Swedish Survivalist

Är du förberedd?




Ny tråd Svara på tråd  [ 5 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: passa på att förbättra marken runt din bol..
InläggPostat: ons 07 jan 2015, 18:30 
Offline
Praeparatio est superesse
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 26 dec 2014, 01:19
Inlägg: 720
har väldigt sandig mark runt mina bol fastigheter. detta är jättebra vad gäller dränering osv men lite mindre bra när det gäller odling av en del grönsaker som vill ha lite mer näring. inte ens vallen till höet åt fåren i närheten blir frodigt av det lilla näring som finns från början.

skall under våren och sommaren köra upp ett gäng lass med matjord och lägga ut på de delar av marken som skall bli grunden i odlingarna.
har redan börjat plantera fruktträd och bärbuskar som saknas och som kan behöva något/några år innan de börjar ge skörd.

de säljs ju alltid en del billiga träd hos ex lidl netto osv varje säsong. plantera lite fruktträd av gamla nordiska tåliga sorter runt sin bol tror jag är ett kanon bra sätt att få lite färsk god frukt när de som bäst behövs. och det behöver inte kosta så mycket heller.

har förmånen av att ha en hel del hassel runt mina fastigheter så nötter kan man skörda redan och de riktigt goda :D

fler som tänker på att förbättra möjligheten för att självhushållningen ska lyckas om shtf?

_________________
Semper in primis


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: passa på att förbättra marken runt din bol..
InläggPostat: ons 07 jan 2015, 18:56 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 11 apr 2010, 14:10
Inlägg: 8751
Sand är ingen nackdel utan snarare tvärt om .
http://www.naturochtradgard.se/boken_om ... kap08.html
http://www.odla.nu/inspiration/odling-i-sand

Man måste bara tillföra näring på ett annat sätt .

Matjord kostar ofta mycket pengar om den måste köpas in . Ett sätt att snabba på är att bygga stora odlingslimpor som man sedan odlar på . Och när det har brutits ner /komposterat färdigt sprider man ut dem på "platten" .

_________________
http://huntingworkingairedales.com/aire ... age_3.html


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: passa på att förbättra marken runt din bol..
InläggPostat: ons 07 jan 2015, 19:32 
Offline
Praeparatio est superesse
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 26 dec 2014, 01:19
Inlägg: 720
matjorden är gratis i mitt fall.. och sand är som sagt bra på flera sätt men det dränerar bort näring med precis som du skriver.. behövs ju lite balans :D som det står i länkarna så är sand bra till rotfrukter som kan utvecklas bra. det har odlats mycket potatis på marken förut med bra resultat. det är lite andra grönsaker som jag vill få att må lite bättre än va de skulle gjort i bara sand.

det som min tanke var väl att skulle problem uppstå är de kanske lite bökigt att börja köra jord fram och tillbaka eller sand/torv kanske för den som behöver blanda i de. :) att man kan passa på att underlätta lite för sig innan. som med träden så tar de ju oftast några år innan de bär frukt. :D

limpor är ingen nackdel alls. min erfarenhet säger dessutom att de blir mycket mindre ogräs i limpor och odlingsbänkar. och ogräs är ju rätt tråkigt..

_________________
Semper in primis


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: passa på att förbättra marken runt din bol..
InläggPostat: sön 01 feb 2015, 22:08 
Offline
Nykomling

Blev medlem: sön 01 jan 2012, 02:36
Inlägg: 2
Varför inte odla i sanden direkt och med täckning av organiskt material generera näring och fukthållande egenskaper. Har med framgång tillämpat det under många år. Inspirerades av trädgårdsmästare Nils Åkerstedt´s bok om odling i sand. Boken är sedan länge utgången från förlaget, men finns i sin helhet tillgänglig på nätet http://www.naturochtradgard.se/boken_om ... kning.html


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: passa på att förbättra marken runt din bol..
InläggPostat: tor 30 jul 2015, 15:07 
Offline
Inte utan mina marshmallows!

Blev medlem: mån 20 jul 2015, 17:47
Inlägg: 166
Vad jag föstår kan du odla grönsaker, även rotgrönsaker, rakt i grus eller sand så länge du täcker med gräsklipp och vattnar hyfsat ofta.

Växterna behöver ju bara något att stå i och en näringskälla, sedan är de nöjda.

Annars finns det jo många sätt att skapa "optimal" jord verkar det som. Man kan slänga i äggskal, aska, träkol, tång osv. för att tillföra olika ämnen och förändra pH.


Top
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 5 inlägg ] 


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet