Swedish Survivalist

Är du förberedd?




Ny tråd Svara på tråd  [ 10 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: PostNord, Tullverket och paket från utanför EU
InläggPostat: fre 20 apr 2018, 22:15 
Offline
Tränar vakthöns

Blev medlem: lör 18 jun 2016, 23:28
Inlägg: 2006
Numera borde de väl öppna paketen oftare, pga Kina-historien. (Eller kanske inte, jag har inte följt med så noga.)

grisen skrev:
EssBe skrev:
Jag tror att du hittar svar på dina frågor här: http://natapotek.com/lista-sakra-natapo ... an-recept/

Lagom smart att beställa narkotikaklassade läkemedel på nätet som någon gjort och skrivit om... Kan lätt bli dålig stämning om tullen öppnar det och kontaktar polisen.

_________________
/Zombie -->(x)q(/)


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Laglig e-shop av läkemedel inom EU?
InläggPostat: fre 20 apr 2018, 22:50 
Offline
Bor numera i en bunker

Blev medlem: ons 18 maj 2016, 21:15
Inlägg: 874
Zombie skrev:
Numera borde de väl öppna paketen oftare, pga Kina-historien. (Eller kanske inte, jag har inte följt med så noga.)

Varför då? Posten FÅR inte öppna försändelser, det är det bara tullverket och polisen som får göra.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Laglig e-shop av läkemedel inom EU?
InläggPostat: sön 22 apr 2018, 01:37 
Offline
Tränar vakthöns

Blev medlem: lör 18 jun 2016, 23:28
Inlägg: 2006
Har inte tullverket något med Kinahistorien att göra? Är det inte de som officiellt drog igång hela historien? Då borde de väl också göra fler stickprov eftersom saken nu är i ett annat läge. (Det stod tullen i texten jag citerade.)

pre skrev:
Zombie skrev:
Numera borde de väl öppna paketen oftare, pga Kina-historien. (Eller kanske inte, jag har inte följt med så noga.)

Varför då? Posten FÅR inte öppna försändelser, det är det bara tullverket och polisen som får göra.

_________________
/Zombie -->(x)q(/)


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Laglig e-shop av läkemedel inom EU?
InläggPostat: sön 22 apr 2018, 02:32 
Offline
Bor numera i en bunker

Blev medlem: ons 18 maj 2016, 21:15
Inlägg: 874
Zombie skrev:
Har inte tullverket något med Kinahistorien att göra? Är det inte de som officiellt drog igång hela historien? Då borde de väl också göra fler stickprov eftersom saken nu är i ett annat läge. (Det stod tullen i texten jag citerade.)

Jo då. Det var de som gick inte och bestämde tolkningen på lagen, och insisterade att Postnord måste driva in moms. Det betyder dock inte att Tullverket är med i den faktiska pakethanteringen, bara den byråkratiska sidan.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Laglig e-shop av läkemedel inom EU?
InläggPostat: sön 22 apr 2018, 18:21 
Offline
Är det en Twinkie?
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 26 aug 2016, 16:48
Inlägg: 376
pre skrev:
Zombie skrev:
Har inte tullverket något med Kinahistorien att göra? Är det inte de som officiellt drog igång hela historien? Då borde de väl också göra fler stickprov eftersom saken nu är i ett annat läge. (Det stod tullen i texten jag citerade.)

Jo då. Det var de som gick inte och bestämde tolkningen på lagen, och insisterade att Postnord måste driva in moms. Det betyder dock inte att Tullverket är med i den faktiska pakethanteringen, bara den byråkratiska sidan.


Det var Magdalena Andersson som körde över EU:s praxis och gav sig på Tullverket.

http://www.ehandel.se/Ministern-har-fat ... 11771.html

”Ska ta fram handlingsplan
Hittills har arbetet med momsinsamling för Kinapaketen uppfattats som så krävande att det helt enkelt har lagts åt sidan. Men nu har Finansdepartementet krävt att Tullverket - som har i uppgift att se till att PostNord samlar in momsen - gör något åt problemet. Det är dock oklart när en handlingsplan kan vara klar, mer än att regeringen helst vill att det ska ske “i närtid”.

- Vi får ha en dialog med Tullverket om när de kan ha en handlingsplan, som också är funktionell och åtgärdar de problem vi ser, säger finansminister Magdalena Andersson (S) till TT.”

Så uppdraget att utforma avgiften gavs sen till Postnord! Tullverket hade inget med det att göra. Ministerstyre!

http://www.ehandel.se/PostNord-tillbaka ... 11775.html

”Nu har PostNord fått i uppdrag av Tullverket (läs Magdalena) att ha en utredning klar senast den 1 mars. Sedan är det tänkt att det nya upplägget ska införas skyndsamt, eller åtminstone “så fort ett system finns på plats”.

Så det var Postnord som saltade avgiften till att kompensera sig för kosnaderna för ”kinapaketen” och skylla på Tullverket.
Det var ju bara momsen som det från början var fråga om att få in.

Kunde lätt ha gjort på betalsidan då man beställer varor för under 1500:- från utanför EU.
Visa/ Mastercard / PayPal kunde debitera och betala in momsen till statskassan och ge en unik kod till leverantören att märka leveransen så att beställningen är bevisat momsad när den kommer in och skannas. Skulle inte behöva kosta nånting!

Men det var Postnord själva som ville ha mer pengar för att rädda sin urusla ekonomi, som ”utredde” och hittade på ”avgiften”!

_________________
//reboot


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Laglig e-shop av läkemedel inom EU?
InläggPostat: sön 22 apr 2018, 19:03 
Offline
Aftonbladet vill nog aldrig intervjua mig igen
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 22 nov 2017, 13:49
Inlägg: 1084
Avgiften för momshantering av paket från Kina är inte mer saltad än avgiften för paket från exempelvis USA. Det nya är att moms och avgift tas ut...

_________________


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Laglig e-shop av läkemedel inom EU?
InläggPostat: sön 22 apr 2018, 19:09 
Offline
När folk är överens med mig har jag en känsla av att jag måste ha fel.

Blev medlem: mån 31 dec 2012, 18:24
Inlägg: 270
Kan någon förklara vad de senaste inläggen har att göra med "Laglig e-shop av läkemedel inom EU"


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: postNord, Tullverket och paket från utanför EU
InläggPostat: sön 22 apr 2018, 20:29 
Offline
Aftonbladet vill nog aldrig intervjua mig igen
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 22 nov 2017, 13:49
Inlägg: 1084
oldie skrev:
Kan någon förklara vad de senaste inläggen har att göra med "Laglig e-shop av läkemedel inom EU"


Inget. Ny tråd skapad...

_________________


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Laglig e-shop av läkemedel inom EU?
InläggPostat: sön 22 apr 2018, 22:38 
Offline
Skynet fights back!
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 15 dec 2017, 00:51
Inlägg: 643
reboot skrev:
Kunde lätt ha gjort på betalsidan då man beställer varor för under 1500:- från utanför EU.
Visa/ Mastercard / PayPal kunde debitera och betala in momsen till statskassan och ge en unik kod till leverantören att märka leveransen så att beställningen är bevisat momsad när den kommer in och skannas. Skulle inte behöva kosta nånting!


Att speditören / säljande företaget betalar in svenska momsen har funnits som alternativ länge om du beställer från USA.
Så kallad "Customs services". Eller alternativ är det inte utan antingen eller på olika varor / säljare
Tro inte dom gör det gratis. Dom tar avgifter för det som är i nivå med Postnord.
Shipping & handling är alltid högre om dom skall hantera betalning av moms och ev tull (moms/tull specas separat)
Vad exakta kostnaden är verkar rätt svårt hitta eftersom dom packar ihop den med fraktkostnaden.
Med ebay går det genom en tredjepart som sköter hanteringen

http://pages.ebay.com/shipping/globalshipping/buyer-tnc.html#paymentsplit
https://pages.ebay.com/buy/globalshippingprogram/faq-buyer.html#faq=fees-5

Varför tror du betalningsföretagen / leverantören skulle ta på sig att göra detta gratis?
Eftersom det redan är igång sen många år från USA kan det nog komma som alternativ från kina aningen billigare än Postnord

_________________
Det är aldrig försent att inte hinna bli klar i tid.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: PostNord, Tullverket och paket från utanför EU
InläggPostat: tis 24 apr 2018, 00:58 
Offline
Är det en Twinkie?
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 26 aug 2016, 16:48
Inlägg: 376
Betalföretagen Visa/Mastercard/PayPal & bankerna m.fl. har mycket lättare att ta ut moms vid betalning för summor under 1500:- som inte behöver förtullas.

Bara en ruta att kryssa i om ”betalningen gäller beställning av varor utanför EU”, så läggs momsen på totalsumman inklusive frakt, som det egentligen ska vara avsett från början. En unik kod utfärdas och följer betalningen till leverantören för att märka försändelsen med.
Momsen överförs sen från betalföretaget till skatteverkets konto när koden skannas i samband med införseln i landet och försändelsen kan delas ut direkt.

Om försändelsen inte skickas eller förkommer innan ankomst till landet, kan momsen krediteras kunden efter en viss tid.
Vid retur av skadad eller felaktig vara kan samma kod användas för kreditering vid utförsel.

Postnords urusla system med avgifter, fotografering, ommärkning av sändningsnummer och utskick av fakturor, baserade på CN22-lappen (och ingen moms på frakten!) är hopplöst personal/kostnadskrävande, långsamt och omodernt och kommer att (hoppas jag) snart ersättas av en EU-baserad lösning, liknande ovan, då fler länder knorrar om utebliven moms.

Mängder av försäljare på ebay skriver nu så här: Shipping: Does not ship to Sweden pga Postnords fadäser.

_________________
//reboot


Top
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 10 inlägg ] 


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet