Swedish Survivalist

Är du förberedd?




Ny tråd Svara på tråd  [ 27 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Tips vid att skaffa köttkaniner?
InläggPostat: lör 25 mar 2017, 21:41 
Ett år efter jag skaffat höns funderar jag på att utöka djurparken med köttkaniner.

Har ni några konkreta tips?

Har läst på lite, mest om foder, och kommit fram till att jag borde kunna föda upp kaniner på gräs, hö, ensilage och havre och något med vitaminer, typ vetegräs, morot etc. Så jag slipper köpa dyra pellets på granngården hela tiden.

Hur många ska man börja med? En hane och en hona borde räcka, va?

Tips på raser? Klarar t.ex nya zealand en svensk vinter i en isolerad bur i en ouppvärmd lada?

Har sett några videos på youtube om "free range rabbits" där dom antingen går i hage eller fritt. Är det bara hippie-trams som inte fungerar längre än tiden det tar att spela in videon?
Skulle kännas lite bättre om kaninerna inte behövde leva i varsin liten bur hela tiden.

En kanintraktor man flyttar varje dag på sommaren, rymmer dom direkt om man inte lägger stålnät i botten?
Bild

Flickvännen, som är fiskotarian (veg+fisk), blev förfasad när jag berättade jag ville börja. Några tips på hur man övertygar henne att det är okej att äta Stampe och Lille Skutt?
Bild
EDIT: Tips på bra bok om köttkaniner?


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Tips vid att skaffa köttkaniner?
InläggPostat: lör 25 mar 2017, 21:49 
Offline
Crocodile Dundee har mindre kniv än jag!

Blev medlem: sön 08 jan 2017, 19:46
Inlägg: 87
Nikenik skrev:
Flickvännen, som är fiskotarian (veg+fisk), blev förfasad när jag berättade jag ville börja. Några tips på hur man övertygar henne att det är okej att äta Stampe och Lille Skutt?


Lägga fram det som en utmaning att utvecklas som människa i och med att konfrontera sina kulturellt betingade tendenser att favorisera vissa livsformer över andra?


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Tips vid att skaffa köttkaniner?
InläggPostat: lör 25 mar 2017, 21:51 
Offline
Tränar vakthöns

Blev medlem: lör 18 jun 2016, 23:28
Inlägg: 2006
Vi hade en förrymd (någon annans alltså) kanin som bodde under ett av våra uthus ett tag. Den försvann efter ett tag (några veckor?), möjligen tog räven den. Katter kan också ta kaniner, men jag antar att köttkaniner är så stora att det är få tamkatter som skulle försöka. En stövare tog en kanin som jag hade när jag var riktigt liten, Jag vet inte om stövaren knuffade ikull buren eller hur det gick till.

_________________
/Zombie -->(x)q(/)


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Tips vid att skaffa köttkaniner?
InläggPostat: lör 25 mar 2017, 22:06 
Offline
Jag behöver inte springa fortare än lejonet som jagar oss, bara fortare än dig.
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 03 dec 2016, 04:15
Inlägg: 423
Be henne läsa dessa och fråga henne vad hennes definition av hypokritiker är:

"The ‘root-brain’ hypothesis of Charles and Francis Darwin"
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2819436/

"Root apex transition zone: a signalling-response nexus in the root."
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/20621671

_________________
Preparation is the difference between survival and statistics.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Tips vid att skaffa köttkaniner?
InläggPostat: lör 25 mar 2017, 22:08 
börja med att kolla Dweomer och vad som sagts om kaniner


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Tips vid att skaffa köttkaniner?
InläggPostat: lör 25 mar 2017, 22:39 
grym skrev:
börja med att kolla Dweomer och vad som sagts om kaniner


Mmm, läste tråden om köttkaniner, men tyckte det var motiverat med en till tråd.
Hoppas också på att Dweomer tittar in och säger sitt i denna tråd. :)


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Tips vid att skaffa köttkaniner?
InläggPostat: lör 25 mar 2017, 22:40 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 11 apr 2010, 14:10
Inlägg: 8751
Ju större ras viktmässigt desto känsligare blir den . Tex så är belgisk jätte inte en lätt ras men små gulliga dvärgraser är lätta .
En större ras kräver mer av utfodringen än gräs hö och havre .
En ras som räknas som medelstor är bra .

Alla kaninraser som finns i sverige kan leva ute vintertid om de skyddas från drag , det är det som är det farliga inte temperaturen .
Kom ihåg att gnagartänderna växer hela livet så de måste få grenar att gnaga på även på vintern när det kan vara svårare att komma åt .

Att låta kaninerna leva fritt går men räkna inte med att få föryngring av dem . Här i mellersta hälsingland i en grannby så hade jäntorna i en familj lessnat på sina kaniner och släppte dem lösa i stallet på gården . Det var inte några jättar till kaniner men katterna lämnade dem ifred . Kaninerna kunde gå in och ut som de ville från stallet och ut på gården och de hade maten fri inne i stallet .
Men katter och råttor tog alla ungar .

Beroende på hur många kullar du vill ta av varje hona och hur många kg kött du vill ha så kan du räkna ut hur många honor du behöver .

Gottland är en bra och härdig ras men mellerud är lugnare och växer därför lite bättre på samma mängd mat .

NZröd/vit är lite större och kräver både mer mat och noggrannare skötsel .

Andra bra raskaniner kan vara alaska som ger fina skinn vilket även rexarna gör .

Olika raser smakar lite olika med samma mat , bourgogne har vunnit smakmässigt vid blindtester men den är svår att få tag i , det är förfadern till NZröd , men något mindre format .

Lilla chinchilla ska också har bra köttsmak samt en ras som heter Tan , vilket även är en färg som finns hos flertalet raser . Men rasen tan har bra kött och fina skinn .

Kan du ha dem inne på vintern och är beredd att klippa ofta så kan angora vara bra , ullen betalar bra och de ger bra kött .

Att ha större grupper fungerar bara om de har stora inhägnader med många gömställen , både honor och hannar kan vara aggressiva mot andra kaniner .

_________________
http://huntingworkingairedales.com/aire ... age_3.html


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Tips vid att skaffa köttkaniner?
InläggPostat: lör 25 mar 2017, 23:09 
Dweomer skrev:
Ju större ras viktmässigt desto känsligare blir den . Tex så är belgisk jätte inte en lätt ras men små gulliga dvärgraser är lätta .
En större ras kräver mer av utfodringen än gräs hö och havre .
En ras som räknas som medelstor är bra .
...
Att låta kaninerna leva fritt går men räkna inte med att få föryngring av dem .
Beroende på hur många kullar du vill ta av varje hona och hur många kg kött du vill ha så kan du räkna ut hur många honor du behöver .
...
Att ha större grupper fungerar bara om de har stora inhägnader med många gömställen , både honor och hannar kan vara aggressiva mot andra kaniner .


Stort tack för din expertis! :up:

Exakt vad innebär "mer av utfodringen än gräs, hö och havre"? Har läst innehållsförteckningarna på dom pellets som finns på granngården, och det är i princip bara gräs, havre, alfalfa och vitaminer...

Tanken är väl att i krisläge kunna föda kaninerna endast med hjälp av lien.
Kanske börjar med en "mellan" ras då, beror lite på vad som finns i närheten. Många verkar ha New Zealand. Så länge dom inte fryser ihjäl så är det ju bra.

Tänkte prova lite lätt under sommaren och inte sätta upp något mål om x antal kilo.

Har sett lite bilder på olika häng under kvällen, tycker det verkar bra och kan vara kul att snickra lite nu när det börjar bli varmt ute. Tänker det blir trevligare både för kaninerna och för mig om dom får ett hägn att gå i. Och får snickra varsin bur åt honorna nä dom ska ha ungar och ha hanen i egen bur då.
Har sett på youtube när kaninerna får hoppa runt i stålnätsboxar staplade på varandra, känns inte så naturligt för dem.


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Tips vid att skaffa köttkaniner?
InläggPostat: lör 25 mar 2017, 23:40 
Offline
Finns staden kvar?

Blev medlem: mån 27 jun 2016, 21:31
Inlägg: 981
Kanintraktor utan bottennät fungerar utmärkt om du flyttar så dom har nytt bete hela tiden och stänger in dom i lådan över natten.
Edit
Har endast erfarenhet av vit lantkaniner. Tallgrenar att tugga på och tänk på att även klorna växer!


Senast redigerad av Palle500 sön 26 mar 2017, 00:21, redigerad totalt 1 gång.

Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Tips vid att skaffa köttkaniner?
InläggPostat: sön 26 mar 2017, 00:02 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 11 apr 2010, 14:10
Inlägg: 8751
Stora raser är känsligare för sjukdomar och om man inte håller dem med det fodret de kräver så blir de oftare sjuka än mindre raser som har större toleranser för utfodringen .
Står det att en stor ras ska ha 2 dl pellets om dagen jämte hö och vatten så går det inte att ge 1 dl pellets och en havre , då blir det fel . En mindre ras tål mer experimenterande med fodret utan att bli sjuk inom rimliga gränser .

Du kan även påverka smaken på köttet genom att mixtra med utfodringen . Under kriget så klagade många på att köttet var sött och äckligt från kaninerna . Och efter kriget så var det få som fortsatte att äta kanin . Mycket kålväxter och morötter ger sött kött .
Olika kryddor som persilja , timjan osv sätter kryddsmak på köttet eller gran och enris sätter viltsmak på köttet .

Olika raser är olika benägna att gräva , vissa tål inte gräs under tassarna innan de börjar gräva tunnlar . Lösa kompostnät kan läggas under det behöver inte vara täta rutor utan kan vara lite glesare .

_________________
http://huntingworkingairedales.com/aire ... age_3.html


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Tips vid att skaffa köttkaniner?
InläggPostat: sön 26 mar 2017, 12:33 
Offline
Praeparatio est superesse
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 26 dec 2014, 01:19
Inlägg: 720
vi har haft några olika raser men gotlänningarna va de som va bäst sett till mat osv. de var lugna och trevliga efter att man hanterat dem på liknande sätt som de andra raserna. inga problem att hålla dem och klappa pyssla om dem. tyvärr hälsade herr mård på hos dem med innan han hälsa på i mina fällor..

blir nya gotlänningar när jag hittar några som inte är för nära släkt inom lagom avstånd..

hur många vill du slakta per år? skulle nog ha två honor. men det beror ju lite på hur många du vill slakta/sälja varje år. att skaffa fler när man känt på lite är ju inte så svårt. :)

att få frugan på tåget kanske är svårt.
vi berättade för barnen att de kaniner vi skaffade som var "avelsdjuren" fick de döpa och gulla med massor men att ungarna var till för att ätas eller säljas och de köpte det mycket lättare än jag trodde.
men fruar är som sagt svårare att övertyga än barn... :hm:

_________________
Semper in primis


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Tips vid att skaffa köttkaniner?
InläggPostat: sön 26 mar 2017, 13:52 
scorpio_xri skrev:
hur många vill du slakta per år? skulle nog ha två honor. men det beror ju lite på hur många du vill slakta/sälja varje år. att skaffa fler när man känt på lite är ju inte så svårt. :)


Hur många skall man räkna med i avkomma per hona och år?


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Tips vid att skaffa köttkaniner?
InläggPostat: sön 02 apr 2017, 20:39 
Det lutar åt Rex-kaniner om ingen stoppar mig...

Har läst på om större kaniner, som verkar väldigt trevliga, men äter massa dyrt foder.
Gotlandskanin, alternativt Mellerudskanin verkar väl egentligen bäst men inte hittat någon i närheten som säljer just nu förutom kaninungar, inga vuxna.

Ska gå att föda upp Rex'ar på gräs/ensilage, havre och grönsaker enligt säljaren. Har också läst på om vetegräs som foder och funderar på att bygga en sådan där vetegräs-ställning, ungefär som på bilden att ha på vintern till både mig och kaninerna.
Bild
Verkar bli ett väldigt bursnickrande i början, även om man tänker sig ha 2-3 stycken i varje bur.
Men kanske börjar med tre burar till två honor och en hane och sedan bygger några "betesburar" eller/och gör ett större hägn.


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Tips vid att skaffa köttkaniner?
InläggPostat: tor 25 maj 2017, 23:15 
Har nu haft mina tre kaniner i några veckor och är än så länge väldigt nöjd. Dom är mycket mera husdjur än hönsen. Speciellt en av kaninerna som är rätt tam, gosig och gärna äter ur handen på en. :)
Det har väl inget med prepping att göra men verkligen underskattat att ha en söt kanin att umgås med i trädgården.

Har snickrat tre enkla betesburar av lister och putsnät. Tyvärr är marken väldigt ojämn så går inte ha något i botten på burarna, men bara en av kaninerna visar tecken på att vilja gräva. Får lösa det på något sätt... kanske göra ett större hägn sen när ungarna kommer.

Rasen jag köpte var en blandras med lite "allt möjligt" med både Belgisk jätte, stora silver, vädur och Gotlandskanin.

Kostnader:
3 vuxna kaniner av "blandras", 2 honor, 1 hane= 600kr
3 betesburar av lister och putsnät= under 200kr
1 påse, 20kg, "Stampe" Svenskt kaninfoder =300kr

Jag ger dem 0,5dl "Stampe" per dag och cirka 1,5dl Havre plus gräs, hö och lite grönsaker. 0,5dl Stampe väger cirka 30g och kostar då ungefär 45öre/dag/kanin. Havren köper jag för 2kr/kg eller några öl...
Om det tar 14 veckor för en kanin att bli slaktklar får jag det till att kostar cirka 45kr/kanin att föda upp om man ger dem "Stampe". Det finns billigare foder, som inte är svenskt, att köpa som kostar 169kr för 20kg och då blir kostnaden närmare 25kr/kaninen.
Uppfödaren sa att slaktvikten ligger lite över 3kg vid 14 veckor, så gissar det blir lite över 1 kg kött per kanin.
Dessa siffror är teoretiska, så vet inte hur bra det stämmer överens med verkligheten...


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Tips vid att skaffa köttkaniner?
InläggPostat: fre 26 maj 2017, 06:40 
Offline
Fredag
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 29 okt 2012, 22:08
Inlägg: 1295
Ort: Söder
Kul att det funkar så bra Nikenik, jag har slaktat min första kanin (Slaktvikten låg på drygt 4kg) och började bereda skinnet igår (första gången jag bereder något skinn).

Mina är NZ och blandningar med belgisk jätte och stor silver tror jag den heter, ungarna till dessa är i alla fall väldigt obenägna att gräva vilket gör att vi har två mobila hagar bestående av kompostgaller som vi kan flytta runt över gräset. Annars blir det ännu mer burbyggande då mammorna ibland tröttnar på ungarna vid 8+ veckor och vill ha bort dem från sin bur.

_________________
Hopp är ingen strategi och tur är ingen faktor.

Ibland bloggar jag mer och ibland mindre på http://aftersearch.wordpress.com


Top
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 27 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet