Swedish Survivalist

Är du förberedd?




Ny tråd Svara på tråd  [ 18 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Slakta en kanin/hare.
InläggPostat: sön 07 apr 2013, 19:40 
Offline
Nybyggt utedass!

Blev medlem: tis 22 apr 2008, 23:53
Inlägg: 1587
Ort: Norra norrland
Slakta en kanin/hare är ganska enkelt, har inte riktigt hittat nån video som beskriver hur jag gör, men detta är ett sätt https://www.youtube.com/watch?v=757I9J8gMZc Jag själv har jagat kanin när jag bodde söderöver och slaktade och flådde lite snyggare men det är ju en smaksak.

OBS! Är du känslig så kan det vara ide att inte se detta!


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Slakta en kanin/hare.
InläggPostat: sön 07 apr 2013, 19:58 
Offline
Borgmästare i Jericho

Blev medlem: tis 14 jun 2011, 23:28
Inlägg: 236
Ubehagelig lyd kaninen lager før den blir slaktet!

Mener du at dette er riktig måte å slakte på. Uten avblødning etter slaget.

Vanligvis skal vel dyr bedøves med et slag, før halspulsåren kuttes for avblødning?


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Slakta en kanin/hare.
InläggPostat: sön 07 apr 2013, 20:00 
Offline
Nybyggt utedass!

Blev medlem: tis 22 apr 2008, 23:53
Inlägg: 1587
Ort: Norra norrland
Gollum skrev:
Ubehagelig lyd kaninen lager før den blir slaktet!

Mener du at dette er riktig måte å slakte på. Uten avblødning etter slaget.

Vanligvis skal vel dyr bedøves med et slag, før halspulsåren kuttes for avblødning?


Det är helt ok och vedertaget att avliva kanin och hare med nackslag/klubba. Avblodning är helt upp till jägaren att välja.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Slakta en kanin/hare.
InläggPostat: sön 07 apr 2013, 20:21 
Offline
Står vid glasåtervinningen och tigger burkar.
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 13 sep 2010, 10:38
Inlägg: 2936
Ort: Somewhere over the rainbow...
Jag tror inte detta är något problem på mindre djur, men större djur kan för mycket blod bli hälsofarligt vid hängningen om det blir stående i stora partier tror jag, dessutom måste ju delar av matsmältnings systemet avlägsnas omgående för att inte jäsningsprocessen i vommar och sådant skall förstöra köttet och avblodning blir ju då ett naturligt steg i den processen så det är nog mer det tror jag.

_________________
Let's find out! SWEXIT!


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Slakta en kanin/hare.
InläggPostat: sön 07 apr 2013, 20:29 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 11 apr 2010, 14:10
Inlägg: 8751
Om kaninen eller haren dödas på jaktligt sätt med bössa eller i snara så krävs ingen avblodning , men så fort den dödas på ett sätt som talas om i djurskyddslagen för tamboskap , dit även kanin hör så ska den avblodas för att räknas som död annars är den bara bedövad .
Tror tom det fanns med i de nya slaktbestämmelserna jag la upp som länk för ett tag sedan .

Och han säger inte ett ljud om att tömma urinblåsan innan flåning och urtagning ?

Sedan så är både har och kaninskinn för bra för att bara slänga bort , de bör garvas och tas om hand , tex så blir det varma och sköna innersulor i vinterskorna .

Två videor som om man kopplar ihop dem så blir det en bra .

https://www.youtube.com/watch?v=iali_mkReYA
https://www.youtube.com/watch?v=IpwhOE74TMA

_________________
http://huntingworkingairedales.com/aire ... age_3.html


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Slakta en kanin/hare.
InläggPostat: sön 07 apr 2013, 20:48 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 11 apr 2010, 14:10
Inlägg: 8751
18§
Kanineroch fjäderfä får bedövas genom ett slag i bakhuvudet med ett hårt
föremål vid slakt för privat konsumtion i hemmet.
Enstaka sjuka, skadade, eftersatta eller av andra skäl frångallrade fjäderfän och
kaniner får bedövas genom ett slag i bakhuvudet med ett hårt föremål eller, för
mindre djur, genom att bakhuvudet slås mot ett hårt fast föremål.
Slaget ska utföras på ett sådant sätt att djuret omedelbart förlorar medvetandet.


Vid mekanisk bedövning med bultpistol eller skjutvapen i samband med slakt för privat konsumtion i
hemmet och vid slakt av fjäderfä, kaniner och harar för direkta leveranser av små kvantiter kött från producenten till slutkonsument
och annan avlivning ska avblodning påbörjas inom 60 sekunder efter bedövning.


Avblodning av kaniner, harar och fjäderfä i samband med slakt för privat
konsumtion i hemmet och vid slakt av fjäderfä, kaniner och harar för direkta
leveranser av små kvantiter kött från producenten till slutkonsument
ska utföras genom att man öppnar båda halspulsådrorna eller det gemensamma blodkärl som dessa ådror utgår ifrån.

_________________
http://huntingworkingairedales.com/aire ... age_3.html


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Slakta en kanin/hare.
InläggPostat: sön 07 apr 2013, 21:00 
Offline
Nybyggt utedass!

Blev medlem: tis 22 apr 2008, 23:53
Inlägg: 1587
Ort: Norra norrland
Denna avdelning handlar om jakt och fiske i överlevnadssituation. Jag tror att de flesta inte har regelboken i bakfickan när man väl är där och ska avliva och slakta. Det gäller att ha det i åtanke och inte vifta med paragrafer överallt.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Slakta en kanin/hare.
InläggPostat: sön 07 apr 2013, 21:22 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 11 apr 2010, 14:10
Inlägg: 8751
Tror inte heller att nån vill börja karva i ett djur som kanske är medvetet och börjar röra sig efter en stund då det flås .

Så inte gör jag annorlunda i en överlevnadssituation än jag gör idag här hemma , jag vill göra det säkert och på ett sätt som gör att köttet blir så hållbart och bakteriefritt som möjligt .

Får jag magsjuka i en överlevnadssituation så kan jag vara död när det inte finns läkare på 5 minuters avstånd .

Så jag gör som regelboken säger även efter att djurskyddet är borta för min egen skull .

_________________
http://huntingworkingairedales.com/aire ... age_3.html


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Slakta en kanin/hare.
InläggPostat: mån 08 apr 2013, 13:11 
Offline
Är det en Twinkie?

Blev medlem: mån 27 dec 2010, 11:26
Inlägg: 361
smuggas skrev:
Slakta en kanin/hare är ganska enkelt, har inte riktigt hittat nån video som beskriver hur jag gör, men detta är ett sätt https://www.youtube.com/watch?v=757I9J8gMZc Jag själv har jagat kanin när jag bodde söderöver och slaktade och flådde lite snyggare men det är ju en smaksak.

OBS! Är du känslig så kan det vara ide att inte se detta!


Tack för videon smuggas! Samt allas kommentarer i tråden hittils. Min erfarenhet hittils är blygsam minst sagt, det enda djur jag avlivat (med en sko) var en mus :D

_________________
"”Medelklassen oroas. Deras rädsla är att de kommer leva ett sämre liv än deras föräldrar, och att de kommer att få se sina barn falla på den sociala stege som blivit allt svårare att klättra på”"


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Slakta en kanin/hare.
InläggPostat: mån 08 apr 2013, 13:16 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 11 apr 2010, 14:10
Inlägg: 8751
smuggas skrev:
Denna avdelning handlar om jakt och fiske i överlevnadssituation. Jag tror att de flesta inte har regelboken i bakfickan när man väl är där och ska avliva och slakta. Det gäller att ha det i åtanke och inte vifta med paragrafer överallt.


Vi har som policy på vapenfrågor sagt att vi inte ska prata om olagligheter här så länge svensk lag gäller och sas inte uppmana till sånt heller eller dra hit såna som gärna börjar trolla såna frågor och trådar .
Vad är det för skillnad när det handlar om jakt ska inte samma inställning råda här att så länge som lagen gäller håller vi oss till den ?

Att få prata om lämpliga jaktvapen efter samhällets fall är något som ofta raderas och plockas bort , och eftersom jakt ofta har med vapen att göra så bör samma hänsyn gälla här .
Och även om inte jaktvapen används så ska djuret avlivas .

Så har vi en policy på en del av forumet så bör den även gälla här . Att hålla sig inom lagen och inte uppmana till annat .

Var väl en tråd om ungefär samma som blev raderad för nåt tag sen pga detta ?

_________________
http://huntingworkingairedales.com/aire ... age_3.html


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Slakta en kanin/hare.
InläggPostat: mån 08 apr 2013, 13:45 
Offline
Nybyggt utedass!

Blev medlem: tis 22 apr 2008, 23:53
Inlägg: 1587
Ort: Norra norrland
Dweomer skrev:
smuggas skrev:
Denna avdelning handlar om jakt och fiske i överlevnadssituation. Jag tror att de flesta inte har regelboken i bakfickan när man väl är där och ska avliva och slakta. Det gäller att ha det i åtanke och inte vifta med paragrafer överallt.


Vi har som policy på vapenfrågor sagt att vi inte ska prata om olagligheter här så länge svensk lag gäller och sas inte uppmana till sånt heller eller dra hit såna som gärna börjar trolla såna frågor och trådar .
Vad är det för skillnad när det handlar om jakt ska inte samma inställning råda här att så länge som lagen gäller håller vi oss till den ?

Att få prata om lämpliga jaktvapen efter samhällets fall är något som ofta raderas och plockas bort , och eftersom jakt ofta har med vapen att göra så bör samma hänsyn gälla här .
Och även om inte jaktvapen används så ska djuret avlivas .

Så har vi en policy på en del av forumet så bör den även gälla här . Att hålla sig inom lagen och inte uppmana till annat .

Var väl en tråd om ungefär samma som blev raderad för nåt tag sen pga detta ?


Jag har inte nämnt eller länkat till något olagligt och absolut inte uppmanat till regelbrott! :nono: Har du problem med mina åsikter så skriv ett PM i stället för att klaga på mig här i tråden. Om du upplever att forumets policy är felaktig på nåt sätt så ta det med MOD.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Slakta en kanin/hare.
InläggPostat: mån 08 apr 2013, 13:56 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 11 apr 2010, 14:10
Inlägg: 8751
Du skrev at det var vedertaget att bara knacka kaninen i huvudet och anse den död utan avblodning och det är väl regelbrott ?

Någon anmärkte på det så då förtydligade jag bara .

_________________
http://huntingworkingairedales.com/aire ... age_3.html


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Slakta en kanin/hare.
InläggPostat: mån 08 apr 2013, 14:07 
Offline
Nybyggt utedass!

Blev medlem: tis 22 apr 2008, 23:53
Inlägg: 1587
Ort: Norra norrland
Dweomer skrev:
Du skrev at det var vedertaget att bara knacka kaninen i huvudet och anse den död utan avblodning och det är väl regelbrott ?

Någon anmärkte på det så då förtydligade jag bara .


Dweomer skrev:
Om kaninen eller haren dödas på jaktligt sätt med bössa eller i snara så krävs ingen avblodning , men så fort den dödas på ett sätt som talas om i djurskyddslagen för tamboskap , dit även kanin hör så ska den avblodas för att räknas som död annars är den bara bedövad .


Men anmäl mig och be mod spärra mitt konto, vad är problemet egentligen? Enligt dig behövs ingen avblodning om kaninen fångas i snara och nackas, vad är skillnaden egentligen, jo en paragrafjävel! Sluta gnäll eller ring mig och klaga i stället, du hittar säkert mitt telefonnummer.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Slakta en kanin/hare.
InläggPostat: mån 08 apr 2013, 15:06 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 11 apr 2010, 14:10
Inlägg: 8751
Om kaninen fångas i snara så är det jakt och snaran ska ses till var dag , alltså kan djuret ha suttit nån timme i den då och vara så död och stel den kan , inte så lätt att avbloda .
Om kaninen skjuts på en åker som jaktbart vilt så bör den blöda ut snabbt pga skottet och i jakt sås es det annorlunda på det hela .

Men är man så nära djuret att man kan hålla i det vid dödstillfället så är det tamt och ska dödas som tamdjur .

Jämför med att döda en vildkanin på åkern eller döda din tamkanin som rymmt , båda dödas med gevär på samma håll men olika regler gäller efter djurskyddslagarna och jaktlagstiftningen .


Om jag nu startar en tråd om jaktarmborst så ska den alltså få vara kvar efter de här nya reglerna som gäller på forumet om att prata om olika sätt att jaga utanför lagen efter samhällssammanbrottet ??

_________________
http://huntingworkingairedales.com/aire ... age_3.html


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Slakta en kanin/hare.
InläggPostat: mån 08 apr 2013, 15:35 
Offline
Nybyggt utedass!

Blev medlem: tis 22 apr 2008, 23:53
Inlägg: 1587
Ort: Norra norrland
Dweomer skrev:
Om kaninen fångas i snara så är det jakt och snaran ska ses till var dag , alltså kan djuret ha suttit nån timme i den då och vara så död och stel den kan , inte så lätt att avbloda .
Om kaninen skjuts på en åker som jaktbart vilt så bör den blöda ut snabbt pga skottet och i jakt sås es det annorlunda på det hela .

Men är man så nära djuret att man kan hålla i det vid dödstillfället så är det tamt och ska dödas som tamdjur .

Jämför med att döda en vildkanin på åkern eller döda din tamkanin som rymmt , båda dödas med gevär på samma håll men olika regler gäller efter djurskyddslagarna och jaktlagstiftningen .


Om jag nu startar en tråd om jaktarmborst så ska den alltså få vara kvar efter de här nya reglerna som gäller på forumet om att prata om olika sätt att jaga utanför lagen efter samhällssammanbrottet ??


Kaniner kan inte läsa.


Top
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 18 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet