Swedish Survivalist

Är du förberedd?




Ny tråd Svara på tråd  [ 38 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Prepperrörelsen inte måttstock för hemberedskap - artikel
InläggPostat: fre 16 jun 2017, 20:06 
Ingressen
Citera:
MSBs roll viktig för nyanserad bild av hushålls krisberedskap
All beredskap kan tyckas vara bättre än ingen beredskap, men jag tror att den form av krisberedskap som stora delar av prepperrörelsen förespråkar är en typ av krisberedskap som många hushåll har svårt att identifiera sig med.

http://www.tjugofyra7.se/artiklar/Min-a ... ll-viktig/

Har "prepperrörelsen" i Sverige en enhetlig linje?
Finns det över huvud taget en "prepperrörelse" i Sverige?

Jag uppfattar det flesta av oss som ganska olika, även om vi har likheter i vissa grundförberedelser.

/MD


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Prepperrörelsen inte måttstock för hemberedskap - artike
InläggPostat: fre 16 jun 2017, 20:37 
Offline
Skärmskyddsmäklare
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 03 apr 2016, 11:35
Inlägg: 303
Sant, finns alla varianter på preppers, allt mellan databackup till ris i 5-kilossäckar.

Men, ju mer insatt man blir i krisberedskap så kommer de flesta ofrånkomligen preppa för mycket längre tid än de stipulerade 72 timmarna...


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Prepperrörelsen inte måttstock för hemberedskap - artike
InläggPostat: fre 16 jun 2017, 21:11 
MulenDag skrev:
Ingressen
Citera:
MSBs roll viktig för nyanserad bild av hushålls krisberedskap
All beredskap kan tyckas vara bättre än ingen beredskap, men jag tror att den form av krisberedskap som stora delar av prepperrörelsen förespråkar är en typ av krisberedskap som många hushåll har svårt att identifiera sig med.

http://www.tjugofyra7.se/artiklar/Min-a ... ll-viktig/

Har "prepperrörelsen" i Sverige en enhetlig linje?
Finns det över huvud taget en "prepperrörelse" i Sverige?

Jag uppfattar det flesta av oss som ganska olika, även om vi har likheter i vissa grundförberedelser.

/MD


Jag tycker att du formulerade det väldigt bra i en tråd nyligen (om pressen?), där den gemensamma nämnare kanske är "72-timmars prepp" (som kanske snarare är några veckors prepp) men ju längre tidsscenario, desto fler vägar att gå, desto mer som kanske skiljer "oss" åt. Klipp gärna in de raderna igen.

På dina frågor skulle jag kort svara nej. Jag personligen misstror inte samhället helt och hållet men jag tycker det är aningslöst att utgå ifrån att staten ska kunna fixa allt. Jag vet t.ex. att jag får sämre pension än mina föräldrar. Är det fel att inte tänka på detta och försöka förbereda sig för pensioneringen, när man t.ex. har passerat 50-strecket? Jag ser heller ingen konflikt i att jag försöker ha en viss buffert av olika slag. Att jag, överviktig 50- plussare, t.ex. försöker sköta min hälsa för att kunna vara fit så gott det går (för mig och familjen) borde väl gagna staten likaväl? Vad är det för problem för staten om jag idag har mat för x månader, som jag kommer att äta upp med tiden? Det är ju jag som ligger ute med pengarna. Vad är det för problem för staten om jag kan klara mig själv ett år eller mer vid arbetslöshet? Vad är det för problem för staten om jag försöker vara skuldfri? Vad är det för problem för staten när jag för egen del försöker ändra den livsstil som bidragit till dagens miljöproblem? Vad är det för problem för staten om jag är nyfiken att lära mig nya saker som jag kan ha användning för? 2/3 av britterna sägs inte kunna sy i en knapp. Är det drömmedborgaren staten vill ha?

Jag vänder mig mot vissa formuleringar i artikeln, där syftet tycks vara att svartmåla preppers:

" Rörelsen tycks betydligt mer bekymrad över "osäkerheten runt om i Europa" än över de vinterstormar som har ställt till det för hushåll runt om i Sverige de senaste åren."

Här vill man uppenbarligen utmåla preppern som en extremist. Jag delar inte alla hot eller hotbilder angående Ryssland eller flyktingar (som det gissningsvis syftas på) men det är samtidigt konkreta skeenden i vårt land och närområde och jag förstår att folk har åsikter och visar olika känslor inför detta. Är det av ondo? Jag anser för övrigt att vinterstormar och mycket mycket annat ur ett problemperspektiv engagerar preppern, inte bara "osäkerheten runt om i Europa".


Senast redigerad av James Bonde fre 16 jun 2017, 21:54, redigerad totalt 2 gånger.

Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Prepperrörelsen inte måttstock för hemberedskap - artike
InläggPostat: fre 16 jun 2017, 21:48 
Offline
Ingen fara, jag har ett gem i fickan!
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 28 maj 2013, 16:13
Inlägg: 1734
Själv delar jag upp det i tre delar
1) ansvarsfullt agerande. Var en del av lösningen, inte en del av problemet.
2) vardagsberedskap. Brandvarnare, vatten i reserv, värme, 72h, snöstorm.
3) det som under riskanalys faller under kategorin "liten sannolikhet, stor konsekvens".

_________________
borrow, spend & pretend
Confidence - the feeling you have before fully understanding the situation.
3-3-3 Radio Plan


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Prepperrörelsen inte måttstock för hemberedskap - artike
InläggPostat: lör 17 jun 2017, 01:56 
Offline
Tränar vakthöns

Blev medlem: lör 18 jun 2016, 23:28
Inlägg: 2006
Kan du utveckal det litet?

Jaakko skrev:
Själv delar jag upp det i tre delar
1) ansvarsfullt agerande. Var en del av lösningen, inte en del av problemet.

_________________
/Zombie -->(x)q(/)


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Prepperrörelsen inte måttstock för hemberedskap - artike
InläggPostat: lör 17 jun 2017, 02:11 
Offline
Tränar vakthöns

Blev medlem: lör 18 jun 2016, 23:28
Inlägg: 2006
Det där om att "Därför tycker jag också att den misstro mot statliga myndigheter, som till stor del tycks ge prepperrörelsen dess bränsle, är oroväckande." kan nog stämma om man tittar på amerikanska YouTube-videoer, men det är inte framträdande här. Bara litet om att det satsas för litet på försvaret, livsmedellager, oljelager och liknande. Eventuellt att regeringen kommer att sno våra preps och egendom när SHTF inträffar. Inte att regeringen är ute efter vårt hjärteblod (att den konstant är ute efter våra pengar tycker ju de flesta skattebetalare). Finns det någon större svensk prepperrörelse någon annanstans som jag inte känner till, eller vill de bara dramatisera?

Men de tycks vara inne på att myndigheterna behöver bättra sig så att allt ansvar inte faller på medborgaren själv i alla fall...

MulenDag skrev:
Ingressen
Citera:
MSBs roll viktig för nyanserad bild av hushålls krisberedskap
All beredskap kan tyckas vara bättre än ingen beredskap, men jag tror att den form av krisberedskap som stora delar av prepperrörelsen förespråkar är en typ av krisberedskap som många hushåll har svårt att identifiera sig med.

http://www.tjugofyra7.se/artiklar/Min-a ... ll-viktig/

Har "prepperrörelsen" i Sverige en enhetlig linje?
Finns det över huvud taget en "prepperrörelse" i Sverige?

Jag uppfattar det flesta av oss som ganska olika, även om vi har likheter i vissa grundförberedelser.

/MD

_________________
/Zombie -->(x)q(/)


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Prepperrörelsen inte måttstock för hemberedskap - artike
InläggPostat: lör 17 jun 2017, 07:29 
mig veterligen finns det inte någon svensk prepperrörelse, det som kommer närmast är nog gamlingarna på landsbygden, och dom vet att

dom inte kommer få någon hjälp om det blir en en så liten störning som ex gudrun blev
dom vet att dom blivit rövknullade av staten, deras pensioner finns knappt, utan har slösats bort på allt annant än sådan som dom jobbat för
dom vet att militären är löjligt svagt i förhållande till vad det var för bara 30 år sedan
dom vet att polisen inte löser några vardagsbrott längre
dom vet att sjukvården håller på att kollapsa


så, vem har rätt och vem har fel, msb försöker göra sken av att samhället kommer hjälpa er om det blir störningar, japp, men då är hjälpen liten och störningarna små
men det räcker med att kolla på nyheterna och se sedan hur mycket av det som händer idag som faktiskt ordnas upp
det skjuts var och varannan dag, mycket få blir tagna och dömda för detta
folk mördas i deras hem och få åker dit för det
det är väldsamma upplopp veckligen och inget görs med dom som är med i dom


det hela är pinsamt från msb, dom får för fan öppna ögonen och se helheten, inte att folk ska klara 72 timmars strömavbrott, det kan du klara om du har vatten och kläder

om jag ska säga något positivt är det att räddningstjänsten , läs brandkår, fungerar än i dag, och att jag inte misskreditierar personalen på golvet på ambulans och brandkår, dom gör vad dom kan och dom förtjänar bättre än vad dom blir utsatta för


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Prepperrörelsen inte måttstock för hemberedskap - artike
InläggPostat: lör 17 jun 2017, 08:03 
Offline
Ingen fara, jag har ett gem i fickan!
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 28 maj 2013, 16:13
Inlägg: 1734
Zombie skrev:
Kan du utveckal det litet?

Jaakko skrev:
Själv delar jag upp det i tre delar
1) ansvarsfullt agerande. Var en del av lösningen, inte en del av problemet.

Visst
- gör världen en bättre plats för alla och ta hand om bollen vi lever på
- ingen kan göra allt men alla kan göra nåt
- jobba med sånt som är till nytta
- förstör inte för andra
- du är själv ansvarig för ditt välmående och din framgång, så långt det är möjligt

Ungefär så.

_________________
borrow, spend & pretend
Confidence - the feeling you have before fully understanding the situation.
3-3-3 Radio Plan


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Prepperrörelsen inte måttstock för hemberedskap - artike
InläggPostat: lör 17 jun 2017, 09:04 
Offline
Är det en Twinkie?
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 07 apr 2017, 13:07
Inlägg: 372
Jag håller med, 72h gränsen är trams. Jag skulle kunna sätta mig på en stubbe i skogen i min morgonrock och förmodligen gå därifrån levande 72h senare. Kanske skulle jag kunna överleva helt utan vatten i 72h, om jag inte äter något och ligger absolut stilla i skuggan.

Men jag tror inte det har så stor betydelse, skulle ett strömavbrott vara i 72h i en Svensk storstad så tror jag att mat och vatten är ens minsta problem.

_________________
- "AURIBUS TENEO LUPUM"


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Prepperrörelsen inte måttstock för hemberedskap - artike
InläggPostat: lör 17 jun 2017, 10:41 
Offline
Jag behöver inte springa fortare än lejonet som jagar oss, bara fortare än dig.
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 03 dec 2016, 04:15
Inlägg: 423
Fyrop skrev:
Jag håller med, 72h gränsen är trams. Jag skulle kunna sätta mig på en stubbe i skogen i min morgonrock och förmodligen gå därifrån levande 72h senare. Kanske skulle jag kunna överleva helt utan vatten i 72h, om jag inte äter något och ligger absolut stilla i skuggan.

Men jag tror inte det har så stor betydelse, skulle ett strömavbrott vara i 72h i en Svensk storstad så tror jag att mat och vatten är ens minsta problem.


Maten försvinner fort, när det ryktas om att det blir brist så kan du glömma att du får tag på t.ex. bröd. Det var fort tomt på hyllorna när det slog till senast, efter det kommer burkmat och annat att ryka.

Och du klarar dig i över en vecka genom att bara dricka vatten mot hungern, fyll magen så känslorna försvinner. Är det sommar, käka bär så får du i dig kolhydrater. Det svåra är inte att överleva i bushen utan att inte bli urtråkad, som diskuterats i en annan tråd.

För övrigt så undrar jag också vilken "rörelse"? Jag har inget gemensamt med merparten av andra, jag går inte på några möten, jag protesterar inte för högre medvetande med plakat (det är MSBs jobb), jag är inte med i "Svenska Preppers Riksförbund". Den bild av preppers som man får av Amerikanska youtube preppers och deras organisering stämmer inte för Sverige.

Jag har träffat 2 preppers som bekräftat att de preppar (ena är en vän, andra är en kollega), ingen av de är radikaliserade högerextrema som babblar konspirationsteorier om staten, de preppar för att de bryr sig om sina familjer och att de ser att samhällsresurserna inte räcker till. Jag gör detsamma.

Är man dum i huvudet och inte inser vad som pågår i världen, med ökad radikalisering, störda ledare med psykologiska problem i huvudet och hot från Ryssland som både Säpo och Försvarsmakten varnar för, så får man fan skylla sig själv, signalerna har aldrig varit så tydliga att skit kan träffa fläkten och det kan ske ganska fort med psykologiskt ostabila ledare som vill ha uppmärksamhet och som "vill lämna ett märke på historien" för att deras egon kräver det och deras väljare som består av olitterära nollor med total avsaknad av hur politik och hur världen fungerar. Har hört att många i gröna firman preppar, undrar man så kan ju fråga dem varför.

_________________
Preparation is the difference between survival and statistics.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Prepperrörelsen inte måttstock för hemberedskap - artike
InläggPostat: lör 17 jun 2017, 12:38 
Låter väl ungefär som det alltid har gjort. Prepping är bra, men inte för mycket, lagom är bäst, aja baja, pappa staten vet mer än dig, ha nu 72h beredskap så kan du återgå till Zlatan och ölen i lugn och ro.

Jag instämmer i att "prepperrörelsen" inte är enhetlig, annat än att vi förmodligen ligger lite längre i förberedelserna än 72h, om man får generalisera lite. Jag tycker att Kalorispelet sammanfattar det bra, dock. Man måste vara ganska bakom flötet om man inte ser vartåt det börjar barka nu, och att några liter vatten och lite knäckebröd för 72h inte kommer att räcka på långa vägar. Hur mycket struts måste man vara för att inte begripa att den som inte kan ta hand om sig själv i dagens Sverige kommer att dö? Vilka "beredskapslager" och bondgårdar ska försörja oss om vi står ensamma en dag? Måste vara något djävulskt tätt med sådant i sydsverige, för här uppe är det knapert i alla fall.

Krigsrisken; i form av ett sjudundrande apokalyptiskt WW3, anser jag fortfarande är sisådär, om än ökande. Jag är betydligt mer oroad för att främmande makts cyberavdelningar helt enkelt trycker på off-knappen på ett x-antal samhälleliga funktioner (*host* hackerattackerna mot Sverige på sistone *host*), samt placerar ett par sprängladdningar på utvalda känsliga punkter i elförsörjningen, och vips så är vi tillbaka på stenåldern.


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Prepperrörelsen inte måttstock för hemberedskap - artike
InläggPostat: lör 17 jun 2017, 13:23 
Offline
Jag behöver inte springa fortare än lejonet som jagar oss, bara fortare än dig.
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 03 dec 2016, 04:15
Inlägg: 423
Eventuella "externa personer" (media) som fortfarande inte fattar varför så summeras det bra i denna video med en titel som är lite provocerande om man inte lyssnar på vad han har att säga:

_________________
Preparation is the difference between survival and statistics.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Prepperrörelsen inte måttstock för hemberedskap - artike
InläggPostat: sön 18 jun 2017, 02:22 
Offline
Tränar vakthöns

Blev medlem: lör 18 jun 2016, 23:28
Inlägg: 2006
Lycka till med stubben och morgonrocken om det är -20 grader...

Fyrop skrev:
Jag håller med, 72h gränsen är trams. Jag skulle kunna sätta mig på en stubbe i skogen i min morgonrock och förmodligen gå därifrån levande 72h senare.


_________________
/Zombie -->(x)q(/)


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Prepperrörelsen inte måttstock för hemberedskap - artike
InläggPostat: sön 18 jun 2017, 02:39 
Linda Kvarnlöf verkar ha helt tappat koncepten.

Citera:
Prepperrörelsen, så som den framställs av dess utövare i bloggar och i social media, beskrivs som en slags motståndsrörelse till samhällets bristande krishanteringsförmåga. Tonen mot statliga myndigheter med krishanteringsansvar, i synnerhet MSB, är sällan vänlig och karaktäriseras av misstro snarare än tillit.


Och varför då? MSB har ju både visat prov på stor inkompetens och obeslutsamhet. Andra myndigheter, tex. Polisen, klarar ju inte av utryckningsverksamheten i normalläge, skulle de klara det i kris? Fniss.

Citera:
I bloggar och i twitterinlägg raljeras det över myndighetens otillräcklighet och okunskap, 72-timmars ambitionen döms ut som allt för blygsam[...]


Jag trodde det var förhållandevis väldokumenterat att myndigheternas krishantering är otillräcklig och att det saknas individer som är redo att axla ansvaret för dessa frågor. Att 72-timmars ambitionen är blygsam är heller ingen hemlighet, om krisen vara längre finns det ingen hjälp att få.

Citera:
Det är inte heller de mer vardagliga krissituationerna, så som en brand i köket, strömavbrott eller problem med dricksvattnet, som prepperrörelsen främst förbereder sig för.


Halmgubbe. Brand. Vilken prepper har inte brandvarnare, brandsläckare och brandfilt enkelt gripbart? Just nu snackar vi om evakulering ur brinnande hus. Strömavbrott och vattenförvaring är väl det enda preppers pratar om. Okunnig så jag får en knut i magen.

Citera:
Rörelsen tycks betydligt mer bekymrad över "osäkerheten runt om i Europa" än över de vinterstormar som har ställt till det för hushåll runt om i Sverige de senaste åren.


Kanske för att man anser att konsekvensen av kris eller krig i Europa är allvarligare än en vinterstorm, som man antagligen redan är ganska förberedd på. Undra om Linda vet nåt om riskanalys, det här med sannolikhet och konsekvens etc.

Citera:
All beredskap kan tyckas vara bättre än ingen beredskap, men jag tror att den form av krisberedskap som stora delar av prepperrörelsen förespråkar är en typ av krisberedskap som många hushåll har svårt att identifiera sig med.


Vilken form är det som stora delar av prepperrörelsen förespråkar? Det säger hon aldrig. Argumentationsfel.

Citera:
Krisberedskap handlar i lika stor utsträckning om kunskap om vilka myndigheter man kan vända sig till för information och stöd och att veta om vilket stöd och vilka resurser som finns tillgängliga i lokalsamhället.
Skitsnack. Citat MSB: "Grunden i arbetet med krisberedskapen i vårt samhälle är att den enskilde individen tar ansvar för sin egen och anhörigas säkerhet och beredskap så långt det är möjligt, både i vardagen och vid händelser som påverkar stora delar av vårt samhälle. Vid en krissituation kommer samhällets stöd och insatser i första hand gå till de som är i störst behov av hjälp, exempelvis barn, gamla, sjuka och personer med funktionssnedsättningar. Är man frisk och stark är det därför bra att ha en beredskap för att kunna hantera sin egen och sina anhörigas situation så långt det är möjligt."

Citera:
Tvärtom bör individens och samhällets krisberedskap ses som parallella processer, ömsesidigt beroende av varandra. Här har Myndigheten för samhällsskydd och beredskap en viktig roll att spela.


Då kanske det är läge att försöka närma sig preppervärlden och inte stöta ifrån sig den med vanföreställningar och påhitt?


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Prepperrörelsen inte måttstock för hemberedskap - artike
InläggPostat: sön 18 jun 2017, 06:15 
Offline
Börjar få trångt i skafferiet

Blev medlem: ons 01 feb 2017, 06:25
Inlägg: 103
Ort: Södertörn
Kan vi inte vara fler som svarar på artiklen?

Inte för aggressivt bara. Varför prepper du? Vad prepper du för?

Nästan så det borde finnas en egen kategori på forum för detta, att informera om när någon i mer publikt media uttaler sig om svenska preppers. Och då lugn, värdigt och konstruktivt kommentera inläggen.

_________________
Winter is coming


Top
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 38 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3  Nästa


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 9 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet