Swedish Survivalist

Är du förberedd?




Ny tråd Svara på tråd  [ 31 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: optimal prepperhund ?
InläggPostat: sön 06 mar 2016, 17:07 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 11 apr 2010, 14:10
Inlägg: 8751
Helt appropå The pink Poodle :lol:
Många tror kanske att pudeln är fjollig men den har använts av både militär och polis som både guard-dog och skyddshund . Marinen använde den för att apportera förlorad utrustning som tappats i vattnet , samma arbetsområde den haft hos fiskare .
Pudeln är i första hand en vattenapportör men även duglig inom andra områden .
Som skyddshund:



Som slädhund , Han som tävlade i det här loppet använde pudlar under 16 år och över 280 lopp .


Pudeln är trots sin storlek en stark hund och kan lätt dra en kärra säd till kvarnen eller vatten åt djuren .

_________________
http://huntingworkingairedales.com/aire ... age_3.html


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: optimal prepperhund ?
InläggPostat: sön 06 mar 2016, 17:46 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 11 apr 2010, 14:10
Inlägg: 8751
Pudeln är även en duktig jägare , inte bara som apportör i vatten utan även som fågelhund mm . Likt en retriever så klarar pudeln av ett flertal retriver .


Den är även en duktig vallhund



Men man tävlar även i barn-hunt och lure-coursing med pudeln . I barn-hunt så jagar man råttor , som på tävling sitter i burar , gömda bland halmbalar . Lure-coursingen handlar om att jaga en trasa runt en bana lite som kapplöpningen men i en figur istället för en oval . Banan kan byggas så den går både över och under hinder . Det var förr ett sätt att träna tjuvjägarens hundar att jaga kaniner och sedan ett sätt att mäta hundarna mot varandra .
Men pudelfolk får ofta höra att pudeln inte räcker till och den får inte delta i många av brukshundsklasserna här i sverige men utomlands så finns det de som går högsta IPO-klass .
Man tävlar även i kapplöpning med pudlar som vippets och greyhuonds . Så de bör ha hastigheten för att jaga kaniner mm .
Men man ska nog träna hunden för jakt för vilja finns det :lol: :lol:


Pudeln är väldigt lättlärd och lugn . Inte den största hunden eller mest skrämmande men kräver då lite mindre med mat .
Ca ett kilo kött om dagen .
Det har skrivits lite om pudeln som den ultimata prepperhunden på utländska preppersidor också .

_________________
http://huntingworkingairedales.com/aire ... age_3.html


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: optimal prepperhund ?
InläggPostat: sön 06 mar 2016, 18:05 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 11 apr 2010, 14:10
Inlägg: 8751
Pudeln är även en duktig sökhund som används som räddningshund . Förr användes den för att söka tryffel . Så man kan söka både folk , svamp eller träna den för eftersök .


När det gäller jakt på större hårvilt eller rovdjur ? Vill man ha en hund som skäller med skall på drev ? I tider då man inte vet vilka andra som gömmer sig i skogen med bössan ?
Med den skärpa den visar så kan den säkert jaga bort rovdjur ur en hage med husdjur .
Vill man jaga större djur så kanske den kan fungera väldigt bra som bandhund , som norsk älghund svart . Inte som löshund .
Då tittar man på hur hunden rör sig och hur den signalerar att det finns djur i närheten .
Pudeln kan ju även läras att rapportera , tex var vilt finns eller springa med meddelanden mellan gruppens medlemmar .

Den enda hund jag vet som kan matcha detta är .... titta på min avatar

_________________
http://huntingworkingairedales.com/aire ... age_3.html


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: optimal prepperhund ?
InläggPostat: sön 06 mar 2016, 18:50 
Offline
Börjar få trångt i skafferiet

Blev medlem: ons 20 jan 2016, 22:08
Inlägg: 100
En släkting till mig har en svart storpudelhane, han har "röst" som en schäfer och det är rejält med jakt i honom. Har själv haft pudel och de är väldigt lättlärda och trevliga. Inte alla som gillar att gå i vatten dock, det kanske har försvunnit i aveln hos vissa i och med att de mest är sällskapshundar nuförtiden.

Det är väldigt praktiskt att de inte fäller. Enda problemet med pälsen jag har märkt är i blötsnö: den packar sig i pälsen rätt snabbt, efter en halvtimme ute i djup kramsnö kunde hundstackarn inte böja på benen längre utan kom och skällde vid dörren så att vi skulle komma & hjälpa (det fick bli duschen...). Men sen skulle hon baske mig ut igen :)

_________________
Will the fight for our sanity
be the fight of our lives
now that we lost all the reasons
that we thought that we had


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: optimal prepperhund ?
InläggPostat: mån 07 mar 2016, 10:10 
Offline
En är ingen, två är en. Tre? Ehh...

Blev medlem: tor 20 aug 2015, 15:53
Inlägg: 113
Jag känner att jag måste göra en pudel om allt jag tidigare sagt om pudlar :D

_________________
Min blogg: http://www.forberedd.wordpress.com


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: optimal prepperhund ?
InläggPostat: tis 08 mar 2016, 14:32 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 05 maj 2012, 14:22
Inlägg: 4170
I allt väsentligt har ju storpudel, riesenschnauzer och dobermann stora likheter både i kroppskonstitution och kynne. Rasstandarderna stämmer väl överens, och alla är ju bra brukshundar, Pudeln är ju dessutom jaktblod i...


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: optimal prepperhund ?
InläggPostat: tis 08 mar 2016, 14:36 
Offline
Do you know what the definition of a hero is? Someone who gets other people killed.
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 25 okt 2014, 01:38
Inlägg: 320
Ort: Mellansverige
Hund är för larm, bra hörsel räcker.

_________________
Quidquid optimum habuerit in vita tabernus sunt in aridam


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: optimal prepperhund ?
InläggPostat: ons 27 jul 2016, 22:35 
Offline
Tränar vakthöns

Blev medlem: lör 18 jun 2016, 23:28
Inlägg: 2006
Pudelns hår är ju mjukt, så det borde gå att spinna.

_________________
/Zombie -->(x)q(/)


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: optimal prepperhund ?
InläggPostat: tor 28 jul 2016, 01:13 
Offline
Chefen

Blev medlem: lör 20 jan 2007, 04:09
Inlägg: 2477
Ort: Sveriges Lärosäte
Pudeln torde hjälpa att dölja att du är prepper också, Med en lejonklippt kungsPudel i vitt, Aprikost, eller Rött så kommer ingen att tro att du är Prepper, särskilt inte om Jycken har ett rosa halsband med strass på, då kan du nästan bära Yxan i ena handen och din AR-15 i den andra och ingen kommer att se dem, för grundbilden de får är av en fullständigt ofarlig utställningsdåre till Östermalmstant, Om du så är en trettiotvåårig Magnus Samuelsson med Gadsden-flagga på T-shirten.

_________________
Hoping for the best but expecting the worst.

Den förberedde överlever.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: optimal prepperhund ?
InläggPostat: tor 28 jul 2016, 01:17 
Med lite mer erfarenhet av hundar än för något år sedan.... Jag anknyter till trådens rubrik.

Hund ett: Rädd-aggressiv ambullmastiffkorsning som var överdrivet beskyddande mot sin hanterare av olika skäl.

Hund två: Stabil och vass större "gårdshund".

Min ringa erfarenhet befäster min tro att en relativt liten hund med god hörsel räcker för survlarens behov. Visst, en elak vakthund funkar bra mot den oförberedda allmänheten men de är inte ett stort problem i alla fall. Mot seriösa elakingar funkar inte en vakthund, då måste istället människan kliva in och avvärja eventuella bekymmer. Alltså är vakthunden inte en så stor tillgång som man kan tro i första skedet. Den stora hunden kräver också mycket mat.

En förhållandevis liten larmhund (10-20 kg) avskräcker folk som blir rädda för hundar och räcker gott för att larma om att otäckingar är på ingång. Det är inte hundens jobb att hålla borta folk och för att hålla borta de flesta djur räcker en liten hund.

Därför har jag (för min del alltså) kommit fram till att en mindre hund räcker mycket väl och är en optimal avvägning mellan funktion och besvär. Så larmande gårdshundar i storleken 10-20 kg känns opimalt för mig. Nästa hund kommer att återfinnas i den kategorin.

Ja, jag känner olika vaktande hundar och det finns bland dem några som är sådana att jag inte kliver ur bilen förrän ägaren dykt upp och sagt ok. Ändå skulle de vara i det närmaste värdelösa mot mig i ett läge där jag - beväpnad med något lämplligt - ville komma in på ägarens område. Det gäller även de hundar jag själv haft hand om hittills.

/MulenDag


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: optimal prepperhund ?
InläggPostat: tor 28 jul 2016, 08:08 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 11 apr 2010, 14:10
Inlägg: 8751
Den där optimala prepperhunden som jag undrade om var ju just en pudel mulen .

Det var storpudelns mångsidighet jag försökte få fram . Jag syftade inte till att bara ta i vakt och försvarsbiten utan en allsidig nytta av sin fyrbente vän .
OCH där passade pudeln in , den kan användas för skydd och försvar och har tjänat som polishund och militärhund under vissa tider men den kan även valla eventuell boskap den kan jaga både hårvilt och fågel den apporterar och kan gå eftersök liksom den kan rapportera mellan grupper av människor . Den kan dra ganska så tunga vagnar trots sin storlek .

Airdaleterriern passar även den in i bilden som både skydd/försvar, vall och jakthund .

Vill man ha en mindre hund så kan en mellansnauscher funka alltså inte den största i gruppen . Mellan varianten kan tränas att jaga om man har kunskaper i jakt med hund och jakthundsträning , och vissa exemplar kan valla om än inte som riktiga vallhundar utan mer bara fösa djuren framför sig . Den här hunden är mer egensinnig och mer svårtränad än de andra .

Tar man bort jakten så kan korthårig collie eller kelpie fungera de med

_________________
http://huntingworkingairedales.com/aire ... age_3.html


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: optimal prepperhund ?
InläggPostat: tor 28 jul 2016, 08:59 
Offline
Konservprovsmakare

Blev medlem: ons 20 jul 2016, 14:15
Inlägg: 62
Som pudelägare värmer det om hjärtat att se klippen. Den enda nackdelen med pudlarna är att pälsen behöver klippas regelbundet, själv klipper jag nos/tassar en gång i månaden och resten av pälsen varannan-var tredje månad ungefär(beroende på årstid). Däremot är det väldigt praktiskt att dom inte fäller någon päls alls, mina hundar brukar sova vid fotändan i sängen, med en pudel märks det inte, har man däremot haft en labrador i sängen får man aldrig bort hårstråna.

Jag reflekterat lite över hundval, och i en överlevnadssituation skulle jag nog också ha valt en mindre hund, dansk-svensk gårdshund eller en mindre pudel, helt enkelt eftersom dom äter mindre än stora hundar.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: optimal prepperhund ?
InläggPostat: tor 28 jul 2016, 21:50 
Offline
Jaharru, du köper 6 burkar vita bönor?. Höhöhö

Blev medlem: fre 18 mar 2016, 10:24
Inlägg: 128
Ort: Götaland
En aggressiv vakthund kanske inte väntar på ett krisläge, utan biter någon idag.
Med följande legala följder.
Larmhund i mellanstorlek har väl många praktiska fördelar.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: optimal prepperhund ?
InläggPostat: tor 28 jul 2016, 22:46 
Dweomer skrev:
Jag syftade inte till att bara ta i vakt och försvarsbiten utan en allsidig nytta av sin fyrbente vän .
...
Vill man ha en mindre hund så kan en mellansnauscher funka alltså inte den största i gruppen .


Jag tror jag förstår, min avsikt var inte att klanka på pudeln eller säga att den är fel utan avsett som ett mer allmänt inlägg för dem som funderar på vakt- och larmfunktionen hos en hund. Ber om ursäkt för att det blev lite OT.

Jag tror inte så mycket på en schnauzer eftersom den är väldigt mycket pinscher och de har liten will to please (ganska lika katter till tempramentet - för att vara hundar alltså :mrgreen: ). De lyssnar men fattar sina egna beslut och det är många gånger så att de anser att du som människa inte fattat situationen. :lol: Detta är förstås bara min åsikt baserad på någon kännedom om just pinschern, men jag tror den är någorlunda välgrundad. Å andra sidan, i slutänden handlar det som vanligt väldigt mycket om individen och uppfostran/träning. :)

Har haft storpudel i tankarna förr men backat just p.g.a. jaktlusten. Vill gärna ha en hund som i sin raskaraktäristik har egenheten att vara gårdsbunden / platsterritoriell (och med territoriell menar jag inte aggressiv).

/MulenDag


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: optimal prepperhund ?
InläggPostat: tor 28 jul 2016, 23:49 
Offline
Börjar få trångt i skafferiet

Blev medlem: sön 04 nov 2012, 20:16
Inlägg: 100
Ort: Östra Götaland
En riktig hund är nog klok för att enkelt själv avgöra om en besökares avsikter. Riktig hund = schäfer. Sen finns ett antal andra raser skithundar. ;)


Top
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 31 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3  Nästa


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet