Swedish Survivalist

Är du förberedd?




Ny tråd Svara på tråd  [ 41 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Vem kan man lita på? Länkar, info mm.
InläggPostat: tor 17 nov 2016, 10:39 
Offline
My mommy always said there were no monsters - no real ones - but there are.
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 05 okt 2016, 15:22
Inlägg: 622
Ort: Urban sprawl
Hitta information är lätt. Hitta bra, användbar och pålitlig information är en annan sak.
Det är forumet är guld och har ofta bra länkar som t.ex. Canadian Prepper som jag nu följer.
Idag ramlade jag på någon som heter Penny University. Tittade på en video om vad man INTE bör göra när man preppar för bug-in. Någon som håller med om vad han rekommenderar och/eller vill komplettera?
https://youtu.be/NPH3xD8xrgg

Andra vettiga länktips mottages tacksamt.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vem kan man lita på? Länkar, info mm.
InläggPostat: tor 17 nov 2016, 14:56 
Offline
Tränar vakthöns

Blev medlem: lör 18 jun 2016, 23:28
Inlägg: 2006
Det verkar litet osvenskt. Tror ytterst få svenskar skulle göra en del av sakerna han nämner, och knappast någon på det här forumet. Och jag ser ingen direkt orsak till att folk på många bilder är så avklädda. Man undrar varifrån bilderna kommer.

Det mesta han säger verkar väl vettigt bortsett från att man inte ska vara i så dålig form att man inte kan gå uppför en trappa utan nitroglycerintablett. (Om jag förstod rätt.) Visst, men behöver man det har man väl en sjukdom och kan aldrig bli i god form. Somliga (de flesta) saknar helt förutsättningar för att bli en 25-årig marinsoldat, oavsett hur de försöker. Och en chihuahua duger säkert till både vakthund och råttjägare och behöver inte så mycket mat.

Men jag har i alla fall gott om böcker (vilket han tyckte var en nödlösning). Finns det bara ljus är underhållningsdetaljen väl tillgodosedd ;-).

_________________
/Zombie -->(x)q(/)


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vem kan man lita på? Länkar, info mm.
InläggPostat: fre 18 nov 2016, 02:57 
Offline
Tränar vakthöns

Blev medlem: lör 18 jun 2016, 23:28
Inlägg: 2006
Saker man brukar glömma.

Hon vet vad motorsåg heter men tydligen inte handvarianten :-). Och inte brukar man väl behöva vattna fruktträd i Sverige. Men annars verkar det vettigt, hon låter inte bara munnen gå, utan hon säger saker utan svammel. Hon pratar litet snabbt om man inte är så slängd i engelska:
https://www.youtube.com/watch?v=dVj8xvOmGKc

_________________
/Zombie -->(x)q(/)


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vem kan man lita på? Länkar, info mm.
InläggPostat: fre 18 nov 2016, 12:01 
Offline
My mommy always said there were no monsters - no real ones - but there are.
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 05 okt 2016, 15:22
Inlägg: 622
Ort: Urban sprawl
Tack till Zombie För input och länk.

Amerikanska videos känns ju väldigt osvenska och man man ju undra varifrån Penny University hämtat sina avskräckande exempel men har man varit i USA ett par gånger så lyfter man inte på ögonbrynen. Under åren i Hv-Friv såg jag förresten själv en del exempel iklädda M90. Original av olika sorter och storlekar finns väl överallt.

Tyckte att Penny University hade en del bra saker som jag själv borde tänka på. Jag är 60+ och borde inte sitta hela dagarna framför min dator. Har typ suttit där sedan 1974. Cykling, som Prepper tog upp, vore något att lära sig. Nej, jag skojar inte. Det finns människor som aldrig lärt sig cykla. Jag är en av dem. Borde ta tag i det. Bra motion, bra transportmedel.

Färdigheter (skills) är en annan grej. Ni här på forument verkar väldigt duktiga på att mecka, snickra och allt möjligt. Enkla saker som hyllor och lådor att förvara frukt och rotsaker i borde vara bra att börja med. Färdigheter är också handelsvaror för när det ekonomiska samhället kollapsar kommer vi att återgå till byteshandel för både varor och tjänster. Skall kolla vad Prepper har att säga om ”Jobs after the collapse”.

Sysselsättning och underhållning är väl viktigt om man buggar in i en bunker men den som har hus och trädgårdsland att sköta och försöka överleva på kommer inte att ha mycket tid över. Backa några generationer och tänk på hur gammelmormor och –farfar levde. De hade inte mycket tid över till lustigheter. De ljusa timmarna gick åt till arbete.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vem kan man lita på? Länkar, info mm.
InläggPostat: fre 18 nov 2016, 13:16 
Offline
Kreditkortsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 30 mar 2015, 22:18
Inlägg: 135
Omnivore skrev:
Tittade på en video om vad man INTE bör göra när man preppar för bug-in. Någon som håller med om vad han rekommenderar och/eller vill komplettera?


På det hela taget en förnuftets röst. Bra det här med att inte köpa på sig för mycket. För en del tycks prepping ibland bli en ursäkt för spending sprees. Man rationaliserar sin pryltokighet med att "det KAN ju faktiskt rädda livet givet X". Också bra med träning. Anledningar till att den del har hund är säkert att de är ensamma män. Att vara prepper och paranoid är inte särskilt lyckat i relationssammanhang. Tror många preppers är ensamma (och därmed tjocka) så en hund kan nog vara ett substitut för mänsklig kontakt. Att ha en liten hund kan dessutom vara ett sätt att träffa kvinnor samtidigt som man visar upp en "mjuk sida" mitt bland all militarian.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vem kan man lita på? Länkar, info mm.
InläggPostat: lör 19 nov 2016, 00:03 
Offline
Tränar vakthöns

Blev medlem: lör 18 jun 2016, 23:28
Inlägg: 2006
Do you make these 10 Prepper mistakes?

City Prepping
https://www.youtube.com/watch?v=03NXUkHa6Dc

Tycker han verkar vettig. Och det bra strukturerat och därmed lättfattligt.

_________________
/Zombie -->(x)q(/)


Senast redigerad av Zombie lör 19 nov 2016, 17:15, redigerad totalt 1 gång.

Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vem kan man lita på? Länkar, info mm.
InläggPostat: lör 19 nov 2016, 06:50 
Offline
My mommy always said there were no monsters - no real ones - but there are.
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 05 okt 2016, 15:22
Inlägg: 622
Ort: Urban sprawl
City Preppers länk var bra. Insåg att det som toppade hans lista är något jag haft i bakhuvudet men inte tänkt över så mycket som jag borde. Vilket scenario är mest troligt just där jag bor? Knappast tornados eller jordbävningar inom överskådlig framtid. Det osäkra militära läget med hybridkrigföring, cyberangrepp och tillhörande konsekvenser för samhället känns närmare. Tänker främst på följande:

- Längre strömavbrott påverkar värme, kyl/frys, tvätt, belysning, IT och kommunikation med omvärlden.
- Fjärrvärmen pajar pga sabotage eller whatever.
- Otjänligt eller inget vatten i kranen.
- Avloppet slutar funka.
- Cyberattack mot logistik och livsmedelsförsörjning.
- Godstransporter på järnväg brakar ihop pga eftersatt underhåll, sabotage etc.
- Inkommande gods till viktiga hamnar (Göteborg) blockeras av "olycka".

En del av ovanstående sker väl i mindre utsträckning redan nu. Grodan kokas långsamt och märker ingenting.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vem kan man lita på? Länkar, info mm.
InläggPostat: lör 19 nov 2016, 12:38 
Offline
Tränar vakthöns

Blev medlem: lör 18 jun 2016, 23:28
Inlägg: 2006
Ja. Ström, värme, vatten och avlopp kan drabbas av många orsaker och täcker grundläggande behov så det bör prioriteras. (Glöm inte sophämtningen heller.) Livsmedel är självklart också viktigt, men det har en annan karaktär. Man är inte ansluten till något livsmedelsnät via ett rör så att det bara kommer till hemmet "av sig självt". (Iofs kanske de här matkassarna via nätet kan komma nära den funktionen. De här idéerna om smarta kylskåp som vet när man behöver mer mjölk och beställer det själv försöker förstås få det dithän.) Livsmedel är enheter som man kan bära och stapla, eller odla själv om man har de förutsättningarna.

Fast så länge samhället fungerar bra så fixas separata problem med el, värme, vatten och avlopp ganska snabbt. Man får det litet obekvämt och gnäller över det ett tag och sedan fungerar det. 72-timmarsprincipen räcker nog ganska långt ändå. Men om det är för stort eller samhället har drabbats av lunginflammation och knappt har styrfart, då är det bra att vara redo.

Omnivore skrev:
City Preppers länk var bra. Insåg att det som toppade hans lista är något jag haft i bakhuvudet men inte tänkt över så mycket som jag borde. Vilket scenario är mest troligt just där jag bor? Knappast tornados eller jordbävningar inom överskådlig framtid. Det osäkra militära läget med hybridkrigföring, cyberangrepp och tillhörande konsekvenser för samhället känns närmare. Tänker främst på följande:

- Längre strömavbrott påverkar värme, kyl/frys, tvätt, belysning, IT och kommunikation med omvärlden.
- Fjärrvärmen pajar pga sabotage eller whatever.
- Otjänligt eller inget vatten i kranen.
- Avloppet slutar funka.
- Cyberattack mot logistik och livsmedelsförsörjning.
- Godstransporter på järnväg brakar ihop pga eftersatt underhåll, sabotage etc.
- Inkommande gods till viktiga hamnar (Göteborg) blockeras av "olycka".

En del av ovanstående sker väl i mindre utsträckning redan nu. Grodan kokas långsamt och märker ingenting.

_________________
/Zombie -->(x)q(/)


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vem kan man lita på? Länkar, info mm.
InläggPostat: lör 19 nov 2016, 16:58 
Offline
Undrar vilken som är bäst som arbetsgivare, Umbrella Corporation eller Skynet?

Blev medlem: fre 29 jul 2016, 10:48
Inlägg: 263
Omnivore skrev:

Cykling, som Prepper tog upp, vore något att lära sig. Nej, jag skojar inte. Det finns människor som aldrig lärt sig cykla. Jag är en av dem. Borde ta tag i det. Bra motion, bra transportmedel.




Det tycker jag är en mycket bra målsättning. Om du tycker det blit för vingligt så finns det trehjuliga cyklar, de kostar mer en de flesta standardcyklar men en del har riktigt stor lastkapacitet.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vem kan man lita på? Länkar, info mm.
InläggPostat: sön 20 nov 2016, 02:34 
Offline
Tränar vakthöns

Blev medlem: lör 18 jun 2016, 23:28
Inlägg: 2006
Jobs After The Collapse
Prepper, prepperprincess
https://www.youtube.com/watch?v=11MaVqME76k

Verkar vettigt men jag tycker det var konstigt att hon trodde så mycket på skönhetsmedel, och att rika vill ha gräsmattan klippt. Skönhetsmedel kan nog vara en statussymbol, men välklippta gräsmattor byts nog ut mot välskötta potatisland, fruktträd eller dylikt.

Förresten har jag lagt märke till att kvinnor på gamla bilder ofta ser mycket bra ut. Tom i min egen släkt. Visserligen var de äldre när jag lärde känna dem, men i alla fall. Åtminstone två är riktigt vackra. Fast jag tror att professinella fotografer förr i tiden var mer konstnärliga och tog i rätt vinkel och så.

För övrigt kan jag berätta en sann historia. Någon gång på första halvan av 1900-talet (eller om det kanske var 1800-talet) var det några pojkar som var och hälsade på flickor på deras kammare. Det stod en dosa smör där, helt omotiverat. Flickorna gick ut. En av pojkarna stack ned ett knivblad i smöret och fann att det var en stor sten där med bara litet smör som täckte. De som bodde där ville visa att de hade gott om det, men å andra sidan ville de inte slösa med gåvorna. Så statussymbolerna varierar med förhållandena.

_________________
/Zombie -->(x)q(/)


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vem kan man lita på? Länkar, info mm.
InläggPostat: sön 20 nov 2016, 13:00 
Offline
My mommy always said there were no monsters - no real ones - but there are.
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 05 okt 2016, 15:22
Inlägg: 622
Ort: Urban sprawl
Zombie skrev:
Jobs After The Collapse
Prepper, prepperprincess
https://www.youtube.com/watch?v=11MaVqME76k

Verkar vettigt men jag tycker det var konstigt att hon trodde så mycket på skönhetsmedel, och att rika vill ha gräsmattan klippt. Skönhetsmedel kan nog vara en statussymbol, men välklippta gräsmattor byts nog ut mot välskötta potatisland, fruktträd eller dylikt.
.


Jag reagerade också på det där med rikemansfolket men antar att det är en kulturskillnad Sverige-USA.
Kosmetika översätter jag helt enkelt till hygienprodukter; att hålla sig ren.

Såg också hennes video When death is the only option. Att ha en livskamrat som man vet kommer att dö på ett genomvidrigt sätt inom en månad efter medicinen tagit slut måste vara fruktansvärt. Jag vet inte hur jag skulle hantera en sådan situation.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vem kan man lita på? Länkar, info mm.
InläggPostat: sön 20 nov 2016, 14:50 
Offline
Undrar vilken som är bäst som arbetsgivare, Umbrella Corporation eller Skynet?

Blev medlem: fre 29 jul 2016, 10:48
Inlägg: 263
Zombie skrev:
Jobs After The Collapse
Prepper, prepperprincess
https://www.youtube.com/watch?v=11MaVqME76k



Strykjärnet skall ställas på en järnspis annars blir det sotigt. Det finns även modeller med en liten utdragbar låda där man kan lägga glödande kol.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vem kan man lita på? Länkar, info mm.
InläggPostat: sön 20 nov 2016, 16:01 
Offline
Tränar vakthöns

Blev medlem: lör 18 jun 2016, 23:28
Inlägg: 2006
Är man ordentligt rik behöver man inte skryta med det. Pengar finns alltid men man investerar hellre än slösar. Har man det knapert är det viktigare att visa att man minsann inte är SÅ fattig. JAG köper minsann inte secondhand/äter margarin/tar med mig matlåda/sparar snören och plastpåsar eller vad det kan vara. Fast visst kan det vara en kulturskillnad, i Sverige är det fult att skryta.

Omnivore skrev:
klipp
Jag reagerade också på det där med rikemansfolket men antar att det är en kulturskillnad Sverige-USA.

_________________
/Zombie -->(x)q(/)


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vem kan man lita på? Länkar, info mm.
InläggPostat: lör 26 nov 2016, 02:46 
Offline
Tränar vakthöns

Blev medlem: lör 18 jun 2016, 23:28
Inlägg: 2006
En rundvandring, där man ser vad som har försvunnit. Rätt intressant. Kan nog ge någon aha-upplevelse...

48 hours Wal mart Status pre hurricane
Grunge Luggage Tours

https://www.youtube.com/watch?v=D_XwQMzR-uo

Publicerades den 27 aug. 2012

"Isaac is a long way from land fall when I took this video. I get home and upload around 06:30. This is the shelves in the supermarket and the masses have yet to hear the news that the storm track has been predicted to make land fall where the eye center shall pass directly over this store. This is what the shelves look like LONG before the storm Long before the news was a certainty that we are getting hit. This area is not desolate there are other walmarts in the area IDK how many in a 20 mile radius but I could savely say over 10 super centers and 3 sams clubs this is a urban area. So next time you say preppers are nuts you now have seen it for yourself. I intend to show how the interstate will load up with people. Some mandatory evacuations have been ordered areas like St,Charles Parish, Down by Venice La low lying areas are told to leave now. Again this happens toward the end of the month when many lower income people just have no money or preps for this event. I in no way wish to condone or reward them for their irresponsibility or their inability to maintain a fiscal house. It is a fact that many will not evacuate they just don't have the money to leave. This is a time when cigarettes or alcohol can kill you faster because you spent all your money on vices rather than making sure you had the funds to evacuate and save your life and your family. The charchoal I was speaking about is found in the pets section it is used to remove impurities in fish water that also removes impurities from drinking water somekind of activated charchoal. The bleach you add to your water is UNSCENTED 5 drops to a gallon shake let sit 30 min the bleach will evaporate out the water. The bleach will crack the shells on the bad critters that will try to kick your ass. Then there is the trusty boil the water trick heck do all three if you want totally up to you odds are water from the sky is safe but when it comes to water you can never be too safe use what is at your disposal. You get sick it is your ass."

_________________
/Zombie -->(x)q(/)


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vem kan man lita på? Länkar, info mm.
InläggPostat: lör 26 nov 2016, 20:31 
Offline
Undrar vilken som är bäst som arbetsgivare, Umbrella Corporation eller Skynet?

Blev medlem: fre 29 jul 2016, 10:48
Inlägg: 263
Zombie skrev:
En rundvandring, där man ser vad som har försvunnit. Rätt intressant. Kan nog ge någon aha-upplevelse...

48 hours Wal mart Status pre hurricane
Grunge Luggage Tours

https://www.youtube.com/watch?v=D_XwQMzR-uo






Jag håller med om hans reflektion om äggen. Det borde dessutom inte vara svårt att koka en större mängd i förväg.


Top
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 41 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3  Nästa


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet