Swedish Survivalist

Är du förberedd?




Ny tråd Svara på tråd  [ 23 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Skaffa djur eller inte
InläggPostat: sön 27 sep 2015, 20:27 
Hustrun har uttryckt ett intresse för att skaffa lite lite djur för mathållningen tex får. Plats finns och kunskaperna om djurhållning och slakt har jag. Jättebra tänker ni säkert men jag vet av erfarenhet att jag kommer få sköta allt till 90%. Har ju inhga direkta fritidsproblem som det är så är inte jättesugen på att skaffa fler saker som skall hållas efter. Ska jag lyssna på min inre cyniker och inte skaffa fler djur eller bita ihop och se det som ytterligare förberedelse för SHTF?


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Skaffa djur eller inte
InläggPostat: sön 27 sep 2015, 20:34 
kolla på kaniner i forumet, kan vara värt det, eller getter, eller höns, eller rubbet :lol:

kan du och du vilkorar skötsel till mer än dig så kör på det


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Skaffa djur eller inte
InläggPostat: sön 27 sep 2015, 21:45 
Kaniner har varit på tapeten också, nån som säljer gotlandskaniner i VG?


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Skaffa djur eller inte
InläggPostat: sön 27 sep 2015, 22:34 
Bara en personlig åsikt...

Om det medför att du tappar ork för sånt som kanske är viktigare eller hemmalivet går från att vara kul till en hög med måsten är det inte värt det. Vill du själv och orkar så kör. Annars skippa eller gör som sagts ovan - välj ett enklare djur. Typ kanin.

/MD


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Skaffa djur eller inte
InläggPostat: sön 27 sep 2015, 22:40 
Va ju personliga åsikter jag va efter så tack MD. Orkar gör man mycket mer än man tror så är alternativet att preppa lite eller lite mer borde valet vara enkelt. Eller?


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Skaffa djur eller inte
InläggPostat: sön 27 sep 2015, 22:41 
Offline
Praeparatio est superesse
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 26 dec 2014, 01:19
Inlägg: 720
flera djur skriver du. vilka har du nu? lättare att ge råd när man har hela bilden.. :notme:

_________________
Semper in primis


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Skaffa djur eller inte
InläggPostat: sön 27 sep 2015, 22:56 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 11 apr 2010, 14:10
Inlägg: 8751
Djur tar tid och om inte alla är med och involverade utan bara en ska sköta så skippa så länge . Tänk dig midsommarafton och alla är uppklädda på väg till fest och du får tillbringa kvällen med att jaga djur på rymmen .
Har varit med om det själv så jag vet OCH det var inte dåliga stängsel eller så utan en grannes hundar som jagade ut djuren .
En svår kalvning/lamning när nån fyller år eller liknande och du står ensam igen .

Man måste veta hur mycket jobb det är och om man vill offra annat . Och det låter inte så på dig

_________________
http://huntingworkingairedales.com/aire ... age_3.html


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Skaffa djur eller inte
InläggPostat: sön 27 sep 2015, 23:16 
Gargamek skrev:
Va ju personliga åsikter jag va efter så tack MD. Orkar gör man mycket mer än man tror så är alternativet att preppa lite eller lite mer borde valet vara enkelt. Eller?


Jovisst orkar man mycket mer, om man måste av något skäl. Men ibland har man bara ingen lust.

Även om man preppar och tycker det är jätteviktigt så blir i alla fall jag lite matt emellanåt och vill kunna ta en paus. Jag vill också ha friheten att kunna göra annat om jag vill. Hälsa på vänner, följa barnen på något, ta en minisemester med kärleken. Sånt är viktigt i mitt liv, också. Om kompisarna slutar höra av sig, frun hittar nån annan och ungarna slutar räkna med en - vad är då preppandet värt? Jag spetsar till det. Det jag menar är att jag försöker hitta nån slags balans mellan vad jag vill och det jag tror jag bör samt mellan kul nu och nyttigt sen. Att bara bara sikta framåt är inte bra, man riskerar att tappa både sig själv och andra på vägen.

/MulenDag


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Skaffa djur eller inte
InläggPostat: mån 28 sep 2015, 07:29 
Offline
Inte utan mina marshmallows!

Blev medlem: mån 20 jul 2015, 17:47
Inlägg: 166
Kaniner kan du bygga bort alla problem med, ifall man använder smarta burar. Lite tråkiga djur är de ju, men det kanske bara är bra när det väl kommer till slakt.

Något fjäderfä skulle nog gå utan att det krävs en massa skötsel hela tiden. Ett välbyggt hus och en tålig lantras så löser det mesta sig.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Skaffa djur eller inte
InläggPostat: mån 28 sep 2015, 12:22 
Offline
Inte utan mina marshmallows!
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 08 apr 2011, 18:34
Inlägg: 167
Ort: Östergötland
MulenDag skrev:
Gargamek skrev:
Va ju personliga åsikter jag va efter så tack MD. Orkar gör man mycket mer än man tror så är alternativet att preppa lite eller lite mer borde valet vara enkelt. Eller?


Jovisst orkar man mycket mer, om man måste av något skäl. Men ibland har man bara ingen lust.

Även om man preppar och tycker det är jätteviktigt så blir i alla fall jag lite matt emellanåt och vill kunna ta en paus. Jag vill också ha friheten att kunna göra annat om jag vill. Hälsa på vänner, följa barnen på något, ta en minisemester med kärleken. Sånt är viktigt i mitt liv, också. Om kompisarna slutar höra av sig, frun hittar nån annan och ungarna slutar räkna med en - vad är då preppandet värt? Jag spetsar till det. Det jag menar är att jag försöker hitta nån slags balans mellan vad jag vill och det jag tror jag bör samt mellan kul nu och nyttigt sen. Att bara bara sikta framåt är inte bra, man riskerar att tappa både sig själv och andra på vägen.

/MulenDag



Mycket bra tankar enl min menig. Har personligen slitit mycket på familjen genom högt tempo på egen gård med många olika djurslag, renoveringar och allmänt preppande. Har extremt svårt att ta ledigt med familjen då det är så mycket som ska skötas hela tiden. I en SHTF har jag oändligt med mat och möjlighet att sälja/byta till mig annat då överskottet är stort.(säljer flera ton om året) men riksen är att frun tröttnar och då är det ju inte så kul längre...

Så min tanke är att hitta en pålitligt granne som kan komma in och lösa av i utbyte mot lite kött eller pengar för att skapa en drägligare tillvaro.

Djurskötsel skall man vara flera om. Vad händer annars om hamnar på sjukhus eller liknande under en period?

_________________
Nöd bryter lag.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Skaffa djur eller inte
InläggPostat: ons 30 sep 2015, 21:34 
Efter lite diskussion här hemma lades projekt fler djur på is tillsvidare. Vill ju gärna ha fler men det måste finnas tid till annat som många påpekade. Oändligt tacksam för att ni tog er tid att svara i tråden, lätt att sväva iväg och bara tänka prepping. Nu ska jag gå och krama en konservburk, dom är iaf lättskötta :D


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Skaffa djur eller inte
InläggPostat: ons 30 sep 2015, 23:54 
Gargamek skrev:
Efter lite diskussion här hemma lades projekt fler djur på is tillsvidare. Vill ju gärna ha fler men det måste finnas tid till annat som många påpekade. Oändligt tacksam för att ni tog er tid att svara i tråden, lätt att sväva iväg och bara tänka prepping. Nu ska jag gå och krama en konservburk, dom är iaf lättskötta :D


Man kan ju också ha djur en kortare tid. Vi hade dussinet unghöns en sommar som vi sedan åt upp. Det var lärorikt.

Att ha någon i närheten som också har djur och som kan rycka kan vara en lösning. Ett annat alternativ är att ha djur hos någon som redan har det, där ni t.ex. delar på slaktdjuret. Så gör en del med får t.ex.


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Skaffa djur eller inte
InläggPostat: sön 04 okt 2015, 00:24 
Lånedjur? Vi hade lånefår en sommar. Lite jobb pga sommaren, lärorikt (får som går igenom stängsel springer iväg) och mat om det skitit sig.

Kul att forumet kunnat vara till nytta! :-) Det finns ju en del psykologiska grejer att ta hänsyn till nu innan SHTF som, i dagens läge, är viktigare än att sitta på den ultimata förberedelsen. Tycker jag. :)

/MD


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Skaffa djur eller inte
InläggPostat: sön 04 okt 2015, 20:05 
scorpio_xri skrev:
flera djur skriver du. vilka har du nu? lättare att ge råd när man har hela bilden.. :notme:

3 grisar och en värdelös hund.


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Skaffa djur eller inte
InläggPostat: mån 19 okt 2015, 10:50 
Offline
Behöver jag verkligen mer än en kniv?

Blev medlem: fre 04 okt 2013, 15:02
Inlägg: 95
Alla djur behöver tillsyn men grisar är betydligt mera arbetskrävande än andra djurslag. Ett aber är ju att de ska ha ständig tillgång till vatten medans andra djur bara behöver dricka sig otörstig två gånger per dygn. Kaniner är en katsrof om man ser till foderutnyttjande dom äter alldeles för mycket har du plats så välj ett annat djurslag. Jag föredrar nötkreatur eller får och ska jag välja mellan dessa så väljer jag nötkreatur ang arbete så är allt ett val men med en frostfri vattenkopp och möjlighet att fodra var tredje dag så tar det mindre tid än att sköta en hund (med ett antal mindre än tio stycken).


Top
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 23 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet