor ovan mark. :up:

Bekväm arbetshöjd. Dock har jag (ännu) inte besvär med sniglar. Jag odlar med kvadratodlingsmetoden i mina lådor, funkar fint! Inga ogräs, lättskött och lätt att intensivodla.


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Gräsmatta
InläggPostat: tis 07 nov 2017, 16:11 
Offline
Var i hela friden är stormköket?

Blev medlem: tis 29 mar 2016, 18:59
Inlägg: 48
Ska man odla där man haft gräsmatta(eller äng för den delen) så är det nog att föredra man gör det genom bygga lådor ovanpå befintlig gräsmatta (ram, täck botten med tidningar/papp och fyll på med jord). Gräver man upp en gräsmatta för odla så får man räkna med knäpparlarver de första åren, de lever på gräsrötter. Om de inte kan äta gräsrötter så tar de det som finns, potatis, morötter, rödbetor osv, men efter 1-2 år har de letat upp nya gräsbevuxna ytor


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Gräsmatta
InläggPostat: tis 07 nov 2017, 18:13 
Offline
The grey man

Blev medlem: tor 15 nov 2012, 23:50
Inlägg: 1917
jahopp skrev:
Ska man odla där man haft gräsmatta(eller äng för den delen) så är det nog att föredra man gör det genom bygga lådor ovanpå befintlig gräsmatta (ram, täck botten med tidningar/papp och fyll på med jord). Gräver man upp en gräsmatta för odla så får man räkna med knäpparlarver de första åren, de lever på gräsrötter. Om de inte kan äta gräsrötter så tar de det som finns, potatis, morötter, rödbetor osv, men efter 1-2 år har de letat upp nya gräsbevuxna ytor


Alltid kul o lära sig något nytt! Hade aldrig hört talas om knäpparlarver innan. Verkar inte helt lätt o bli av med heller inte under en kort tid iaf.... Tänker mig brunt läge o folk i städerna som räknar med att ha odlingar i Stadsparkerna :-g


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Gräsmatta
InläggPostat: tis 07 nov 2017, 21:19 
Offline
Hade jag inte några värmeljus här någonstans?

Blev medlem: fre 13 jan 2017, 23:00
Inlägg: 9
jahopp skrev:
Ska man odla där man haft gräsmatta(eller äng för den delen) så är det nog att föredra man gör det genom bygga lådor ovanpå befintlig gräsmatta (ram, täck botten med tidningar/papp och fyll på med jord). Gräver man upp en gräsmatta för odla så får man räkna med knäpparlarver de första åren, de lever på gräsrötter. Om de inte kan äta gräsrötter så tar de det som finns, potatis, morötter, rödbetor osv, men efter 1-2 år har de letat upp nya gräsbevuxna ytor


Gäller detta även om man kör med jordfräs och vänder om allt?


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Gräsmatta
InläggPostat: tis 07 nov 2017, 21:52 
Offline
Kreditkortsberoende

Blev medlem: tis 12 apr 2016, 12:02
Inlägg: 136
Ja, knäpparlarverna äter potatisen till frukost och äter morötter till lunch och betor och dylikt till middag.. även om man jordfräst noga.
Kan hjälpa att täcka ett par år med pressening el dyl.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Gräsmatta
InläggPostat: tis 07 nov 2017, 21:55 
Offline
Kreditkortsberoende

Blev medlem: tis 12 apr 2016, 12:02
Inlägg: 136
Det går dock att äta angripen potatis även om den inte ser så aptitlig ut.. (i brunt läge)..


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Gräsmatta
InläggPostat: tis 07 nov 2017, 22:41 
Offline
Det stod ju "Välkommen" på mattan utanför dörren!
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 03 jul 2011, 08:20
Inlägg: 1977
MulenDag skrev:
Grillkol som blir kvar i grillen kastar du förstås också ut på gräsmattan då alla mikroorganismer trivs bra i kolets porositet.

/MD


Men man ska nog passa sig för att låta för mycket aska följa med.

_________________
Ju mer säker jag är på att något är sant desto större är sannolikheten att jag har fel.
Jag stänger för möjligheten att ens överväga att jag har fel.


Top
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 23 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet