Swedish Survivalist

Är du förberedd?




Ny tråd Svara på tråd  [ 21 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Vilka fröer?
InläggPostat: tor 17 sep 2015, 13:20 
Offline
Jag har en ficklampa. Tror jag ...

Blev medlem: ons 16 sep 2015, 13:06
Inlägg: 14
Hej, Jag är ny här på forumet men har varit passiv läsare under något år. Prepping har jag hållt på med i snart två år och har fått mycket på plats vad gäller omedelbara behov men det finns såklart alltid mer att göra på alla områden. Nu tänker jag fokusera på mer långsiktiga försörjningsfrågor såsom odling, mark , energi osv. Först på listan är ett bra urval av sk "heir loom seeds" (kulturarvssorter). Skulle verkligen uppskatta lite hjälp!

Några frågor:
1. Kan jag importera färdiga kit från tex USA? Vet at vissa importrestriktioner gäller men det kanske inte avser frön?
2. Säljer någon färdiga kit i Sverige?
3. Finns det en bra sammanställning över lämpliga sorter? Jag har sett en lista i tidigare trådar gjord av Dweomer (stort tack!) men om budgeten var lite större hur skulle den då se ut?

Min plan är att förvara torrt, svalt och mörkt i mylarpåsar med syreätare. Är ni ok med det?

Stort tack till alla för all info jag kunnat ta del av här!

/Johoo


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vilka fröer?
InläggPostat: tor 17 sep 2015, 14:51 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 11 apr 2010, 14:10
Inlägg: 8751
Frön som får användas i sverige måste vara registrerade inom EU . Så det finns en risk att frön från USA stoppas i tullen .

Vi kan ta ett exempel på kostnad om du tänker dig att odla 500 m2 för ärt och bönskiftet . Det blir då ca 48 m2 och kan bestå av 12 m2 trädgårdsbönor och 12 m2 brytbönor . Trädgårdsbönorna blir ca 200 gram i utsäde och brytbönorna 170 gram .
Ärtorna kan tex fördelas på 5,5 m2 sockerärtor , 6,3 m2 brytärtor och 12 m2 spritärtor , det ger i utsäde 80+80+150 gram .

200 gram = 120 kronor
170 gram = 180 kronor
80 gram = 95 kronor
80 gram = 85 kronor
150 gram = 130 kronor
Totalt ca 600 kronor och det bara för ärter och bönor .

Sedan kommer alla grönsaker till med rotfrukter osv och potatisen .
Att odla ett större land kostar pengar och har man begränsade kunskaper så kan det vara bättre att satsa på mindre och lära sig .

Att lägga undan i frysen bara för att ha i framtiden är lite som att tro på jultomten . Bara för att man har frön så är det inte säkert att man blir mätt .

Bättre att odla en liten ruta och sedan öka ut den år efter år och lära sig att samla egna frön under tiden och testa nya sorter . Spara frön av de man gillar och byta ut de som inte smakade lika bra .
Man får också frön som är mer anpassade för den egna odlingslotten .

Börjar du med en ruta om 12 m2 nästa år så har du om du dubblar 24 efter två år osv tills du ser att du har den yta du behöver och de växter som du sedan kan laga och tycker om att äta .

_________________
http://huntingworkingairedales.com/aire ... age_3.html


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vilka fröer?
InläggPostat: tor 17 sep 2015, 16:37 
Offline
Praeparatio est superesse
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 26 dec 2014, 01:19
Inlägg: 720
Dweomer skrev:
Att lägga undan i frysen bara för att ha i framtiden är lite som att tro på jultomten . Bara för att man har frön så är det inte säkert att man blir mätt .
.


:up: bra skrivet.. man har ju lätt för att provköra en nytt spritkök eller någon ball solcellsladdare men det här är ju minst lika viktigt..

en fundering: någon som testat att vakuum förpacka sina fröer?

_________________
Semper in primis


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vilka fröer?
InläggPostat: fre 18 sep 2015, 13:42 
Offline
Jag har en ficklampa. Tror jag ...

Blev medlem: ons 16 sep 2015, 13:06
Inlägg: 14
Stort tack för feedback. Kanske dumt att chansa med import såvida inte leverantören vet exakt vilka fröer som går att ta in i Sverige.

Jag förstår hur du menar med att börja i mindre skala och finns tid så är det så jag vill göra. Mark har jag ännu inte, letar aktivt, men jag vill ändå försäkra mig om att utsäde finns även om jag skulle förstöra några skördar. Vi har idag ett matförråd som skall räcka i ca två år för hela familjen så lite tid finns för att lära sig grunderna i trädgårdskonst. Jag börjar heller inte helt från scratch, vi var nästan självförsörjande när jag var barn, men det mest har tyvärr fallit i glömska..

Jag kan tänka mig att lägga några tusen kronor på detta. Skulle du (Dweomer) då använda samma lista som du satte ihop tidigare men utöka mängden? Jag bor i stockholmstrakten men gården kan ju hamna en bit bort men sannolikt inte i ändarna som lappland eller skåne.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vilka fröer?
InläggPostat: fre 18 sep 2015, 14:01 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 11 apr 2010, 14:10
Inlägg: 8751
Gör en koll under en vecka och se vilka grönsaker ni äter . Och se om det stämmer för resten av året med eller om grönsakerna förändras med årstid . Då vet ni ungefär hur mycket av de olika sakerna ni äter inom familjen . I det här stadiet räknas alla grönsaker ni äter , alltså även det ni köper . Och sedan kan ni fundera på hur ni tror att framtiden kommer att se ut . Kommer det att finnas kött och fisk i samma mängder som nu ? Kommer ni att få äta mer grönsaker/potatis för att dryga ut osv osv

Sedan får ni sätta er och titta på grönsak för grönsak , att så många kg äter vi per år och för det behövs ett utrymme av för odling och det går så många gram frön för det . Frön har inte hundra procents grobarhet utan det behövs mer frön . Tex så är det ju lätt med rotfrukterna , äter ni 20 kålhuvuden så är det 20 plantor , MEN inte säkert att alla 20 frön gror . Det kan vara så att fröet inte gror eller blir uppätet av fåglar/insekter , dukar under för sjukdom osv , så det kan behövas fler plantor för att kunna fylla ut alla tomma platser i planen .

Kålsorterna tex behöver två år för att gå i blom och ge frö , något att tänka på , du behöver även några plantor att övervintra till nästa år om du ska ta eget frö .

500 m2 är ju också inte ett mått som är hugget i sten . Det beror på hur du tänker dig odla . Tänker du utnyttja ytan för intensivodling eller är odlingen på åkermark . Kommer odlingszonen att stämma med vad riktlinjerna på genomsnittskörden att stämma eller får du mer eller mindre skörd ?
Samodling och mellangrödor minskar även det behovet av utrymme .

_________________
http://huntingworkingairedales.com/aire ... age_3.html


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vilka fröer?
InläggPostat: fre 18 sep 2015, 16:34 
Instämmer med att det är bra att börja odla i liten skala för att skaffa erfarenheter och för att kunna skala upp. Att bara odla så mycket som känns enkelt och hanterbart. Mat är löjligt billig att köpa, så skall man tänka strikt ekonomiskt är det bättre att lönearbeta och köpa färska grönsaker och rotfrukter. Men sedan är det ju också roligt och gott att odla själv..

Jag har stora odlingar, men jag odlar mest gröngödsling och roterar min grönsaksodling mellan odlingslotterna. Det innebär att jag håller undan ogräs och sjukdomar, ökar mullhalten och näringen samtidigt som jag har färdiga ytor för att snabbt kunna skala upp. Dessutom köper jag varje år lite för mycket fröer. Det innebär att jag har fröer liggande från förra och förr-förra året om det skulle behövas.

Jag lagrar mina fröer i en luft- och vattentät kopia av Pelican-väska från Clas Ohlsson. Ligger svalt i källaren. Och jag har i väskan en stor tygpåse med vitt ris som jag torkar i ugnen på 60 grader över natten ibland när jag skall ställa undan fröerna. Riset tar upp fukt och det innebär att fröerna tål lagring mycket bättre.

Just nu odlar jag sallad, dill och persilja. Och skördar direkt från landen av kål och purjolök. Skall så en ny omgång i helgen. Sallad, dill och persilja är sådant som också går fint att odla i krukor i fönstret eller på verandan. Och persilja är flerårig så höstsådd persilja blir tidig persilja till våren.

Jag odlar gärna F1-hybrider, men det går naturligtvis inte att ta fröer från dem. Men jag odlar också mer traditionella sorter som det går att ta frö från. Och experimenterar med att ta fröer. Typiskt innebär det att man låter någon planta växa utan att man skördar, så att den "går i stock" och blommar eller får bli två år.

Se: http://www.froodling.se/


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vilka fröer?
InläggPostat: sön 20 sep 2015, 11:23 
Offline
Jag har en ficklampa. Tror jag ...

Blev medlem: ons 16 sep 2015, 13:06
Inlägg: 14
Ett bra tips att logga grönsakskonsumtion, påbörjas idag!

Jag tror dock att vår nuvarande konsumtion ser annorlunda ut än vad den skulle göra i ett scenarie där vi förlitar oss på självhushållning. Vi kör idag på en mild form av lchf-kost vilket jag tror kan vara svårt i pressade lägen, där blir kaloriintaget det centrala och då är nog kolhydrater mer pålitligt, dvs fokus på rovor, potatis och bönor. Höns och får hoppas jag dock skall kunna överbrygga detta problem men även där är det frågan om uppstartstid och inlärning. Ju mer jag tänker på det desto viktigare verkar det vara att koma igång redan idag, åtminstone med något rudimentärt. 12m2 som du säger och kanske ett par höns. Dilemmat är att bryta upp familjen från jobb, vänner och skola. Min förhoppning är att hita en liten gård inom weekend-avstånd (nära stockholm blir för dyrt och antagligen inte så bra av många andra skäl) och försöka få det att funka lite med vänsterhanden utan krav på högavkastning och sedan mjukt gå över till att bo där mer och mer. Är det naivt tror ni?


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vilka fröer?
InläggPostat: sön 20 sep 2015, 11:41 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 11 apr 2010, 14:10
Inlägg: 8751
Man kan bara ha så många portioner ris och pasta i lagret med tills den sista är uppäten . Och är det en svår kris så måste det på nåt sätt ersättas .
Att lära sig göra egna nudlar och egen pasta med mjöl , ägg och vatten är nyttigt . Även att prova på att äta hela korn som korn och vete .
Det finns ju även grönsaker , kryddor och frukt som kan försvinna för att det inte går att odla i sverige . Inte lätt att ta en banan eller apelsin , så fundera på vad som kan ersätta . Krusbär kan ersätta mycket av det man har apelsin eller citron till . Eget kryddland som består av mer än bara dill och persilja eller oregano mfl .
Kanel till julgröten ?

_________________
http://huntingworkingairedales.com/aire ... age_3.html


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vilka fröer?
InläggPostat: sön 20 sep 2015, 19:26 
Offline
Inte utan mina marshmallows!

Blev medlem: mån 20 jul 2015, 17:47
Inlägg: 166
Har själv forskat en del på hur man försäkrar sin näringsförsörjning med grönsaker. En viktig föresats att ha i huvudet är att man vill odla saker som ger så säker skörd som möjligt, inte nödvändigtvis samma sak som att odla för så stor skörd som möjligt, so god smak som möjligt etc! Tidigare sorter är i princip alltid önskvärda. Sedan kan det bli dags att odla kålrötter och gråärt, grödor kända för att ha hållit hela befolkningar vid liv under krig och dåliga år.

Frön kan införskaffas från två utmärkta företag som har mycket arvesorter, Runåbergs Fröer och Impecta. Föreningen Sesam är naturligtvis det bästa, men är ju inte en affär. Avigheter som runda palsternackor och äkta sockerbetor finns hos Östeurpeiska fröfimor inom EU.

Själv har jag tanken att mjölksyrning är en alldeles utmärkt lagringsmetod + tillagningsmetod som bara behöver lite salt och glasburkar för att fungera, och väljer grönsaker efter detta. En glad mage lär man även få på köpet, vilket torde vara en fördel i alla tuffa lägen.

(Har stora listor med saker man skulle kunna odla, och vilka saker som växer tillsammans, men vill inte kapa tråden med detta)


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vilka fröer?
InläggPostat: sön 20 sep 2015, 22:27 
Jag vill också vara med och instämma! :P Allvarligt, Johoo låter lite som jag kände mig för några år sedan. Lätt tillspetsat var min inställning "bara jag har böckerna, grejerna och fröerna så fixar det sig". Nope, så var det inte. Jag kämpar med mina fyra odlingslimpor á 15 m och inser att det är rätt mycket när syftet är att lära sig.

Jag sticker ut hakan lite och påstår att om du har fyra pallkragsodlingar (eller motsvarande storlek) med varje delad i två delar så att du får åtta ytor att växla växtföljder mellan och får dem att funka så ligger du bra till. Det är mycket lättare att skala upp än att börja med något nytt. Försök få dem att funka med så lite konstgödning och bekämpningsmedel som möjlig, helst inget alls. Lär dig vilka grödor sniglarna älskar, vilka som trivs bra tillsammans, vilken jordstruktur som funkar för potatis respektive spannmål.

Allt ovanstående sagt från en nybörjare till en annan. Därav att det antagligen finns bättre vägar men så skulle jag sagt åt mig att göra om jag skulle börja om nu.

Här är en fin länk http://www.alternativ.nu/index.php?topic=162353.0 sök där med "pallkrage" som sökord så får du massor att läsa och förvirras av. ;)

/MulenDag


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vilka fröer?
InläggPostat: mån 21 sep 2015, 23:34 
Offline
Jag har en ficklampa. Tror jag ...

Blev medlem: ons 16 sep 2015, 13:06
Inlägg: 14
Kul att många chippar in, uppskattas!

Phiphler - du får gärna kapa tråden, tycker det låter som du har relevant info att dela. Tack för namnen på firmorna, jag skall kolla upp dom. Vi har börjat experimentera med torkning av mat och jag har köpt glasburkar för att prova på inkokning och syltning. Mycket att lära, pust... Mjölksyrning är också något jag vill prova.

MulenDag - Tack för länken. Det ligger nog mycket i det du säger om behovet av övning men jag vill ändå försiktigt påstå att jag inte tror att böcker och frön räcker utan ser det som två viktiga komponenter av flera. Dessutom är det något jag kan tackla redan idag innan jag har hittat mark att träna på. Det ger också förhoppningsvis bra input i letandet efter lämplig mark.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vilka fröer?
InläggPostat: mån 21 sep 2015, 23:39 
:up: Hoppas du såg att det var självironi i det jag skrev. :-)

Absolut att torrsim är bättre än inget alls!

/MD


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vilka fröer?
InläggPostat: mån 21 sep 2015, 23:42 
Offline
Jag har en ficklampa. Tror jag ...

Blev medlem: ons 16 sep 2015, 13:06
Inlägg: 14
:D


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vilka fröer?
InläggPostat: tis 22 sep 2015, 09:37 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 11 apr 2010, 14:10
Inlägg: 8751
Två andra fröfirmor som har bra urval http://www.sneckenstrom.se/fron/ovriga- ... er/?offset[56227787]=78
http://www.fron-och-sant.se/

_________________
http://huntingworkingairedales.com/aire ... age_3.html


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vilka fröer?
InläggPostat: tis 22 sep 2015, 10:35 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 11 apr 2010, 14:10
Inlägg: 8751
Phiphler skrev:
Tidigare sorter är i princip alltid önskvärda.


Att bara satsa på så tidiga sorter som möjligt är inte alltid av godo utan kan ha otrevliga följdverkningar .
Beroende på hur växten sätter frö så kommer blomningen att inträffa när växten är redo .
Det gör att vissa växter kommer att få en tidig blomning och då bli i stort sett värdelösa att äta , träiga och smaklösa och omöjliga att smälta .
Det bästa är att satsa på växter som är anpassade till den odlingszon man ligger i . När man har en grupp växter som funkar bra kommer de att anpassa sig till förändringar i klimatet på sikt om vi nu talar om en ny istid eller globala uppvärmningen .
Tex så ska ju salladskål odlas så sent på säsongen det är möjligt för att de ska hinna mogna men inte gå över i blom

_________________
http://huntingworkingairedales.com/aire ... age_3.html


Top
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 21 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet