Swedish Survivalist

Är du förberedd?




Ny tråd Svara på tråd  [ 127 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3, 4, 5 ... 9  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Torka
InläggPostat: tor 05 jul 2018, 23:29 
Offline
Tränar vakthöns

Blev medlem: lör 18 jun 2016, 23:28
Inlägg: 2006
Hon tvingas skänka bort 68 grisar: ”Semestervädret förstör djurens mat”
För andra året i rad har torkan slagit till mot länets lantbrukare. Torkan har lett till missväxt och brist på spannmål, som i sin tur drabbat djuren som blir utan foder. För lantbrukaren Anna Hane har situationen lett till ett drastiskt beslut – hon skänker bort 68 av sina grisar.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/uppsala/anna-tvingas-skanka-bort-68-grisar-semestervadret-forstor-djurens-mat

Allt fler kommuner hakar nu på trenden med att upplåta kommunala marker och ytor till bete och foder.
http://www.atl.nu/hast/kommunala-marker-och-gronytor-upplats-till-foder-och-beten/

Under tisdagen gick NSVA ut med ett akut pressmeddelande om vattenbrist.
Läget är så allvarligt att vattnet under tisdagskvällen kan ta helt slut – nu förbereder man för kris.
https://www.expressen.se/kvallsposten/akut-vattenbrist-i-torekov-nsva-det-ar-valdigt-illa/

Hör ihop med föregående, tror jag:
http://www.nsva.se/var-verksamhet/dricksvatten/kranvattentavling/vatten-i-bastad/

Och förstås:
MSB:s nya varning: Extrem brandrisk i halva Sverige
MSB, Myndigheten för samhällsskydd och beredskap, går ut med en ny varning kring den extrema brandrisken, där de beskriver att vi nu närmar oss rekordnivåer. Området med extrem brandrisk täcker mer än halva landet, och det är det största i sitt slag sedan 2008.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/msb-extrem-brandrisk-i-halva-sverige

_________________
/Zombie -->(x)q(/)


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Torka
InläggPostat: fre 06 jul 2018, 05:35 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 11 apr 2010, 14:10
Inlägg: 8751
Slakterierna har nu köer så att anmälda djur får vänta på slakt till nästa år .
Känner en lantbrukare som för drygt en månad sedan anmälde alla sina djur till slakt bara för att vara säker om nåt går snett , redan då var det flera månader i slaktköer .

Hela hälsingland hade en artikel bakom betalvägg om att man måste slakta ut 50% av mjölkkorna i området iår pga torkan .

Tittar man på blocket finns det många många annonser om foder att köpa eller betesmarker utlånas eller för att skörda själv . Så foder finns om man kommer överens om fodret . Finns även många annonser med fina avelsdjur till salu .

En granne beställde igår spannmål för att ha foder till sina får under vintern , Firman han köpte av sa att priserna kommer att stiga mer än normalt under hösten/vinter och början på nästa år så det var bra att köpa redan nu .

_________________
http://huntingworkingairedales.com/aire ... age_3.html


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Torka
InläggPostat: fre 06 jul 2018, 08:50 
Offline
My mommy always said there were no monsters - no real ones - but there are.
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 05 okt 2016, 15:22
Inlägg: 622
Ort: Urban sprawl
Det är inte zombiekalops eller kärnvapenanfall men det är kris, så hur har ni preppat och hur hanterar ni det här?

Undertecknad är glad att hon inte har mer foderkrävande djur än två katter att ansvara för. Gräsmattan vattnas av princip aldrig men hittills har blomrabatter och grönsaksland vattnats varje dag. Nu får blommorna stryka på foten och grönsakerna vattnas med kanna istf slang. Diskmaskinen packas knöfull innan den körs och vittvätten får vänta. Inga sköna långduschar. De vattendunkar vi har är fyllda och i kylen finns några PET-flaskor till saft. Sockerfri läsk är också dricksvatten, typ. Det är väl vad man kan göra om man bor i villa.

Jag lider med alla som har foderkrävande djur. :cry:


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Torka
InläggPostat: fre 06 jul 2018, 09:03 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 11 apr 2010, 14:10
Inlägg: 8751
Vi slaktade ut en del kor i fjol . Såna som inte var i bästa skick som en som var aggressiv , en trespent efter mastit osv . Tjurkalvarna slaktades de med istället för att skickas till vidare uppfödning hos andra bönder . Vi köpte ett billass lastbil och släp med ensilage och halm , och halm finns kvar . Fodrar inte djuren med spannmål så det lilla som odlas för växtföljden räcker 3-4 år .
Så nu gäller det att det kommer regn så att det blir en andra skörd också . Vissa marker har i år gett dubbelt upp mot ett normalt år , de är de som ligger i kanten på myrar och är blöta normalt . De torrare grusbackarna ger hälften mot det normala så det jämnar ut sig .

Ingen brist på grundvatten här än som kräver begränsningar

_________________
http://huntingworkingairedales.com/aire ... age_3.html


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Torka
InläggPostat: fre 06 jul 2018, 09:22 
Offline
Jag har något som inte ni har!
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 05 sep 2011, 21:22
Inlägg: 1449
:up: Omnivore skrev:
Det är inte zombiekalops eller kärnvapenanfall men det är kris, så hur har ni preppat och hur hanterar ni det här?

Undertecknad är glad att hon inte har mer foderkrävande djur än två katter att ansvara för. Gräsmattan vattnas av princip aldrig men hittills har blomrabatter och grönsaksland vattnats varje dag. Nu får blommorna stryka på foten och grönsakerna vattnas med kanna istf slang. Diskmaskinen packas knöfull innan den körs och vittvätten får vänta. Inga sköna långduschar. De vattendunkar vi har är fyllda och i kylen finns några PET-flaskor till saft. Sockerfri läsk är också dricksvatten, typ. Det är väl vad man kan göra om man bor i villa.

Jag lider med alla som har foderkrävande djur. :cry:


:up: :up: :up: :up:

_________________
preppad.se det nya prepping forumet

Kokning pågår!


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Torka
InläggPostat: fre 06 jul 2018, 12:13 
Offline
Inte utan min morakniv...
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor 05 apr 2018, 20:57
Inlägg: 962
i sverige är det inte kris förren det märks i opionssiffrorna....

det är illa , men man har försökt göra ett system som är baserat på normalitet och att det blir torka är inte normalt

jag önskar dom som har djur att det går bra, men hyser ingen tilltro att det ska fungera

vi kommer nog få se mera av udda väder, torka, översvämningar och liknande

jag har dricksvatten för ett tag liggandes, brunnen ger några hundra liter per dag och behövs det kan jag hämta vatten från några sjöar och ett antal källor
jag hoppar över oro för min egen del i detta fallet

_________________
https://preppad.se


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Torka
InläggPostat: fre 06 jul 2018, 17:37 
Hm. De senaste femton åren har somrarna progressivt blivit torrare och drygare. Varningstecken från forskarna har varit "detta kommer att bli värre". Vad gör Sverige/världen för att förbereda sig inför detta? Nada. Man skördar vad man sår, och torka gör inte denna skörd bättre, och nu är vi här. Bra jobbat, beslutsfattare! :up:

PS! När det kommer till bristen på slaktare, kan inte det lokala jaktlaget ta hand om slakt och styck av nöt?


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Torka
InläggPostat: fre 06 jul 2018, 17:52 
Offline
Samlar kokböcker från 1800-talet
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 21 nov 2015, 02:38
Inlägg: 712
Ort: Linköping
Men det finns ju vatten i kranen juh. *asg* :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:
doh :smack:

Sorry.. jag kunde bara inte låta bli.. jag kom o tänka på när invånarna i en stad klagade till kommunen att havsnivån var för låg. :roll: :lol:

_________________
Ingenting är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid att genomföra.
Att det blir som det blir, beror på att man gör som man gör, om man inte hade gjort som man gjort, så hade det inte blivit som det blev. ;)

2 varningar


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Torka
InläggPostat: fre 06 jul 2018, 18:14 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 11 apr 2010, 14:10
Inlägg: 8751
GMan skrev:

PS! När det kommer till bristen på slaktare, kan inte det lokala jaktlaget ta hand om slakt och styck av nöt?


Det köttet får inte säljas till varken butik eller folk i allmänhet . Och vilket jaktlag kan ta emot kanske 10 djur åt gången med hygienkrav och kylrum osv .
Hälsingestintan har en lastbil som åker runt på gårdarna , men den har tagits ur drift gång på gång för att hygienen inte hålls .
Slaktdjuren ska besiktigas av veterinär före slakt och kroppen ska besiktigas efter . Dessutom tas det prover som skickas till labb och innan svaren kommer igen så får djuret inte lämna slakteriet . Så svar som dröjer kan stoppa upp ett mindre slakteri pga brist på utrymme .

_________________
http://huntingworkingairedales.com/aire ... age_3.html


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Torka
InläggPostat: fre 06 jul 2018, 18:25 
Offline
En är ingen, två är en. Tre? Ehh...

Blev medlem: fre 24 dec 2010, 13:34
Inlägg: 111
Ort: Primary target area judgement day.
Vattenbristen anser jag till viss del vara myndigheternas fel, såtillvida att det verkar vara för hårt reglerat huruvida man får dämma upp vattenflöden och därigenom skapa egna vattenreservoarer.
Det är väl inte helt ovanligt att det rinner någon bäck eller liknande över marker som med förhållandevis enkla medel skulle kunna dämmas upp, men där myndigheterna säger nej.

_________________
World order is one of those things people don’t think about until it is gone.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Torka
InläggPostat: lör 07 jul 2018, 01:29 
Offline
Tränar vakthöns

Blev medlem: lör 18 jun 2016, 23:28
Inlägg: 2006
Jamen det ska ju fixas. Har du inte hört att havsnivåerna kommer att stiga;-).

Blondie skrev:
jag kom o tänka på när invånarna i en stad klagade till kommunen att havsnivån var för låg. :roll: :lol:

_________________
/Zombie -->(x)q(/)


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Torka
InläggPostat: lör 07 jul 2018, 01:48 
Offline
Samlar kokböcker från 1800-talet
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 21 nov 2015, 02:38
Inlägg: 712
Ort: Linköping
jaa,joo, men det tar ju längre tid än tills på söndag juh.... vrid på kranen nu asså... fyy så slöa de är, tänk på oss som ska ha semester den här veckan..... vilken dålig service det var här asså :lol:

Zombie skrev:
Jamen det ska ju fixas. Har du inte hört att havsnivåerna kommer att stiga;-).

Blondie skrev:
jag kom o tänka på när invånarna i en stad klagade till kommunen att havsnivån var för låg. :roll: :lol:

_________________
Ingenting är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid att genomföra.
Att det blir som det blir, beror på att man gör som man gör, om man inte hade gjort som man gjort, så hade det inte blivit som det blev. ;)

2 varningar


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Torka
InläggPostat: lör 07 jul 2018, 07:58 
Offline
My mommy always said there were no monsters - no real ones - but there are.
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 05 okt 2016, 15:22
Inlägg: 622
Ort: Urban sprawl
Blondie skrev:
jaa,joo, men det tar ju längre tid än tills på söndag juh.... vrid på kranen nu asså... fyy så slöa de är, tänk på oss som ska ha semester den här veckan..... vilken dålig service det var här asså :lol:


Ha ha. Det är så det blir när man uppfostrat ett helt folk i nästan ett halvsekel att de inte behöver tänka själva. :D Ge bara pappa Staten dina röster och dina skattepengar så kommer pappsen att ordna allt serru. Jo, tjena. Räkningen kommer nu och det blir inte roligt.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Torka
InläggPostat: lör 07 jul 2018, 18:19 
Dweomer skrev:
GMan skrev:

PS! När det kommer till bristen på slaktare, kan inte det lokala jaktlaget ta hand om slakt och styck av nöt?


Det köttet får inte säljas till varken butik eller folk i allmänhet . Och vilket jaktlag kan ta emot kanske 10 djur åt gången med hygienkrav och kylrum osv .
Hälsingestintan har en lastbil som åker runt på gårdarna , men den har tagits ur drift gång på gång för att hygienen inte hålls .
Slaktdjuren ska besiktigas av veterinär före slakt och kroppen ska besiktigas efter . Dessutom tas det prover som skickas till labb och innan svaren kommer igen så får djuret inte lämna slakteriet . Så svar som dröjer kan stoppa upp ett mindre slakteri pga brist på utrymme .


Ah, det borde jag givetvis ha tänkt på! Tack! :)


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Torka
InläggPostat: sön 08 jul 2018, 09:22 
Offline
Ingen fara, jag har ett gem i fickan!
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 28 maj 2013, 16:13
Inlägg: 1734
Dweomer skrev:
Det köttet får inte säljas till varken butik eller folk i allmänhet . Och vilket jaktlag kan ta emot kanske 10 djur åt gången med hygienkrav och kylrum osv .
Hälsingestintan har en lastbil som åker runt på gårdarna , men den har tagits ur drift gång på gång för att hygienen inte hålls .
Slaktdjuren ska besiktigas av veterinär före slakt och kroppen ska besiktigas efter . Dessutom tas det prover som skickas till labb och innan svaren kommer igen så får djuret inte lämna slakteriet . Så svar som dröjer kan stoppa upp ett mindre slakteri pga brist på utrymme .


Går det att komma runt reglerna genom att sälja djuret till tex. 10 privatpersoner. Då ägs djuret av alla dessa privatpersoner. De kan då slakta sitt eget djur och ta vara på köttet, dvs. fylla sina egna frysboxar. ?

_________________
borrow, spend & pretend
Confidence - the feeling you have before fully understanding the situation.
3-3-3 Radio Plan


Top
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 127 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3, 4, 5 ... 9  Nästa


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet