Den träffbilden har jag med min lagliga Compound på 20-30meter, nu har jag ju sikte med förstoring på den (swarovski optik med fiberoptiskt ljus) och skjuter normalt bara med "tavelpilar".. den är på 65lbs vilket blir ca 32Kg tryck på strängen (med ut växling) Min båge gör ca276 fot per sekund= ca 84 meter i sekunden. kvalificerad gissning ca 50-60 joule
På 18m inomhus så sätter jag normalt sett 10 av 12 pilar i en två cm stor cirkel (de andra två sitter inom en 4cm stor cirkel, innertian och yttertian). 30 m utomhus i vindstilla så skjuter jag runt 25 pilar i innertian (4cm) av 36. Alla sitter i stortian (8cm). Precisionen är utan tvekan tillräcklig för jakt...
på 90m ligger jag inom 30cm
Pilarna går igenom 30cm pressad tretex eller penetrerar igenom 2x2"plank
Nu blir ju förhållandet helt annorlunda med jaktspettsarna, pilarna blir tyngre (högre joule) högre avdrift då pilhastigheten sänks kraftigt, betydligt vindkännsigare för sidvind.. men ingen jakt görs på längre avstånd en 20-30meter.. skulle det vara undantagstillstånd och jag var hungrig och ser en älg på 50-60meter skulle jag inte tveka en sekund