Swedish Survivalist

Är du förberedd?




Ny tråd Svara på tråd  [ 17 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Vet ni hur ?
InläggPostat: mån 30 apr 2012, 07:53 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 11 apr 2010, 14:10
Inlägg: 8751
Nu har jag styckat upp en hel kviga på drygt 240 kg slaktad vikt . Och kom att tänk på hur bra det är att ha lite kunskaper i styckning och kunskap om vad delarna heter och var de sitter .

Hur lätt det är att snitta fel och istället för att få ut fina bitar som smälter i munnen , få bitar som växer för var tugga och liknar skosulor .

En bok kan vara bra men inte allt . Efter att djuret har hängt en eller ett par veckor ( den här hade hängt i 10 dagar ) så torkar ytskiktet och det kan vara svårt att se musklerna och hur de löper . Och då blir det svårare att veta var kniven ska sättas .


Så hur många av er har kunskapen att plocka ut en fin biff eller entrecote ? Eller hittar saltrullen i baklåret ?

_________________
http://huntingworkingairedales.com/aire ... age_3.html


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vet ni hur ?
InläggPostat: mån 30 apr 2012, 10:44 
Har styckschema hemma i min jaktbok och har sett den utmärkta dvd'n "a Pig in a Day" från River Cottage's Hugh Fearnley-Whittingstahl.
Har även varit med och styckat några rådjur.
Skulle förmodligen gå lättare med gris än nöt i dagsläget alltså, men jag borde klara av det.
Vass kniv och såg finns ju tillgängligt iaf. :D


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vet ni hur ?
InläggPostat: mån 30 apr 2012, 11:09 
Offline
Inte utan min morakniv...
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 14 mar 2012, 21:12
Inlägg: 956
Hmm kan inte skryta med de kunskaperna tyvärr.
Jag var med och styckade en halv ko i lumpen för många år sedan i utbildningsyfte (jag var fältkock)
Men den var ju urtagen, flådd och delad på längden redan.
Sedan har jag jobbat på restaurang och finputsat lite fläskfileer, även hemma för att lägga på grillen efter det.

Inte mycket kunskaper där men lite iaf. :)

_________________
In a world gone mad, only a lunatic is truly insane.
    - Homer Simpson
:-g


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vet ni hur ?
InläggPostat: ons 02 maj 2012, 15:27 
Offline
Crocodile Dundee har mindre kniv än jag!

Blev medlem: ons 03 nov 2010, 23:53
Inlägg: 89
Jag har inga kunskaper i detta alls överhuvudtaget. En vilja att lära mig dock, men hur går man tillväga? Jobba som lärling i ett styckeri? Känna någon jägare eller någon som jobbar som styckare?

Har för mig jag läste någon här på forumet för ett bra tag sedan, som erbjöd sig att visa för ett gäng här på forumet när hans idisslare skulle styckas. Kanske skulle en sådan träff eller "workshop" vara något? Sen att alla kan betala en symbolisk summa om det behövs.

Hur lärde du dig i början Dweomer?


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vet ni hur ?
InläggPostat: ons 02 maj 2012, 16:11 
Offline
Salt på lager? Bara lite. Ha, ha!
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor 06 jan 2011, 00:33
Inlägg: 467
Ort: Utanför Sveriges gränser
har styckat massor med vilt, övning är nästan nödvändigt.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vet ni hur ?
InläggPostat: ons 02 maj 2012, 21:19 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 11 apr 2010, 14:10
Inlägg: 8751
Andreas skrev:
Hur lärde du dig i början Dweomer?



Som 20-åring så har man en väldig tro på sig själv så boken i ena handen och kniven i den andra .

Men fick en inbjudan att komma med i ett litet jaktlag där det fanns en kille som var utbildad styckmästare , så lärde mig massor av honom .
Var oftast bara vi två som stod och styckade och de andra såg på .

Vet ni hur man tar hand om tarmarna för att få dem så rena att de går att använda till korv ?

_________________
http://huntingworkingairedales.com/aire ... age_3.html


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vet ni hur ?
InläggPostat: ons 02 maj 2012, 21:40 
Offline
Inte utan min morakniv...
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 14 mar 2012, 21:12
Inlägg: 956
Hmm, jag gissar att man först klämmer ut bajset, sedan för en vattenslang med milt tryck genom tarmen ?
Jag har ingen aning egentligen..

_________________
In a world gone mad, only a lunatic is truly insane.
    - Homer Simpson
:-g


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vet ni hur ?
InläggPostat: tor 03 maj 2012, 14:48 
Offline
Är man på utflykt i skogen skall man ha mer mat hem än man hade ut.
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 19 mar 2011, 22:19
Inlägg: 4989
Ragnarök skrev:
Hmm, jag gissar att man först klämmer ut bajset, sedan för en vattenslang med milt tryck genom tarmen ?
Jag har ingen aning egentligen..


Typ.

Det är tunntarmen som du vill använda, kapad till 1-2 meters längder.

Först gör man som du säger, klämmer ut allt orent ur dem. Kan använda en brödkavle eller en mangel eller något sådant om man vill.

Sen sköljer du igenom dem mycket noga och vänder dem ut och in med en sopkvastskaft eller med vattentryck eller liknande.

Nu skrapar du bort tarmluddet med en slö kniv eller målarskrapa mot en plan yta. Marmorskiva är toppen för sånt.

Sen vänder du tillbaka dem så de är som de var när de satt i djuret. Annars spricker de lättare när du fyller dem.

Salta in dem med grovsalt och ättika om du inte vill använda dem direkt. Fast detta har jag hört olika om, själv så har jag bara saltat tarm en enda gång. Andra gången (har bara gjort detta två gånger) så har de använts direkt efter det blev rengjort.

_________________
Förklaringen på vad jag tror skall hända Malthusiansk fälla

Bara för att Röd och Blå existerar idag betyder det inte att det inte kan ändras till imorgon. Se alla människor som en möjlig vän.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vet ni hur ?
InläggPostat: tor 03 maj 2012, 16:05 
Offline
Inte utan min morakniv...
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 14 mar 2012, 21:12
Inlägg: 956
Bra info där, tackar !
I vilket skede kapas tarmen till lämpliga längder ?

_________________
In a world gone mad, only a lunatic is truly insane.
    - Homer Simpson
:-g


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vet ni hur ?
InläggPostat: tor 03 maj 2012, 21:17 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 11 apr 2010, 14:10
Inlägg: 8751
Ättika i tvättvattnet är bra det tar bort mycket av ev. odörer . Så efter skrapningen kan man låta tarmarna vila ett dygn i kylskåp i en ättikslag , innan man saltar dem för konserveringen . När det ska användas så ska de ligga i rent kallt vatten så att saltet dras ur .

För att vända tarmen så är vatten enklast , mindre risk att få skador .

Man måste vara mycket noga att få bort allt ludd på insidan och det brukar vara enklast att se om man blåser upp tarmen när man tror man är klar , då syns det om man har fuskat .

Och slö kniv bör det vara , minst risk att skada . Baksidan på en bordskniv funkar bra .

Kapar i längder gör man inte innan man har fyllt tarmen med korvsmet . Då knyter man om korvarna i ändarna så långa som man vill ha dem . Sedan klipper man av mellan avsnörningarna .

_________________
http://huntingworkingairedales.com/aire ... age_3.html


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vet ni hur ?
InläggPostat: fre 04 maj 2012, 03:16 
Offline
Jag behöver inte springa fortare än lejonet som jagar oss, bara fortare än dig.

Blev medlem: sön 18 sep 2011, 22:49
Inlägg: 410
Ort: Norrland
Dweomer skrev:
Vet ni hur man tar hand om tarmarna för att få dem så rena att de går att använda till korv ?


Grovrengöring först, kläm ut allt man kan på plats. spola rent med kallt vatten. Vänd ut & in, låt dra i ättiksprit blandning.
Inte helt säker på det, kan höra efter.

Har slaktat & styckat hundratals renar & en del älgar. Jag sköter oftast inte tarm-duty... :lol:
Bästa sättet att lära sig konsten är att gå med någon erfaren slaktare. Lärt mig grunderna av min far & bror.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vet ni hur ?
InläggPostat: fre 04 maj 2012, 09:49 
Offline
mattermosgourmet
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 05 apr 2010, 19:09
Inlägg: 845
Ort: Finland
Bra tips här i tråden. Har själv bara rensat fisk så det smäller inte lika högt men en början i alla fall. Är nog säkert allra bäst att ja med en kunnig person då man styckar, min svärfar är uppvuxen på landet och har varit kock så han hade viss erfarenhet.

Då han på gamla dar skulle stycka en älgkalv var han på väg att ta inre filé som som något som skulle bli köttfärs, släktingen som fällt djuret och sålde det tog över och fick enkelt fram godbitarna ;)

_________________
För mina barns skull.
Gå inte förbi flickan med svavelstickorna utan att ta någon notis om henne...


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vet ni hur ?
InläggPostat: sön 25 nov 2012, 00:45 
Offline
Står vid glasåtervinningen och tigger burkar.
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 13 sep 2010, 10:38
Inlägg: 2936
Ort: Somewhere over the rainbow...
Det mesta, iaf om man följer franskt stycknings schema som vi som regel gör här, bygger på musklernas naturliga form och att följa dessa. Kräver en del träning som, sagt.

Vad som är viktigast är att inte låta vom och sådant vara kvar för länge, detta måste man avlägsna inom några timmar då det annars börjar jästa och ger köttet dålig smak. (edit, vominnehållet i sig är dock inte farligt att förtära även om det verkar extremt oaptitligt går det faktiskt att äta (har dock aldrig varit speciellt sugen på att testa dock kan jag villigt erkänna...))
Samt se till att inte skada den vid urtagningen, efter det vänder man kroppen eller hissar upp den så att blod rinner bort ordentligt, sedan är det inte så brådskande med resten och detta kan göras vid hemskomsten med resten av urtagningen, flåning mm. Styckningen gör man allra sist efter hängningen som beräknas efter tid och temperatur, dvs varma dagar går det inte att låta köttet hänga så länge som det borde, svala dygn kan det hänga flera veckor utan problem, det som ser ut som mögel är, såtillvida man ej har skäl att misstänka annat eller är osäker, ofarliga syrabakterier som ingår i ett slag jäsningsprocess på ytan, detta ger ej skämd smak eller annan skada om man följer tiderna som man skall. köttet blir markant bättre av mörningsprocessen som ej kan ske i frysen utan måste göra på plats i slaktlokalen.

_________________
Let's find out! SWEXIT!


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vet ni hur ?
InläggPostat: sön 25 nov 2012, 00:53 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 05 maj 2012, 14:22
Inlägg: 4170
Jag har väl styckat ett par hundratal älgar, en rätt ansenlig bunt rådjur, fågel, mm.
Jag skulle tro att jag grejar det. :notme:


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vet ni hur ?
InläggPostat: fre 26 apr 2013, 18:35 
Offline
Hade jag inte några värmeljus här någonstans?

Blev medlem: sön 17 feb 2013, 16:06
Inlägg: 10
Jag skulle absolut vilja lära mig mer. Det kanske skulle gå att ordna en liten kurs i hemslakt? Jag kan bidra med en kviga och lokal till hösten :) Tyvärr måste ju det praktiska ske vid två tillfällen så att djuret får hängmöra ordentligt.

Nu kom jag att tänka på att ett slakteri i närheten nog kommer ordna en del utbildningar framöver, får kolla upp det där lite närmare.


Top
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 17 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet