Swedish Survivalist

Är du förberedd?




Ny tråd Svara på tråd  [ 61 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3, 4, 5  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Förflyttning - tid, pris och efektivitet
InläggPostat: tis 05 jun 2018, 09:22 
Ofta får jag läsa att vid shtf får man antingen gå eller cykla för att det är mest effektivt. Även dagligen bör man prioritera cyklandet framför att åka bil, sägs det.

Igår var jag ute och cyklade exakt 20 km under en timme. Hemma igen tittar på klockan som säger att jag förbrukade 759 kcal med hänsyn till ålder, vikt och puls. Jäklar, tänkte jag! Hade jag ätit lunch ute så hade kostat mig 95 kronor och jag skulle få i mig cirka 800 kcal. Om vi antar att jag äter hemma så blir kostnaden fortfarande cirka 30 kronor (vanlig mat pratar vi om nu, inte äta socker och dricka olja). Alltså kostnaden per mil är cirka 15 kronor, det är ungefär vad bilen kostar per mil också. Ok, någon miljönisse hävdar nu att det är bättre för miljön att cykla än att köra bil men jag odlar inte mat hemma. Jag köper mina Spanska tomater, Italienskt pasta och äter några bananer från Guatemala som jag sköljer med några klunkar kaffe från Colombia.

Jag insåg att lösningen är faktiskt: köp en liten extra bil som finns massor med reservdelar till, lär dig meka med den och lagra så mycket bränsle som du bara kan.

För tiden kostar ju också; samma sträcka med bilen för samma kostnad hade jag kört på max 15 minuter istället för att svettas och kämpa mot värmen/kylan i en timme.

Tänker jag fel?


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Förflyttning - tid, pris och efektivitet
InläggPostat: tis 05 jun 2018, 10:06 
Offline
En är ingen, två är en. Tre? Ehh...

Blev medlem: fre 24 dec 2010, 13:34
Inlägg: 111
Ort: Primary target area judgement day.
Jag tror den bästa lösningen är att ha flera olika alternativ. Cykel, moped/motorcykel samt bil.
Sedan får man välja vad som är bäst beroende på hur situationen ser ut.
Cykel funkar överallt och man kan bära med sig den i värsta fall, men räckvidden är starkt begränsad, i synnerhet om man inte är tränad.
Moped/motorcykel tar sig fram där bil inte kan.
Bil om man ska färdas långt och med mycket packning.
Har man en rejäl bil, typ en pickup eller suv, kan man ju dessutom ta med sig både cykel och moped/motorcykel på den.
Har för övrigt sett en Folkvagn bubbla med påhängsställ med en moped på i bak, så det går med små bilar oxå.

_________________
World order is one of those things people don’t think about until it is gone.


Senast redigerad av Klaas tis 05 jun 2018, 10:08, redigerad totalt 1 gång.

Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Förflyttning - tid, pris och efektivitet
InläggPostat: tis 05 jun 2018, 10:06 
Offline
There's no fate but what we make for ourselves
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 29 sep 2017, 17:06
Inlägg: 629
Tiden då det gick att mecka med bilar är förbi, nu är allt specialelektronik. Om du skulle köpa en väldigt gammal bil för att den ska bli meck-bar så är den just väldigt gammal redan (dåligt utgångsläge) och det saknas delar ju äldre bilarna blir.

_________________
We know some people do incredibly stupid and unpredictable things. But if we haven’t planned for that incredibly stupid or unpredictable thing, maybe we end up being the stupid person, and a victim of the unpredicted thing.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Förflyttning - tid, pris och efektivitet
InläggPostat: tis 05 jun 2018, 17:04 
Offline
Aftonbladet vill nog aldrig intervjua mig igen
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 22 nov 2017, 13:49
Inlägg: 1084
Om man kan cykla eller inte beror på hur man bor i förhållande till jobbet och annat. I vissa fall kan det vara något man kan välja. Eller man kan flytta/byta jobb. I vissa fall...

Om man bor högst ca en mil från jobbet så kan det vara OK att cykla. Men knappast om man bor 3 mil eller mer från jobbet.

Kraftigt förenklad jämförelse:
Adam cyklar 2 mil till/från jobbet, 225 dagar om året.
Bertil kör bil 6 mil till/från jobbet, 225 dagar om året.
Vi antar att det kostar 20:- / mil att cykla. Främst extra mat för att orka. Men även värdeminskning och service.
Vi antar att det kostar 15:- / mil att köra bil. Bränsle+fasta kostnader som värdeminskning och försäkring etc.

Adam:
Kostnad resa: 4500:-
Tid resa: 225 timmar.

Bertil:
Kostnad resa: 20250:-
Tid resa: 225 timmar.

Sedan kan man ta med att Bertil behöver motionera extra för att hålla sig lika smärt och pigg som Adam. Kanske 100 timmar om året? Och för att orka motionera behöver Bertil äta extra mat, vilket kostar extra.

Så Adam sparar in ca 100 timmar om året på att cykla. Och Adam har ca 2/3 av en extra månadslön (efter skatt) att sätta sprätt på. Det kostar ca 300:- för Adam att åka taxi enkel väg till jobbet, om det är dåligt väder. Det har han, i jämförelse med Bertil, råd att göra 50 gånger. Eller Adam kan åka taxi för att storhandla...

Kan man cykla så har man alltså en del att vinna...

_________________


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Förflyttning - tid, pris och efektivitet
InläggPostat: tis 05 jun 2018, 17:24 
Motionen är inte helt fel att räkna på plussidan. Det som jag blev förvånad över var att kostnaden att cykla i kronor för förbrukade kalorier (exklusive tidsförlusten) motsvarar kostnaden att köra bil, enligt skatteverkets kostnad för bilen som idag är cirka 18,5 kr/mil. Lite komiskt kunde man säga att 18,5 kr/mil är förflyttningens motsvarighet till Fibonnacitalen i moderna samhället.


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Förflyttning - tid, pris och efektivitet
InläggPostat: tis 05 jun 2018, 17:34 
Offline
En är ingen, två är en. Tre? Ehh...

Blev medlem: fre 24 dec 2010, 13:34
Inlägg: 111
Ort: Primary target area judgement day.
En fördel med att cykla mycket är ju oxå att man lär sig hantera väder och vind på ett helt annat sätt om man gör det året runt då man förhoppningsvis skaffar rejäla kläder som står emot väta, vind och kyla.

Sitter man i en bil spelar det ju egentligen inte någon roll vad man har på sig oavsett väderlek.
Så länge inget händer. :roll:

_________________
World order is one of those things people don’t think about until it is gone.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Förflyttning - tid, pris och efektivitet
InläggPostat: tis 05 jun 2018, 18:39 
Offline
Aftonbladet vill nog aldrig intervjua mig igen
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 22 nov 2017, 13:49
Inlägg: 1084
Att cykla idag innebär att man sparar mycket tid eftersom man inte behöver gå på gym eller springa lika mycket. Bilister behöver ju också motion.

Men annars stämmer det att bensin och diesel är löjligt billigt. Så billigt att det kan vara billigare att köra bil än att cykla, om man räknar med det extra behovet av mat för cyklisten. Det beror nog på att fossila bränslen inte produceras från grunden utan utvinns energirika och raffineras och distribueras. Mat behöver odlas från grunden. Och distribueras/tillagas.

Vid SHTF eller efter T så stämmer det troligen inte alls att det kostar 15-20:- per mil med bil. Troligen är det då akut brist på bensin/diesel och den faktiska milkostnaden med fossila bränslen är troligen VÄLDIGT MYCKET högre. Att lagra bränsle kostar också. Och om man kan sälja det dyrt så kanske man inte vill elda upp det i egna bilen? Och det är då bättre att cykla... Om man har en cykel. Och orkar cykla...

_________________


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Förflyttning - tid, pris och efektivitet
InläggPostat: tis 05 jun 2018, 19:16 
Offline
Om jag kan bugga? Ut eller in?

Blev medlem: tor 26 mar 2015, 12:10
Inlägg: 502
Cyklar man sparar man in gymkortet och vid SHTF så är du fit for fight.

Elcykel är ett väldigt tidseffektivt sätt att ta sig fram. Och du slipper skatter, försäkringar, besiktningar och och allt skit som myndigheterna lägger på oss. Kostar typ 20 öre per mil i el.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Förflyttning - tid, pris och efektivitet
InläggPostat: tis 05 jun 2018, 21:42 
Offline
Tränar vakthöns

Blev medlem: lör 18 jun 2016, 23:28
Inlägg: 2006
Cyklar har också rörliga kostnader för reparationer, däckslitage etc, även om det blir mycket billigare än för en bil. Men du vinner ju i kondition som du inte behöver skaffa dig på annat sätt.

Det finns en rätt trevlig sak med Tage Danielsson. Han är överklass och har så många moderna arbetsbesparande saker och den fattige fiskaren Hasse Alfredsson har ett besvärligare liv och cyklar till stan, ror på sjön och andas skogsluft och badar i havet medan Tage Danielsson motionscyklar och använder roddmaskin i källaren med tallbarrsdoft och filmad vägsträcka. Etc.

_________________
/Zombie -->(x)q(/)


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Förflyttning - tid, pris och efektivitet
InläggPostat: ons 06 jun 2018, 07:37 
Offline
Inte utan min morakniv...
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor 05 apr 2018, 20:57
Inlägg: 962
hur mycket energi hadde man förbrukat en timma i soffan?

men det finns för och nackdelar med cykel
men ska man räkna energi och tid så kan cykel både vara bra, läs korta sträckor i dålig bilmiljö typ stad
och dålig, längre sträckor, dåligt väder, sjukdom , strålning, förföljare, lastkapacitet

så man har en cykel bak på bilen om man sticker :lol:

_________________
https://preppad.se


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Förflyttning - tid, pris och efektivitet
InläggPostat: ons 06 jun 2018, 10:08 
Offline
När folk är överens med mig har jag en känsla av att jag måste ha fel.

Blev medlem: mån 31 dec 2012, 18:24
Inlägg: 270
Vilken bil kan köras för 15:-- per mil totalt? Bara bränslet för en normalstor kostar ju minst 0,7*15 = 10,50.
Däck, service, försäkring, skatt, värdeminskning 4:50 verkar orealistiskt.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Förflyttning - tid, pris och efektivitet
InläggPostat: ons 06 jun 2018, 12:13 
Skatteverk räknar ju med 18,5 kr per milen, så helt ute och cyklande är man nog inte.


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Förflyttning - tid, pris och efektivitet
InläggPostat: ons 06 jun 2018, 12:22 
Offline
Inte utan min morakniv...
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor 05 apr 2018, 20:57
Inlägg: 962
en beg bil om man har tur

några få gamla kan man köra under 0.4 diesel, 6 kr mil, ingen skatt, trafikförsäkring ca 1000kr

bil ca 20,000 klarar kanske 5 år
sälja som skrot och delar för 5000

medel 1500 mil per år
beg däck

ett år
9000 diesel
1000 försäkring
3000 bil
=13000kr / 1500
=8.66 kr milen

hm, besiktning vartannat år
en del småsaker och eget arbete, men man kan nog komma ner till 10 kr milen

då på bekostnad av nyare krocksäkerhet, eget arbete, större risk för trubbel
men en bil som klarar sig utan modern skitelektronik :mrgreen:

fördelen är att miljönissarna får förhöjt blodtryck varje gång man åker förbi :sneaky: :sneaky: :D

_________________
https://preppad.se


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Förflyttning - tid, pris och efektivitet
InläggPostat: ons 06 jun 2018, 12:53 
Offline
Aftonbladet vill nog aldrig intervjua mig igen
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 22 nov 2017, 13:49
Inlägg: 1084
Risken är att miljönissarnas höjda blodtryck är av glädje över att se ännu en av dem som håller liv i gamla prylar och inte kör med slit-och-släng-mentalitet! :notme:

_________________


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Förflyttning - tid, pris och efektivitet
InläggPostat: ons 06 jun 2018, 13:14 
Offline
Inte utan min morakniv...
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor 05 apr 2018, 20:57
Inlägg: 962
på andra saker, men inte gamla dieselbilar :lol:

_________________
https://preppad.se


Top
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 61 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3, 4, 5  Nästa


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet