Swedish Survivalist

Är du förberedd?




Ny tråd Svara på tråd  [ 81 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3, 4, 5, 6  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: För den som tror att JAKT är hållbart vid TEOTWAWKI
InläggPostat: tis 15 nov 2016, 15:18 
Offline
When your mind say impossible, possible still has a lot left
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor 24 jul 2014, 14:49
Inlägg: 3199
Ort: Mälardalen
Kolla in fördelningen på biomassa.
Dra dina egna slutsatser om hur länge jaktbart vilt skulle finnas kvar.

Bild

_________________
Mindset of a winner: "The desire to win is important, but the will to prepare is vital."


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: För den som tror att JAKT är hållbart vid TEOTWAWKI
InläggPostat: tis 15 nov 2016, 15:28 
Dvs man ska jaga kor? :lol:


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: För den som tror att JAKT är hållbart vid TEOTWAWKI
InläggPostat: tis 15 nov 2016, 16:10 
finns en gråzon kvar av jaktbart i mitten :notme:


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: För den som tror att JAKT är hållbart vid TEOTWAWKI
InläggPostat: tis 15 nov 2016, 16:44 
Vore intressant att se mängden ätbar biomassa i haven också.

Går ju mata grisarna med några av prickarna i mitten...


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: För den som tror att JAKT är hållbart vid TEOTWAWKI
InläggPostat: tis 15 nov 2016, 17:49 
Offline
1998 var en fin årgång för vita bönor!

Blev medlem: tis 08 nov 2016, 20:07
Inlägg: 151
Jag kan ju ha fel då jag inte hör till de som väntar på teotwawki, men jag föreställer mig att de förväntar sig att det finns ganska mycket färre människor, att tamboskapen går åt först och att viltbestånden ökar under den tiden samt att de inte blir renodlade köttätare.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: För den som tror att JAKT är hållbart vid TEOTWAWKI
InläggPostat: tis 15 nov 2016, 18:04 
Majoriteten av mänskligheten dör väl inom 3v vid en plötslig kris. Djur, tama som vilda, har klart bättre förutsättningar och kommer finnas kvar långt efter människorna.


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: För den som tror att JAKT är hållbart vid TEOTWAWKI
InläggPostat: tis 15 nov 2016, 18:34 
Offline
Samlar kokböcker från 1800-talet

Blev medlem: lör 03 okt 2009, 11:57
Inlägg: 724
Ort: Vagabond
Hypotetiskt, det blir ohyggligt svårt att få tag i kött...
Är det möjligt att det träder fram kanibalister..?
Kanske har tittat för mycket på katastrof filmer om Survivalister... :-g :lol:

Refererar till filmen the book of Eli

_________________
Meet MOST 2F.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: För den som tror att JAKT är hållbart vid TEOTWAWKI
InläggPostat: tis 15 nov 2016, 20:01 
Somalia, Eritrea, Sarajevo, Gorazde, Kaliningrad, Aleppo,...människor som är under stress, hungriga, omringade, barnen svälter! Hur många historier om kanibalism har man hört eller läst om utom några Sydamerikaner?
Man får skämta lite och driva med några medlemmar men historien upprepas och kanibalism är inte något som vi har haft i våran historia under några tusen år.


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: För den som tror att JAKT är hållbart vid TEOTWAWKI
InläggPostat: tis 15 nov 2016, 20:54 
Offline
When your mind say impossible, possible still has a lot left
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor 24 jul 2014, 14:49
Inlägg: 3199
Ort: Mälardalen
Harmklinga skrev:
Majoriteten av mänskligheten dör väl inom 3v vid en plötslig kris. Djur, tama som vilda, har klart bättre förutsättningar och kommer finnas kvar långt efter människorna.


Biomassan representerad i bilden ovan säger en fruktansvärd sak. Förhållandet människa/vilt.

Under den första tiden skulle djur jagas både nära och förbi utrotning i jakt på mat, i en utsträckning som vida överstiger vad jag ens kunnat fantisera om tidigare. Min bild av förhållandet var att vilt minst uppgick till lika stor del som boskapen.

Sure, försvinner människan så återhämtar sig naturen efter ett tag men shit så länge det skulle ta.

joclei skrev:
Jag kan ju ha fel då jag inte hör till de som väntar på teotwawki, men jag föreställer mig att de förväntar sig att det finns ganska mycket färre människor, att tamboskapen går åt först och att viltbestånden ökar under den tiden samt att de inte blir renodlade köttätare.


Tamboskapen går åt fort som fan när det inte längre finns folk som förser dem med mat, mediciner, el till uppvärmning etc. Nödslakt helt enkelt. Saknas el så kan stora delar av köttet inte ens användas.

I Sverige har vi över en halv miljon jägare. Det skulle bli soprent ute i skogarna väldigt fort då folk skulle gå ut och ta hem "innan någon annan hinner före".

_________________
Mindset of a winner: "The desire to win is important, but the will to prepare is vital."


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: För den som tror att JAKT är hållbart vid TEOTWAWKI
InläggPostat: tis 15 nov 2016, 21:00 
Offline
Samlar kokböcker från 1800-talet
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 25 feb 2013, 23:45
Inlägg: 716
Ort: Östra kolonierna
Harmklinga skrev:
Djur, tama som vilda, har klart bättre förutsättningar och kommer finnas kvar långt efter människorna.


Med vissa undantag där modern djurhållning skapat problem för dom tama djuren. Grisar i moderna uppfödningsanläggningar dör om ventilationen slutar fungera, andra raser kan inte föda själva utan kräver närvaro av veterinär.

Swedala

_________________
“You can't run away forever, but there's nothing wrong with getting a good head start.” - Meat Loaf


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: För den som tror att JAKT är hållbart vid TEOTWAWKI
InläggPostat: tis 15 nov 2016, 21:19 
Offline
Samlar kokböcker från 1800-talet

Blev medlem: ons 13 aug 2014, 21:21
Inlägg: 715
Jeg har ingen kilde på dette, men leste en gang at nedjaktingen av vilt i USA under depresjonen var så omfattende at vi var langt inne på '70 tallet før viltbestanden tok seg opp igjen. På andre siden, så er det jo også viltartet som svært raskt tar seg opp om beskatning forsvinner.

Hva kannibalisme angår, så er det vel lite trolig at det er så marginelt som T-72 gir utrykk for? Jeg ser da bort fra rituell kannibalisme, som trolig ble praktisert omtrent inn i forrige århundre, men som matauk. Om ikke jeg tar helt feil, så ble det vel blandt annet innført militærlover om dette under ww2 fra Japan side? Uansett så er det vel neppe det man snakker høyest om etter at det har skjedd?


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: För den som tror att JAKT är hållbart vid TEOTWAWKI
InläggPostat: tis 15 nov 2016, 21:41 
Äh, Derzu. Jag tror du har en övertro till människans förmåga och handlingskraft. 99% av människorna i storstäderna skulle dö av svält innan de fångat första tamgrisen och 80% av människorna på landsbygden också. Kvar finns 15% av nationens befolkning och 95% av djuren.


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: För den som tror att JAKT är hållbart vid TEOTWAWKI
InläggPostat: tis 15 nov 2016, 21:43 
Offline
Det stod ju "Välkommen" på mattan utanför dörren!
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 03 jul 2011, 08:20
Inlägg: 1977
Jag tror ändå att ganska mycket vilt skulle klara sig bra för det finns få jägare som verkligen kan jaga. Idag klarar inte jägare av att släppa en hund utan att sätta en tracker på den. Skulle man glömma trackern så springer hunden vilse, den hamnar vid nån väg och väntar sig att bli hämtat av husse eller matte.

_________________
Ju mer säker jag är på att något är sant desto större är sannolikheten att jag har fel.
Jag stänger för möjligheten att ens överväga att jag har fel.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: För den som tror att JAKT är hållbart vid TEOTWAWKI
InläggPostat: tis 15 nov 2016, 22:04 
Offline
Borgmästare i Jericho
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 17 okt 2015, 16:45
Inlägg: 226
T-72 skrev:
Somalia, Eritrea, Sarajevo, Gorazde, Kaliningrad, Aleppo,...människor som är under stress, hungriga, omringade, barnen svälter! Hur många historier om kanibalism har man hört eller läst om utom några Sydamerikaner?
Man får skämta lite och driva med några medlemmar men historien upprepas och kanibalism är inte något som vi har haft i våran historia under några tusen år.


Beror på vem man frågar. Clive Ponting skriver i sin bok "A New Green History of the World: The Environment and the Collapse of Great Civilizations" om hur grupper förfaller ner i kannibalism när maten tryter på allvar. Boken är omdebatterad, många som inte håller med om dess innehåll.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: För den som tror att JAKT är hållbart vid TEOTWAWKI
InläggPostat: tis 15 nov 2016, 23:14 
Offline
When your mind say impossible, possible still has a lot left
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor 24 jul 2014, 14:49
Inlägg: 3199
Ort: Mälardalen
Harmklinga skrev:
Äh, Derzu. Jag tror du har en övertro till människans förmåga och handlingskraft. 99% av människorna i storstäderna skulle dö av svält innan de fångat första tamgrisen och 80% av människorna på landsbygden också. Kvar finns 15% av nationens befolkning och 95% av djuren.


Hehe, tänkte inte på det. ;)

Rakkuraj skrev:
Jag tror ändå att ganska mycket vilt skulle klara sig bra för det finns få jägare som verkligen kan jaga. Idag klarar inte jägare av att släppa en hund utan att sätta en tracker på den. Skulle man glömma trackern så springer hunden vilse, den hamnar vid nån väg och väntar sig att bli hämtat av husse eller matte.


*host* preppers med 10/22 utan hund som nästan aldrig jagat tidigare *host* ;)

(icke jaktkunniga, för klen kaliber för det mesta och ingen hund som spårar skadat vilt = not so very much awesomeness there ey?)

_________________
Mindset of a winner: "The desire to win is important, but the will to prepare is vital."


Top
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 81 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3, 4, 5, 6  Nästa


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet