Swedish Survivalist

Är du förberedd?




Ny tråd Svara på tråd  [ 10 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Plöja med häst
InläggPostat: sön 01 feb 2015, 22:54 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 11 apr 2010, 14:10
Inlägg: 8751
Det har varit några trådar om vad göra då lagren är slut samt om hur man bäst tränar sig i form så här en fundering om uthållighet och styrka .

Det tar tid att plöja med häst och en häst orkar ca 0,3 hektar om dagen , har man ett par att köra med så hinner man det dubbla .
En hästplog är ca 25 cm bred . Det blir många drag upp och ner på en 1 hektar stor åker . Man lämnar en vändteg längst upp och ner på åkern men det blir långa stråk ändå och alltså minst fyra för att komma en meter i bredd .
Den som är duktig på att räkna kan ju räkna på hur många drag som det blir per dag och ungefär hur många meter .

Jag har inte den konditionen eller styrkan att orka gå på det viset dag efter dag och då samtidigt hålla reda på en häst samt styra en plog . Där krävs det lite styrka för att parera den mot stenar mm.

Hur många av er skulle orka driva ett helt lantbruk bara med häst och gå fåra på fåra plus ha ork över åt allt annat som ska hinnas ?
Har vi djur på gården så krävs det att det finns foder för vintern för vi kan inte släppa djuren på bete på vintern .

Jag kommer att satsa på en åkplog som det inte finns mer en kanske en handfull av i hela sverige. Hur gör ni ?

_________________
http://huntingworkingairedales.com/aire ... age_3.html


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Plöja med häst
InläggPostat: mån 02 feb 2015, 07:58 
Offline
Det stod ju "Välkommen" på mattan utanför dörren!
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 03 jul 2011, 08:20
Inlägg: 1977
Åkplog? Är det en plog på hjul?

Vi har testat att plöja med en hästplog kopplat i en kedja efter T22an och det tog en 10 fåror innan man kom på det. Hästplogen efter 4-hjulingen funkade inte alls.

_________________
Ju mer säker jag är på att något är sant desto större är sannolikheten att jag har fel.
Jag stänger för möjligheten att ens överväga att jag har fel.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Plöja med häst
InläggPostat: mån 02 feb 2015, 08:02 
Offline
Det stod ju "Välkommen" på mattan utanför dörren!
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 03 jul 2011, 08:20
Inlägg: 1977
Annars finns det ju dom som plöjt genom att dra den själva. Jag vet inte hur många som behövs, kanske 10 man som drar istället för en häst. Man får göra selar som passar och möjlighet att koppla på mer eller färre efter hur många man är.

_________________
Ju mer säker jag är på att något är sant desto större är sannolikheten att jag har fel.
Jag stänger för möjligheten att ens överväga att jag har fel.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Plöja med häst
InläggPostat: mån 02 feb 2015, 08:53 
Brukar det inte vara så att oftast barn får gå med hästen medans en vuxen endast koncentrerar sig på plöjningen?

Det är varken svårt, krångligt eller omöjligt enligt min far som hjälpte farfar med det när han växte upp. Jag har sett såna verktyg i massor i hemlandet och man kunde säkert plocka det väldigt billigt nu när alla ungdomar flyr till storstäder.


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Plöja med häst
InläggPostat: mån 02 feb 2015, 10:13 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 11 apr 2010, 14:10
Inlägg: 8751
Åkplogen har ett säte för den som plöjer . Plogen har två hjul som håller den stadigt också så lite tyngre .
Sedan finns det åkvändplogar som har två skär vända från varandra så den körs som enskärig men man slipper både jobbet med att lägga rygg eller göra slutfåror . Man bara vänder och släpper ner andra skäret och kör tillbaka . Färre körningar fram och tillbaka än med en vanlig enskärig plog .

När man plöjde här i landet var det ingen som gick bredvid för att sköta hästen . Däremot så gjordes det vid potatissättning och kupning eller vid radrensningen i kökslandet där det var trånga fåror mellan raderna .

_________________
http://huntingworkingairedales.com/aire ... age_3.html


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Plöja med häst
InläggPostat: mån 02 feb 2015, 10:56 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 11 apr 2010, 14:10
Inlägg: 8751
I polen och balkan med flera länder där man oftast skötte sin mark med häst på den egna torvan så packades jorden aldrig sönder utan där är jorden i rätt struktur och väldigt lättbrukad och lättplöjd . Men här där det mesta eller allt har körts över med traktor under lång tid är jordstrukturen förstörd och att få tillbaka den tar lång tid .
Men har man en bra jord som är lättbrukad går det tom bra med små ponnyhästar som ett exemplar i sverige som kör med ett gotlandsruss och en dartmoreponny i par . Det paret drar tillsammans mer än vad en stor häst gör så att en enskärig plog för en stor häst är lagomt för två ponnys .
De här båda raserna är runt 120cm i mankhöjd och betydligt mindre än tex fjordhästen .

Men här en typ shetland som försöker sig på ett potatisland https://www.youtube.com/watch?v=ImFw8aGCick

Och här en film med två highlandponnys som plöjer för första gången , den ponnyrasen står fjorden väldigt nära genetiskt https://www.youtube.com/watch?v=EpmKK9YS3sI

_________________
http://huntingworkingairedales.com/aire ... age_3.html


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Plöja med häst
InläggPostat: mån 02 feb 2015, 11:10 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 11 apr 2010, 14:10
Inlägg: 8751
Här en film som visar en åkvändplog . Sedan ser man tydligt en jord med väldigt bra struktur som bara faller sönder vid plöjningen .
Här är jorden segare och blir som sega kakor som ställs över på högkant . Vilket är en sämre struktur för att plöja med hästen i .

https://www.youtube.com/watch?v=--WDmrbNUfs

Finns även mindre och lättare åkplogar för att köra med en häst också , men här är det varmblod och inte tyngre kallblod som plöjer .


T-72 ditt inlägg har försvunnit

_________________
http://huntingworkingairedales.com/aire ... age_3.html


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Plöja med häst
InläggPostat: mån 02 feb 2015, 13:39 
Offline
When your mind say impossible, possible still has a lot left
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor 24 jul 2014, 14:49
Inlägg: 3199
Ort: Mälardalen
Skulle man kunna förbereda jorden i förväg med en stor jordfräs för att ha luckrat upp den som prepp inför ev plogning med häst?

Dvs nu, innan SHTF

_________________
Mindset of a winner: "The desire to win is important, but the will to prepare is vital."


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Plöja med häst
InläggPostat: mån 02 feb 2015, 14:25 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 11 apr 2010, 14:10
Inlägg: 8751
Jordfräsen är för ytlig , du har en väldigt kraftig plogsula under som förstör . Så en riktigt stor traktor som får djupplöja och helst ha en djupluckrare placerad bakom plogen som knäcker plogsulan . Efter det om man inte kör mer med traktorn utan använder hästen så kommer det att kunna fungera .

Dessutom så slår jordfräsen sönder jordstrukturen som man vill behålla för vattentranporten genom jorden . Jordfräsen kan vara bra ibland men inte när det ska brytas upp på riktigt ,

_________________
http://huntingworkingairedales.com/aire ... age_3.html


Top
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 10 inlägg ] 


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet