Swedish Survivalist

Är du förberedd?




Ny tråd Svara på tråd  [ 27 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Fiske för att försörja en familj
InläggPostat: mån 04 aug 2014, 10:58 
Offline
Är det en Twinkie?
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 29 apr 2013, 14:28
Inlägg: 394
Ort: södra västergötland
Jag har periodvis fiskat en del. Sportfiskat alltså. Men jag har aldrig kommit upp i en nivå som gör sportfisket rationellt ur ett försörjningshänseende. Alltså gjorde jag ett allvarligt försök att prova fiske som försörjning nu under sommarsemestern. Jag provade fritidsfiske med nät. Jag har egentligen ingen som helst erfarenhet av detta sedan tidigare. Hade ingen aning om hur man skulle tänka utan har provat mig fram. Målet har varit att förse mig och min familj med mat. Vi är två vuxna och två barn.
Bild
Utrustning:
Först ett par gamla knutna nät efter svärfar. Dessa var sköra och användes bara ett par tre gånger innan de var så fulla i hål att jag valde att kasta dem.
Sedan några nät från Biltema. 30 m näten kostar ca 230 kr och 50 m näten typ 350 kr. de är 1,5 m höga, jag valde 50 mm maskor för att slippa det småttigaste. Det behövs med andra ord inte speciellt mycket fisk för att man skall ha igen kostnaden. Nylonnäten från biltema är lättrensade och lätthanterade. Mycket nät för pengarna.
Diverse flytetyg. Jag har lagt nät från liten jolle, från en 5 m motorbåt med utombordare samt från kajak. Så länge det inte är allt för kallt i vattnet är kajaken klart bäst så länge man håller sig inomskärs.

Var:
I norra Bohuslän, inomskärs. Framför allt i lite grundare vikar. Sällan på mer än 10 m djup.

Omfattning:
Näten har fått ligga över natt. Oftast 10-14 timmar. Jag har haft ute 100-200 m nät per natt. Har provat olika väder och vindar, upp till kuling.
Bild
[b]Resultat:[/b]
Om det är bra eller dåligt vet jag ej, men jag har lagt nät uppskattningsvis 20 nätter. Vissa gånger har näten varit tomma andra med upp till 12 tagbara fiskar.
Fiskarna har utgjorts av:
ca 100 skäddor (sand- och skrubbskädda), från knappt 1 portion stora till rejäla bitar med kött nog för två vuxna.
ca 10 rödspettor, mest 1 portionsbitar.
ca 10 slätvar, mest 1 portionsbitar.
ca 20 makrillar, mest 1 portionsbitar
ca 8 havsöringar, 1,5-3,5 kg/st.
1 st fjärsing
10 tals kg med strandkrabbor (oftast fick de gå tillbaka i havet men jag kokade soppa på dem ett par gånger också, lite svårrensade men funkar bra som soppbas)
Det vi inte ätit under sommaren ligger nu i frysen och vi är försedda med minst en fiskmåltid i veckan året ut.
Notera: när jag var 7 år drog jag nät med morfar. Jag vill minnas att fångsten var bättre på den tiden. Men det var som sagt 35 år sedan och det fanns väl kanske mer fisk i vattnen då.

Utvärdering:
Nätfiske i överlevnadssyfte är ett effektivt sätt att ordna protein. Med en kajak i havet eller kanadensare i insjö kan man göra det i princip obemärkt om man rör sig i gryning och skymning. Hade jag fiskat i insjö hade jag valt ett nät med tätare maskor, kompletterat med mjärde. Att försörja en familjegrupp genom nätfiske är utifrån mitt lilla test inga svårigheter om man har tillgång till hav/sjö. Jag skulle därför rekommendera alla som har BOL inom rimligt avstånd från vatten (eller kanske en båt som BOV) att införskaffa minst ett nät att lägga i utrustningen. 30 m näten från Biltema är ihoppackade inte speciellt skrymmande och väger bara halvannat kg. Har man barn så är det inte svårare att lägga och ta hand om nät än att en sjuåring kan vara till stor hjälp.

_________________
http://lipoptena.blogspot.se/


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Fiske för att försörja en familj
InläggPostat: mån 04 aug 2014, 11:11 
Offline
Är det en Twinkie?
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 29 apr 2013, 14:28
Inlägg: 394
Ort: södra västergötland
Funderar lite på långtidslagring utan el. Att salta in fisk känns lite sådär. Men man kanske skulle testa att torka fileer av plattfisk. Torrfisken jag ätit i Island har ju varit finemang. Sedan borde det ju funka att syra fisk. Surströmming, surmört och surhaj har jag ju provat. Funkar det måhända med makrill? Kallrökning borde ge en hyfsad hållbarhet också.

_________________
http://lipoptena.blogspot.se/


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Fiske för att försörja en familj
InläggPostat: mån 04 aug 2014, 11:43 
Häftigt!

Vi fiskar mest med mjärde och eventuellt ryssja i mindre vattendrag och det fungerar hyggligt. Om man gillar gädda och gös är det lätt skaffa tämligen mycket käk för lite energiåtgång. Har dock inte koll på hur man går tillväga rent tekniskt då man fiskar med nät... Hur sätter man upp nätet och hur fastnar fisken i det? Kan gissa hur man gör då man "draggar", alltså har nät i rörlig båt, men inte hur man passivfiskar... Kan du upplysa? :)


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Fiske för att försörja en familj
InläggPostat: mån 04 aug 2014, 11:45 
Offline
When your mind say impossible, possible still has a lot left
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor 24 jul 2014, 14:49
Inlägg: 3199
Ort: Mälardalen
Ang lagring, en sol dehydrator borde väl kunna torka fisk effektivt?

_________________
Mindset of a winner: "The desire to win is important, but the will to prepare is vital."


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Fiske för att försörja en familj
InläggPostat: mån 04 aug 2014, 11:58 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 11 apr 2010, 14:10
Inlägg: 8751
Kallrökning eller gravning kan ha sina risker . Om fisken har parasiter så dödas inte dessa . Men om du tar ur och filear fisken ordentligt och tittar efter parasiterna innan så bör det gå bra . Rekommendationen annars är ju att frysa fisken först och då krävs det elström .
Fiskar du där det finns mycket säl ökar risken för att fisken bär på parasiter .
Finns ju endel av de här parasiterna som man kan bli riktigt sjuk av .

_________________
http://huntingworkingairedales.com/aire ... age_3.html


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Fiske för att försörja en familj
InläggPostat: mån 04 aug 2014, 12:04 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 21 dec 2011, 02:31
Inlägg: 4413
Dör inte parasiterna vid riktig tillagning...?

_________________
Bara döda fiskar flyter med strömmen...

Prepperwikin - wiki.prepper.nu

Credo Putin mentitur.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Fiske för att försörja en familj
InläggPostat: mån 04 aug 2014, 12:06 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 11 apr 2010, 14:10
Inlägg: 8751
Parasiterna dör vid ca 70 grader och fisken bör inte värmas över 50 om smaken ska finnas kvar .
Kallrökning är inte mer än ca 30 grader så det är inte tillräckligt , inte heller salthalten vid gravning .

_________________
http://huntingworkingairedales.com/aire ... age_3.html


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Fiske för att försörja en familj
InläggPostat: mån 04 aug 2014, 12:18 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 11 apr 2010, 14:10
Inlägg: 8751
Björngrillarn skrev:
Häftigt!

Vi fiskar mest med mjärde och eventuellt ryssja i mindre vattendrag och det fungerar hyggligt. Om man gillar gädda och gös är det lätt skaffa tämligen mycket käk för lite energiåtgång. Har dock inte koll på hur man går tillväga rent tekniskt då man fiskar med nät... Hur sätter man upp nätet och hur fastnar fisken i det? Kan gissa hur man gör då man "draggar", alltså har nät i rörlig båt, men inte hur man passivfiskar... Kan du upplysa? :)


Att fiska med drivande nät vet jag lite om , men det är lite speciellt . Brukar vara bara vissa platser och vissa tider det är tillåtet .
Och om man bedriver vanligt nätfiske så vill man inte att nätet ska driva för då ökar risken att det trasslar sig eller driver in mot land eller fastnar i grenar och ris och annat bråte på bottnen .
Man tittar efter naturliga fiskvägar som tex rakt ut från en udde , där fisken går runt , eller tvärs över ett litet sund , eller där det kommer ut vatten från bäckar eller små åar . Det brukar vara ställen där det rör sig fisk . Även om man satt/lagt ner nån risvase så kan den locka fisk och man kan lägga nätet på lite avstånd .
Nätet har ju tyngder i bottnen och flöten högst upp för att hållas sträckt genom vattnet och sedan så knyter man på tex dunkar som är täta som större flöten längst ut i vardera riktningen , lättare att se var nätet är om det är lite skumt tex eller vågigt .
Fisken fastnar då den simmar genom nätet , då öglan blir för liten för midjemåttet sas . Då kan fisken försöka att backa eller kasta och trasslar in sig mer med fenor och gälar . Sedan har man lite otur så kan en storgädda föröka att smörja kråset , lättfångat byte och trasslar den in sig har man att göra resten av dagen :lol:

_________________
http://huntingworkingairedales.com/aire ... age_3.html


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Fiske för att försörja en familj
InläggPostat: mån 04 aug 2014, 12:44 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 21 dec 2011, 02:31
Inlägg: 4413
Man får väl köra lite högre temperatur på fisken, allt beror ju på vad det är för sorts fisk om det blir bra eller mindre bra. Infektioner av parasiter från fisk är enligt Livsmedelsverket mycket ovanliga i Sverige (även om det förekommer) och enligt dem räcker 60 grader i en minut för att parasiterna skall dö.

Jag har ätit mycket fisk som jag eller familjen fångat, både i insjöar och Östersjön och hittills har det gått bra :D

Man får väl se till att lagra på sig lite medel mot dessa parasiter... För säkerhets skull.

Har aldrig fiskat med nät dock och det låter ju som en bra tanke, att lagra ett par nät för alla eventualiteter!

_________________
Bara döda fiskar flyter med strömmen...

Prepperwikin - wiki.prepper.nu

Credo Putin mentitur.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Fiske för att försörja en familj
InläggPostat: mån 04 aug 2014, 12:46 
Offline
Är det en Twinkie?
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 29 apr 2013, 14:28
Inlägg: 394
Ort: södra västergötland
Jag har ingen aning om hur man fiskar med drivande garn, det jag använt är bottengarn, därav all plattfisk. Alltså med en tyngd och ett flöte i var ända.

Att det är mer parasiter där det finns säl hade jag ingen aning om. Säl är det ju gott om (hoppas det finns kvar på skyddsjaktkvoten till hösten). Får hålla lite koll på det. Hittills har jag först frusit det som skall gravas eller kallrökas.

Hur som helst, mitt spontana intryck är att nätfiske definitivt är något att bära med sig i titt preppingtänkande.

_________________
http://lipoptena.blogspot.se/


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Fiske för att försörja en familj
InläggPostat: mån 04 aug 2014, 13:49 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 11 apr 2010, 14:10
Inlägg: 8751
Nätfiske är effektivt . Och bra nät är en god investering . Jag brukar ha nån mjärd ute sommartid , den ger mycket av katternas mat .

Så här står det på Svensk fisks sida på nätet
För att eventuella parasiter ska dö räcker inte 60° utan fisken bör gå upp till 70°. Redan vid 60° blir laxen torr och skulle man gå upp till 70° är laxen i princip förstörd. Är man orolig för eventuella parasiter ska man istället frysa fisken innan tillagning.

Lite om parasiter: Parasiter kan förekomma i fisk, framförallt i sälrika områden då säl är bärare av parasiter. Från det att fisken fiskas till det att den når konsument skall eventuell parasitinfekterad fisk sorteras bort, den skall aldrig nå konsumenten. Livsmedelsverket säger att parasitinfekterad fisk inte får saluföras. Självklart kan det ändå olyckligt ske att en parasitinfekterad filé når konsumenten även om det är väldigt ovanligt. Parasiterna är små nystan eller små maskar, fullt möjliga att se. Därför säger Livsmedelsverket att all fisk som säljs rå (sushi, sashimi, kallrökt eller gravad) skall frysas först.

Spiralmask
De parasiter som är mest aktuella är alla av makrokaraktär, dvs relativt stora i förhållande till bakterier och virus. Den bäst kända av dessa parasiter är spiralmasken, Anisakis simplex. Denna kan förekomma i bukhålan av ex makrill och sill men arten kan påträffas i många andra fiskar. Hos torsken sitter den gärna som spiraler på den stora levern. Parasitens slutvärd är olika typer av val och säl.
Generellt kan man säga att det är förnuftigt att rensa fisken så snart som möjligt för att förhindra att parasiten lämnar bukhålans organ och söker sig in i bukmuskulaturen.
Väl inne i människan kan parasiten ge upphov till lokala inflammationer i magen eller tarmens slemhinnor innan de, vanligen inom någon vecka, elimineras av kroppens immunförsvar. Symptomen på infektion är magsmärtor, kräkningar och eventuellt feber. Behandling med medel mot inälvsmask är ofta tillräcklig för att besvären skall gå över.

Torskmask
Larven av torskmasken, Pseudoterranova simplex, kan också vara sjukdomsframkallande för människan. Denna lilla mask är förekommer i muskulatur hos t ex torsk, lubb, hälleflundra, marulk, långa, kolja, bleka. Förekomsten av parasiten ser ut till att stå i direkt relation till förekomst av olika sälarter eftersom dessa fungerar som dess huvudvärd.

Binnikemask
Ett speciellt stadium av binnikemask kan påträffas i muskulaturen av sötvattensfiskar som gädda, gös, sik och abborre. Här ligger ett mellanstadium av parasiten inkapslad i form av ”dynt” och liknar en vit kula. Den förekommer i muskulaturen hos nämnda arter och kan också förekomma hos laxfiskar som vandrar mellan salt och sött vatten. Lokalt, där man har vanor att äta rå eller halvrå fisk, bör man frysa denna innan förtäring.

_________________
http://huntingworkingairedales.com/aire ... age_3.html


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Fiske för att försörja en familj
InläggPostat: mån 04 aug 2014, 18:18 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 21 dec 2011, 02:31
Inlägg: 4413
Jo, jag såg det på deras sida, men tänker att Livsmedelsverket nog har koll på läget de med... :D

Fast som du säger, fisken blir inte så rolig. Man får väl göra soppa av allt om man är orolig och inte kan frysa eller salta in fisken innan tillagning. Det borde ju rimligen räcka att vattnet sjuder i en minut så har rätt temperatur uppnåtts.

Att drabbas av mask när man redan har dragit till BOL lär inte vara kul. Kollade förrådsförteckningen och jag skall tydligen ha avmaskningsmedel för hund, hum... Måste nog skaffa lite för familjen som reserv. Förstår inte att jag förbisett detta! :smack:

_________________
Bara döda fiskar flyter med strömmen...

Prepperwikin - wiki.prepper.nu

Credo Putin mentitur.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Fiske för att försörja en familj
InläggPostat: mån 04 aug 2014, 18:44 
Dweomer skrev:
Björngrillarn skrev:
Häftigt!

Vi fiskar mest med mjärde och eventuellt ryssja i mindre vattendrag och det fungerar hyggligt. Om man gillar gädda och gös är det lätt skaffa tämligen mycket käk för lite energiåtgång. Har dock inte koll på hur man går tillväga rent tekniskt då man fiskar med nät... Hur sätter man upp nätet och hur fastnar fisken i det? Kan gissa hur man gör då man "draggar", alltså har nät i rörlig båt, men inte hur man passivfiskar... Kan du upplysa? :)


Att fiska med drivande nät vet jag lite om , men det är lite speciellt . Brukar vara bara vissa platser och vissa tider det är tillåtet .
Och om man bedriver vanligt nätfiske så vill man inte att nätet ska driva för då ökar risken att det trasslar sig eller driver in mot land eller fastnar i grenar och ris och annat bråte på bottnen .
Man tittar efter naturliga fiskvägar som tex rakt ut från en udde , där fisken går runt , eller tvärs över ett litet sund , eller där det kommer ut vatten från bäckar eller små åar . Det brukar vara ställen där det rör sig fisk . Även om man satt/lagt ner nån risvase så kan den locka fisk och man kan lägga nätet på lite avstånd .
Nätet har ju tyngder i bottnen och flöten högst upp för att hållas sträckt genom vattnet och sedan så knyter man på tex dunkar som är täta som större flöten längst ut i vardera riktningen , lättare att se var nätet är om det är lite skumt tex eller vågigt .
Fisken fastnar då den simmar genom nätet , då öglan blir för liten för midjemåttet sas . Då kan fisken försöka att backa eller kasta och trasslar in sig mer med fenor och gälar . Sedan har man lite otur så kan en storgädda föröka att smörja kråset , lättfångat byte och trasslar den in sig har man att göra resten av dagen :lol:


Tackar för den informationen, Dweomer! Ska ge nätfiske en seriös genomtänkare; det är ju relativt lätt att bunkra upp med nät av olika slag och använda dessa, jämfört med att börja konstruera exempelvis ryssjor (i synnerhet om varseln är kort och matbehovet starkt).


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Fiske för att försörja en familj
InläggPostat: mån 04 aug 2014, 19:04 
Offline
Sometimes I just hate it when I'm right.
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor 05 jun 2014, 23:51
Inlägg: 659
Att få fångst utan att man själv är närvarande är en god förutsättning för att försörja sig och de sina. Nätfiske, mjärde, ryssja är alla bra sätt. Finns dessutom ännu effektivare metoder i nödläge, tex. kan man lägga nät över en bäck/älv. Att lägga nät över en vik och sedan driva fisken in i nätet är också ett effektivt sätt, speciellt grunda med mycket vass kan generera en hel massa gädda.

_________________
Tröskeleffekten syftar till att skapa en så hög tröskel att en angripare ska anse att det vore för dyrbart att påbörja ett angrepp.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Fiske för att försörja en familj
InläggPostat: tis 05 aug 2014, 20:55 
Offline
Jaharru, du köper 6 burkar vita bönor?. Höhöhö

Blev medlem: ons 19 sep 2012, 06:59
Inlägg: 129
Jag lade också upp ett par fiskenät i "to buy" -listan efter att ha fiskat i sommar. Vi fiskade på samma ställe med en natts "vila" emellan. Första natten fick vi 4 stora sikar, 1 stor abborre och kanske 4 plattfiskar på ett nät plus en gädda vi slängde tillbaks (Tjust yttre skärgård).
Den andra natten hade vi betydligt sämre tur, då fick vi kanske 3 ätbara plattfiskar.
Bild

Vi fiskade utan boj, knöt fast nätet i ett snöre från segelbåten och lade ut det med gummijollen så nätet syntes det inte öht. I en nödsituation lär ju folk gå ut och ta eller vittja andras nät huller om buller, så det var en rätt bra övning, lika så om man skulle tvingas tjuvfiska för att inte svälta...

EDIT:
Kan tillägga att nätet låg på mellan 5-15 m djup.


Top
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 27 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet