Swedish Survivalist

Är du förberedd?




Ny tråd Svara på tråd  [ 26 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Lite tips angående fångst och jakt.
InläggPostat: ons 29 feb 2012, 23:23 
Offline
Var i hela friden är stormköket?
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor 09 feb 2012, 14:06
Inlägg: 52
Hej på er!
Är helt ny här på forumet men har spanat här en längre tid som gäst eller vad man ska säga.

Jaja, jag har en del tips och trix som fungerar bra i nödsituationer (alltså ej godkända i dagens läge).

Till att börja med kan jag säga att jag ägnar största delen av min fritid till jakt och även lite självhushållning på hobby-nivå och har således testat en del saker som kan göra livet lite enklare efter samhällets kollaps.

Där jag bor landar det stora flockar med gäss på de öppna fälten, speciellt nu i feb och även till sensommaren hösten. Dessa har juh mycket kött och dun/fjädrar som man kan ha mycket nytta av. Att lägga ut ett fiskenät på marken där gässen slår eller dit man lockar dem kan vara mycket effektivt även om nätet i sig slits hårt. Med lite tur kan man fånga 10-20 gäss i en enda landning.

Man kan även göra likadant med duvor som brukar flockas runt juli-augusti.

Nötskrikor är goda att äta men det är lite kött på dem. Allätare som man med lätthet lockar inom skjutavstånd för luftgevär med lite slaktrester eller majs. Håll dig väl dold i ett gömsle eller liknande bara. Fåglar ser ofta otroligt bra.

Känner man till stilla vattendrag med mycket fågel kan man efter lite träning snara dem genom att göra en mössa eller hatt som ser ut som ett flytade stycke vass eller skräp. Snaran har du på en pinne och smyger dig sakta fram i vattnet (huvudet gömt i "vassklumpen" som kommer flytande). Snara dem i vattnet eller dra ned dem under ytan och bryt nacken på dem.

Bor du i stan där en del änder och andra fåglar är vana vid att bli matade kan du om du har en liten trekrok och fiskelina, fiska gräsand med bröd. Ryck till när de har kroken i näbben så den fastnar ordentligt.

Har du tillgång till gevär men inte har någon hund eller vill slösa energi på att gå omkring i skogen och leta djur så kan du fälla en asp och sedan vaka där om nätterna. Harar och rådjur älskar att äta asp-bark på vintrarna.

Har du ett bra boende på landet med ladugård (som givetvis står tom då du/familjen/tjuvar gjort slut på djuren så kan man på ett ganska fult men effektivt sett få tag i vildsvinskultingar vilka man låter växa till sig lite innan man äter dem. Detta var en idé jag fick när jag var ute och jagade vildsvin med min hund i januari. Han hade ställt en vuxen gris som vägrade flytta på sig. Grisen stod nästan inne i en rotvälta och jag befarade att den redan fått kultingar. Försökte backa undan lite försiktigt men suggan attackerade mig då jag föll i ett försök att backa undan. Som tur var hade jag en kompis med mig som sköt ett skott i backen mellan mig och vildsvinet så det väjde ca 2-3 meter ifrån mina fötter. Jag hade fått upp bössan och hade grisen tagit ett språng till hade jag skjutit den i rent självförsvar. Jaja grisen drog men hunden följde inte efter, han stod glatt kvar och viftade på svansen för inne i rotvältan låg fem kultingar. Nu kopplade jag hunden och vi gick därifrån men det jag försöker komma till är att jag kunde skjutit suggan direkt och tagit kultingarna med mig hem. Visst ju äldre de är, desto lättare är det att få dem att överleva men också destå svårare att fånga in. I en nödsituation är det kanske värt att prova. Vildsvinsfälla finns juh med.

Ungkråka är ofta lätt att fånga samt är helt ok att äta. När jag var barn så kunde vi fånga ungkråkor med håv. Borde fungera i ett överlevnadsscenario också. Då funkar juh luftgeväret fint med om de sitter högt.

Grävling går att äta, Värt att tänka på om barnen svälter och du hittar ett gryt. Kallades fattigmansgris under vk2 om jag inte minns fel. Dock är risken för trikiner stor så koka väl.

Har du vildkanin i området så funkar faktiskt snaror bra om du har tålamod och inte ger upp för att snaran e tom i kaninhålet allt som oftast.

En annan viktig sak som inte alla känner till är att du får bruka fällfångst utan jägarexamen bara du betalar statligt jaktkort och har jakträtt på en mark. (Antingen äger eller arrenderar)

Nu känner jag att jag kommit med en del tips och trix som kan fungera riktigt bra. Får väl tillägga att de flesta metoder Jag förespråkat här är olagliga. Men vilka om inte vi diskuterar vad som fungerar i en nödsituation.

Ha de gott så länge det varar!

_________________
Jag vet faktiskt var jag har min ficklampa....Båda två.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Lite tips angående fångst och jakt.
InläggPostat: tor 01 mar 2012, 00:14 
Offline
Är man på utflykt i skogen skall man ha mer mat hem än man hade ut.
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 19 mar 2011, 22:19
Inlägg: 4989
Sen i ett riktigt TEOTWAWKI scenario så har man ju alltid långgris med... :rambo: :nono: :notme:

_________________
Förklaringen på vad jag tror skall hända Malthusiansk fälla

Bara för att Röd och Blå existerar idag betyder det inte att det inte kan ändras till imorgon. Se alla människor som en möjlig vän.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Lite tips angående fångst och jakt.
InläggPostat: tor 01 mar 2012, 00:17 
Offline
Var i hela friden är stormköket?
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor 09 feb 2012, 14:06
Inlägg: 52
Ulv i fårakläder skrev:
Sen i ett riktigt TEOTWAWKI scenario så har man ju alltid långgris med... :rambo: :nono: :notme:



Långgris? Vad är det?

_________________
Jag vet faktiskt var jag har min ficklampa....Båda två.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Lite tips angående fångst och jakt.
InläggPostat: tor 01 mar 2012, 01:23 
Offline
Är man på utflykt i skogen skall man ha mer mat hem än man hade ut.
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 19 mar 2011, 22:19
Inlägg: 4989
Få se vem av alla här som vet vad det är utan att googla... men det torde vara ganska lätt att få tag på, om man är riktigt hungrig.

Tydligen så åts det en del av det i belägringen av S:T petersburg.

_________________
Förklaringen på vad jag tror skall hända Malthusiansk fälla

Bara för att Röd och Blå existerar idag betyder det inte att det inte kan ändras till imorgon. Se alla människor som en möjlig vän.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Lite tips angående fångst och jakt.
InläggPostat: tor 01 mar 2012, 09:47 
Offline
Do you know what the definition of a hero is? Someone who gets other people killed.
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 14 dec 2010, 16:55
Inlägg: 338
Ulv i fårakläder skrev:
Sen i ett riktigt TEOTWAWKI scenario så har man ju alltid långgris med... :rambo: :nono: :notme:

FYYYYYY! :nono:

_________________
Svårt att förstå norska? Klipp och klistra in den här: http://translate.google.com/#no|sv|
Tack till "åhhnaaaj"


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Lite tips angående fångst och jakt.
InläggPostat: tor 01 mar 2012, 09:54 
Offline
Do you know what the definition of a hero is? Someone who gets other people killed.
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 14 dec 2010, 16:55
Inlägg: 338
serne skrev:
Ulv i fårakläder skrev:
Sen i ett riktigt TEOTWAWKI scenario så har man ju alltid långgris med... :rambo: :nono: :notme:



Långgris? Vad är det?


Velkommen Serne og takk for tipsene!

Alle miljø har sin form for svart humor/galgenhumor. Du har nettopp sett et eksempel på dette..... :shock:

_________________
Svårt att förstå norska? Klipp och klistra in den här: http://translate.google.com/#no|sv|
Tack till "åhhnaaaj"


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Lite tips angående fångst och jakt.
InläggPostat: tor 01 mar 2012, 11:01 
Offline
Är man på utflykt i skogen skall man ha mer mat hem än man hade ut.
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 19 mar 2011, 22:19
Inlägg: 4989
Skall väl tillägga att även jag tackar för tipsen och hälsar dig välkommen :)

Som Gollum säger så är det galghumor, men det kvarstår, det kommer nog finnas mycket av det om det verkligen skiter sig.

Långgris är vad paupaner och även gamla söderhavsstammar kallade människokött. De skilde på människor som skulle ätas som föda som långgris och sådana som åts av tradition.

_________________
Förklaringen på vad jag tror skall hända Malthusiansk fälla

Bara för att Röd och Blå existerar idag betyder det inte att det inte kan ändras till imorgon. Se alla människor som en möjlig vän.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Lite tips angående fångst och jakt.
InläggPostat: tor 01 mar 2012, 12:04 
Tack för infon Serne och varmt välkommen hit :mrgreen: !


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Lite tips angående fångst och jakt.
InläggPostat: tor 01 mar 2012, 13:15 
Offline
Var i hela friden är stormköket?
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor 09 feb 2012, 14:06
Inlägg: 52
Ulv i fårakläder skrev:
Skall väl tillägga att även jag tackar för tipsen och hälsar dig välkommen :)

Som Gollum säger så är det galghumor, men det kvarstår, det kommer nog finnas mycket av det om det verkligen skiter sig.

Långgris är vad paupaner och även gamla söderhavsstammar kallade människokött. De skilde på människor som skulle ätas som föda som långgris och sådana som åts av tradition.



Haha. Okej. Bäst att hålla sig i god ton med grannarna då :notme:

_________________
Jag vet faktiskt var jag har min ficklampa....Båda två.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Lite tips angående fångst och jakt.
InläggPostat: tor 01 mar 2012, 13:44 
Offline
Do you know what the definition of a hero is? Someone who gets other people killed.
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 14 dec 2010, 16:55
Inlägg: 338
Ulv i fårakläder skrev:
Skall väl tillägga att även jag tackar för tipsen och hälsar dig välkommen :)

Som Gollum säger så är det galghumor, men det kvarstår, det kommer nog finnas mycket av det om det verkligen skiter sig.

Långgris är vad paupaner och även gamla söderhavsstammar kallade människokött. De skilde på människor som skulle ätas som föda som långgris och sådana som åts av tradition.


Dette er Gollum:
Bild

Og dette er meg:
Bild

Jeg skal innrømme at det er en viss likhet, men jeg er ikke sikker på at vi engang tilhører samme art….. :D

_________________
Svårt att förstå norska? Klipp och klistra in den här: http://translate.google.com/#no|sv|
Tack till "åhhnaaaj"


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Lite tips angående fångst och jakt.
InläggPostat: tor 01 mar 2012, 21:23 
Offline
Borgmästare i Jericho

Blev medlem: tis 14 jun 2011, 23:28
Inlägg: 236
Swing Monk, de blander sammen oss to, sikkert fordi vi begge har en ganske naturvitenskapelig innfallsvinkel til prepping. :lol:


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Lite tips angående fångst och jakt.
InläggPostat: tor 01 mar 2012, 21:27 
Offline
Är man på utflykt i skogen skall man ha mer mat hem än man hade ut.
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 19 mar 2011, 22:19
Inlägg: 4989
Haha... nja det är nog bara jag som är lite trasig fön och skriver innan jag tänker...

_________________
Förklaringen på vad jag tror skall hända Malthusiansk fälla

Bara för att Röd och Blå existerar idag betyder det inte att det inte kan ändras till imorgon. Se alla människor som en möjlig vän.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Lite tips angående fångst och jakt.
InläggPostat: fre 02 mar 2012, 00:39 
Offline
Salt på lager? Bara lite. Ha, ha!
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 08 feb 2011, 19:00
Inlägg: 469
Ort: Större stad
Serne, tack för generösa specialtips. (Kartago: hemska saker, särskilt sådant här får mig att fasa shtf, men självklart oumbärligt.)

Två frågor! Om du fångar 10-20 gäss i nät, hur tar du hand om dem? Går runt och skär av halsarna?
Hur identifieras en ungkråka? Är den mindre eller har andra kännetecken? (Kråkrecept har btw diskuterats i andra trådar här men då har det nog gällt gammkråkor också)

Det blev visst fyra frågor :lol: men ändå. Två huvudfrågor med varsin följdfråga!

_________________
How can we dance when our earth is turning
How do we sleep while our beds are burning


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Lite tips angående fångst och jakt.
InläggPostat: fre 02 mar 2012, 01:38 
Offline
Var i hela friden är stormköket?
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor 09 feb 2012, 14:06
Inlägg: 52
Tomahawk skrev:
Serne, tack för generösa specialtips. (Kartago: hemska saker, särskilt sådant här får mig att fasa shtf, men självklart oumbärligt.)

Två frågor! Om du fångar 10-20 gäss i nät, hur tar du hand om dem? Går runt och skär av halsarna?
Hur identifieras en ungkråka? Är den mindre eller har andra kännetecken? (Kråkrecept har btw diskuterats i andra trådar här men då har det nog gällt gammkråkor också)

Det blev visst fyra frågor :lol: men ändå. Två huvudfrågor med varsin följdfråga!



Ja det är inga trevliga fångstmetoder, men de funkar.

När gässen trasslat sig in i näten så tar du antingen och skär av huvudet snabbt och enkelt eller om de inte har trasslat in sig för mycket så tar du dem i huvudet och ssnurrar/svingar runt kroppen så att nacken går av. Är inte så svårt som det låter. Risken finns juh dock att du inte hinner äta allt kött själv om det är sommartid. Kanske kan du byta dem eller för att göra av med så lite energi som möjligt så drar du bara loss dunet på bröstet, delar på skinnet med händerna och skär ut bröstbitarna. rent kött. Får man bara en eller två gäss i nätet är det juh värt att plocka dem och koka/grilla/skeka hela. Plockar du en hel gås så ser du enkelt var du ska öppna den för att få ut tarmarna.

Ungkråka känner du igen genom att kolla i svaljet (halsen) om de är mer rosafärgade än röda. Juh rödare/vinrödare de är, desto äldre är de. Ungkråkor brukar dessutom inte vara lika skygga som gammelkråkan.

Hoppas detta hjälpte dig lite grann iaf.

Ps. Gässen har tjockt dun som går fint att isolera med om det skulle bli riktigt kallt. Plocka dem bara INNAN du öppnar fågeln så att du inte får blod och gojs på dunet som kan lukta och dra mer ohyra än nödvändigt.

_________________
Jag vet faktiskt var jag har min ficklampa....Båda två.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Lite tips angående fångst och jakt.
InläggPostat: fre 02 mar 2012, 09:05 
Offline
Är man på utflykt i skogen skall man ha mer mat hem än man hade ut.
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 19 mar 2011, 22:19
Inlägg: 4989
Man kan röka gäss och andfiléer med bra resultat, då kan de hålla länge!

Annars hemkonservera dem med tryckkokare.

Enda som jag har problem med är att hitta konserveringsglas, skulle vilja ha sådana med skruvlock som Balls konserveringsglas men det hittar jag inga :(

_________________
Förklaringen på vad jag tror skall hända Malthusiansk fälla

Bara för att Röd och Blå existerar idag betyder det inte att det inte kan ändras till imorgon. Se alla människor som en möjlig vän.


Top
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 26 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet