Swedish Survivalist

Är du förberedd?




Ny tråd Svara på tråd  [ 32 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: GP.se: Hushåll klarar inte krisrekommendation
InläggPostat: sön 29 jan 2017, 20:18 
Offline
Konservprovsmakare
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 03 maj 2016, 13:58
Inlägg: 56
Ort: Liten svensk stad
Hushåll klarar inte krisrekommendation
http://www.gp.se/nyheter/sverige/hush%C ... -1.4135826

Lite märkligt att artikeln hänvisar till en lista med bra att ha saker:
https://www.dinsakerhet.se/checklistor/ ... f068d9c2f7

Men inte tar den upp det enligt mig viktigaste: vatten.
De nämner: "Dunkar att hämta vatten i". Jotack, jag vill ju se hela Malmö stå på gatan med tomma dunkar vid kris.

(Själv har jag en lyxlösning: 20 stora ramlösa som roteras. Sambon uppskattar att hon alltid har bubbelvatten hemma.)


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: GP.se: Hushåll klarar inte krisrekommendation
InläggPostat: sön 29 jan 2017, 20:54 
Offline
Borgmästare i Jericho
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 17 okt 2015, 16:45
Inlägg: 226
Jo, vatten är viktigt. Tror dock att baktanken kan vara att om man skulle ge rekommendationen att alla skulle ha några fyllda 10L dunkar stående och rotera dessa så skulle många tycka att det är för jobbigt och strunta i det. Bättre då att folk har en dunk som får fyllas vid behov. I normalfallet kommer ju kommunen placera ut vattentankar och bor man utanför stadskärnan så finns det många brunnar samt vissa vattendrag man kan ta från.

Dock, en stor brasklapp här är att om det skulle bli skarpt läge i någon folkrik del av Sverige så saknas det förmåga att hantera detta, speciellt om det sker vintertid. Nuvarande utrustning klarar max av att förse 350 000 pers (troligen betydligt färre) med 3-5L/dygn och detta under sommaren. Lite galet att detta är officiella uppgifter men för de som vill läsa mer om vattenberedskap så kolla på livsmedelsverket/VAKA: https://www.livsmedelsverket.se/globala ... r-2015.pdf


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: GP.se: Hushåll klarar inte krisrekommendation
InläggPostat: sön 29 jan 2017, 21:52 
Lars skrev:
Hushåll klarar inte krisrekommendation
http://www.gp.se/nyheter/sverige/hush%C ... -1.4135826


Nu är det en undersökning där dom frågat om folk klarar sig 72 timmar vid kris.
Att en tredjedel inte skulle klara 3 dygn känns som en grov överdrift.
Visst klarar dom det om dom tänker till lite. Såååå tomt kan det inte vara i skafferiet väl?
Värme har väl inte så många men några dygn med extra kläder och filtar i sängen klarar dom flesta.
Vatten falerar en stor del på men här förväntas ju samhället kunna stötta och åtminstone en hink har väl alla.
Känns som folk svara nej för att dom inte kan ladda sin ipad :smack:


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: GP.se: Hushåll klarar inte krisrekommendation
InläggPostat: sön 29 jan 2017, 22:08 
Offline
1998 var en fin årgång för vita bönor!

Blev medlem: tis 08 nov 2016, 20:07
Inlägg: 151
Exodus skrev:
Lars skrev:
Hushåll klarar inte krisrekommendation
http://www.gp.se/nyheter/sverige/hush%C ... -1.4135826


Nu är det en undersökning där dom frågat om folk klarar sig 72 timmar vid kris.
Att en tredjedel inte skulle klara 3 dygn känns som en grov överdrift.
Visst klarar dom det om dom tänker till lite. Såååå tomt kan det inte vara i skafferiet väl?
Värme har väl inte så många men några dygn med extra kläder och filtar i sängen klarar dom flesta.
Vatten falerar en stor del på men här förväntas ju samhället kunna stötta och åtminstone en hink har väl alla.
Känns som folk svara nej för att dom inte kan ladda sin ipad :smack:


Att de svarar nej tycker jag är allvarligt nog, det är klart att de flesta kommer att komma igenom det utan alltför stora men men det faktum att de inte vet det känns faktiskt rätt illa.

Men det är klart, i efterhand när jag tänker tillbaks på min beredskap innan jag började göra något åt den så är jag rätt säker på att jag hade klarat mig i tre dygn hemma, om man bortser från att jag har vatten hemma nu (mest för att jag hatar att stå i kö som jag misstänker att det skulle bli om vattnet kom i tankbilar, och kände att tomma dunkar tar upp lika mycket plats som fyllda) är den största skillnaden i beredskap psykisk.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: GP.se: Hushåll klarar inte krisrekommendation
InläggPostat: sön 29 jan 2017, 22:13 
"Caroline Ulianas främsta tips för att klara av 72 timmars kris är att kunna ladda mobilen."
Tror mobilen blir det sista jag tänker på när det är 10 grader innomhus och inget vatten i kranen.


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: GP.se: Hushåll klarar inte krisrekommendation
InläggPostat: sön 29 jan 2017, 22:34 
:zombie: blir det något som leder till faktisk zombiekris är det nog fårkets mobilberoende och dom kommer döda för att få hålla en mobil som funkar :mrgreen:


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: GP.se: Hushåll klarar inte krisrekommendation
InläggPostat: sön 29 jan 2017, 22:42 
Offline
Jag behöver inte springa fortare än lejonet som jagar oss, bara fortare än dig.
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 03 dec 2016, 04:15
Inlägg: 423
MartinM skrev:
speciellt om det sker vintertid.


På vintern finns det en tendens att ganska rent vatten distribueras gratis från himlen i fryst form. Detta kristalliserade material går bra att smälta till vatten i ca 3:1 ratio ungefär. #Preppertips :D

_________________
Preparation is the difference between survival and statistics.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: GP.se: Hushåll klarar inte krisrekommendation
InläggPostat: sön 29 jan 2017, 23:01 
Lite bisarr grej det här med vatten. Förutsättningarna för att det skall komma en tankbil (iaf i mindre kommuner) är.
1. Det finns ström till pumparna i det lokala vattenverket.
2. Berra som har kontraktet att leverera (alltså han som äger kommunens enda lastbil med vatten tank) är nykter nog att starta sin lastbil.


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: GP.se: Hushåll klarar inte krisrekommendation
InläggPostat: sön 29 jan 2017, 23:34 
Offline
Jamen ett par stearinljus är ju alltid trevligt att ha!

Blev medlem: tor 21 jul 2016, 08:09
Inlägg: 146
Gargamek skrev:
Lite bisarr grej det här med vatten. Förutsättningarna för att det skall komma en tankbil (iaf i mindre kommuner) är.
1. Det finns ström till pumparna i det lokala vattenverket.
2. Berra som har kontraktet att leverera (alltså han som äger kommunens enda lastbil med vatten tank) är nykter nog att starta sin lastbil.


Fördel att bo i kommun där det finns drickbar sötvattensjö att ta vattnet från. Jag minns när jag var yngre och morfar körde ut vatten när det krisade. Då åkte vi alltid till den kommunala upphämtningsplatsen (sötvattensjö), la ner slangen i vattnet, pumpade upp i tanken med bensindriven pump. Då var det inte så mycket tjafs om vattenprover osv. men å andra sidan vart ju de flesta av släktingarna också 90-95år, så vattnet kan ju inte ha varit jättedåligt...


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: GP.se: Hushåll klarar inte krisrekommendation
InläggPostat: sön 29 jan 2017, 23:58 
Offline
When your mind say impossible, possible still has a lot left
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor 24 jul 2014, 14:49
Inlägg: 3199
Ort: Mälardalen
Gargamek skrev:
"Caroline Ulianas främsta tips för att klara av 72 timmars kris är att kunna ladda mobilen."
Tror mobilen blir det sista jag tänker på när det är 10 grader innomhus och inget vatten i kranen.


Hennes tanke är att du gör det vettiga, ringer en vän och åker dit och sover.

72 timmars kriser är smågrejjor. Med största sannolikhet har du på rimligt avstånd ett varmt hus inom din bekantskap.

_________________
Mindset of a winner: "The desire to win is important, but the will to prepare is vital."


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: GP.se: Hushåll klarar inte krisrekommendation
InläggPostat: mån 30 jan 2017, 12:40 
Offline
Fredag
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 29 okt 2012, 22:08
Inlägg: 1295
Ort: Söder
Derzu Uzala skrev:
Gargamek skrev:
"Caroline Ulianas främsta tips för att klara av 72 timmars kris är att kunna ladda mobilen."
Tror mobilen blir det sista jag tänker på när det är 10 grader innomhus och inget vatten i kranen.


Hennes tanke är att du gör det vettiga, ringer en vän och åker dit och sover.

72 timmars kriser är smågrejjor. Med största sannolikhet har du på rimligt avstånd ett varmt hus inom din bekantskap.


Så var min tanke först också men ponera att du är i Stockholm utan bil i ett hyreshus och vi pratar en kris som påverkar hela Mellansverige. Även om du får kontakt med någon utanför stan som har värme och mat så ska du praktiskt ta dig dit utan tunnelbana, kanske utan kollektivtrafik. Då blir vatten, värme och mat genast lite viktigare.

Ska du klara 72h när bara din byggnad är strömlöst så är det ett annat scenario då även kommunen har möjligheter att hjälpa till. Så då är det kanske viktigare att kunna ladda mobilen så du kan ringa journumret...

_________________
Hopp är ingen strategi och tur är ingen faktor.

Ibland bloggar jag mer och ibland mindre på http://aftersearch.wordpress.com


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: GP.se: Hushåll klarar inte krisrekommendation
InläggPostat: mån 30 jan 2017, 13:01 
Offline
Om jag kan bugga? Ut eller in?

Blev medlem: tor 26 mar 2015, 12:10
Inlägg: 502
Jo nog är 72 timmar löjligt lite och att så få klarar det riktigt alarmerande.
72 timmar klarar man ju på det godis och läsk som finns i skafferiet. :)
(Dock skulle man nog må lite illa)

Två veckor utan att behöva gå utanför dörren skulle nog vara bra. Då har det värsta nedfallet från kärnanfallet ebbat ut.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: GP.se: Hushåll klarar inte krisrekommendation
InläggPostat: mån 30 jan 2017, 13:08 
Mobilen?!
Citera:
- Kommunikationen är oerhört viktig, man måste kunna komma i kontakt med andra vid kris.


Har masterna reservkraft?
Kommer nätet överbelastas eller har alla vett att hålla sig till SMS?
Vilka andra och i vilket syfte?
Eftersom 3G/4G kommer ligga nere kommer du inte kunna lyssna på radio, vilket är den kommunikation man främst behöver - kriskommunikation.


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: GP.se: Hushåll klarar inte krisrekommendation
InläggPostat: mån 30 jan 2017, 17:31 
Harmklinga skrev:
Mobilen?!
Citera:
- Kommunikationen är oerhört viktig, man måste kunna komma i kontakt med andra vid kris.


Har masterna reservkraft?
Kommer nätet överbelastas eller har alla vett att hålla sig till SMS?
Vilka andra och i vilket syfte?
Eftersom 3G/4G kommer ligga nere kommer du inte kunna lyssna på radio, vilket är den kommunikation man främst behöver - kriskommunikation.


Detta är oerhört intressant. Bara för några år sen packade mobilnätet ihop varenda nyårsafton bara pga belastningen runt midnatt. Till stor del pgaSMS.
Hur blir det inte då med en allvarlig kris?
112 lär bli totalt överbelastade för det är det enda nummret folk kan utantill.


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: GP.se: Hushåll klarar inte krisrekommendation
InläggPostat: mån 30 jan 2017, 17:53 
Offline
1998 var en fin årgång för vita bönor!

Blev medlem: tis 08 nov 2016, 20:07
Inlägg: 151
Jag som har blivit strandad i en stormig stad där kollektivtrafiken slutade gå, vägarna hem var avstängda och utan att kunna få tag på min sambo (som befann sig i samma stad) på något annat sätt än via mobiltelefon, tyckte att det var ett ganska bra råd. Det är kanske inte ett råd för överlevnad om zombier invaderar, men det är ett råd som kan bespara en väldigt mycket oro i en normalkris.


Top
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 32 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3  Nästa


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet