Swedish Survivalist

Är du förberedd?




Ny tråd Svara på tråd  [ 12 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Hur lång tid innan självförsörjning?
InläggPostat: fre 23 jan 2015, 14:55 
Offline
Min ryggsäck är nog för liten...

Blev medlem: tis 20 jan 2015, 10:55
Inlägg: 44
Som rubriken lyder, hur lång tid innan man kan vara självförsörjande? Jag tror att SHTF inte kommer ske över en natt utan tror på ett sakta förfall där tid finns för omställning. Men frågan är intressant även för de som planerar för ett SHTF som sker väldigt snabbt, detta då det ju sätter någon sorts ramar för hur mycket föda man behöver lagrat.

Min frågeställning är tänkt för familjen som bor på landet på en gård/ett torp med mark som tidigare brukats för själv hushållning a' tidigt 1900-tal. Där uthus m.m. finns kvar i någorlunda utsträckning och mark (1-5ha åker) är utarrenderat till storbonden eller används för någon egen häst eller liknande. Odlingar som sker idag är på Svensson nivå. Dvs litet land med lite potatis och morötter, växthus med lite tomater och gurka samt relativt gott om fruktträd, vinbär, hallon och liknande. För att inte göra det för enkelt så tänker jag mig att man inte kan springa till affären och köpa på sig frön, buskar och liknande. Mer att man har den odling man har idag och kan spara för utsäde, ta fröer och lite lätt byteshandel med grannar och bekanta för att få ihop lite mer sorter och lite djur som höns och kaniner.

Själv tror jag att en del gårdar av denna typ skulle kunna överleva på en andra odlingssäsongsskörd om de har klarat sig fram dit men att många först ha bra fart säsong tre och fyra. Tänker mig att första säsongen krävs mycket arbete för att få fart på all odling (utöka land, plöja och liknande) samt att det kommer vara brist på utsäde. Till en andra säsong borde det börja bli bättre fart.

Vad tror ni? Hur skulle ni klara er själva? Personligen tror jag att mitt största problem skulle vara tillräckligt med utsäde och samt kunna klara matbehoven de inledande 2-3 åren utan att ta av utsäde, slakta alla höns, etc. Sen skulle det nog bli en diet bestående främst av potatis under ganska många år. Tänker mig potatis till frukost, lunch och middag med komplement av frukt (främst äpplen), rotfrukter (morot, rödbetor, kålrot, etc) och lök. I tillägg till detta lite ägg. Kött endast vid enstaka tillfällen när man lyckats byta nått med någon storbonde, jägare, hästägare (nog bara vanligt inledningsvis...) eller prepper alternativt slaktat en kanin eller kyckling/ungtupp. Till detta någon enstaka fisk när man haft tid, ork och fiskelycka.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Hur lång tid innan självförsörjning?
InläggPostat: fre 23 jan 2015, 15:19 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 11 apr 2010, 14:10
Inlägg: 8751
Många växter är ettåriga vilket betyder att du kan få fram frön för nästa år vid den här första skörden . Men de växter du väljer att ta frön av kommer sannolikt inte att skörda till mat då de förväxer och hinner bli dåliga innan fröna är mogna att skörda .

Sedan har du en hel del växter som är tvååriga dvs i år sår du för att få fram en skörd av mat . men några av de här växterna måste du spara över vintern och hoppas att de överlever för att de ska planteras igen på våren för att gå i blom och ge frön under hösten . Dvs andra året .
Då kommer du inte ha fröer av de växterna att så det här andra året för att ha som mat utan du blir utan en skörd under det andra året av många växter . Hit hör tex kålväxter och morötter mfl .
Så här kan det ta uppåt 1½ år innan du har en ny skörd !

Så har man inte frön av dem för minst två år i lager så kommer man att få svälta under det andra året som självhushållare efter shtf-katastrofen av större mått .

Det gäller ju även att fundera på om man ska odla vårsäd eller höstsäd av tex vete och råg . Har man bara höstsäd i sina lager så sås de på hösten och ger skörden under sitt andra år . Så när nu katastrofen händer så kan man tänka att man kan bli utan egen spannmål till brödet .

_________________
http://huntingworkingairedales.com/aire ... age_3.html


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Hur lång tid innan självförsörjning?
InläggPostat: fre 23 jan 2015, 15:23 
Offline
Min ryggsäck är nog för liten...

Blev medlem: tis 20 jan 2015, 10:55
Inlägg: 44
En fundering kring fröer, finns det någon möjlighet till att långtidslagring? Vanliga från från ICA funkar väl ganska mycket sämre till säsong 2 som jag förstått det (mest frun som odlar...)?


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Hur lång tid innan självförsörjning?
InläggPostat: fre 23 jan 2015, 16:08 
Om man förvarar frön torrt+kallt kan de klara sig oerhört länge. Men även mycket lite fukt gör att lagringbarheten faller drastiskt.

http://en.wikipedia.org/wiki/Seed_bank# ... conditions

För långtidsförvaring är även normal luftfuktighet för mycket. Ett år är typiskt inget problem. Men flera år kan vara knepigare.

Ett knep är att använda glasburkar med tätt lock, och fylla burken till hälften med vitt ris som man torkat i en ugn, strax under 100 grader, över natten. Och sedan låter svalna med locket på. När det är rumstempererat, stoppa snabbt ner fröerna och ställ mörkt. Kan vara kvar i fröpåsen. Efter någon vecka, gör i ordning en ny burk med nytt torkat ris och flytta snabbt över fröerna. Placera sedan burken svalt och mörkt. Efter några veckor kan man räkna med att fröerna är så torra man kan få dem med enkla medel. Placera då burken i frysen. Jag gissar att om strömmen går, och burken blir uppvärmd, så bör man inte frysa ner den igen. Men det kan nog variera för olika fröer. Det kan vara rimligt att packa om burkar med frysta fröer till en frysväska med många kylklampar, och förvara allt i frysen. Då kan man exempelvis frosta av frysen med jämna mellanrum och hantera korta elvabrott utan större problem.

Det finns även kemikalier man kan använda istället för ris för att ta upp fukt. Exempelvis kiselsyragel och andra salter. Man hanterar dessa salter på liknande sätt som riset, torkar i varm ugn och förvarar i slutet kärl. Kiselsyragel, silicagel, torkas i 120 grader i ugn, ett par timmar.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Kiselsyragel

Vill du göra en egen fröbank kan du köpa fröer, torka dem och frysa in. Fröer som finns i affären är troligen utsatta för ganska mycket fukt, så det kan vara bättre att köpa tidigare i kedjan. Tänker du göra en fröbank, börja nu. Kolla om du kan beställa fröer online och sedan hämta, istället för att få skickat.

Utsäde är bara en faktor. Tillgång till mark och gödsel är ytterligare en.

Om man odlar för att vara självhushållande så kan man ta tillvara på urin (viktigast och enklast) och fekalier (komposteras först) och återföra det till mat-odlingarna, tillsammans med gröngödsling, och i princip vara helt självförsörjande även på gödsel. Men om man odlar upp mycket ny mark, exempelvis gammal gräsvall, så kan den marken vara dåligt grundgödslad. Det kan då vara bra om man har några säckar med NPK-gödsel liggande för att kunna "fulgödsla" lite extra de första åren.

Det är också bra om man har mark bruten redan, eller redskap som gör det enkelt att snabbt byta ny mark för att odla mat. Jag har flera ytor som jag odlar på, men jag odlar bara mat på en mindre del av av dem. Resten odlar jag gröngödsling på, en blandning av ärtor, klöver, ringblomma och honungsört, och byter odlingsplats år från år. Det gör att jag mycket snabbt kan skala upp mina odlingar genom att odla på alla redan brutna ytor, och bryta nya ytor som jag börjar med att odla gröngödsling och/eller potatis på.


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Hur lång tid innan självförsörjning?
InläggPostat: lör 24 jan 2015, 01:38 
Offline
Var i hela friden är stormköket?
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor 11 sep 2014, 21:26
Inlägg: 53
Har tänkt på detta angående flykten till Bol. Många har sommarstugor eller dylikt
som en naturlig tillflyktsort, men har de inget odlat där utan bara ett matförråd sitter de ändå i klistret.

Har de inte börjat odla redan borde det vara hög tid för att få både träning, kunskap och ev skörd inför en situation som rubbar vår vardag.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Hur lång tid innan självförsörjning?
InläggPostat: sön 25 jan 2015, 13:45 
Offline
När folk är överens med mig har jag en känsla av att jag måste ha fel.
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 23 jan 2015, 16:30
Inlägg: 266
Ort: Sveland
Ett läsvärt resonemang om att komma igång med småskaligt jordbruk förs i delar sista delen av blogen "Archdruid Report" http://thearchdruidreport.blogspot.se . Han/hon skriver ganska långt och sammanfattningsvis är det väl inte alltför upplyftande för den som tror att man snabbt kan ställa om till självförsörjning.

PS: Mitt första inlägg. Tack för allt intressant jag fått ta del av här senast månaderna.

_________________
Do not go gentle into that good night


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Hur lång tid innan självförsörjning?
InläggPostat: sön 25 jan 2015, 20:27 
Offline
När folk är överens med mig har jag en känsla av att jag måste ha fel.

Blev medlem: tor 25 sep 2014, 11:36
Inlägg: 269
Ort: Södra Sverige
Bonner skrev:
Har tänkt på detta angående flykten till Bol. Många har sommarstugor eller dylikt
som en naturlig tillflyktsort, men har de inget odlat där utan bara ett matförråd sitter de ändå i klistret.

Har de inte börjat odla redan borde det vara hög tid för att få både träning, kunskap och ev skörd inför en situation som rubbar vår vardag.


Japp, håller med.

Och även om man idag odlar kommer det bli tufft. Det är så enkelt att komplettera på ICA.

_________________
Förberedd för allt. Nästan...


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Hur lång tid innan självförsörjning?
InläggPostat: sön 25 jan 2015, 20:42 
Offline
When your mind say impossible, possible still has a lot left
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor 24 jul 2014, 14:49
Inlägg: 3199
Ort: Mälardalen
Jag tror generellt sett att allt sånt här som folk tycker att de ska få att fungera efter SHTF förmodligen kommer fungera väldigt dåligt om de inte redan fått det att fungera i ett normalläge där utrymmet att kunna göra fel, göra om och göra rätt finns.

Så länge vi har ICA som man handlar på så spelar det ju ingen roll om skörden falierar.

Har man däremot 1-2 års matlager som buffert så ska man dels komma igång, sen får det inte bli fel nånsin utan man måste kunna lagra på sig ett överskott för att klara dåliga år också framledes....

Oddsen för att lyckas med det även om man har en fröbank är ju väldigt låga om man inte redan är igång och har kanonbra kunskaper. Dvs även de som har 2 års matlager får det nog rejält tight.

_________________
Mindset of a winner: "The desire to win is important, but the will to prepare is vital."


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Hur lång tid innan självförsörjning?
InläggPostat: sön 25 jan 2015, 20:54 
Det gäller att ha rimliga förväntningar...

Att odla all sin mat är inte enkelt.

Men att odla en del av sin mat, exempelvis potatis, är löjligt enkelt. Väldigt många skulle med mycket enkla medel kunna få ett tillskott till sin kost. Kanske tillräckligt för att överleva en vinter.

Det är också väldigt enkelt att testa att odla lite potatis att äta i samband med att man grillar till sommaren.


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Hur lång tid innan självförsörjning?
InläggPostat: sön 25 jan 2015, 23:11 
Skogsbonde skrev:
Det gäller att ha rimliga förväntningar...

Att odla all sin mat är inte enkelt.


Det är ett tänk jag tröstar mig med när mina odlingar går åt pepparn. Idag åt vi upp det sista av den hemodlade potatisen. Hälften kom aldrig upp, hälften av det som kom upp var grön, hälften av det var brun inuti. Det som blev kvar har vi stöttat med lite köpepotatis, ändå är det slut nu.

Vad jag hoppas och tror är att det inte kommer att vara toktomt överallt utan mer som under WW2 när det var ransonering och brist. Att då kunna komplettera är ett gott steg på vägen. Självklart är målet att kunna försörja sig med mat och rotsaker från egna odlingar men tills jag lyckats med det så tror jag på kompletteringstänket. :mrgreen: :?

/MD


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Hur lång tid innan självförsörjning?
InläggPostat: mån 26 jan 2015, 14:46 
Offline
När folk är överens med mig har jag en känsla av att jag måste ha fel.

Blev medlem: tor 25 sep 2014, 11:36
Inlägg: 269
Ort: Södra Sverige
Ja.

Ransonering och brist men också solidaritet och gemenskap. Byteshandeln blir viktig. Arbete mot värme och ett mål mat, t ex.

Odla eget så gott det går.
Kaniner och höns ger kött och ägg, inte hela året men ibland.
Fiska.
Samla mat i naturen. Tar lång tid men ger extra. Speciellt under bär- och svampsäsongen.

_________________
Förberedd för allt. Nästan...


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Hur lång tid innan självförsörjning?
InläggPostat: tor 23 jul 2015, 06:05 
Offline
Min ryggsäck är nog för liten...

Blev medlem: lör 18 jul 2015, 04:58
Inlägg: 38
Det finns ingen anledning att gräva för att bryta ny mark. Har den fiktiva familjen djur, så kan de hägna in dom på en plätt, bäst är grisar, men även kaniner och höns kan beta ner marken. Sedan slänger man ut ett gäng potatisar och täcker över med slaget gräs/gammal halm. Samma teknik går att göra utan djur. Så inte skulle jag hålla på med sådant första året, utan då skulle jag fröodla och själv leva på svamp, mina ägg, blåbär, lingon, rönnbär osv utöver det jag fångar/slaktar. Kaveldun kan man även få kolhydrater ifrån samt vass och i stora delar av Sverige finns den ätliga vinbergssnäckan, jag har hela tomten full. det finns ju en uppsjö av ätliga växter i naturen, lakar du exempelvis ur ekollon är de ätliga de också.
Så inte behöver man leva på enbart potatis i flera år.


Top
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 12 inlägg ] 


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet