Swedish Survivalist

Är du förberedd?




Ny tråd Svara på tråd  [ 34 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Tips vid att skaffa höns?
InläggPostat: mån 13 jun 2016, 23:33 
Funderar på att skaffa några höns. Har gott om plats och tid så är väl mest latheten, tillsammans med lite osäkerhet som tar emot.

Har ni några tips på någon bra bok om hönshushållning?
Gärna en positiv enkel bok, har läst någon bok för ett tag sen, men där var det mest fokus på sjukdomar och dylikt och var rätt längtråkig, inget om att det kan vara trevligt att ha höns och äta färska ägg... :?

Hur mycket jobb är det med höns? Om dom är friska...

Jag är rätt lat och morgontrött, måste man stänga in dem om nätterna och öppna på morgonen?

Klarar sig hönsen själva 24 timmar?

Äter max 3 ägg om dagen, så hade inte tänkt skaffa så många utan cirka. 3-4 stycken, men gärna någon rolig/fin ras.
Har planer på att bygga en "kycklingtraktor" jag kan flytta runt i trädgården så dom får leta mat, riva upp gräset och gödsla.
Om man sätter in lite isolering och förbereder för värmelampa borde dom klara vintern i en sådan, eller?
Bild
Gick med i en höns-grupp på facebook, men det går inte hitta någon vettig information där och är tiotals inlägg varje timme med bilder på folks höns. Men verkar vara ett bra ställe om man vill köpa någon speciell ras eller byta höns.


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Tips vid att skaffa höns?
InläggPostat: tis 14 jun 2016, 05:44 
I väntan på mer erfarna kan jag säga ett par ord (har bara haft unghöns en sommar och följt hönsskötsel på avstånd).

Det dagliga arbetet behöver inte ta mycket tid, "väckning" och "nattning" är väl den vanliga rytmen för att främst hålla koll på foder och vatten.

Om du har ett hönshus med hägn så kan jag tänka mig att de klarar sig själva innan du har kommit igång på morgonen. Och eventuellt ett dygn, men tänk på vattnet som sagt.

Du måste bygga hägnet och hönshuset så att t.ex. inte räven tar sig in.

Ett alternativ kan kanske vara ett större hägn där de går när du är uppe/ hemma och ett mindre kring hönshuset där de får klara sig själva när du inte är i krokarna. Att man stänger in dem är ju för att inga objudna gäster ska komma och ta dem.

Ge dem plats om du har plats. Fundera på om de kan gå fria under dagarna, hur du kan lösa det utan att de ger sig på dina grödor.

Läs på när du bygger/ fixar hönshuset. Tänk på att inte ha reden och mat under sittpinnen t.ex. De klarar kyla bra. Kycklingtraktor tror jag starkt på.

Börja med ett par-tre höns för att se hur det känns. Eventuellt fyra-fem plus tupp.

Jag har "Husdjur till husbehov" av Håkan Hallander och jag kan rekommendera den.


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Tips vid att skaffa höns?
InläggPostat: tis 14 jun 2016, 07:10 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 11 apr 2010, 14:10
Inlägg: 8751
Det här tycker jag är en av de bästa hönsböckerna ;
HÖNSSKÖTSEL PÅ RIMLIGT VIS Flemming Schiötte
Handbok med allt om ”ekologiskt riktig” hönsskötsel. Om hönans naturliga beteenden, ursprung och historia, näring, ljus och rum, hönshus och –gård, sjukdomar, ekonomi. Både för proffs och amatörer.
Bokskogen. 2001, fjärde, uppdaterade upplagan, 104 sidor, hft. 87 kr

Flemming är dansk och pratar därför nästan uteslutande om den danska lantrashönan .

Om du har hönstraktor så har du inget golv i uteburen så då behöver du låsa in hönsen i hönshusdelen över nätterna . Har du fast utegård så gräv ner burnätet så att inte räven kan gräva sig under . Det kan även vara bra att sätta tätare nät längst ner mot marken oavsett om du har traktorn eller fast gård . Dels så kommer inte råttor åt att tjuva ägg och så kommer inte ev kycklingar åt att smita ut där de blir lätt byte för tex katter eller rovfåglar .

Idag ska man inte mata hönsen ute då småfåglar kan hitta till maten och sprida sjukdomar som salmonella eller newcastle .
Det finns foderautomater där hönan hoppar upp på en fotplatta och med sin tyngd öppnar foderautomaten och de klarar inte småfåglarna av att öppna .

Sittpinnarna bör sitta på olika höjd i hönshuset . Hönans fötter mår inte bra av att sitta på golvet hela natten och de höns som är lägst i rang för inte sitta på pinnarna i samma höjd som de som är i högst rang . Eller ha sittpinnar efter fler väggar så hönsen kan dela på sig . Kolla djurskyddslagen så ser du vilka mått som gäller för en höna på sittpinnen för att den ska må bra och kunna röra sig naturligt tex flaxa till med vingarna .

Hur stort du bygger beror på vilken hönsras du väljer . Dvärghöns är små och bramha är mycket stora . Normalhönan är mitt emellan . Vill du bara ha ägg ? eller vill du kunna slakta och få lite mer kött ? Ägghöna , köttras eller kombinationsras ?

Höns skitar ner vattnet lätt så sätt gärna in vattennipplar istället för olika fat mm . Skitigt vatten kan ge bakterier i äggen .

Alla höns lägger inte ett ägg om dagen så vill du ha 3 ägg så minst 5 höns gärna fler . När de ruggar och delar av vintern så ger de inga ägg alls . Vintern påverkar ljuset och under ruggningen så behövs kraften till att bilda nya fjädrar .

En värme matta för vattenautomaten under kallaste vintern kan vara bra .

_________________
http://huntingworkingairedales.com/aire ... age_3.html


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Tips vid att skaffa höns?
InläggPostat: tis 14 jun 2016, 08:21 
Offline
Är det en Twinkie?
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 29 apr 2013, 14:28
Inlägg: 394
Ort: södra västergötland
Jag har dels hönsgård och dels hönstraktor. Hönstraktorn har kompostgaller i botten så den är säker mot åtminstone större rovdjur. Med någon form av mindre värmeelement/lampa så skulle traktorn duga även för vintern för en mindre grupp hönor, och har man som du är inne på 3-4 hönor så är ett permanent hönshus overkill.

Reglerna säger att djuren skall ha daglig tillsyn men har du bra vatten- och foderautomater så klarar de sig länge utan någon speciell tillsyn. Hönsen trivs bättre om de har sällskap av en tupp, så en grupp med 3-4 hönor + 1 tupp är nog vad du är ute efter.

En enkel introduktionsbok som duger och dessutom finns på många bibliotek är Karin Neuschutz "Höns i trädgården".

_________________
http://lipoptena.blogspot.se/


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Tips vid att skaffa höns?
InläggPostat: tis 14 jun 2016, 09:56 
Offline
Min ryggsäck är nog för liten...

Blev medlem: tis 20 jan 2015, 10:55
Inlägg: 44
Jag har höns sen många år tillbaka. Har de i ett hönshus i mitt gamla uthus med utgång till hönsgård. Jag brukar låta det vara öppet ut i hönsgården dygnet runt. Har väl vissa problem med skator då jag inte har nättak (än...) utan bara nät runt omkring. Har som någon skrivit tidigare finmaskigare nät ner till och har även vikt ut nätet på utsidan ca 2 dm för att försvåra för räv. Fyller jag upp foderautomat och vattentråg så tar det över en vecka innan maten är slut och vattnet räcker minst 3-4 dagar (vid 25 grader). Så när jag har varit bortrest har vi vid vissa tillfällen bara haft så någon tittat till och fyllt på med vatten knappa 2 gånger per vecka. Kanske inte är helt korrekt djurskyddsmässigt, men inget som tar död på hönsen i alla fall...


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Tips vid att skaffa höns?
InläggPostat: tis 14 jun 2016, 23:25 
Offline
Praeparatio est superesse
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 26 dec 2014, 01:19
Inlägg: 720
dvärg kochin perfekt ras för en liknande modell av hönshus. små trevliga höns med många varianter av färger och "frisyrer" 5 hönor och en tupp om du vill ha nya hönor va de lider.. ;) lätta att ha lösa i trädgården när du är hemma med. är gärna med dig hela tiden och umgås..

_________________
Semper in primis


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Tips vid att skaffa höns?
InläggPostat: ons 15 jun 2016, 09:16 
Offline
Inte utan mina marshmallows!
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 08 apr 2011, 18:34
Inlägg: 167
Ort: Östergötland
Har haft höns i 10 år och 1 tips är att ha sittpinnar i olika höjder men att de högsta är bra höjd på då en potentiell räv inte kommer upp på dessa. Har varit med om rävattack och räven kom bara åt de som satt på näst högsta och nedåt. Nu har jag inte fler än att alla höns får plats på högsta sittpinnen och kan då ha öppet till hönshuset dygnet runt.

Som tak till en hönsgård rekommenderar jag fårnät då de inte samlar snö på vintern som finmaskigare grejer gör.

Bygg värpredena så att du kan öppna de utan att gå in till hönsen när di ska hämta ägg. Då slipper du hönsskit på träskorna när du tassar upp för att hämta ingredienser till pannkaka på morgonen...

Höns är fö det mest lättskötta och antagligen mest produktiva husdjur i förhållande till arbetsinsats som man kan ha...

Lycka till!

_________________
Nöd bryter lag.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Tips vid att skaffa höns?
InläggPostat: tor 16 jun 2016, 07:24 
Offline
Är det en Twinkie?
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 29 apr 2013, 14:28
Inlägg: 394
Ort: södra västergötland
Jag skulle inte välja dvärgkochin, jag undviker alla hönor med befjädrade ben/fötter. Jag har bara dåliga erfarenheter av dem, de får bara kvalster i benen (kalkben). Och det otyget blir man fan inte av med.
Vill man ha små hönor så finns det andra roliga sorter, vi har tex öländsk dvärghöna. De är tåliga och trevliga. Men även ganska tuffa. Nästan lite som hönsvärldens terrier.

_________________
http://lipoptena.blogspot.se/


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Tips vid att skaffa höns?
InläggPostat: tor 16 jun 2016, 09:02 
Offline
Min ryggsäck är nog för liten...

Blev medlem: tis 20 jan 2015, 10:55
Inlägg: 44
Jag har också haft Dvärg Kochin. De är väldigt ruvvilliga, men det i min syn tråkiga med dom är de befjädrade benen. Sen har jag i flera fall fått problem med att de får väldigt långa "naglar" också. EN anna grej jag tycker är tråkigt med de är att de knappt rör sig mer än 2-3 m från hönshuset. Jag har Hedemorahöns nu, de rör sig över betydligt större ytor.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Tips vid att skaffa höns?
InläggPostat: tor 16 jun 2016, 09:50 
Offline
Inte utan mina marshmallows!
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 23 jun 2015, 12:59
Inlägg: 168
Ort: syd
du ska ju ha islandshöns :)

Bild

https://sv.wikipedia.org/wiki/Islandsh%C3%B6ns

det är sådana höns jag tänkt skaffa i framtiden i alla fall :)
var dom bra nog för vikingarna är dom bra nog för mig :wink:

_________________
Survivor of earthquake skåne 2008


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Tips vid att skaffa höns?
InläggPostat: tor 16 jun 2016, 11:30 
Uppskattar alla tips och svar.

Var på biblioteket i förrgår och lånade "Höns i Trädgård" och "Höns", båda av Karin Neuschutz. Gillade "Höns i trädgård"-boken, tog 20min att skumma igenom och den var rätt så inspirerande. Dock tyckte jag ritningarna på hönshuset och beskrivningarna var lite bristande.
Verkar som att när det kommer till hönsböcker, och att ha höns, är det att ta bra bilder och vilken ras man har som spelar roll, inte hur man bygger ett bra hönshus, slaktar eller hur man tillagar ägg eller höns. :hm:

En halv sida text, utan bilder, om hur man slaktar och plockar en höna och endast ett recept på ägg i hela boken. Pocherade ägg med ättika (vilket inte är det optimala sättet att göra pocherade ägg på...).
Mest en reflektion.

Behöver tänka lite på hur hönshuset/traktorn ska se ut, vilket jag tycker verkar vara det viktigaste.
Kanske kan vara idé att göra en simpel "A-frame"-traktor och skaffa hönsen snart och när jag haft dem över sommaren bygga ett vinterbonat hönshus när jag vet lite mer hur jag vill ha det?
Tänker att jag kanske vill kunna gå in i hönshuset utan att huka mig, om hönsen gillar att "flyga" upp på sittpinnarna blir det ju bra om dom kan sitta högt upp för värmen och bort ifrån rovdjur, eller så är dom lata som mig och inte orkar flytta på sig så det får bli något på marken. :)
Bild

När det kommer till ras så känner jag mig lite trotsig och tänker nog inte söka och åka jättelångt bara för en speciell ras, dom behöver ju inte matcha gardinerna och bryr mig inte om dom skär sig med rhododendronbuskarna. Men blir nog en svensk tålig, lugn ras iaf. Tänker jag skriver i facebookgruppen och ser vad som finns till salu i närheten.

Har rätt mycket taggtråd liggandes, hjälper det mot rovdjur att sätta taggtråd runt om kycklingtraktorn?


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Tips vid att skaffa höns?
InläggPostat: tor 16 jun 2016, 12:28 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 11 apr 2010, 14:10
Inlägg: 8751
Du får ut betydligt mer ur den boken jag tipsade om .

_________________
http://huntingworkingairedales.com/aire ... age_3.html


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Tips vid att skaffa höns?
InläggPostat: tor 16 jun 2016, 12:43 
Dweomer skrev:
Du får ut betydligt mer ur den boken jag tipsade om .


Tog dom två som fanns på biblioteket.


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Tips vid att skaffa höns?
InläggPostat: tor 16 jun 2016, 13:13 
Offline
Är det en Twinkie?
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 29 apr 2013, 14:28
Inlägg: 394
Ort: södra västergötland
Hönstraktorn är inte direkt rocket science. Det viktiga är att lätt komma åt alla skrymslen när man sticker in handen. Annars kan man ge sig fan på att det är just där äggen ligger.

Byggde min hönstraktor av en gammal mjölkkannekärra.

2 st pallkragar till 1/2 pallar blev själva huset, en öppning i ena änden därutanför kompostgaller, 1 galler brett, 2 galler långt. Stadgade av en ram av träreglar. En takplåt ovanpå regniga eller ovanligt varma dagar. Trä skiva täckt av plåt som tak på själva huset. Tog nog max 2 timmar att sätta ihop.

Skall se om jag inte kan ordna en bild lite senare idag eller i morgon.

_________________
http://lipoptena.blogspot.se/


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Tips vid att skaffa höns?
InläggPostat: tis 21 jun 2016, 15:34 
Börjar dra ihop sig. Håller på att göra en inköpslista och kolla vad som finns hemma.
Behöver köpa hönsnät iaf, virke, spik, tjära och linolja finns.

Finns ju massor med "bra att ha"-prylar när man kollar på t.ex granngården. Men finns ju tillbehör till allt. Ska man börja springa är det enda man behöver ett par vanliga skor (om ens det) men prylarna för löpning är till synes oändligt.

Några tips på vad jag behöver ha innan jag skaffar hönsen?
Nipplar och avancerade foderautomater kan kanske vara bra att ha, men är nog inte nödvändiga i början.

Så vad behöver jag?
Hönsfoder
Mat och vattenskål (tänker jag har några gamla skålar från ikea som får duga i början)
välventilerat och torrt boende med värprede (kycklingtraktor)
halm/strö

Behöver man köpa sand till sandbad för dem eller går det ta jord från ett torrt ställe?

Fanns förresten jättebra illustrerat i "Complete guide to self sufficiency" hur man plockar och tar ur en höna.

Har tittat och tänkt mycket på den här videon, där dom föder upp höns utan att ge dem vanligt spannmålsfoder. Dom blandar hönsgödsel, kogödsel och matrester i en stor hög som hönsen får gå och picka i, efter ett tag gör dom en till hög då första högen börjar bli till jord och hönsen går vidare osv. Också lite intressant när han pratar om att när man inte behöver köpa dyrt foder kan man ha fler tuppar, som hjälper till att hålla borta rovdjur.
Jag antar att fem-sex arga tuppar borde kunna hålla borta en räv, eller?



Top
  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 34 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3  Nästa


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet