Swedish Survivalist

Är du förberedd?




Ny tråd Svara på tråd  [ 24 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Avlivning av tamboskap?
InläggPostat: ons 14 jan 2009, 00:48 
Offline
Nybyggt utedass!

Blev medlem: tis 22 apr 2008, 23:53
Inlägg: 1587
Ort: Norra norrland
Har funderat på om jag med jägarexamen får avliva tamboskap?

Vapen finns, men får jag på begäran av djurägaren avliva boskap, och vem ställer regler för detta, Jordbruksverket eller naturvårdsverket... har dessutom för mig att nytt namn kommer för nåt av dessa statliga verk.

Någon med vetskap? Det enda jag vet är skott i skallen och snabb avblodning.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 14 jan 2009, 02:17 
Offline
Konservöppnaren är min käraste ägodel.
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 04 nov 2008, 04:11
Inlägg: 216
Vad jag vet så är det fullt lagligt.

Jägare avlivar sina hundar helt lagligt, så att ta en ko eller ett svin av daga kan inte vara olagligt.

_________________
Var redo!


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 14 jan 2009, 03:18 
Offline
Nybyggt utedass!

Blev medlem: tis 22 apr 2008, 23:53
Inlägg: 1587
Ort: Norra norrland
Carl skrev:
Vad jag vet så är det fullt lagligt.

Jägare avlivar sina hundar helt lagligt, så att ta en ko eller ett svin av daga kan inte vara olagligt.


Jo, det är klart att man kan avliva sina egna djur, men registrerad boskap kan vara en annan sak. Funderar på såna där kossor å andra med EU-lapp i örat samt hästar som ska ha hästpass och liknande andra fall.

Kan jag avliva andras djur om ägaren ber mig att göra det? Det var så jag tänkte.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 14 jan 2009, 23:38 
Offline
Konservöppnaren är min käraste ägodel.
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 04 nov 2008, 04:11
Inlägg: 216
smuggas skrev:
Carl skrev:
Vad jag vet så är det fullt lagligt.

Jägare avlivar sina hundar helt lagligt, så att ta en ko eller ett svin av daga kan inte vara olagligt.


Jo, det är klart att man kan avliva sina egna djur, men registrerad boskap kan vara en annan sak. Funderar på såna där kossor å andra med EU-lapp i örat samt hästar som ska ha hästpass och liknande andra fall.

Kan jag avliva andras djur om ägaren ber mig att göra det? Det var så jag tänkte.

Om det bara rapporteras så det inte utgår bidrag och likn. för döda djur så borde det ju vara ok.

_________________
Var redo!


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 15 jan 2009, 01:10 
Offline
Jamen ett par stearinljus är ju alltid trevligt att ha!

Blev medlem: mån 12 maj 2008, 21:38
Inlägg: 148
Ort: H
Vad ska hända med djuret efter att du haft ihjäl det då?

Slaktas och ätas direkt? Säljas i slaktat skick? Förstöras?

Om man ska gräva ner det döda djuret krävs ett tillstånd som kostar några hundralappar, och det är länsstyrelsen som bestämmer om platsen man tänkt gräva på är lämplig...

Hästar med pass avregistreras genom att man skickar in hästpasset till den rasförening som utfärdat passet, med ett meddelande om att hästen avlidit. Orsak till dödsfallet behöver man inte ange.

Såna här ärenden hanteras av länsstyrelsen, så dom svarar nog på frågorna du har...

Jägarexamen har inget med avlivning av tamdjur att göra. Du kan köpa en slaktmask på lantmännen/granngården utan speciella tillstånd, och använda den utan vidare... men för din egen och djurets skull är det bra om du vet hur man gör. :)

Din fråga, om du FÅR avliva djur på ägarens begäran, den besvaras med ett kort: Ja. Sen är det djurägarens ansvar att ta hand om det övriga.

_________________
Den bästa överlevnadsutrustningen har Du mellan öronen... men lite hjälpmedel från en BOB är inte illa det heller. :-D


Senast redigerad av Luffsen tor 15 jan 2009, 01:20, redigerad totalt 1 gång.

Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 15 jan 2009, 01:19 
Offline
Nybyggt utedass!

Blev medlem: tis 22 apr 2008, 23:53
Inlägg: 1587
Ort: Norra norrland
Luffsen skrev:
Vad ska hända med djuret efter att du haft ihjäl det då?

Slaktas och ätas direkt? Säljas i slaktat skick? Förstöras?

Om man ska gräva ner det döda djuret krävs ett tillstånd som kostar några hundralappar, och det är länsstyrelsen som bestämmer om platsen man tänkt gräva på är lämplig...

Hästar med pass avregistreras genom att man skickar in hästpasset till den rasförening som utfärdat passet, med ett meddelande om att hästen avlidit. Orsak till dödsfallet behöver man inte ange.

Såna här ärenden hanteras av länsstyrelsen, så dom svarar nog på frågorna du har...

Jägarexamen har inget med avlivning av tamdjur att göra. Du kan köpa en slaktmask på lantmännen/granngården utan speciella tillstånd, och använda den utan vidare... men för din egen och djurets skull är det bra om du vet hur man gör. :)


Jag kanske var lite otydlig i första inlägget... Jag tänkte på om jag får använda jaktvapen till avlivning?

Slaktpistol finns här bl.a. http://www.nordpost.se Under slakttillbehör.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 15 jan 2009, 01:30 
Offline
Jamen ett par stearinljus är ju alltid trevligt att ha!

Blev medlem: mån 12 maj 2008, 21:38
Inlägg: 148
Ort: H
... och jo, du får använda jaktvapen vid avlivningen. :D

_________________
Den bästa överlevnadsutrustningen har Du mellan öronen... men lite hjälpmedel från en BOB är inte illa det heller. :-D


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Avlivning av tamboskap?
InläggPostat: tis 28 dec 2010, 16:50 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 11 apr 2010, 14:10
Inlägg: 8751
Ett mycket effektivt och säkert sätt at avliva en ko på är med hagel .
Ett hagelskott i pannan och kon kommer att stupa . Med kulvapen måste man ha kännedom om var i huvudet hjärnan sitter och den är liten i förhållande toll storleken på huvud , lite på sniskan och kon kommer att hitta på många hyss innan hon dör , för ett nytt skott om man hinner .

Kan ta ett lite varnande exempel . Jag hade en kviga eller ungko på rymmen som blivit förvildad och det var innan jag fått mina vapenlicenser .
Jag ringde till jaktlaget som skickade upp en kille för att skjuta kon . Han hade en 22a med sig . Han fick komma ca 20 meter från kon och satt en kula mitt i skallen på henne , som han var van .

Det enda som hände var att kon stog och ruskade på huvudet och blödde näsblod , men hon stog kvar så hon måste ha blivit lite skakis .
Han frågade då VAR hjärnan satt på en ko , det visste han inte utan han sköt som han skulle ha gjort på en älg .
Nästa skott så stöp hon som en klubbad oxe .

Så hagel är säkrare , när man inte vet anatomin bakom skallbenet .

_________________
http://huntingworkingairedales.com/aire ... age_3.html


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re:
InläggPostat: tis 28 dec 2010, 17:35 
Offline
En fullastad bandvagn is the shit
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 01 jul 2009, 19:29
Inlägg: 726
Luffsen skrev:
... och jo, du får använda jaktvapen vid avlivningen. :D


Jordbruksverket har tabeller för tillåtna "kalibrar" (anslagsenergi, dvs vilken klass vapnet har) och skjutavstånd för avlivning av tamdjur, ända ner till råtta tror jag. Generellt så är det korta avstånd som gäller, har t ex för mig att katt endast får skjutas på högst två meters avstånd.

För får gäller följande dokument, finns motsvarande för andra djurarter. Obligatorisk läsning.

http://www2.jordbruksverket.se/webdav/f ... jo10_3.pdf

Ett utmärkt dokument att skriva ut och placera i pappersarkivet. Med kulvapen är avlivningsavståndet för får maximalt fem meter, hagel 5-25 centimeter. Eller avlivning och avlivning. Att skjuta ett djur i hjärnan kallas att bedöva det. Avlivningen sker sedan genom att man skär av bägge halspulsådrorna och tappar djuret på blod.

Motsv dokument för kor ("nötkreatur"):

http://www2.jordbruksverket.se/webdav/f ... jo09_4.pdf

För gris:

http://www2.jordbruksverket.se/webdav/f ... o09_14.pdf

Riktigt bra och sakliga dokument, inklusive bra tips som att får bör avlivas tillsammans med flocken så att djuret inte känner sig stressat och övergivet utan en trygg del i flocken. Övriga får brukar inte reagera negativt på en avlivning.

Vidare, vid "bedövning" med kulvapen krävs jägarexamen, citat, min fetstil.

"Kulvapen och hagelgevär ska alltid hanteras med försiktighet och av personer som har kunskap om hur de ska hanteras säkert. De är farliga vapen i fel händer men betydligt driftssäkrare än bultpistol. Licens för vapnet med ändamål jakt eller avlivning av djur och jägarexamen krävs om du ska använda dessa vapen."

_________________
Bloggar på http://cornucopia.cornubot.se. Författare till undergångsromanen Stjärnklart, samt Midvintermörker och Midsommargryning.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Avlivning av tamboskap?
InläggPostat: tis 28 dec 2010, 20:08 
Offline
Nybyggt utedass!
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 31 okt 2008, 15:18
Inlägg: 1539
Mycket bra post Cornucopia!

Tack!

_________________
"The only thing harder than preparing ahead of time is having to explain why you didn't"


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Avlivning av tamboskap?
InläggPostat: ons 29 dec 2010, 00:00 
Man tackar Cornucopia , man undrar hur många av dagens moderna storstadsbor som skulle klara av att avliva och slakta ett djur. :roll:


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Avlivning av tamboskap?
InläggPostat: ons 29 dec 2010, 00:51 
Offline
Konservöppnaren är min käraste ägodel.

Blev medlem: ons 02 jun 2010, 03:51
Inlägg: 214
jocke med kniven skrev:
Man tackar Cornucopia , man undrar hur många av dagens moderna storstadsbor som skulle klara av att avliva och slakta ett djur. :roll:


Eller göra upp eld utan tamponger...


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Avlivning av tamboskap?
InläggPostat: ons 29 dec 2010, 11:39 
åhhnaaaj skrev:
jocke med kniven skrev:
Man tackar Cornucopia , man undrar hur många av dagens moderna storstadsbor som skulle klara av att avliva och slakta ett djur. :roll:


Eller göra upp eld utan tamponger...


:lol: ....


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Avlivning av tamboskap?
InläggPostat: ons 29 dec 2010, 12:44 
Offline
En fullastad bandvagn is the shit
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 01 jul 2009, 19:29
Inlägg: 726
jocke med kniven skrev:
Man tackar Cornucopia , man undrar hur många av dagens moderna storstadsbor som skulle klara av att avliva och slakta ett djur. :roll:


Jag var stadsbo. Det är faktiskt inte speciellt svårt, eller ens speciellt blodigt. Har man klarat av ett vanligt TV-avsnitt har man sett betydligt mer blod än man får se när man avlivar och slaktar ett djur.

Funderar på att till nästa lammslaktsäsong anordna en liten praktisk kurs. Relevant för nyblivna jägare, ett lamm motsvarar ganska precis ett rådjur (eller en älg, fast älgen är större). Praktisk storlek för utbildningsbruk iaf.

I slutändan får man dock respektera att alla inte kan skära halsen av ett djur, skära upp buken och med händerna vräka ut tarmar och inälvor, slita loss lungorna etc. Det är ungefär lika obehagligt som att hantera kroppsvarma råa charkuterier, t ex kött- eller julkorv. Och det finns de som inte klarar det heller.

_________________
Bloggar på http://cornucopia.cornubot.se. Författare till undergångsromanen Stjärnklart, samt Midvintermörker och Midsommargryning.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Avlivning av tamboskap?
InläggPostat: ons 29 dec 2010, 14:25 
Det är priset en del kanske får betala för vår urbaniserade värld där många har kommit så långt bort från självhushållningens tidevarv.
Förr var det vardagsmat att man slaktade själv på sina gårdar , idag går vi till affären och köper styckat och klart . Då missar man en stor del av processen av att få se hela kedjan
från levande djur till färdig köttbit på tallriken.


Top
  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 24 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet