Swedish Survivalist

Är du förberedd?




Ny tråd Svara på tråd  [ 21 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Sjukligt sparande!
InläggPostat: fre 09 mar 2018, 19:39 
Offline
The grey man

Blev medlem: tor 15 nov 2012, 23:50
Inlägg: 1917
Är den första här o erkänna att jag har en morbid förkärlek o inte slänga gamla ting :notme:

Undrar om det finns fler samlare/ekorrar här på forumet.....?
Detta är inget som kommit de senaste åren utan följt mig sedan flera decennium. Har ytterst svårt att slänga något det kan röra sig om en bult utan mutter eller barnens urväxta skor som är ytterst lite slitna. Gränsen går ju naturligtvis om det saknas en del av paret. Om man nu inte skall spara den utifall den andra dyker upp någon gång :D . Ni förstår problemet jag är troligtvis en horder....

Fördelar med mitt beteende. Oftast behöver jag inte åka till min lokala handlare för att införskaffa det som saknas. Har konstigt nog en ganska bra koll på vars grejerna finns.

Nackdelar att det tar massor med plats.

Beteendet tror jag bottnar i någon slags känsla över att det jag samlar på kommer komma till nytta den dagen när det skitit sig i det blå skåpet.... Köper även på mig bra o ha saker på loppisar osv bara utifall att!

Känns det igen? Ni får håna mig o mitt beteende :D Jag tål mycket spott o spe då jag är som gåsen...

Trevlig afton! Urd


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Sjukligt sparande!
InläggPostat: fre 09 mar 2018, 20:00 
Offline
Samlar kokböcker från 1800-talet
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 22 feb 2016, 22:24
Inlägg: 708
Ort: I skogen, vid bäcken från fjället
Jo jag känner igen mig i din beskrivning men jag håller på att ändra mitt beteende. Jag köper inget på loppisar nu för tiden så vida det inte är något specifikt som jag söker. Impulsköpen har jag slutat med.
...det tar som sagt väääldigt mycket plats! :smack:

_________________
"That rifle on the wall of the labourer's cottage or working class flat, is the symbol of democracy. It is our job to see that it stays there."
-George Orwell.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Sjukligt sparande!
InläggPostat: fre 09 mar 2018, 20:05 
:oops: :oops: :oops: :oops:

jag har hittils undvikit loppisar, ser dom som potentiellt livsfarliga, för dom få små utrymmen som jag inte har saker på :roll: :smack: :smack:

japp, jag slänger sällan saker som jag tror jag kan få annvänding för, och jag har lärt mig att det mesta går att annvända ;)


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Sjukligt sparande!
InläggPostat: fre 09 mar 2018, 20:07 
Offline
Bor numera i en bunker

Blev medlem: ons 18 maj 2016, 21:15
Inlägg: 874
Eh, jag tror att de flesta preppers har en sådan sida. Plats tar det givetvis, men är inte ett problem nu, bor ensam i en villa. Det mesta är någorlunda sorterat och i källaren.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Sjukligt sparande!
InläggPostat: fre 09 mar 2018, 21:26 
Offline
There's no fate but what we make for ourselves
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 29 sep 2017, 17:06
Inlägg: 629
Jag vill nog påstå att det mesta jag sparat har kommit till användning, så om du bara kan stuva så det känns ordnat och vet var du har grejerna så är det absolut bra-att-ha.

_________________
We know some people do incredibly stupid and unpredictable things. But if we haven’t planned for that incredibly stupid or unpredictable thing, maybe we end up being the stupid person, and a victim of the unpredicted thing.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Sjukligt sparande!
InläggPostat: lör 10 mar 2018, 08:06 
Offline
Tränar vakthöns

Blev medlem: lör 18 jun 2016, 23:28
Inlägg: 2006
Tror det är ganska riskfritt att sticka ut halsen i den frågan här.

Skillnaden mellan en horder och en prepper är nog väldigt diffus för fårket, men här är väl hållningen snarare "ju mer desto bättre".

Urd skrev:
klipp
Känns det igen? Ni får håna mig o mitt beteende :D Jag tål mycket spott o spe då jag är som gåsen...

Trevlig afton! Urd

_________________
/Zombie -->(x)q(/)


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Sjukligt sparande!
InläggPostat: lör 10 mar 2018, 09:09 
Offline
I vilken hand håller man sporken?
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 14 dec 2012, 21:54
Inlägg: 187
Ort: Det ljusa Småland
Självklart sparar och samlar man på sig mycket grejer :lol:

Jag har plats och system för det, men jag undrar vad mina barn kommer säga den dagen de ska städa bort allt,
skatt eller skräp. Förmodligen mkt skräp som de ser det.. men kan bli värdefullt en vacker /inte vacker dag..

_________________
Bättre att vara förberedd på det som inte händer, än oförberedd på det som sker


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Sjukligt sparande!
InläggPostat: lör 10 mar 2018, 09:28 
glömde

kolla mina strofer under meddelanet

"den som har mest prylar när en dör vinner, och jag tänker fan i mig inte komma sist ;-)"

ger väl än viss antydan om hur jag förhåller mig i frågan :oops:


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Sjukligt sparande!
InläggPostat: lör 10 mar 2018, 09:47 
Offline
The grey man

Blev medlem: tor 15 nov 2012, 23:50
Inlägg: 1917
Jag samlar ju på mig saker inför projekt likväl. Många projekt som skramlar inför pannbenet...
Det är väl själva ångestbiten i det hela att det finns så många saker o sätta tänderna i. Fick tex tag på ett parti med fönsterbågar med hela glas 1995..... Tanken var ju att bygga det där fantastiska växthuset! Fönsterbågarna står fortfarande efter 23 år lutade mot skjulet förutom det tiotalet som jag med sorg i hjärtat nödgades slänga då de ruttnat i nederändan. :smack:


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Sjukligt sparande!
InläggPostat: lör 10 mar 2018, 21:46 
Offline
Konservöppnaren är min käraste ägodel.

Blev medlem: ons 17 jan 2018, 23:11
Inlägg: 219
Compulsive hoarding :D


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Sjukligt sparande!
InläggPostat: sön 11 mar 2018, 16:15 
Offline
Skynet fights back!
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 15 dec 2017, 00:51
Inlägg: 643
Usch vilka obehagliga frågeställningar.
Kan man ställa diagnos på mig baserat på mitt lager?
Nja beror väl på vad som anses vara friskt och det är väl en bedömningsfråga som beror på omständigheterna i världen

_________________
Det är aldrig försent att inte hinna bli klar i tid.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Sjukligt sparande!
InläggPostat: mån 12 mar 2018, 15:26 
Offline
Har lärt mig äta med spork!

Blev medlem: lör 30 jan 2016, 11:57
Inlägg: 198
Ort: Sundsvall
Urd skrev:
det kan röra sig om en bult utan mutter

Jomen alltså, det är ju helt ok stål i den och om det blir ont om metall efter SHTF så kanske man kan smälta ner överblivna muttrar, eller använda som sänke på sin fiskelina, eller ....


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Sjukligt sparande!
InläggPostat: mån 12 mar 2018, 17:22 
Offline
Bor numera i en bunker

Blev medlem: ons 18 maj 2016, 21:15
Inlägg: 874
Bokmalen skrev:
Urd skrev:
det kan röra sig om en bult utan mutter

Jomen alltså, det är ju helt ok stål i den och om det blir ont om metall efter SHTF så kanske man kan smälta ner överblivna muttrar, eller använda som sänke på sin fiskelina, eller ....

Skruvar och muttrar, brickor etc samlar jag också på. Har dock massa stålbitar (och en massa andra metaller) från isärtagen elektronik och annat, det sparar jag inte på generellt, förutom när jag har behov för det snart eller för specifika projekt. Koppar är bra att göra bus bars av exempelvis. Godtyckliga bitar stål i konstig form från något skärmstativ eller datorchassie, not so much.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Sjukligt sparande!
InläggPostat: mån 12 mar 2018, 21:12 
Offline
Borgmästare i Jericho

Blev medlem: lör 08 okt 2016, 17:50
Inlägg: 246
Glad att jag har en lägenhet idag. Jag har en diagnos sen jag var liten att samla på allt. Nu har jag ingen plats så kan inte köpa mer...hade jag haft en lada att samla i så hade jag direkt klassats som en ” sjuk individ”. Nu är jag bara lite sjuk...med en liten lägenhet.

_________________
That's it, man. Game over, man. Game over! What the fuck are we gonna do now? What are we gonna do?


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Sjukligt sparande!
InläggPostat: mån 12 mar 2018, 23:56 
Offline
The grey man

Blev medlem: tor 15 nov 2012, 23:50
Inlägg: 1917
krippaz skrev:
Glad att jag har en lägenhet idag. Jag har en diagnos sen jag var liten att samla på allt. Nu har jag ingen plats så kan inte köpa mer...hade jag haft en lada att samla i så hade jag direkt klassats som en ” sjuk individ”. Nu är jag bara lite sjuk...med en liten lägenhet.


:D :up: Grannen min tjata på mig i flera år o undra hur länge jag skulle spara målarburkarna som legat o sparat damm i garaget. Nu är de slängda! Nästan alla iaf...... :notme:
Tror jag funnit min diagnos? Prokrastinerare Dvs att skjuta upp ting!


Top
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 21 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 8 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet