Swedish Survivalist

Forum för svenskar med survivalistintresse

Ny tråd Svara på tråd  [ 59 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3, 4  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Jaktarmborst
InläggPostat: ons 03 jun 2009, 00:06 
Konservprovsmakare

En kompis var här i går och demonstrerade sitt nya Jaktarmborst ett Hunter Black Hawk , har en dragvikt på 200 ibs dvs drygt 90 kilo ,fast han är en stadig kille så var det med viss ansträngning han spände upp strängen ,men finns ju hjälpmedel att köpa till. själv provade jag inte ens att spänna den eftersom jag var lite risig i ryggen, på 30 m så satt han pilarna inom 5 cm , på samma avstånd så slog pilen igenom en halmbal och igenom en bit ställningsplank på 2" fick klyva plankbiten för att rädda pilarna ,utgångshastighet runt 100 m /sek anslagsenergi ca 120 joule . Men är ju inte anslaget som dödar utan man har speciella pilar till jakt med rakbladsvassa spetsar som skapar sårkanal så djuret blöder ur snabbt ,märklig känsla att skjuta med ,ingen rekyl o ljudlöst . Men är ju högre skolan av jakt ,blir till att smyga som en indian för att komma tillräckligt nära ,tror jag håller mig till kulor o krut ,men intressant att ha provat på ,,

Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 03 jun 2009, 00:18 
Armchair survivalist

Sen är väl armborst inte särskilt lagligt heller :roll:

Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 03 jun 2009, 08:55 
Konservöppnaren är min käraste ägodel
Användarvisningsbild

Den träffbilden har jag med min lagliga Compound på 20-30meter, nu har jag ju sikte med förstoring på den (swarovski optik med fiberoptiskt ljus) och skjuter normalt bara med "tavelpilar".. den är på 65lbs vilket blir ca 32Kg tryck på strängen (med ut växling) Min båge gör ca276 fot per sekund= ca 84 meter i sekunden. kvalificerad gissning ca 50-60 joule

På 18m inomhus så sätter jag normalt sett 10 av 12 pilar i en två cm stor cirkel (de andra två sitter inom en 4cm stor cirkel, innertian och yttertian). 30 m utomhus i vindstilla så skjuter jag runt 25 pilar i innertian (4cm) av 36. Alla sitter i stortian (8cm). Precisionen är utan tvekan tillräcklig för jakt...
på 90m ligger jag inom 30cm ;)

Pilarna går igenom 30cm pressad tretex eller penetrerar igenom 2x2"plank

Nu blir ju förhållandet helt annorlunda med jaktspettsarna, pilarna blir tyngre (högre joule) högre avdrift då pilhastigheten sänks kraftigt, betydligt vindkännsigare för sidvind.. men ingen jakt görs på längre avstånd en 20-30meter.. skulle det vara undantagstillstånd och jag var hungrig och ser en älg på 50-60meter skulle jag inte tveka en sekund :twisted:

Inläggsrubrik: Re: Jaktarmborst
InläggPostat: tor 18 jun 2009, 20:37 
Vassrotskonnäsör
Användarvisningsbild

Tundra Man skrev:
En kompis var här i går och demonstrerade sitt nya Jaktarmborst ett Hunter Black Hawk , har en dragvikt på 200 ibs dvs drygt 90 kilo ,fast han är en stadig kille så var det med viss ansträngning han spände upp strängen ,men finns ju hjälpmedel att köpa till. själv provade jag inte ens att spänna den eftersom jag var lite risig i ryggen, på 30 m så satt han pilarna inom 5 cm , på samma avstånd så slog pilen igenom en halmbal och igenom en bit ställningsplank på 2" fick klyva plankbiten för att rädda pilarna ,utgångshastighet runt 100 m /sek anslagsenergi ca 120 joule . Men är ju inte anslaget som dödar utan man har speciella pilar till jakt med rakbladsvassa spetsar som skapar sårkanal så djuret blöder ur snabbt ,märklig känsla att skjuta med ,ingen rekyl o ljudlöst . Men är ju högre skolan av jakt ,blir till att smyga som en indian för att komma tillräckligt nära ,tror jag håller mig till kulor o krut ,men intressant att ha provat på ,,

Kräver med stor sannolikhet licens .

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 18 jun 2009, 20:42 
Robinson Crusoe
Användarvisningsbild

capan skrev:
Sen är väl armborst inte särskilt lagligt heller :roll:

Visst är armborst lagliga! Men inte för jakt. Det som gör att armborst är licenspliktiga jämfört med pilbåge är att de kan bäras spända och avlossas med avtryckare i stället för att spännas precis vid skjuttillfället... Det är skillnaden!

http://smuggas.survivalist.se/

Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 18 jun 2009, 23:24 
Robinson Crusoe
Användarvisningsbild

Nu snackar vi armborst..! :D http://www.pse-archery.com/prod.php?k=55444&u=01135

:shock:

Inläggsrubrik: Kolla videon
InläggPostat: fre 19 jun 2009, 01:00 
Bor numera i en bunker
Användarvisningsbild

Ni måste kolla videon

Lite skojig video kolla vilka extratillbehör som finns till Picatinyrailen

Motorsåg och granatkastare...

Hahahahahahahaha :D :D :D :D :D :D

Glad midsommar alla---

Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 20 jun 2009, 16:01 
Har proppen gått? Det lyser inte hos grannarna heller"
Användarvisningsbild

smuggas skrev:

Tja, visst kittlar det habegäret en smula. :twisted:

Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 21 jun 2009, 19:20 
Konservprovsmakare
Användarvisningsbild

Jag läste, tror det var på robsoft, att man man köpa och importera armbortkit för att få över gränsen och hem till sig, väl där hemma såvida man inte bor polis granne men en polis så monterar man i hop det själv. Det är vad jag läste, så det är en andrahandsuppgift så ta inte mitt ord på det. Bruksvärdet är väl inte tiondel som en vanlig studsare, men ett kul intresse är det nog.

Något riktigt ha begär kommer nog inte infatta sig innan jag ser ett jaktarmborst med trästock och kolv. Det verkar som om olika komposit och syntetmaterial är det som dominerar i den teknofierade amerikanska jaktkulturen.

Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 22 jun 2009, 20:09 
Robinson Crusoe
Användarvisningsbild

Fnatte skrev:
Jag läste, tror det var på robsoft, att man man köpa och importera armbortkit för att få över gränsen och hem till sig, väl där hemma såvida man inte bor polis granne men en polis så monterar man i hop det själv. Det är vad jag läste, så det är en andrahandsuppgift så ta inte mitt ord på det. Bruksvärdet är väl inte tiondel som en vanlig studsare, men ett kul intresse är det nog.

Något riktigt ha begär kommer nog inte infatta sig innan jag ser ett jaktarmborst med trästock och kolv. Det verkar som om olika komposit och syntetmaterial är det som dominerar i den teknofierade amerikanska jaktkulturen.

Köp lemmar, fäste, kabel och bultar, Jag tror att man kan göra en fin trästock själv av ett stockämne du köper här hemma. Syntetmaterialen är suveräna förresten, dessutom är hållbarheten och slittåligheten ofta många gånger större, men allt är ju en smakfråga.

Eller... Bygg själv! http://www.armbagen.nu/armborst/index.html

InläggPostat: ons 14 apr 2010, 15:34 
Omega man
Användarvisningsbild

Det krävs licens på armborst !
Man måste vara aktiv medlem i en bågskytte förening som även har armborst skytte inom klubben !

Det är trots att armborstet har mer gemensamt med gevär svårare att hantera än en bra compoundbåge . Dessutom pga att draglängden sträng/kabel är kortare mycket tyngre att spänna upp .
Se tidigare inlägg .
En compoundbåge som har minst 60 pound dargvikt är jaktbar , men med armborstet så är dragvikterna uppåt 150 ,
Mitt är på 175 p då är det lagligt till kronhjort , men inte älg .

Men har man ett över 250 kan man skjuta elefanter på afrika safarin om man har råd . :P

Finns många fina filmer på youtube från afrika .

InläggPostat: ons 14 apr 2010, 16:13 
Skärmskyddsmäklare

Menar du att det är svårare att skjuta med ett armborst än med en pilbåge? Jag tror historikerna skulle hävda motsatsen.

InläggPostat: ons 14 apr 2010, 16:34 
Omega man
Användarvisningsbild

Anledningen till att dragvikterna är så mycket högre på armborstet är just för att kompensera den sämre prestandan .
Den kortare strängen gör pilen kortare och där tappar man precision förutom hastighet .Och lägre anslagsenergi , det är det man försöker kompensera med så stor dragvikt .
Ofta måste man inom kortare avstånd med armborstet än med pilbågen .
Armborstet väger betydligt mer .
Man måste vara säker på att skottet sittet där det ska , eftersom armborstet kräver en cokking cable el,liknande utrustning för att spänna upp igen .
Då är pilbågen snabbare , bara att lägga upp en ny pil sikta och skjuta .

Träffsäkerheten är den samma/jämförbar men det är så mycket runt omkring .

InläggPostat: ons 14 apr 2010, 17:34 
Skärmskyddsmäklare

Anledningen till att armborstet blev så populärt historiskt var ju för att det var ett point-and-click-vapen till skillnad från långbågen och utbildningstiderna blev bråkdelen av att utbilda långbågskyttar.

InläggPostat: ons 14 apr 2010, 18:18 
Omega man
Användarvisningsbild

Armborstet framställdes som ett korthållsvapen för att penetrera rustningarna .
Långbågen sköts mer långhåll och många mot en grupp av framryckande fiender , som en kulspruta .

Tänk på hur många som använder glasögon och sätt den procenten bland befolkningen under medeltiden .
Sjukdomar som knappt finns idag var utbredda då , inte dödliga men nedsättande på människorna .
Tex ett kraftigt maskangrepp , kan göra vem som helst skakis .

det var först när recurven kom från asien som det verkliga genombrotten kom inom pilskyttet .

Det var bara det att ungefär samtidigt kom även krutet till oss , och pil o båge /armborst var historia .

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 59 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3, 4  Nästa