Swedish Survivalist

Är du förberedd?




Ny tråd Svara på tråd  [ 32 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Upprensning efter en Prepper!
InläggPostat: sön 12 feb 2017, 19:47 
Offline
The grey man

Blev medlem: tor 15 nov 2012, 23:50
Inlägg: 1917
Har Ni tänkt tanken någon gång att Ni trillar av pinn innan/eller att det inte inträffar någon SHTF scenario! Vad kommer era ev efterlevande tänka/göra? När de finner tex ouppackade förråd av de mest skiftande slag....

Jag har ekorrsamlandet i blodet o det vet mina barn mkt "skit" är det :mrgreen: !

I mitt fall tror jag det mesta kommer gå på bål eller tippen..... :surprised:

Ps Inte för att jag tvivlar apropå framtiden....Men man vet aldrig vad morgondagen erbjuder!


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Upprensning efter en Prepper!
InläggPostat: sön 12 feb 2017, 20:08 
Offline
Do you know what the definition of a hero is? Someone who gets other people killed.

Blev medlem: fre 11 nov 2016, 17:30
Inlägg: 342
Det oväntade kan inträffa precis när som helst, och precis vem som helst kan drabbas, så det är bra att tänka tanken på vad vi lämnar efter oss. Jag har en mor med ekorrbeteende och hon är väl medveten om att det blir hennes barn som får ta hand om det en dag. Jag kommer nog ta tillvara en del, men allt har jag inte möjlighet att ta hand om pga utrymmesbrist. Min bror skulle hiva rubbet på tippen om inte jag är där och räddar användbara grejer.

Jag tror samma gäller för flertalet. Lite sparas, det mesta slängs eller lämnas till loppis/auktion. Man kan inte heller begära att efterlevande ska se samma nytta i tingen som man själv sett. Svår balansgång det där. Men vill ju inte bli en allt för stor belastning för de efterlevande.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Upprensning efter en Prepper!
InläggPostat: sön 12 feb 2017, 20:37 
Offline
Undrar vilken som är bäst som arbetsgivare, Umbrella Corporation eller Skynet?

Blev medlem: fre 29 jul 2016, 10:48
Inlägg: 263
Ta reda på om det finns någon välgörenhetsorganisation med secondhand-butik i närheten som vill komma och hämta det.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Upprensning efter en Prepper!
InläggPostat: sön 12 feb 2017, 20:45 
Om ungarna inte behöver det jag samlat på mig så är det inte mycket värde i det på begagnatmarknaden, om det däremot behövs - pga SHTF/TEOTWAWKI - så kommer värdet att vara stort (tror jag). Vad de gör med "mina" prylar beror alltså på läget och deras bedömning av detsamma. Behövs det inte så behövs det inte, fine. Bättre ha och inte behöva än att behöva och inte ha.

För min del, är det så att världen blivit "unicorns and rainbows" får de göra vad de vill med grejerna och jag kommer inte att vända mig i min grav.

/MD


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Upprensning efter en Prepper!
InläggPostat: sön 12 feb 2017, 21:01 
Offline
Jag behöver inte springa fortare än lejonet som jagar oss, bara fortare än dig.

Blev medlem: sön 18 sep 2011, 22:49
Inlägg: 410
Ort: Norrland
Efter att vi rensat ut förråden efter en "hoarder" i familjen så har jag sett till att dokumentera mina grejer bättre. Framförallt rensa bort onödigt skräp och kanske om möjligt omvandla saker till användbart råmaterial.

Två gamla garderober av trä fick nytt liv som en arbetsbänk. Tex

Många tänker inte på att båtar stugor jakt kojor osv
Kan gå förlorade om släkten inte vet var de finns.

Jag hade velat se anhörigas min när de hittar mitt matförråd. :D


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Upprensning efter en Prepper!
InläggPostat: mån 13 feb 2017, 13:52 
Offline
Har proppen gått? Det lyser inte hos grannarna heller.

Blev medlem: tor 26 sep 2013, 15:08
Inlägg: 66
Jag anser att man i princip bör avveckla sin prepping lagom till pensionen. Finns ingen större poäng att preppa då heller - ens eget värde har minskat och man kan ha roligare för pengarna än att bygga en ny bunker. Det är bara att inse att ingen vill ha ens grejer - för en oinvigd är det ungefär lika intressant som en gammal frimärkssamling eller myntsamling.
Men om dör knal fall innan man hunnit avveckla och innan shtf blir det nog soptippen/loppis med det mesta av våra grejer. Sorgligt men sant.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Upprensning efter en Prepper!
InläggPostat: mån 13 feb 2017, 14:29 
Offline
Ingen fara, jag har ett gem i fickan!
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 28 maj 2013, 16:13
Inlägg: 1734
David skrev:
Jag anser att man i princip bör avveckla sin prepping lagom till pensionen. Finns ingen större poäng att preppa då heller - ens eget värde har minskat och man kan ha roligare för pengarna än att bygga en ny bunker. Det är bara att inse att ingen vill ha ens grejer - för en oinvigd är det ungefär lika intressant som en gammal frimärkssamling eller myntsamling.
Men om dör knal fall innan man hunnit avveckla och innan shtf blir det nog soptippen/loppis med det mesta av våra grejer. Sorgligt men sant.

:up: +1

_________________
borrow, spend & pretend
Confidence - the feeling you have before fully understanding the situation.
3-3-3 Radio Plan


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Upprensning efter en Prepper!
InläggPostat: mån 13 feb 2017, 14:47 
David skrev:
Det är bara att inse att ingen vill ha ens grejer - för en oinvigd är det ungefär lika intressant som en gammal frimärkssamling eller myntsamling.


Exakt, varit med när äldre släktingar gått bort och deras sportlexikon, garnsamling, glasfigurer, akvareller som säkert var väldigt viktiga för dem är för de efterkommande bara till besvär.


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Upprensning efter en Prepper!
InläggPostat: mån 13 feb 2017, 16:12 
David skrev:
Jag anser att man i princip bör avveckla sin prepping lagom till pensionen. Finns ingen större poäng att preppa då heller - ens eget värde har minskat och man kan ha roligare för pengarna än att bygga en ny bunker. Det är bara att inse att ingen vill ha ens grejer - för en oinvigd är det ungefär lika intressant som en gammal frimärkssamling eller myntsamling.
Men om dör knal fall innan man hunnit avveckla och innan shtf blir det nog soptippen/loppis med det mesta av våra grejer. Sorgligt men sant.


Tjaaa... Låt säga att jag pensionerar mig någon gång mellan 65 och 67 års ålder.
Vill väl inte säga att det är då man skall avveckla sina prepp. En annan sak att man inte borde öka dom
Statistiskt åretstår ju fortfarande ca 15 års liv som pensionär.
Att bara säga att man skall avveckla preppen vid pensioneringen och lägga sig och dö om det krisar känns lite hårt. :down:
Sen kan man hävda att personen inte har något värde för samhället längre men om personen preppat så är den personen heller ingen belastning.
Visst, en del pensionärer dör redan något år efter pensioneringen och då blir det naturligtvis ett lass med överbliven prepp att köra till tippen.
Vad spelar det för roll? Ta in en firma som röjer ur hela huset. Fortfarande ingen belastning för mina efterlevande eftersom huset är betalt så överskott finns.
Skulle vara för att dom potentiella arvingarna är gnidna och vill maximera arvet men det är utanför frågan.
Känns som att ni betraktar dom äldre som enbart en resurs i form av förväntat arv.
Med sådana efterlevande hade jag hellre testamenterat mesta möjliga av arvet till ett kattpensionat :mrgreen: Och nej jag är ingen kattvän


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Upprensning efter en Prepper!
InläggPostat: mån 13 feb 2017, 16:35 
Offline
Jag har något som inte ni har!
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 05 sep 2011, 21:22
Inlägg: 1449
Exodus skrev:
Känns som att ni betraktar dom äldre som enbart en resurs i form av förväntat arv.
Med sådana efterlevande hade jag hellre testamenterat mesta möjliga av arvet till ett kattpensionat :mrgreen: Och nej jag är ingen kattvän


:up: Håller med till fullo. Testamentera till en likasinnad som uppskattar det man rustat för!

_________________
preppad.se det nya prepping forumet

Kokning pågår!


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Upprensning efter en Prepper!
InläggPostat: mån 13 feb 2017, 17:02 
Det är ju som pensionär man kan börja preppa på allvar. :lol:

Mer tid att lägga på odlingar och nyttiga och praktiska byggnadsprojekt. Eller att rensa källare och förråd...

Ett överskådligt förråd/lager där det inte finns för mycket utgånget eller obrukbart är ju bra för ALLA.


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Upprensning efter en Prepper!
InläggPostat: mån 13 feb 2017, 17:42 
Offline
Tränar vakthöns

Blev medlem: lör 18 jun 2016, 23:28
Inlägg: 2006
Man är nog glad åt ett rejält matförråd om man är fattigpensionär. Men det blir förstås ett problem när man ska flytta.

_________________
/Zombie -->(x)q(/)


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Upprensning efter en Prepper!
InläggPostat: mån 13 feb 2017, 18:10 
Offline
1998 var en fin årgång för vita bönor!

Blev medlem: tis 08 nov 2016, 20:07
Inlägg: 151
Alltså, min mormor dog oväntat tidigt och hon var strax över 80. Jag tror att ni kanske ändrar synen på hur gammal en pensionär är när ni blir pensionärer :)


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Upprensning efter en Prepper!
InläggPostat: mån 13 feb 2017, 19:53 
Offline
Ingen fara, jag har ett gem i fickan!
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 28 maj 2013, 16:13
Inlägg: 1734
joclei skrev:
Alltså, min mormor dog oväntat tidigt och hon var strax över 80. Jag tror att ni kanske ändrar synen på hur gammal en pensionär är när ni blir pensionärer :)

Vid 80 är fysiken begränsad och en hel del prylar som kräver fysisk styrka faller bort. Ett exempel är motorsåg och jag kan tänka mej ungefär två dussin andra saker i samma kategori.

_________________
borrow, spend & pretend
Confidence - the feeling you have before fully understanding the situation.
3-3-3 Radio Plan


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Upprensning efter en Prepper!
InläggPostat: mån 13 feb 2017, 21:37 
Offline
The grey man

Blev medlem: tor 15 nov 2012, 23:50
Inlägg: 1917
Kanske finns en marknad för preppermatriel typ loppis? Vet att Bartertown finnes.
Kanske något för den driftige? Dvs verksamhet som säljer hela spektrat. Alltifrån topz till grävmaskiner.... :notme: Existerar fortfarande dödsbon köpes?


Top
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 32 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3  Nästa


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet