Swedish Survivalist

Är du förberedd?




Ny tråd Svara på tråd  [ 3 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Dax för sådd för sen skörd
InläggPostat: ons 15 jul 2015, 15:10 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 11 apr 2010, 14:10
Inlägg: 8751
Nu kan man så vissa trädgårdsväxter för att skörda senare och ändå få så pass mognad att växten klarar förvaring över vintern .

I södra sverige kan man nu så morötter, rödbetor och brytbönor där man haft tidigpotatis . Det blir små delikatessmodeller av betor och morötter av hög kvalite och som tål att lagras länge .
I norrland får man så tidigare och efter spenaten är det dags för det ovannämnda . Där man haft tidigpotatisen kan man så en andra omgång av spenat för skörd under lång tid under hösten .

Spenat sådd i söder omkring 15 september kan man få skörd så länge det är snöfritt , dessa småplantor övervintrar även bra och ger skörd mycket tidigt på våren . Sår man spenat i augusti kan man bra år skörda så länge som in i november om inte snön har begravt allt innan .

Det är även dags att sätta potatisen nu om man vill ha färsk potatis till julbordet . Välj en bra jord som är väl dränerande och sätt sättpotatis . Färskpotatis som säljs nu duger inte utan det ska vara fjolårspotatis . Kan vara trixigt att hitta om man inte sparar .
Potatisen kommer att växa upp som vanligt men hinner inte blomma . När första frosten kommer så kommer allt grönt i blastväg att dö av .
Nu är det dags att börja täcka platsen med löv och halm mm så att inte kylan når ner , ju kallare det blir desto bättre får man täcka . Även utåt kanterna så att tjälen inte kan nå potatisen från kanten av täckningen och in . Jorden kommer att vara ofrusen under täcket och potatisen klar till julbordet .

Det här kan vara bra övningar i att odla om tiderna blir sämre och klimatet blir kallare .

_________________
http://huntingworkingairedales.com/aire ... age_3.html


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Dax för sådd för sen skörd
InläggPostat: tor 16 jul 2015, 10:07 
Sen sådd är något jag gärna använder mig av. Det är också ett bra knep för att hålla undan ogräs. Man kan svartträda ett stycke mark från tidig vår till sen sommar och bearbeta ytan med jämna !mellanrum när man ser ogräs komma. Kvickrot dör med tiden om man hackar sönder den innan den får !mer än 2-3 blad. Jag använde det som signal för när det är dags att gå över landet igen. Normal fräser jag det då mycket ytligt med min jordfräs. Har jag gräsklipp kan jag fräsa ner det också för att gödsla upp, öka mullhalten och mata maskarna.

Persilja är en växt som är särskilt bra för sen sådd,eftersom den kan övervintra och bli en primör nästa vår.


Top
  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 3 inlägg ] 


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet