Swedish Survivalist

Är du förberedd?




Ny tråd Svara på tråd  [ 10 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Potatisgödsel
InläggPostat: tis 28 maj 2019, 19:26 
Offline
Do you know what the definition of a hero is? Someone who gets other people killed.
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 25 okt 2014, 01:38
Inlägg: 320
Ort: Mellansverige
Potatis och andra rotfrukter har lite annorlunda behov än spannmål, de lär också kunna få otrevlig bismak av fel gödning. Enligt reklamen ska detta https://www.granngarden.se/godsel-proma ... /p/1196440 (NPK 11-5-18) vara bra för potatis. Nån som har erfarenhet av det? Eller annan lämplig gödning?

_________________
Quidquid optimum habuerit in vita tabernus sunt in aridam


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Potatisgödsel
InläggPostat: tis 28 maj 2019, 21:33 
Offline
I vilken hand håller man sporken?
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 13 jan 2018, 17:50
Inlägg: 180
Olika jordar ger olika potatis. Aldrig gödslat men precis som alla växter behöver potatis vatten.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Potatisgödsel
InläggPostat: ons 29 maj 2019, 08:12 
Offline
Aftonbladet vill nog aldrig intervjua mig igen
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 22 nov 2017, 13:49
Inlägg: 1084
När jag odlade potatis (har gjort tillfälligt uppehåll) så gödslade jag dem aldrig.

Istället försökte jag odla på en plats där jag året innan hade tillfört gödsel för att odla exempelvis bladgrönt, kål eller lök. Eller där jag bara gröngödslat året innan.

Konstgödsel/NPK/Blåkorn kan nog fungera väldigt bra för att få fart på odling på nybruten jord, men annars försöker jag hålla mig till att tillföra bara guldvatten, kompost, gräs- och lövklipp samt gröngödsla.

För mycket kväve tidigt påstås (har jag hört) kunna göra att potatisen satsar på blast och blommor istället för knölar. Jag har inte kollat hur bra det stämmer. Men man kan gödsla lite efter att knölarna har börjat bildas. Gärna gödselvatten.

Jag har gjort uppehåll med potatisodlingen för att försöka få bukt på problem med brunröta och knäppare. Får se om det hjälper om två år...

Jag slarvade med att slå av och ta bort blasten. Hoppas det var enda problemet.

_________________


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Potatisgödsel
InläggPostat: ons 29 maj 2019, 09:12 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 11 apr 2010, 14:10
Inlägg: 8751
Konstgödsel ger aldrig bra potatis utan potatis med smakfel och sämre lagringsduglighet -
På lantbruksskolan fick vi slänga ett helt års skörd av potatis pga dålig smak efter att man körde på dubbel giva , sorten var magnum bonum och jag hatar fortfarande den sorten .

_________________
http://huntingworkingairedales.com/aire ... age_3.html


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Potatisgödsel
InläggPostat: ons 29 maj 2019, 10:17 
Offline
Do you know what the definition of a hero is? Someone who gets other people killed.
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 25 okt 2014, 01:38
Inlägg: 320
Ort: Mellansverige
Ok, i ett SHTF-läge där det gäller att effektivt utöka hobbyodlingen till mat för familjen till nästa säsong vill jag ha konstgödning. Finns lämpligare produkter än den föreslagna att lagerställa?

_________________
Quidquid optimum habuerit in vita tabernus sunt in aridam


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Potatisgödsel
InläggPostat: ons 29 maj 2019, 12:51 
Offline
Jag har en ficklampa. Tror jag ...
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 03 apr 2019, 16:56
Inlägg: 16
Ort: Rikets mittpunkt
Peppar skrev:
Ok, i ett SHTF-läge där det gäller att effektivt utöka hobbyodlingen till mat för familjen till nästa säsong vill jag ha konstgödning. Finns lämpligare produkter än den föreslagna att lagerställa?


Varför inte skaffa får, kor, höns m.m.? Då kan du göra 'te' i exempelvis regnvattentunna och gödsla innan/efter säsong. Vill inte uttala mig om vad som funkar då jag själv år ny på potatisodling - i liten skala - också. Finns ju flera olika tunnor på ca 200 liter som har kran. Enkelt att dra på en halvtums snabbkoppling och slang samt sätta upp historian på ett stativ. Typ som om man skulle göra nån primitiv utedusch. Fast med bajs. :lol: Gud nåde den som duschar med fel tank...

_________________
“A harmless man is not a good man. A good man is a very dangerous man who has that under voluntary control.”

- Jordan Peterson


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Potatisgödsel
InläggPostat: fre 31 maj 2019, 10:02 
Offline
Aftonbladet vill nog aldrig intervjua mig igen
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 22 nov 2017, 13:49
Inlägg: 1084
Lite mer odlarsvammel...

Ja, att ha ett par säckar konstgödsel för att kunna börja odla effektivt på nybruten vall/gräsmatta är nog inte fel. Men kanske inte direkt till potatisodlingen. Oavsett sort.

Förvara torrt. Stoppa säckarna i en extra sopsäck och dra till.

Ett par säckar krossad kalksten är inte heller fel. Bra till brunnen och fruktträd också.

Det kan bli näringsbrist i en nybruten vall efter ett par odlingssäsonger, innan man fått fart på biologin, kompost och gröngödsling/marktäckning. Då kan konstgödsel nog hjälpa bra. Kan ge viktig tillförsel av kalium och fosfor som annars kan vara brist. Kväve är inget större problem, inte på sikt iaf.

Potatis är inte särskilt näringskrävande. Det gör att det passar bra för nybruten mark och för att bekämpa ogräs som annars kan gynnas starkt av (konst-)gödsling eller näring som frigörs direkt i den vända vallen. Vill man absolut gödsla potatisen så bör man nog i första hand satsa på PK-gödsel. Fosfor och kalium. Den föreslagna sorten hade mycket kalium. Men också en hel del kväve.

Det är väldigt bra att börja med att odla potatis på nybruten vall/gräsmatta. Detta eftersom potatis typiskt odlas ganska glest, inte kräver så mycket näring, skuggar bra och man kupar den flera gånger. Det gör att man effektivt bekämpar ogräs som annars kan vara ett problem med nybruten odling. Efter potatis kan man gärna odla gröngödsling. Den slår man av och vänder ner för att öka mullhalten och tillföra kol. Det fungerar också bra ogräsbekämpande om man gör det innan ogräset går i frö.

Man kan kanske också vilja odla lite av gröngödsling med tillförsel av konstgödning så att man kan driva den i frö till nästa år. Men en del gröngödsling kan fungera som fröogräs som man låter för mycket fröa av sig.

Jag brukar ta frön av honungsört och ringblomma för att ha till nästa år. De är mycket lätta att ta frö av. Om man kom igång med gröngödslingen tidigt kan man rent av låta den gå i frö på sommaren, vända ner den och låta den komma upp en gång till samma år. Vitklöver brukar funka fint att göra så med.

Det som kan ställa till det är om man redan odlar potatis i närheten och det är gott om knäppare. Knäppare gillar nybruten vall med potatis, men brukar vara störst problem andra eller tredje året.

Typisk roterar man sina odlingar så att man ömsom odlar sådant som tillför näring (baljväxter, gröngödsling), näringskrävande (kål, lök och bladgrönt exempelvis), mindre näringskrävande (potatis och andra rotfrukter). Och sedan gröngödsling och baljväxter igen. Helst skall man inte komma tillbaka med samma göda mer än var 8:e år. Om det är något man odlar mycket av, som potatis, var 4:e år.

Konstgödseln kommer bäst till pass när man första gången skall odla mer näringskrävande grödor. Inte potatis. Har man problem med ogräs kan konstgödningen förvärra det. Det är bäst att tillföra konstgödningen när man bekämpat ogräs ett par år, efter potatis och gröngödsling, och när den näringskrävande grödan är så uppvuxen att den kan ta nytta av det. I praktiken innebär det att man sprider konstgödsel i raderna i samband med regn på våren och sommaren.

_________________


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Potatisgödsel
InläggPostat: tis 30 jul 2019, 10:52 
Offline
Har lärt mig äta med spork!

Blev medlem: lör 30 jan 2016, 11:57
Inlägg: 198
Ort: Sundsvall
Min farfar avrådde å det bestämdaste från att använda blåkorn/NPK för potatis.
Det blir bara blast och ingen potatis...

Kalk-kross eller nåt kan man gärna ha i jorden med något års mellanrum, men det får inte vara för mycket kväve och fosfor. För då får du som sagt var axelhög blast, och den i sin tur gör att potatisen kräver extra mycket vatten så en normaltorr sommar kanske den inte orkar sätta många knölar. Vill man dock tillföra extra näring via blåkorn/NPK var förslaget från honom att man gjorde det på hösten.

Jag vet inte om detta stämmer rent vetenskapligt, men jag väljer att lita på att min farfar visste vad som fungerade och inte när det gällde trädgården.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Potatisgödsel
InläggPostat: lör 17 aug 2019, 12:17 
Offline
Salt på lager? Bara lite. Ha, ha!
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 08 feb 2011, 19:00
Inlägg: 469
Ort: Större stad
Jag har förhållit mig till (mina småskaliga försök) potatis som att ha gärna mager jord och ingen näring... morföräldrarna odlade på samma sandiga kolonilott år efter år utan att tillföra något. I år dock har jag skvätt ner lite pelleterad kogödsel som är P-rik vilket ska vara bra för knölsättning. Vi får välan se resultatet... En sådan säck räcker också sjukt länge, om man vill lagra i förväg.

_________________
How can we dance when our earth is turning
How do we sleep while our beds are burning


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Potatisgödsel
InläggPostat: sön 18 aug 2019, 19:13 
Offline
I vilken hand håller man sporken?
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 13 jan 2018, 17:50
Inlägg: 180
När det gäller potatisodling för att överleva en kris är det även viktigt att ha några olika sorter också. Vissa är tidiga osv men sjukdomar drabbar potatis hårt. Potatis är en av de hårdast besprutade grödor vi har eftersom den lätt drar på sig sjukdomar. Lagringsegenskaperna skiljer sig också. Sena sorter tycker jag lagrar sig bäst och är god långt in i maj medans tidigare sorter blir mjuka och osmakliga redan i januari. Dom funkar givetvis som sättpotatis.


Top
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 10 inlägg ] 


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet