Swedish Survivalist

Är du förberedd?




Ny tråd Svara på tråd  [ 3 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Enkel självvattnande kruka
InläggPostat: sön 31 maj 2015, 10:43 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 11 apr 2010, 14:10
Inlägg: 8751
För den som kanske inte kommit in i odlingsrutinerna riktigt eller för växter som inte tål att torka ut kan en självvattnande kruka var bra .
Men de som finns att köpa är ofta dyra .
Men det är enkelt att göra en sån kruka själv .

En större hink , storlek efter växt . En bit plast som skärs till efter innerdiametern på krukan/hinken eller kanske locket som skärs till efter samma mått .
Sedan borrar man ett hål i locken eller skär/klipper i plasten som bör vara av den kraftiga sorten . Hålet passas mot ett plaströr som man har i beredskap kapat från tex ett sånt som man drar el genom . Det röret ska sitta genom hålet ner i hinken/krukan och det ska göras öppningar i röret under plasten/locket så att vatten kan rinna fritt . Gör sedan skåror i plasten/locket så att rötterna kan växa genom ner i magasinet .
En kork med en blompinne i , korken ska passa inne i röret utan att fastna .

För att montera allt så fyll grus i bottnen så att det blir ett vattenmagasin , lägg på plasten eller vad ni använt och sätt i röret , se till att det inte kommer grus under det . Ställ ner korken i röret och gör ett märke på blompinnen där korken ligger på bottnen dvs tomt . Fyll sedan på vatten upp till övre gränsen på magasinet och märk av blompinnen som fullt .

Sedan är det bara att fylla på jord och plantera . I början får man fylla på med vatten tills rötterna når ner till magasinet under men sedan behöver man bara fylla på vatten genom röret och fylla på i magasinet .

Man kan använda de kärl man har som hinkar eller blomlådor mm

_________________
http://huntingworkingairedales.com/aire ... age_3.html


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Enkel självvattnande kruka
InläggPostat: sön 31 maj 2015, 20:51 
Jag gör en variant av detta, med murarbaljor i plast från Biltema. Där odlar jag mest gräslök, dill och persilja, och har baljan stående precis utanför köksdörren. Ställer baljan i en svartmålad trälåda med ben så att det ser prydligt ut och kommer upp i bekväm höjd. Jag har ett par baljor så att jag kan växla och plantera om och sätta en ny omgång medan jag tar av en.

En del kanske inte trivs med tanken på att odla i denna typ av plastbalja, av återvunnen plast, men jag har inte märkt några proproproblemlem så här långt. :notme:

Jag har borrat dräneringshål i ändarna, ca 5 centimeter över botten, så det blir som ett vattenmagasin. Lägger ett lager ris och pinnar i botten och sedan två papperskassar som barriär. På papperskassarna ett lager kompostjord. På kompostjorden ett lager vanlig matjord. Sedan sätter jag plantor av persilja, dill och gräslök som jag driver upp i drivbänken i småkrukor, eller från ställen där jag har gott om, i lådan.

Det går inte att lyfta upp lådan om det är för mycket vatten i den, den blir för tung, så jag får passa på när det varit torrt några dagar. Jag har bytt låda en gång nu i vår. I nästa låda blir det lite citronmeliss, basilika och timjan i också.

Det brukar inte behöva vattnas särskilt ofta. Jag fyller på med vatten kanske en gång i veckan, om det inte regnat nyligen, så att jag ser att det rinner ut ur dräneringshålen. Katten älskar att ligga under lådan och vakta köksingången, men inte när jag fyller på vatten... :P


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Enkel självvattnande kruka
InläggPostat: mån 01 jun 2015, 09:59 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 11 apr 2010, 14:10
Inlägg: 8751
Hittade en bra beskrivning med bilder för den som inte hängde med riktigt i snacket http://parkettodlaren.blogspot.se/2007/ ... kruka.html

_________________
http://huntingworkingairedales.com/aire ... age_3.html


Top
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 3 inlägg ] 


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet