Swedish Survivalist

Är du förberedd?




Ny tråd Svara på tråd  [ 7 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Att göra jord kompostering på marken eller i limpa
InläggPostat: fre 31 jul 2015, 10:43 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 11 apr 2010, 14:10
Inlägg: 8751
Man kanske har ett bra ställe med dåliga odlingsmöjligheter eller hittar ett ställe som har allt men inte odlingsland , kan man göra nåt åt det ?

Om man tänker ha djur så krävs det åkrar och där behöver man färdiga åkrar eller stora maskiner som kan rensa upp skogsmarken . Det tar för lång tid att röja flera hektar från stubbar och stenar . Men är det idag och man tänker att vara färdig om 10 år så .

Men är det mer sommarstuga man har och behöver ett mindre land för att bli mer självförsörjande på grönsaker så finns det saker man kan göra .
Först titta ut ett ställe som ser bra ut , handlar inte bara om marken utan även hur det är med vind och ljus till platsen . Om det finns ett berg bakom så kan kall luft "flyta" ner längs bergssidan och ge tidig frost på ömtåliga plantor och man får tänka mer på att skydda . Stark vind kan även den skada små plantor och ömtåliga växter , då får man hitta på olika sätt att begränsa vinden med läplanteringar mm .

Men nu till att göra jord . Marken behöver inte vara jämn och inte heller direkt brukbar . Om det inte är för stora stenar så får de ligga kvar och man lämnar även ev stubbar . Istället fyller man upp mellan och över detta med ris och annat skräp tills man är minst 10 cm över det som låg på marken då man började . Man försöker att packa så det inte blir för "flurigt" . På detta lägger man ett avjämningslager av sand/grus eller pinnmo och vad man har av tex bark , sågspån mm . Det här lagret ska jämna till ytan så den blir jämn .
Ovanpå detta så lägger man en ytkompost av kompostjord , gräsklipp , mm som är lätt komposterat och inte är för grovt .
Det här första året så kan man plantera kväveälskande grödor men inte rotsaker men tex spenat , bladkål , sallat mm . Man fortsätter att lägga på gräsklipp och kompost så att man fortsätter att bygga på matjordslagret år efter år .
Det som ligger i bottnen kommer ju att sjunka ihop eftersom det också komposterar och blir till jord och ger bra med näring då det förmultnat .

Bygger man på så här år efter år med en ny yta så har man snart ordnat med bättre förutsättningar för att odla .

_________________
http://huntingworkingairedales.com/aire ... age_3.html


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Att göra jord kompostering på marken eller i limpa
InläggPostat: fre 28 aug 2015, 14:11 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 11 apr 2010, 14:10
Inlägg: 8751
Näst sätt är att bygga upp en limpa .
Limpan byggs upp som en sakta förmultnande kompost . Största delen material är torra ämnen som förmultnar sakta (4-6 år) . Man använder bara så pass mycket "saftigt" material så att det räcker för att gödsla växterna ( på det viset liknar det odling i halmbal eller då man täcker jorden med halm och odlar i det) . Limpan täcks med ett ca 20cm tjockt lager matjord som växterna sås eller planteras i .
Odling i limpor stimulerar tillväxt och utveckling och bidrar till växtens hälsa genom att det ger dem ett luftigt och varmt växtunderlag .
Limpan ska läggas nord-syd och 3-5 meter lång .
De första åren passar limpan till grönsaker efter ca 4 år till jordgubbar och efter 7 år till potatis .
Det inre materialet ger värme i 4-6 år Efter det finns det kvar ca 35 cm tjockt lager av god mylla .

Hur man bygger limpan
Börja med att lägga grästorven åt sidan (den kommer att användas senare)
Gräv ner ca 15-30 cm och ca 150 cm brett och i den längd ni vill ha
Första lagret mitten byggs av ris + bark 60 brett och 40-55 högt
Utan på riset läggs grästorven tillbaka ca 15 cm tjock
Utan på grästorven ett lager med löv ca 30 cm tjockt
På det 15 cm grov kompost och torv
Så sista lagret 15 cm matjord och kompostjord
Nu bör limpan vara ca 1 meter i höjd och 1½ meter i bredd samt önskad längd

Ett förslag till odling
första långsidan längst ner kålväxter
raden ovanför morötter
så lök och en ny rad morötter ovan löken
sedan sallat
och på toppen tomater
andra långsidan täcks med bönor

_________________
http://huntingworkingairedales.com/aire ... age_3.html


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Att göra jord kompostering på marken eller i limpa
InläggPostat: fre 28 aug 2015, 14:14 
:up: Mycket bra texter! Tack för dem! :D

/MD


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Att göra jord kompostering på marken eller i limpa
InläggPostat: ons 02 sep 2015, 09:38 
Om man kan komma över en gammal hösilage-bal, kan det vara något att utnyttja för att göra lite extra stor kompost? Exempelvis överblivet från viltutfodring eller som blivit bortglömt ett år avsides på en vall?

Annars kan väl också vedaska användas för att förbättra jorden, gärna tillsammans med kvävefixerande växter som man plöjer/fräser ner på hösten? Klöver kan man få att fröa av sig så att man kan odla flera år på samma plats med bara en omgång utsäde. Jag fräser då på våren för att få bort ogräs i fröbanken och när det blir lite varmare och regn låter jag klövern komma. Och fraser igen på hösten och sedan om ogräs verkar kunna fröa av sig. Jag blandar gärna in lite solros,lupin och honungsört.

Biokol, alltså träkol i småbitar lär också vara bra för att öka bördigheten. Exempelvis från eldstäder som inte brunnit ut helt. Sprider man större mängder bör man ladda sitt biokol först genom att blötlägga det i gödselvatten någon vecka. Utspädd urin går också bra. Jag eldar lite slösaktigt i min vedpanna, så att ackumulatorn är full när jag har en fin glödbädd av kol. Då stänger jag av lufttillförseln och innan jag tänder nästa gång så tar jag ut större delen av kolet och lägger det på komposten. Det får laddas upp där.


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Att göra jord kompostering på marken eller i limpa
InläggPostat: ons 02 sep 2015, 10:15 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 11 apr 2010, 14:10
Inlägg: 8751
Aska ska man akta sig för då det saktar in komposteringsprocessen . Det är kalkdelen som fäster i kvävet till ett mycket svårlösligt kalkkväve .
Aska används bäst på jorden strax innan skörd då det skyndar på mognaden och ger bättre hållbarhet åt det skördade

_________________
http://huntingworkingairedales.com/aire ... age_3.html


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Att göra jord kompostering på marken eller i limpa
InläggPostat: sön 06 sep 2015, 00:37 
Offline
Inte utan mina marshmallows!

Blev medlem: mån 20 jul 2015, 17:47
Inlägg: 166
Liknar Hügelkultur som man kan läsa lite grand om på olika permakultursidor. Receptet där brukar vara att använda hela stockar med pinnar och allt som bas i sin limpa. Bra idéer i den här tråden!

Aska innehåller inget kväve men väl andra mineraler, framförallt kalium, och höjer jordens pH. Aska är med andra ord en mycket dum idé i potatislandet, eftersom potatis lättare drabbas av sjukdomar vid hög pH, men aska funkar utmärkt i kållandet där den kan skydda från diverse sjukdomar och skadedjur.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Att göra jord kompostering på marken eller i limpa
InläggPostat: sön 06 sep 2015, 08:23 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 11 apr 2010, 14:10
Inlägg: 8751
Aska är väldigt bra att använda i växthuset till tomaterna . Man strör aska på jorden då tomaterna börjar att utvecklas för att de ska mogna på rätt sätt .
Askan innehåller lite kalk och den delen binder hårt till kvävet i gödseln .

_________________
http://huntingworkingairedales.com/aire ... age_3.html


Top
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 7 inlägg ] 


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet