Swedish Survivalist

Är du förberedd?




Ny tråd Svara på tråd  [ 4 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Reflektioner efter tidernas observationer
InläggPostat: tor 15 jul 2021, 19:41 
Offline
Crocodile Dundee har mindre kniv än jag!

Blev medlem: sön 08 jan 2017, 19:46
Inlägg: 87
Det var vintern 2019-2020. Det började pratas om ett virus som löpte amok i wuhan-provinsen i kina. Mycket allvarligt läge.

Tidig vår, viruset spred sig till Italien, USA, och till resten av världen. Ingen visste något, ingen visste om några behandlingar fungerade. Ingen visste hur det smittades eller hur stor dödligheten var.

I detta läge var jag i en position så jag kunde skjuta upp jobb till våren året därefter och stanna hemma, helt enkelt bugga in i några månader, vilket jag gjorde. I augusti (ja, nästan ett halvår senare) hade jag skarpt-läge-testat mitt mat/dagligvaruförråd och allt annat runt och inom mig i månadsvis totalt. Lärt mig massvis om mig själv och min omgivning. Men eftersom statistik, undersökningar och forskning blivit tillgängliga under sommaren så ansåg jag inte att det fanns något skäl längre att bugga in, så jag avbröt där. Har levt som vanligt sedan dess utan problem, men med justerad riktning.

I ljuset av det jag beskrivit ovan, trodde jag i min naivitet att svenne banan skulle på något sätt inse värdet och logiken i prepping. Men ack nej, på arbetsplatser där jag deltar i fikastunder och hör svenne banan prata i munnen på varandra så är det minst lika mycket förlöjligande, förnedrande och förolämpande angående de där som de såg på teevee som hade MAT FÖR ETT HELT ÅR hemma!! Hua mej vad dumma de är, verkligen värt att peka på och skratta åt. Ja, ni förstår säkert.

När skall svenne banan vakna? När han står i sopp-kön? När han har hungerpanik? När han är på väg att svälta ihjäl eller när han torkar röven med en näve löv? För uppenbarligen vaknade han inte ett skit när hela samhället stod på gränsen till att stängas ner helt. Är det bara ren oförmåga att se helheten eller är det lite av det blandat med tron att staten alltid kommer att fixa allt åt honom vad som än händer?

Jaja, mest reflektioner, men jag tycker det är fachinerande på ett sätt och skrämmande på ett annat. Min beslutsamhet att hålla preppandet för mig själv har intensifierats precis som preppandet i sig.

Ta hand om er där ute.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Reflektioner efter tidernas observationer
InläggPostat: mån 27 sep 2021, 13:28 
Offline
Jag har en ficklampa. Tror jag ...

Blev medlem: tis 30 apr 2019, 13:25
Inlägg: 14
Ja, den lärdomen tog nog få till sig. Jag tror tyvärr att det är som bortblåst. Jag tycker läget var klart mörkt våren 2020 och var tacksam för den mat jag redan hade hemma. Just en pandemi var det svar jag hade givit min dåvarande fru när hon tyckte att jag överdrev. Jag kunde inte föreställa mig denna covidhistoria, men tänkte vagt på isolering i ett några månader, upp till ett halvår, som ett av alla scenarier.

Samtidigt är jag väldigt tacksam och lättat att samhället har hållit, att matproduktion och matdistribution, mm, har fungerat.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Reflektioner efter tidernas observationer
InläggPostat: tor 30 sep 2021, 17:11 
Offline
Konservprovsmakare

Blev medlem: tis 13 apr 2010, 22:00
Inlägg: 55
Betraktaren skrev:
Det var vintern 2019-2020. Det började pratas om ett virus som löpte amok i wuhan-provinsen i kina. Mycket allvarligt läge.

Tidig vår, viruset spred sig till Italien, USA, och till resten av världen. Ingen visste något, ingen visste om några behandlingar fungerade. Ingen visste hur det smittades eller hur stor dödligheten var.

I detta läge var jag i en position så jag kunde skjuta upp jobb till våren året därefter och stanna hemma, helt enkelt bugga in i några månader, vilket jag gjorde. I augusti (ja, nästan ett halvår senare) hade jag skarpt-läge-testat mitt mat/dagligvaruförråd och allt annat runt och inom mig i månadsvis totalt. Lärt mig massvis om mig själv och min omgivning. Men eftersom statistik, undersökningar och forskning blivit tillgängliga under sommaren så ansåg jag inte att det fanns något skäl längre att bugga in, så jag avbröt där. Har levt som vanligt sedan dess utan problem, men med justerad riktning.

I ljuset av det jag beskrivit ovan, trodde jag i min naivitet att svenne banan skulle på något sätt inse värdet och logiken i prepping. Men ack nej, på arbetsplatser där jag deltar i fikastunder och hör svenne banan prata i munnen på varandra så är det minst lika mycket förlöjligande, förnedrande och förolämpande angående de där som de såg på teevee som hade MAT FÖR ETT HELT ÅR hemma!! Hua mej vad dumma de är, verkligen värt att peka på och skratta åt. Ja, ni förstår säkert.

När skall svenne banan vakna? När han står i sopp-kön? När han har hungerpanik? När han är på väg att svälta ihjäl eller när han torkar röven med en näve löv? För uppenbarligen vaknade han inte ett skit när hela samhället stod på gränsen till att stängas ner helt. Är det bara ren oförmåga att se helheten eller är det lite av det blandat med tron att staten alltid kommer att fixa allt åt honom vad som än händer?

Jaja, mest reflektioner, men jag tycker det är fachinerande på ett sätt och skrämmande på ett annat. Min beslutsamhet att hålla preppandet för mig själv har intensifierats precis som preppandet i sig.

Ta hand om er där ute.


Först: Snälla, använd inte "Svenne..." för att beskriva svenskar. Jag blir uppriktigt kränkt. Jag är svensk och har min historia i Sverige sedan bronsåldern, vad jag vet. Skriv "svenskar" eller "medel-Svensson" eller liknande. "Svenne B*" är nedlåtande och förminskande.

Vad gäller frågeställningen så har du helt rätt. Svensken är helt enkelt godtrogen och tror inte att i slutänden, något ont kan hända och att alla innerst inne har gott uppsåt. Det är därför vi fördrar att våra städer översvämmas av arbetslösa människor från andra världsdelar, vilka vi får försörja. Inte ett ont ord om politikerna, skatterna och den sämre välfärden som kommer i kölvattnet.

Folk lägger inte fem minuter på att ta reda på vad de injicerar i kroppen när de tar "vaccinet", men de kan lägga veckor och månader på att undersöka egenskaperna i sin nästa mobiltelefon eller robotgräsklippare.

Och de kan läsa om att kärnkraftverken läggs ned, över 1000 vattenkraftverk skall läggas ned och att elpriserna rusar i höjden, cementkrisen, skogsbranschen hotas och att fraktpriserna från Kina har tiodubblats på ett år, bombattentat och gänguppgörelser, polisstaterna som växer fram inte minst i de anglosaxiska länderna osv osv osv - och inte känna att detta är "en skakning på nedre däck".

Du gör helt rätt som preppar i smyg. Det gör jag också. Jag bygger ett hus på landet och det är en prepping som heter duga - folk undrar varför jag flyttar från stan. De vet inte att huset kommer fungera 100% offgrid om det behövs. Och att jag i flera år förberett en permakultur med fruktträd, bärbuskar, nötter och örter. Eller att jag GPS-kartlagt resurserna i naturen med fotografier och kartor om det skulle behövas. Folk skulle tro att man var ko-ko. Och det är man ju.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Reflektioner efter tidernas observationer
InläggPostat: tis 08 feb 2022, 14:19 
Offline
Crocodile Dundee har mindre kniv än jag!

Blev medlem: sön 08 jan 2017, 19:46
Inlägg: 87
Balder skrev:
Först: Snälla, använd inte "Svenne..." för att beskriva svenskar. Jag blir uppriktigt kränkt. Jag är svensk och har min historia i Sverige sedan bronsåldern, vad jag vet. Skriv "svenskar" eller "medel-Svensson" eller liknande. "Svenne B*" är nedlåtande och förminskande.


Haha, kul att du tar åt dig. Om du tar illa vid dig, så är det väl baserat på DINA EGNA idéer agående uttrycket jag använder, inte mina. Således är det DU SJÄLV som är källan till att du känner dig kränkt, inte JAG, du har ingen aning om hur jag definierar svenne banan.

Men hursomhelst, du menar alltså att DU har rätt att bestämma över hur JAG uttrycker mig baserat på hur DU definierar de uttryck jag använder? Intressant. Låter som ett tankesätt en riktig svenne banan lever i. Lycka till med det.


Top
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 4 inlägg ] 


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet