Swedish Survivalist

Är du förberedd?




Ny tråd Svara på tråd  [ 13 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Jägarexamen - hur öva skytte innan?
InläggPostat: tor 28 mar 2013, 15:13 
Offline
Salt på lager? Bara lite. Ha, ha!
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 24 aug 2009, 09:31
Inlägg: 477
Då var det dags, en jägarexamen känns hyggligt användbart ur preppersynvinkel (av flera skäl) och det är dags att hugga i med att skaffa den.

Jag skulle nu behöva lite råd, jag har förstått att man kan skriva upp själv utan att gå kvälls/intensiv kurser, något som jag tyvärr verkligen inte har tid med pga jobbsituationen just nu (och för en överskådlig framtid.) Trots det känner jag mig hyggligt säker på att klara teoridelen efter att ha läst lite och gjort övningsprov.

Men info om hur man övar för de praktiska proven tas tacksamt emot. Vad ska man öva på och hur får man tillgång till vapen, banor och instruktörshjälp utan att gå en jägarexamenskurs? Är inte helt väck när det gäller skytte, har skjutit mycket luft och 22. samt gjort lumpen, men det var några år sen nu...

Alla råd / info tas tacksamt emot! :-)

_________________
Survivalism är inte egoism, genom att sörja för dig och de dina frigör du resurser åt andra.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Jägarexamen - hur öva skytte innan?
InläggPostat: tor 28 mar 2013, 15:21 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 11 apr 2010, 14:10
Inlägg: 8751
Prata med din närmaste jaktskytteförening , de brukar ha de som är godkända som provledare .
Så då kan du få både träna och skjuta upp .
Jag skrev även proven på klubben .

Annars så gick jag en kvällskurs via ABF , men hoppade över proven , de skulle ta för lång tid innan de skulle få tid för proven .
Så hoppade det och gick till min närmaste skytteklubb istället för både teoriprov och skytteprov .

_________________
http://huntingworkingairedales.com/aire ... age_3.html


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Jägarexamen - hur öva skytte innan?
InläggPostat: tor 28 mar 2013, 16:06 
Offline
Nybyggt utedass!

Blev medlem: tis 22 apr 2008, 23:53
Inlägg: 1587
Ort: Norra norrland
Oavsett om du tränar hemma med luftgevär eller hur du skjuter så är ALLT skytte bra träning, både för vapenhanteringen och för att få in rutiner för patron-ur som är viktig koll vid allt skytte och detta kollas noga vid proven(om provförrätaren är bra). Tidsbrist och stress är inte bra vid skjutträning, det gäller att ta sig tid. Kolla med kursledare för skjutträning, det brukar lösa sig.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Jägarexamen - hur öva skytte innan?
InläggPostat: tor 28 mar 2013, 17:00 
Offline
Om jag kan bugga? Ut eller in?
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 26 mar 2013, 17:49
Inlägg: 539
Ett alternativ kanske kan vara en intensivkurs. Förutom att råplugga teorin så övningsskjuter man så pass flitigt att de allra flesta klarar skjutproven.

Om man kan klara sig utan ett vapen i klass 1 så kan man ju skippa högviltsprovet (löpande älgen). Jag är nästan säker på att man kan hoppa över hagelbiten också. Det enda skjutmoment som återstår då är kulgevärsprovet och det är väldigt enkelt.

_________________
I see a bad moon a-rising
I see trouble on the way
I see earthquakes and lightnin'
I see bad times today


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Jägarexamen - hur öva skytte innan?
InläggPostat: tor 28 mar 2013, 18:20 
gå med i en förening som har skytte, dom brukar ha dagar där det är organiserat skytte och ha med sig en kul och en hagel eller mera

men 10,000 luftgevärssmällar med rätt mål så kommer du långt
skjut både precision och rörliga mål


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Jägarexamen - hur öva skytte innan?
InläggPostat: tor 28 mar 2013, 21:58 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 05 maj 2012, 14:22
Inlägg: 4170
Lurker skrev:
Ett alternativ kanske kan vara en intensivkurs. Förutom att råplugga teorin så övningsskjuter man så pass flitigt att de allra flesta klarar skjutproven.

Om man kan klara sig utan ett vapen i klass 1 så kan man ju skippa högviltsprovet (löpande älgen). Jag är nästan säker på att man kan hoppa över hagelbiten också. Det enda skjutmoment som återstår då är kulgevärsprovet och det är väldigt enkelt.


Du kan inte hoppa över hagelbiten....
....och det är för övrigt ett av dom få delarna som du verkligen måste öva på, eftersom det handlar om att få in känslan.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Jägarexamen - hur öva skytte innan?
InläggPostat: tor 28 mar 2013, 22:39 
Öva och öva och öva lite till :D Som sagt ta kontakt med en skytte/jaktklubb bli medlem skjut och ha roligt helt enkelt. Många tycker proven är hyfsat enkla medan andra har ett helsike att fixa skyttet som krävs. När jag tog jägarexamen så märkte man direkt i vår grupp vilka som hade talang, eller hade skjutit mycket innan, och 3 st som fick kämpa ihjäl sig rent ut sagt.

Låt det ta den tid det tar, ingen stress säkerheten går alltid först. Det finns ett skott som man aldrig ångrar det är det skottet man inte skjuter.


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Jägarexamen - hur öva skytte innan?
InläggPostat: fre 29 mar 2013, 00:32 
Offline
Om jag kan bugga? Ut eller in?
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 26 mar 2013, 17:49
Inlägg: 539
Ongrid skrev:
Lurker skrev:
Ett alternativ kanske kan vara en intensivkurs. Förutom att råplugga teorin så övningsskjuter man så pass flitigt att de allra flesta klarar skjutproven.

Om man kan klara sig utan ett vapen i klass 1 så kan man ju skippa högviltsprovet (löpande älgen). Jag är nästan säker på att man kan hoppa över hagelbiten också. Det enda skjutmoment som återstår då är kulgevärsprovet och det är väldigt enkelt.


Du kan inte hoppa över hagelbiten....
....och det är för övrigt ett av dom få delarna som du verkligen måste öva på, eftersom det handlar om att få in känslan.


Det är dumt att hoppa över hagelskyttet, det är både roligt och utmanande. Med tanke på en hagelbössas enorma mångsidighet så är det dumt att bortse från den.

Men nog kan man få ut sitt jägarbevis utan godkänt hagelprov om man så vill.
I alla händelser så kan vi nog utgå från att just den diskussionen är ointressant för trådstartaren. Det är ju klart att han ska ha en hagelbössa :D

Hagelprovet är det mest omfattande av alla tre praktiska prov. Man ska klara säker vapenhantering hagel, avståndsbedömning, skjutning mot markmål (löpande hare) och lerduveskjutning. Har man bara skjutit med kula tidigare så behöver man spendera en dag eller två på jaktskyttebanan. Se det som nöje och rekreation så går det som en dans.

_________________
I see a bad moon a-rising
I see trouble on the way
I see earthquakes and lightnin'
I see bad times today


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Jägarexamen - hur öva skytte innan?
InläggPostat: fre 29 mar 2013, 00:50 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 05 maj 2012, 14:22
Inlägg: 4170
Sedär! Man kan ju faktiskt hoppa över hagelskyttet! :D
På min tid fick man inte ut examen om man inte klarade hagelprovet! :lol:


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Jägarexamen - hur öva skytte innan?
InläggPostat: fre 29 mar 2013, 22:13 
Offline
Salt på lager? Bara lite. Ha, ha!
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 24 aug 2009, 09:31
Inlägg: 477
Nu har jag bättre koll på hur och var jag ska börja med processen, tack till alla som svarat! Nu ska det övas :-)

_________________
Survivalism är inte egoism, genom att sörja för dig och de dina frigör du resurser åt andra.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Jägarexamen - hur öva skytte innan?
InläggPostat: lör 30 mar 2013, 11:15 
Willsie skrev:
Nu har jag bättre koll på hur och var jag ska börja med processen, tack till alla som svarat! Nu ska det övas :-)


Lycka till med skyttet :D


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Jägarexamen - hur öva skytte innan?
InläggPostat: lör 26 apr 2014, 16:57 
Offline
Behöver jag verkligen mer än en kniv?

Blev medlem: fre 25 apr 2014, 14:56
Inlägg: 90
Ort: bakom granen
När de hagelskytte så kan ja rekommendera både erfarna som nya skyttar att öva anläggning. De blir förvånansvärt resultat. Gör anläggning mot en fast punkt typ en el dosa uppe mot taket. Repetera tills du vill använda bössan på dej själv. O svepande anläggning övas efter en taklist. Morfar o ja va ganska osams om detta då ja bara ville stå i grusgropen o panga lerduvor. Men han hade verkligen rätt. Satan va säkra skotten blev. Prova.....


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Jägarexamen - hur öva skytte innan?
InläggPostat: sön 27 apr 2014, 20:52 
Offline
Tränar vakthöns

Blev medlem: sön 09 okt 2011, 16:23
Inlägg: 2065
Säker vapenhantering är A och O. Sen är avståndsbedömningen inte helt oviktig heller. Gå ut i skogen eller en skogsdunge och gissa avståndet. Ta med ett måttband.


Top
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 13 inlägg ] 


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet