Swedish Survivalist

Är du förberedd?




Ny tråd Svara på tråd  [ 17 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Hästar
InläggPostat: ons 29 okt 2014, 23:31 
Offline
Har proppen gått? Det lyser inte hos grannarna heller.

Blev medlem: tor 23 okt 2014, 13:00
Inlägg: 66
Imorgon får jag hem min tredje hingst. Killen som hade honom hade blivit dumpad av sin tjej och hon hade lämnat hästen på honom så det skulle bli slakten. Tyckte att jag har plats och jag älskar hästar.
Sedan hör det till ironin att de två jag redan har tillhörde en tjej jag var tillsammans med för många år sedan. Hon tyckte det vore mysigt att flytta ut på gård och köpte en häst och tog till sig en till. Sedan var det inte så mysigt längre. Yngre tjejer va ;)
I vilket fall som helst så fick jag russinen ur kakan (hästarna då).

Bra transportmedel (tysta, effektiva, miljövänliga och billiga eller gratis i drift om man har utrymme)
Håller efter vilken gräsmatta som helst
Bra arbetsdjur (plogar, harvar, allt man kan dra i stort sett)
Terapi (Iallafall jag släpper alla negativa känslor när jag är ute med hästarna)
"Skitbra" (höhö) gödsel
Får gå i stort sett var som helst (ang. terrängkörningslagen ;)) även om man ska använda hjärnan också här.

När jag var barn så brukade de tuffa killarna kalla mig för bög för att jag red. Jag antar att det var för att jag hellre var ensam kille med 20 tjejer än satt med 10 andra killar i en koja i skogen i mörkret.

Finns här någon annan som håller hästar och vad gör ni med dem?


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Hästar
InläggPostat: tor 30 okt 2014, 18:52 
Offline
Står vid glasåtervinningen och tigger burkar.
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 13 sep 2010, 10:38
Inlägg: 2936
Ort: Somewhere over the rainbow...
Vi Haft tidigare, jo, litet gay stämpel kanske bland andra, men varför det egentligen, jag menar ridsport har ju utövats av båda könen sedan vi lärde oss tämja kräken. :)

Hade dock inte riktigt tid med henne (hästen) längre sedan pga jobb, ändrad bostad och annat (en häst kräver ju mer motion och skötsel än en hund... ) Men kanske om får tag på något bra stället att hålla till, litet saknar man ju faktiskt fortfarande att kunna rida om man skall vara sådär äckligt ärlig...

_________________
Let's find out! SWEXIT!


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Hästar
InläggPostat: fre 31 okt 2014, 15:52 
Vi har en häst med, min sambo har den som lite hopphäst/sällskap/hobby etc etc men jag är inte så intresserad av den men rida kan jag i alla fall :-)


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Hästar
InläggPostat: fre 31 okt 2014, 16:18 
Offline
Har proppen gått? Det lyser inte hos grannarna heller.

Blev medlem: tor 23 okt 2014, 13:00
Inlägg: 66
Mizzarrogh skrev:
Vi Haft tidigare, jo, litet gay stämpel kanske bland andra, men varför det egentligen, jag menar ridsport har ju utövats av båda könen sedan vi lärde oss tämja kräken. :)

Hade dock inte riktigt tid med henne (hästen) längre sedan pga jobb, ändrad bostad och annat (en häst kräver ju mer motion och skötsel än en hund... ) Men kanske om får tag på något bra stället att hålla till, litet saknar man ju faktiskt fortfarande att kunna rida om man skall vara sådär äckligt ärlig...


Underligt det där. Alla mina hjältar från barndomen (Zeb Macahan, Lone Ranger, John Wayne etc.) var ju knappast speciellt feminina. Kollar man på eliten inom hästsport så är ju dem män. Och inom lantbruket om man vrider tillbaka klockan så är det väldigt hästburet och knappast någonting för småtjejer.

Jag tror de flesta män känner för hästar som de känner för bögar. Rädsla. Men vad vet jag.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Hästar
InläggPostat: fre 31 okt 2014, 16:29 
Offline
Står vid glasåtervinningen och tigger burkar.
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 13 sep 2010, 10:38
Inlägg: 2936
Ort: Somewhere over the rainbow...
För 100 år sedan ar det ju tvärtom, den som inte red var "gay" (No offense). :)

_________________
Let's find out! SWEXIT!


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Hästar
InläggPostat: fre 31 okt 2014, 16:36 
Offline
Har proppen gått? Det lyser inte hos grannarna heller.

Blev medlem: tor 23 okt 2014, 13:00
Inlägg: 66
Mizzarrogh skrev:
För 100 år sedan ar det ju tvärtom, den som inte red var "gay" (No offense). :)

Tror bara man behöver titta utanför Sverige faktiskt. Vem kan glömma Putin i bar överkropp på hästryggen, och USA behöver man knappast nämna.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Hästar
InläggPostat: fre 13 feb 2015, 16:07 
Offline
Crocodile Dundee har mindre kniv än jag!

Blev medlem: mån 22 dec 2014, 00:24
Inlägg: 82
I Cuba är kommersiella hästtransporter en grej: http://www.ipsnews.net/2014/10/crisis-f ... s-in-cuba/

_________________
- What do we say to the God of death?

- Not today!


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Hästar
InläggPostat: mån 18 sep 2017, 20:52 
Offline
En är ingen, två är en. Tre? Ehh...

Blev medlem: sön 21 aug 2016, 14:08
Inlägg: 114
misstänker att detta: https://www.youtube.com/watch?v=rEc1fWIisA4

Att dra ut stockar och dylikt ur skogen, kommer vara ett oerhört viktigt användningsområde för hästar om stora grupper blir beroende av ved för uppvärmning och matlagning samtidigt som bränsle till motorfordon inte längre är tillgängliga.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Hästar
InläggPostat: mån 18 sep 2017, 22:00 
På Balkan där jag ibland huserar är det gott om hästtransporter på vägarna. I byn finns det klart fler häst och vagn än traktor. Några grannar har häst. Det är ofta unga män som sysslar med detta, så jag gissar att det lär finns också framöver.

Traktor är uteslutet i mitt teotwawki-scenario. Jag hoppas att dessa hästtransporter finns då också. Några enstaka gångar har jag anlitat dem för att köra hem sand eller virke eller harva upp en bit mark. En grannhäst brukar få gå och beta på vår mark, som inte odlas. Tjänster och gentjänster.


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Hästar
InläggPostat: mån 18 sep 2017, 22:11 
Hästar är nog bra efter samhällets förfall men dom flesta sk ridhästar är väl inte mycket att räkna med annat än som köttlager
Alldeles för sköra för att klara mycket arbete. Behöver något rejälare minst i hållet Nordsvensk eller grövre
Att köra in en häst med vagn är heller inte gjort bara sådär.
Har en sambo som kör fyrhjulsvagn


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Hästar
InläggPostat: mån 18 sep 2017, 22:12 
Offline
Do you know what the definition of a hero is? Someone who gets other people killed.

Blev medlem: fre 11 nov 2016, 17:30
Inlägg: 342
Jag har haft hästar i många år. Just nu har jag inga egna men det bor två hästar här hemma på gården som jag tittar till dagligen. Jag blir lugn och mår bra varje gång jag pysslar med dem.

Vad är det för ras/ålder på dina hästar? Rider du bara eller är de inkörda också?


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Hästar
InläggPostat: mån 18 sep 2017, 22:28 
Miss P skrev:
Jag har haft hästar i många år. Just nu har jag inga egna men det bor två hästar här hemma på gården som jag tittar till dagligen. Jag blir lugn och mår bra varje gång jag pysslar med dem.

Vad är det för ras/ålder på dina hästar? Rider du bara eller är de inkörda också?


Inte mina hästar. Hennes intresse men ändå ok prepp. Hon har två.
Den hon kör vagn med är en nordsvensk travare. Den andra är.... eh... brun.
Vi har haft hästar senaste +25 åren men jag har aldrig ens suttit på dom 8|> Bara betalar..
Står billigt i närheten på gärd med 4-5 andra där han som har gården är hovslagare så är också praktiskt
Ålder? oj ingen aning. Får fråga


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Hästar
InläggPostat: tis 19 sep 2017, 06:00 
Offline
My mommy always said there were no monsters - no real ones - but there are.
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 05 okt 2016, 15:22
Inlägg: 622
Ort: Urban sprawl
lantnolla skrev:
Imorgon får jag hem min tredje hingst.


Tre hingstar!? Hur undviker du att de slåss hela tiden eller slåss de bara om det finns ett sto i närheten?


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Hästar
InläggPostat: tis 19 sep 2017, 06:16 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 11 apr 2010, 14:10
Inlägg: 8751
Förr var det ganska så vanligt att man körde ston och hingstar ilag . Och har man en hingst som är välhanterad ska den kunna skilja på arbete och arbete

[youtube][/youtube]


_________________
http://huntingworkingairedales.com/aire ... age_3.html


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Hästar
InläggPostat: tis 19 sep 2017, 09:03 
Offline
Do you know what the definition of a hero is? Someone who gets other people killed.

Blev medlem: fre 11 nov 2016, 17:30
Inlägg: 342
Exodus skrev:
Den hon kör vagn med är en nordsvensk travare. Den andra är.... eh... brun.
Vi har haft hästar senaste +25 åren men jag har aldrig ens suttit på dom 8|> Bara betalar..
Står billigt i närheten på gärd med 4-5 andra där han som har gården är hovslagare så är också praktiskt
Ålder? oj ingen aning. Får fråga


Det blev kanske otydligt men mina frågor var menade till TS, Lantnolla.


Top
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 17 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet