Swedish Survivalist

Är du förberedd?




Ny tråd Svara på tråd  [ 47 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3, 4  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Biodling
InläggPostat: sön 17 apr 2016, 17:20 
I år blir det äntligen slag i saken.
Jag startar upp min första bikupa om några veckor med ett färdigt samhälle.
Ska bli spännande att lära sig odla bin. Får med mig killen jag köper samhället från som mentor första året. Tror det blir några frågor..........i veckan.
Om allt går som planerat kan jag nog räkna med en 30 kg honung när året är slut. OM allt går som planerat alltså. Det brukar ju dyka upp lite överraskningar när man tror man har koll på läget. Men som sagt. Det känns bra och det vore kul om vi kanske kan få den här tråden att fungera under säsongen, med både veteraner och noviser.


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Biodling
InläggPostat: sön 17 apr 2016, 17:37 
Offline
Var i hela friden är stormköket?

Blev medlem: tis 29 mar 2016, 18:59
Inlägg: 48
Är själv nu färdig med biodlarkursen så blir att starta upp några kupor här också om par veckor.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Biodling
InläggPostat: sön 17 apr 2016, 17:52 
jahopp skrev:
Är själv nu färdig med biodlarkursen så blir att starta upp några kupor här också om par veckor.



:)
Jag får väl en avläggare senare, mot sommaren. Vet inte än om jag skall behålla dom i en ny kupa, eller sälja. Vi får se hur det går med den första
Hoppas det går bra för dig


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Biodling
InläggPostat: sön 17 apr 2016, 17:54 
Offline
Var i hela friden är stormköket?

Blev medlem: tis 29 mar 2016, 18:59
Inlägg: 48
vi fick tipset att ta avläggare och behålla dom, inte alla samhällen överlever vintern och dessutom bra att ha extra samhälle om det börjar bli problem (som använda ett starkt samhälle för stärka ett svagt)


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Biodling
InläggPostat: sön 17 apr 2016, 18:32 
Offline
Borgmästare i Jericho
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 17 okt 2015, 16:45
Inlägg: 226
Kul med bi, vårda dem ömt!
Jag har gått en biodlingskurs under våren. Har inte skaffat bi än dock. Har fått rådet att minst ha två samhälle eftersom man då kan jämna ut mellan dem. De åren man har otur med övervintringen har man troligtvis ett samhälle att göra avläggare från. Skillnaden i arbetsinsats mellan ett o två samhälle ska tydligen vara minimal.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Biodling
InläggPostat: mån 18 apr 2016, 07:39 
Offline
Fredag
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 29 okt 2012, 22:08
Inlägg: 1295
Ort: Söder
Kul att fler börjar, har haft bin i tre år nu och de är lika viktiga som intressanta. Sedan blir det utmärkt honung med vilket inte är fel. :)

_________________
Hopp är ingen strategi och tur är ingen faktor.

Ibland bloggar jag mer och ibland mindre på http://aftersearch.wordpress.com


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Biodling
InläggPostat: mån 18 apr 2016, 13:06 
Kul och grattis. Har själv planerat börja, men har kastat in handduken. Tomten är nog för liten.


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Biodling
InläggPostat: mån 18 apr 2016, 13:21 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 21 dec 2011, 02:31
Inlägg: 4413
Har funderat över detta med bin mycket. Mitt problem är att jag under sommarhalvåret kan utöva tillsyn som mest var 14:e dag. Skulle det vara tillräckligt?

30-60 kilo honung efter SHTF känns ju som ett oerhört lockande tillskott (och kanske kan det bli mer än så då eftersom jag då kommer tillbringa mer tid i BOL).

Grattis till er som tagit steget!

_________________
Bara döda fiskar flyter med strömmen...

Prepperwikin - wiki.prepper.nu

Credo Putin mentitur.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Biodling
InläggPostat: mån 18 apr 2016, 13:37 
Offline
Skärmskyddsmäklare
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 03 apr 2016, 11:35
Inlägg: 303
Växte upp med föräldrar som biodlade.
Blev stucken många gånger men mycket honung blev det.

Och en trevlig bonus är att mycket av det man odlar nära bikupor växer som bara den..!


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Biodling
InläggPostat: mån 18 apr 2016, 14:36 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 11 apr 2010, 14:10
Inlägg: 8751
Mina bin har överlevt ett antal vintrar nu och ger svärm varje år .
Men har hört andra i det här området som lagt av då deras samhällen vart enda ett dött samma vinter . De hade dessutom nordiska bin som ska vara anpassade för vårt klimat .

Så ska sätta ihop två kupor till som ger plats åt 4 samhällen .

Nackdelen är att mina bin är mycket aggressiva och attackerar även då de sitter i klunga under svärmningen . Klipper du gräsmattan så attackerar bina osv .

_________________
http://huntingworkingairedales.com/aire ... age_3.html


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Biodling
InläggPostat: mån 18 apr 2016, 14:39 
Offline
When your mind say impossible, possible still has a lot left
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor 24 jul 2014, 14:49
Inlägg: 3199
Ort: Mälardalen
Varför dör bin på vintern?
kyla?

_________________
Mindset of a winner: "The desire to win is important, but the will to prepare is vital."


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Biodling
InläggPostat: mån 18 apr 2016, 14:48 
Offline
Fredag
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 29 okt 2012, 22:08
Inlägg: 1295
Ort: Söder
Xamuce skrev:
Har funderat över detta med bin mycket. Mitt problem är att jag under sommarhalvåret kan utöva tillsyn som mest var 14:e dag. Skulle det vara tillräckligt?


Tja, allt är relativt, det är inte mycket skötsel jag gör med mina utan de får leva sitt liv så ostört som möjligt. Man kan säga att de momenten som jag upptäckt som viktiga under sommaren är:

1, Svärmningsperiod, här kan man se när de börjar dra upp drottningsceller och förbereda sig. Har man otur kan man missa det på 14 dagar och då drar svärmen iväg.
2, Skattlådor, man vill ju utöka när skattlådorna börjar bli fulla men det tror jag aldrig gått på 14 dagar, ser man att det är halvfullt när man ska åka hem så sätter man på en till bara.

Sedan är det invintringen men den hanterar man planerat efter sista skörden.

Så som sagt allt beror på vad man vill ha ut av det, vill man maximera sin skörd så får man peta och greja mer, jag vill mest att det ska finnas bin och sedan blir det honung till husbehov och lite till.

_________________
Hopp är ingen strategi och tur är ingen faktor.

Ibland bloggar jag mer och ibland mindre på http://aftersearch.wordpress.com


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Biodling
InläggPostat: mån 18 apr 2016, 14:57 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 21 dec 2011, 02:31
Inlägg: 4413
@Aftersearch - Så det är kanske inte omöjligt, fast svärmningen bör man ha koll på så klart. Hmm... Kan ju vara värt att prova och se hur det går. Det är ju så klart så att bina klarar sig, men jag blir utan bin om det blir fel. :D

_________________
Bara döda fiskar flyter med strömmen...

Prepperwikin - wiki.prepper.nu

Credo Putin mentitur.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Biodling
InläggPostat: mån 18 apr 2016, 15:03 
Offline
Fredag
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 29 okt 2012, 22:08
Inlägg: 1295
Ort: Söder
Xamuce skrev:
@Aftersearch - Så det är kanske inte omöjligt, fast svärmningen bör man ha koll på så klart. Hmm... Kan ju vara värt att prova och se hur det går. Det är ju så klart så att bina klarar sig, men jag blir utan bin om det blir fel. :D


Nejdå utan bin blir du inte, när den gamla drottningen drar iväg med svärmen så kläcks en ny drottning som flyger ut och parar sig och därefter återvänder till kupan och tar över.

Det man vill är att innan de svärmar så tar man och flyttar över drottningen till en tom kupa och skakar ner en massa arbetsbin till henne, de bina som kan flyga kommer att flytta tillbaka till den gamla kupan medan de som inte flyger än stannar och sköter om den gamla drottningen, hon är nöjd med en ny plats och börjar lägga ägg där.
I den gamla kupan kläcks en ny drottning som tar över den och vips har man dubblat sina kupor.

_________________
Hopp är ingen strategi och tur är ingen faktor.

Ibland bloggar jag mer och ibland mindre på http://aftersearch.wordpress.com


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Biodling
InläggPostat: mån 18 apr 2016, 15:16 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 21 dec 2011, 02:31
Inlägg: 4413
Aftersearch skrev:
Xamuce skrev:
@Aftersearch - Så det är kanske inte omöjligt, fast svärmningen bör man ha koll på så klart. Hmm... Kan ju vara värt att prova och se hur det går. Det är ju så klart så att bina klarar sig, men jag blir utan bin om det blir fel. :D


Nejdå utan bin blir du inte, när den gamla drottningen drar iväg med svärmen så kläcks en ny drottning som flyger ut och parar sig och därefter återvänder till kupan och tar över.

Det man vill är att innan de svärmar så tar man och flyttar över drottningen till en tom kupa och skakar ner en massa arbetsbin till henne, de bina som kan flyga kommer att flytta tillbaka till den gamla kupan medan de som inte flyger än stannar och sköter om den gamla drottningen, hon är nöjd med en ny plats och börjar lägga ägg där.
I den gamla kupan kläcks en ny drottning som tar över den och vips har man dubblat sina kupor.


Ja, så klart, så dum jag är (amatör)... :D

Det vill man ju undvika så klart, att kunna dubblera antalet bon är ju perfekt.

Skall läsa på lite mer, men det är väl i princip för sent att dra igång i år...?

_________________
Bara döda fiskar flyter med strömmen...

Prepperwikin - wiki.prepper.nu

Credo Putin mentitur.


Top
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 47 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3, 4  Nästa


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet