Swedish Survivalist

Är du förberedd?




Ny tråd Svara på tråd  [ 4 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Sjöfugl jakt
InläggPostat: fre 10 okt 2014, 16:47 
Offline
Samlar kokböcker från 1800-talet

Blev medlem: ons 13 aug 2014, 21:21
Inlägg: 715
Vet ikke hvordan tradisjonene for dette er i Sverige, men det er den jaktformen jeg som oftest bedriver og som til tider gir svært godt utbytte. I hovedsak er byttet for min del ære/eder og skarv, men det kan også være flere andre ender/ankor. Jeg jakter i hovedsak i saltvann, så det er stort sett snakk om fiske og dykke ender. Seint på høsten/vinteren kan det også være gressender som trekker ut til kysten når innlandet fryser til.

I hovedsak jakter jeg med lokkefugler/bulvaner fra en liten holme/skjær. Kjenner ikke lovgivningen i Sverige, men i Norge er det fri jakt i kyst og fjord, så lenge jegeren er under høyvannsmerke. Topografisk sett så har jo Sverige samme natur på vestkysten som jeg har her. Hvordan det er på östkysten aner jeg ikke, men sjøfugl trives jo godt i brakkvann med så jeg antar at det er like jaktmuligheter der med (kanskje til og med bedre med tanke på gressender?).

Er sjöfugl noe dere jakter på? Hvordan gjør dere det? Hvordan er lovverket? Er det gode fangster?
Fyll gjerne tråden med alt som har med fugle jakt langs kysten å gjøre.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Sjöfugl jakt
InläggPostat: fre 10 okt 2014, 20:09 
Offline
Fredag
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 29 okt 2012, 22:08
Inlägg: 1295
Ort: Söder
Jag jagar flygande sjöfågel från båt på ostkusten, framförallt Ejder under hösten (slutet på september till slutet på oktober).

Regelverket är olika för olika län(landsområden), i Blekinge är det fri jakt på allmänt vatten om man är bosatt i länet. Tillgången på Ejder upplever vi som god baserat på den mängd vi ser flyga. Jakt får även ske från klippor skär och kobbar som inte tillhör någon privat fastighet.

_________________
Hopp är ingen strategi och tur är ingen faktor.

Ibland bloggar jag mer och ibland mindre på http://aftersearch.wordpress.com


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Sjöfugl jakt
InläggPostat: sön 19 okt 2014, 21:02 
Offline
Samlar kokböcker från 1800-talet

Blev medlem: ons 13 aug 2014, 21:21
Inlägg: 715
Takker for svar Aftersearch! Her i landet har vi ikke lov å jakte fra båt om båten har motor. Denne grensen gjelder 2 km fra ytterste skjær, så i praksis må vi nesten til Skottland om vi vil jakte fra båt med motor :lol:

Sett bort fra det så høres det ut som om vi har mye av det samme regelverket å forholde oss til.

Her er det mest vanlig å lokke fuglen inn med lokkefugl/bulvaner. Disse legger jeg gjerne i rekker på 4-6 i en formasjon hvor de har retning inn mot der jeg sitter. (Sitter i bunnen av en V). Legger gjerne også noen få lenker med fugler (2-3 stk) på hver side av hovedgruppen, men helst tett på land.

Her i huset spiser vi gjerne ederbryst fremfor biff. I tillegg til sjarmen ved jakta, så gir også sjøfugl jakt mye mat.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Sjöfugl jakt
InläggPostat: mån 20 okt 2014, 08:09 
Offline
Är det en Twinkie?
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 29 apr 2013, 14:28
Inlägg: 394
Ort: södra västergötland
Har precis börjat lite lätt med sjöfågeljakt. Har valt att jaga från havskajak eftersom det var en gammal barndomsdröm...
En tråd om detta: jaga-fran-havskajak-t7462.html

Kan ju i förbigående konstatera att det var väldigt spännande att plocka upp (vad jag trodde var en död) en kanadagås som visade sig leva och vara synnerligen ilsken.

_________________
http://lipoptena.blogspot.se/


Top
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 4 inlägg ] 


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet