Swedish Survivalist

Är du förberedd?




Ny tråd Svara på tråd  [ 15 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Ikea's Odla inomhus
InläggPostat: tor 29 sep 2016, 20:39 
Skulle handla idag på Ikea och såg dessa. Är det något som någon har testat?

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Ikea's Odla inomhus
InläggPostat: tor 29 sep 2016, 21:16 
Offline
Kan man äta myror?
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 03 apr 2016, 20:49
Inlägg: 284
Ort: Göteborg
jag använder en modell utav den, tycker att den fungerar bra även om lumen är kass. jag odlar mest upp köttätande växter som jag senare planterar om.

_________________
Enda handboken du behöver i krissituationer "Rädda Livet" skriven av Anthony Greenbank.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Ikea's Odla inomhus
InläggPostat: tor 29 sep 2016, 22:13 
Inte provat, men läst en jädrans massa om hydroponics (och aquaponics).
Roligt intiativ av IKEA, funkar säkert för att dra upp lite sallad eller lite örter som prydnad/kul grej. Men watt-antalet i lampan är för lågt för att kunna odla, t.ex tomater, man behöver upp i minst 1000W (lågenergilampa) för man ska kunna äta egna gurkor och tomater.

Är heller ingen syresättning av vattnet vilket jag undrar hur det blir med mögel/rotröta/pythium om man inte byter vattnet ofta. Själva grejen med "hydroponics" är att växterna ska kunna växa sig större snabbare genom att inte ge dem något motstånd i friskt näringsrikt vatten.
Detta är också "syntetisk" hydroponics då man endast tillsätter konstgödsel (salter) som växtnäring. Det finns alltså inget bakteriellt liv runt plantorna. Det går alltså inte att mata växterna med jord blandat i vatten när växtnäringen tar slut utan det enda som funkar är konstgödsel (salt). Växtnäring blandat med vatten behöver också bytas ut ofta, även i syresatta hydroponic system, långt innan växterna tagit upp all tillgänglig näring. Så det går åt mycket mer NPK för att driva upp dina plantor jämfört med "bio-hydroponics/aquaponics".

Men det är ju t.ex en kul julklapp till den odlingsintresserade. :)


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Ikea's Odla inomhus
InläggPostat: fre 30 sep 2016, 00:22 
Offline
Praeparatio est superesse
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 26 dec 2014, 01:19
Inlägg: 720
man kan ju köpa belysningen och ställning löst sen mata med akvarievatten... :hm:
tyckte det ser vettigt ut på bild, måste åka och klämma på de så fort jag kan..

_________________
Semper in primis


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Ikea's Odla inomhus
InläggPostat: fre 30 sep 2016, 00:46 
scorpio_xri skrev:
man kan ju köpa belysningen och ställning löst sen mata med akvarievatten... :hm:
tyckte det ser vettigt ut på bild, måste åka och klämma på de så fort jag kan..


Man kan... men... 8|

Det behövs syre för att nitrifieringsprocessen ska fungera. Om akvarievatten blir stillastående ruttnar det och producerar inget nitrat (eller särskilt mycket nitrit) utan blir bara ammoniak, pH går upp och plantan dör. Om man inte byter ut akvarievattnet minst varje morgon och kväll. Men är nog inte särskilt svårt att göra om systemet till ett "constant flow"-system med en liten vattenpump så du har cirkulerande vatten.. Det behövs också ett medium för bakterierna att leva i. Finns små smarta och enkla sandfilter man kan bygga själv. "Fluidized sand filter". Gissar det skulle kosta några hundralappar och ta några timmar att modifiera systemet.
Bild

Men du kanske menade att köpa ställningen och belysningen, sätta krukor med jord under och vattna med akvarievatten? Det skulle fungera alldeles utmärkt.

https://en.wikipedia.org/wiki/Nitrifying_bacteria


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Ikea's Odla inomhus
InläggPostat: fre 30 sep 2016, 07:06 
Min första tanke var att kunna odla kryddor inomhus och förstärka maten som man lagrat...men era funderingar är ännu bättre.


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Ikea's Odla inomhus
InläggPostat: fre 30 sep 2016, 10:34 
Offline
Praeparatio est superesse
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 26 dec 2014, 01:19
Inlägg: 720
tänkte mest som ett riktigt aquaponic system med cirkulerande vatten. :P stillastående blir ju inte bra.. :-g

_________________
Semper in primis


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Ikea's Odla inomhus
InläggPostat: fre 30 sep 2016, 14:48 
Verkar klart intressant!

Det finns andra som säljer liknande kit, men som då tar mycket mer betalt!

Det jag också ser som problem är att det är liten vattenvolym och ingen syresättning. Om man kunde göra om odlingstrågen så att de får ett bräddavlopp skulle man kunna cirkulera vatten och näring till/från ett större kärl/dunk och samtidigt syresätta. Det borde göra odlingen effektivare och mer lättskött. Men också innebära risk för vattenspill. Så att man behöver odla i vattentåligt utrymme.

Ett alternativ kunde vara en luftpump för akvarier och en syresten i varje odlingslåda som bubblar och syresätter.

Belysningen är också intressant. Det finns många LED-belysningar för odling, men troligen är många rent skräp. Jag misstänker att IKEA har gjort sin hemläxa och säljer vettiga grejer. Belysningen är det som gör inomhusodling besvärlig. Normalt kan man annars bara odla i fönster.


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Ikea's Odla inomhus
InläggPostat: fre 30 sep 2016, 16:42 
http://m.ikea.com/se/sv/catalog/products/art/70323110/
Länk till lampan.


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Ikea's Odla inomhus
InläggPostat: lör 01 okt 2016, 10:57 
Offline
Är det en Twinkie?

Blev medlem: mån 27 dec 2010, 11:26
Inlägg: 361
Jag tittade just på en video om dessa.
http://www.ikea.com/se/sv/catalog/categ ... gardening/

Verkar av videon som att dessa produkter vänder sig till barn, eller flöjtspelande kvinnor, som inte vill "smutsa ned fingrarna". Allt är väldigt hyper-hygieniskt och jordfritt. Avsett för storstadsbor i designerkök som är rädda för bakterier?

Belysningen står det ingen specifikation för, så den är troligtvis inte tillräcklig för faktiskt odling.

Möjligtvis bra för att väcka intresse för odling hos barn tycker jag. Men det görs nog bättre på våren ute i rabatten å andra sidan.

_________________
"”Medelklassen oroas. Deras rädsla är att de kommer leva ett sämre liv än deras föräldrar, och att de kommer att få se sina barn falla på den sociala stege som blivit allt svårare att klättra på”"


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Ikea's Odla inomhus
InläggPostat: lör 01 okt 2016, 11:42 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 11 apr 2010, 14:10
Inlägg: 8751
Syrepump med syrestenar i varje låda ?

Annars varför inte använda de där hyllorna för att bygga vidare ? De håller bra pris och ser inte så dåliga ut . Och växtbelysningen kan man ju byta ut .

https://www.theaquaponicsource.com/shop ... 03c44deab6

_________________
http://huntingworkingairedales.com/aire ... age_3.html


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Ikea's Odla inomhus
InläggPostat: lör 01 okt 2016, 12:00 
Offline
Ingen fara, jag har ett gem i fickan!
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 28 maj 2013, 16:13
Inlägg: 1734
Av egenintresse - hur mycket belysning behövs för att tex. tomatplantor ska växa och må bra inomhus?
Solen kommer väl som bäst upp i 800W/m2 på de här breddgraderna. Plantor tar ju inte upp grönt ljus.. hur är det med ultaviolett och infrarött?

_________________
borrow, spend & pretend
Confidence - the feeling you have before fully understanding the situation.
3-3-3 Radio Plan


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Ikea's Odla inomhus
InläggPostat: lör 01 okt 2016, 12:11 
T-72 skrev:
Min första tanke var att kunna odla kryddor inomhus och förstärka maten som man lagrat...men era funderingar är ännu bättre.



gillar tanken på det småttiga

odlar man i en sådan med hjälp av ljus utifrån så behöver man inte alltid så mycket hjälpbelysning


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Ikea's Odla inomhus
InläggPostat: sön 02 okt 2016, 10:04 
Jaakko skrev:
Av egenintresse - hur mycket belysning behövs för att tex. tomatplantor ska växa och må bra inomhus?
Solen kommer väl som bäst upp i 800W/m2 på de här breddgraderna. Plantor tar ju inte upp grönt ljus.. hur är det med ultaviolett och infrarött?


Det råder många åsikter om hur mycket, och vilken sorts ljus som behövs för att odla helt med odlingslampor. För att plantor ska växa behöver dom "kallt blått ljus", 6500k eller högre, när t.ex tomaterna blommar och du vill ha frukt behövs det "varmt ljus", ca. 2700k, detta är ljuset som dom flesta vanliga glödlampor har.
"Dom" (typ amerikanska hydroponicsodlare) säger man behöver ca. 400W/m2 för att kunna odla "krävande plantor", 16timmar ljus med 8 timmar mörker.

Jag har köpt diverse billiga LED-lampor avsedda för odling ifrån kina (Dx) men dom har varit väldigt svaga. Går att dra upp sticklingar eller hålla en basilikaplanta köpt på ica vid liv under en sådan, men inte så mycket mer.
Jag har också en "riktig" växtlampa med kallt ljus. Köpt på hydrogarden. [url]
Bild
http://www.hydrogarden.se/ljus/lagenerg ... 6500k.html[/url]
Det är en lågenergilampa på 200W(!) för 800kr. Bilden visar det inte, men den är 10 gånger så stor som en normal lågenergilampa. Satte upp den i morsans uterum bland alla små citronträd, örter och pelargoner och den hjälpte verkligen till på hösten. Gissar det skulle funka väldigt bra inomhus med den i ett södergående fönster inomhus med några tomatplantor, chilli eller citroner. Eller varför inte den och ett IBC aquaponicssystem i garaget? :rambo:


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Ikea's Odla inomhus
InläggPostat: sön 02 okt 2016, 20:32 
Offline
Salt på lager? Bara lite. Ha, ha!

Blev medlem: tis 12 aug 2014, 20:48
Inlägg: 483
Ort: Stockholm
Jag har prövat hydro för cocktailtomater och sallad/kryddor.
För tomater är lådorna för små, då har jag använt ca 10l per kruka.

Men för sallad och färska örter borde man kunna få in en del iaf. Blir det för trångt för man sätta varannan. Viktigt att vattnet inte får in solljus då det finns risk för alger.
Syrepump rekommenderas, finns på en stor kinesk sida för en typ en hundring.

Finns mera tips här: http://www.hemmaodlat.se/


Top
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 15 inlägg ] 


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet