Swedish Survivalist

Är du förberedd?




Ny tråd Svara på tråd  [ 18 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Hur mycket mark behöver man ?
InläggPostat: tis 15 nov 2011, 17:50 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 11 apr 2010, 14:10
Inlägg: 8751
Hur mycket mark går det åt för att försörja en person ? Det har diskuterats tidigare i olika trådar .
Men här är ett Svenskt försök att försörja en vegan med mat för ett år .
De går till ytterligheten som gränsar till survivalism då de även räknar med att odla oljeväxter till matolja osv .
ganska bra samanfattat och nyttig läsning .
Även om vi inte tänker bli veganer så ser man ganska tydligt vad som går åt och om det är möjligt .
Bara att lägga till för djurskötsel osv .

http://www.cul.slu.se/publikationer/veg ... ud2001.pdf

_________________
http://huntingworkingairedales.com/aire ... age_3.html


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Hur mycket mark behöver man ?
InläggPostat: tis 15 nov 2011, 18:39 
Vill du vi ska diskutera frågan eller enbart avhandlingen?

I "complete guide to self-suffiency" av John Seymour pratar han om 1-hektarsodling och 5-hektarsodling. Där hans 5 hektar sägs försörja en familj på 6 och ändå få lite över att byteshandla med.

Sen är ju frågan om du bara har exakt 800m2 bra mark på säg en kolonilott eller om du köper en stuga på landet som har säg 2 hektar där du kan odla på 800m2 och kanske låter en get och några får beta av resten. Kanske ha en biodling längst bort.

Tror att ur ren survivalism/självförsörjning tjänar man på att ha djur också . Får för kläder, gödsel, kött och mjölk och kan beta.
Djur kan gå där man inte kan odla. Tänker på getterna man ser på sluttningarna i Norge till exempel.

Skall tilläggas att jag bara läst John Seymour's bok och liknande, aldrig haft gård/djur och enbart odlat basilika i köksfönstret i lägenheten. :rambo:


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Hur mycket mark behöver man ?
InläggPostat: tis 15 nov 2011, 19:09 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 11 apr 2010, 14:10
Inlägg: 8751
Alla har ju inte möjligheten att ha en gård eller ens vill ha det , så i det läget så är det här en bra vägledning .

Och om man ser på framtiden så vet vi ju inte vad som händer , hur omfattande kollaps det blir .

Glöm inte nu att det som står i Seymors bok är skrivet för England i första hand och det klimatet . Tittar man på kapitlet om trädgården så blir det väldigt tydligt , då man tar många skördar per år genom att även odla vintertid .
Mängden bete som skrivs om i boken räcker inte i Sverige , dels så växer det för dålig , dels så har vi ett djurskydd som säger annat .

Det jag har räknat på så här långt för en gård i Sverige med djur för självhushåll och enbart hemmaproducerat foder ligger på 5-10 hektar . Har försökt att minimera allt så långt det går och då kan jag få 5 hektar att räcka .
Men 10 är bättre .

_________________
http://huntingworkingairedales.com/aire ... age_3.html


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Hur mycket mark behöver man ?
InläggPostat: tis 15 nov 2011, 20:17 
Offline
Det stod ju "Välkommen" på mattan utanför dörren!
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 03 jul 2011, 08:20
Inlägg: 1977
Vilken växtzon pratar vi om då? Vilken areal som krävs ökar väl med ökande växtzon.

_________________
Ju mer säker jag är på att något är sant desto större är sannolikheten att jag har fel.
Jag stänger för möjligheten att ens överväga att jag har fel.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Hur mycket mark behöver man ?
InläggPostat: tis 15 nov 2011, 20:26 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 11 apr 2010, 14:10
Inlägg: 8751
Det stämmer att växtzonerna bestämmer vad som kan odlas och hur stora skördar man kan vänta sig .
Men även typen av jord har stor betydelse .

Den här försöksgården där man gjorde det Svenska försöket , Ekhaga försöksgård , ligger utanför Uppsala .

_________________
http://huntingworkingairedales.com/aire ... age_3.html


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Hur mycket mark behöver man ?
InläggPostat: tis 15 nov 2011, 20:32 
Offline
Det stod ju "Välkommen" på mattan utanför dörren!
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 03 jul 2011, 08:20
Inlägg: 1977
Uppsala ligger i Zon 3 eller 4 medan Luleå ligger i Zon 6. Vi har inga fruktträd här uppe :(
Jag undrar om det ens är möjligt att överleva som vegan i den här norra delen av landet om man ska vara självförsörjande.

Bild

_________________
Ju mer säker jag är på att något är sant desto större är sannolikheten att jag har fel.
Jag stänger för möjligheten att ens överväga att jag har fel.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Hur mycket mark behöver man ?
InläggPostat: tis 15 nov 2011, 21:22 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 11 apr 2010, 14:10
Inlägg: 8751
Du ska försöka få tag i ett häfte som heter : Trädgårdstäppan i Norrland av Karl Mattsson . Häftet är från 40-talet .
men där ser man vad som går att odla i norrland och hur . Många av de växtsorter som tas upp i boken går att få tag i fortfarande tex genom Runåberg eller SESTO .

Men tex Transparente blanche och charlomovsky är äppelträd som går att odla i hela norrland .
Av päron så går agustipäron att odla om de placeras rätt .

Av grönsaker så är det väl nästan bara gullök som har svårt att klara sig , men då kan man odla potatislök eller purjo i stället .

Så det går att odla mycket även i norr .
Problemen kommer om man vill odla oljeväxter och tex vete , men i Finland finns det vete sorter som växer långt upp i lappland och de går att få tag i , om än lite jobbigare .

_________________
http://huntingworkingairedales.com/aire ... age_3.html


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Hur mycket mark behöver man ?
InläggPostat: tis 15 nov 2011, 22:34 
Offline
Luktar inte fotogenkök illa?
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 07 nov 2011, 17:18
Inlägg: 74
Ort: Västra götaland
Det är inte omöjligt att sänka zon genom att ha upphöjda väldränerade odlingsbäddar. En häck eller ett plank mot norr eller runt hela odlingsytan gör stor skillnad också.

_________________
"I en värld full av hat måste vi ändå våga hoppas. I en värld full av ilska måste vi ändå våga trösta. I en värld full av förtvivlan måste vi ändå våga drömma. I en värld full av misstro måste vi ändå våga tro."


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Hur mycket mark behöver man ?
InläggPostat: tis 15 nov 2011, 22:56 
Offline
Det stod ju "Välkommen" på mattan utanför dörren!
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 03 jul 2011, 08:20
Inlägg: 1977
Dweomer skrev:
Du ska försöka få tag i ett häfte som heter : Trädgårdstäppan i Norrland av Karl Mattsson . Häftet är från 40-talet .
men där ser man vad som går att odla i norrland och hur . Många av de växtsorter som tas upp i boken går att få tag i fortfarande tex genom Runåberg eller SESTO .


:shock: Att du har koll på alla dessa gamla böcker. Jag är imponerad och boken är beställd :mrgreen:

_________________
Ju mer säker jag är på att något är sant desto större är sannolikheten att jag har fel.
Jag stänger för möjligheten att ens överväga att jag har fel.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Hur mycket mark behöver man ?
InläggPostat: tis 15 nov 2011, 23:07 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 11 apr 2010, 14:10
Inlägg: 8751
Gillar gamla böcker i de områden som intresserar mig och har alltid gillat att kika runt på antikvariat .

Fanns ett i Ullånger som hade mig som stammis .

_________________
http://huntingworkingairedales.com/aire ... age_3.html


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Hur mycket mark behöver man ?
InläggPostat: tis 15 nov 2011, 23:09 
att välja rätt läga för sitt boende och odlande är viktigt
förr gjorde dom det noga, nu känns det som ingen bryr sig

10 hektar vore min för min del om jag skulle försöka på allvar, då med minst 2 hektar vettig åkermark, och mycket skog, min vettigaste årslagring av soljus


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Hur mycket mark behöver man ?
InläggPostat: ons 16 nov 2011, 12:46 
Offline
Do you know what the definition of a hero is? Someone who gets other people killed.
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 14 dec 2010, 16:55
Inlägg: 338
Meget interessant link. Mange praktiske råd, men hun følger dessverre ikke opp med dokumentasjon på om avlingene på disse 800 m2 faktisk ble store nok til leve av for en person. Vet du om det finnes noen dokumentasjon på det, Dweomer?

Når det gjelder det hun skriver om B12 så er det FEIL! Det er mange myter om B12 i veganske miljøer (kun vegetabilsk, ikke melk, ost og egg). De kan oppsummeres med at veganere tror at B12 produseres av bakterier i tarmen i så store mengder at de ikke trenger tilskudd. Noen snakker om salat som ikke vaskes ”for mye” inneholder bakterier som inneholder B12 og liknende suspekte metoder for å få i seg B12. Dette er dessverre ikke riktig. To gode kilder som drøfter dette er denne og denne.

Jeg har selv prøvd å finne ut av hvordan man kan produsere nok mat på et så lite areal som overhodet mulig med ”nordiske” vekster. Og i ”Överleva enbart på mat från lagret”-tråden, skrev jeg at jeg ville komme med et eksempel på det. Denne tråden er kanskje ikke den rette, men jeg lover at jeg i nærmeste framtid skal komme med mitt eksempel, presentert på en liknende måte som i ”mat fra lagret”-tråden.

Men hovedproblemet slik jeg ser det, er at kun plantekost fra et så lite areal vil gi for lite av dette: Vitamin D, riboflavin, B12, selen og jod. Som survivalister bør vi legge opp lager av vitamin og mineraltilskudd. Alternativet er å øke arealet for å få inn kjøtt, melk og egg i kosten. Det vil vi uansett måtte gjøre når vitamin- og mineraltilskuddene er spist opp. Men selv med kjøtt, melk og egg, vil det sannsynligvis være for lite D-vitamin, selen og jod. De to siste fordi vi ikke lenger har beriket kraftfor slik at dagens gode kilder ikke vil være gode kilder lenger.

_________________
Svårt att förstå norska? Klipp och klistra in den här: http://translate.google.com/#no|sv|
Tack till "åhhnaaaj"


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Hur mycket mark behöver man ?
InläggPostat: ons 16 nov 2011, 16:46 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 11 apr 2010, 14:10
Inlägg: 8751
Vissa svampar innehåller stora mängder av D-vitamin och selen .

Mushrooms are unique for being the only source of vitamin D in the produce aisle and one of the few non-fortified food sources. In fact, the IOM recognizes them as the exception to the rule that plant foods don't naturally contain vitamin D.


Mushrooms and Vitamin D
•Similar to humans, mushrooms naturally produce vitamin D following exposure to sunlight or a sunlamp: mushrooms' plant sterol - ergosterol - converts to vitamin D when exposed to light.
•All mushrooms contain vitamin D, but growers also have the ability to increase D levels in mushrooms to a controlled amount by exposing them to ultraviolet light.
•Currently there are mushrooms available at retail, like portabellas exposed to light, for which approximately one mushroom can provide close to 400 IU of vitamin D (as listed in the USDA nutrient database, per an 84 gram serving).

Source: The Institute of Medicine


Länk till faktasidan

http://www.news-medical.net/news/201012 ... min-D.aspx

_________________
http://huntingworkingairedales.com/aire ... age_3.html


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Hur mycket mark behöver man ?
InläggPostat: ons 16 nov 2011, 17:13 
Offline
Kan man äta myror?

Blev medlem: lör 12 feb 2011, 20:25
Inlägg: 280
Dweomer skrev:
Mushrooms are unique for being the only source of vitamin D in the produce aisle and one of the few non-fortified food sources. In fact, the IOM recognizes them as the exception to the rule that plant foods don't naturally contain vitamin D.


Den enkla förklaringen till det är att svampar inte är växter, de är svampar.

_________________
Based on my analysis, I believe the government faked the plane crash and demolished the WTC north tower with explosives.
The south tower, in a simultaneous but unrelated plot, was brought down by actual terrorists.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Hur mycket mark behöver man ?
InläggPostat: ons 16 nov 2011, 20:00 
Offline
Do you know what the definition of a hero is? Someone who gets other people killed.
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 14 dec 2010, 16:55
Inlägg: 338
Dweomer skrev:
Vissa svampar innehåller stora mängder av D-vitamin och selen .

Mushrooms are unique for being the only source of vitamin D in the produce aisle and one of the few non-fortified food sources. In fact, the IOM recognizes them as the exception to the rule that plant foods don't naturally contain vitamin D.


Mushrooms and Vitamin D
•Similar to humans, mushrooms naturally produce vitamin D following exposure to sunlight or a sunlamp: mushrooms' plant sterol - ergosterol - converts to vitamin D when exposed to light.
•All mushrooms contain vitamin D, but growers also have the ability to increase D levels in mushrooms to a controlled amount by exposing them to ultraviolet light.
•Currently there are mushrooms available at retail, like portabellas exposed to light, for which approximately one mushroom can provide close to 400 IU of vitamin D (as listed in the USDA nutrient database, per an 84 gram serving).

Source: The Institute of Medicine


Länk till faktasidan

http://www.news-medical.net/news/201012 ... min-D.aspx


Fantastisk! Sopp kan også inneholde selen og riboflavin. Da blir det bare å gjøre litt research for å finne ut hvilke sopper som inneholder hvor mye. Dessuten er det dette med å få vitamin D-innholdet enda høyere ved å eksponere for ultaviolett lys. Jeg ser for meg soltørkede kantareller til morgen, middag og kvelds..... :D Og så er det jo et spørsmål om vitaminene tåler tørking og lagring til den tiden det vil være størst behov for dem, vinterhalvåret.... :?:

_________________
Svårt att förstå norska? Klipp och klistra in den här: http://translate.google.com/#no|sv|
Tack till "åhhnaaaj"


Top
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 18 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet