Swedish Survivalist

Forum för svenskar med survivalistintresse

Ny tråd Svara på tråd  [ 29 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Verktyg märke och modell
InläggPostat: lör 20 okt 2012, 00:04 
Finns staden kvar?

Har varit och sneglat inför jul på julklapp. Tomten kanske kommer om man varit snäll. Hade tänkt mig en fin hylsnyckel sats med extra fasta nycklar delux med extra allt mm.

Vad har Ni för erfarenheter kring Bahco, hard head, Stanley, B&D mfl?

Man vill ju ha grejer som inte går sönder om man bara har en av varje och man kanske inte kan åka och reklamera den och få ett tillgodokvitto.

Inläggsrubrik: Re: Verktyg märke och modell
InläggPostat: lör 20 okt 2012, 02:33 
Omega man
Användarvisningsbild

Bahco är toppen!

Det är "Fiskars" som är det märket. De sålde av sitt verktygsmärke och koncentrerar sig nu bara på att tillverka industriverktyg som slipar och sånt.

Så om man gillar gamla "Fiskars" så är detta verktygen för dig :)

无法无天 Tankar om samhällets misslyckande har alltid funnits.

InläggPostat: lör 20 okt 2012, 08:00 
Omega man
Användarvisningsbild

Fiskars och bacho , har de haft med varandra att göra någonsin ? Bahco var ju sandvik ett tag men idag så tillverkas bahco ute i europa av SNA-group europe

Bahco har haft ett sämre rykte under ett antal år , men vet inte riktigt nu när de sålt ut om de blivit bättre eller .

Kamasa var också ett bra märke tidigare , men inte lika bra nu

InläggPostat: lör 20 okt 2012, 08:24 
Finns staden kvar?
Användarvisningsbild

Jag tycker att dom där plastväskorna so Bacho säljer är helt ok även om jag tycker att det är besvärligt att få loss vissa verktyg. Vi köpte en i somras och fördelen är att det är ordning och reda och lätt att fortsätta att hålla ordning. Till och med mekarna på jobbet köpte en sån och då är dom helt ok.

Annars får du satsa på Geodore. Jag har två 8). Den ena är en sån med hylsor från 4 mm till 13 mm. Den är snart 30 år, inte billig men bra. Den köpte jag när jag ledsnat på nåt billigt skräp som gick sönder och passade dåligt.

InläggPostat: lör 20 okt 2012, 08:36 
mattermosgourmet
Användarvisningsbild

Jag kör med Kamasa så långt det går, aldrig haft något problem med dessa verktyg förutom en hylsa som sprack när jag skulle lossa ett bromsok med 1 meters förlängare så det var ju mitt fel...
men det var bara att lämna in på den lokala järnaffärn och ett par veckor senare kom det en ny hylsa utan diskussion eller kostnad! (livstids garanti)
Rekommenderas starkt!

Fiskars köpte upp Gerber för ett tag sen så det är i mångt och mycket samma saker men allt är inte bra dom tillverkar tyvärr.

InläggPostat: lör 20 okt 2012, 09:35 
Redneck survivalist

kamasa all the way

InläggPostat: lör 20 okt 2012, 10:04 
Finns staden kvar?

Hade tänkt en liten fin väska i fin färg. Som sagt ovan man lägger förhoppningsvis tillbaka det man just använt där det hör hemma istället för att det ligger eller i mitt fall låg i en klassisk verktygsväska.

Gillar konceptet med att det ligger i en box. behöver man ta med sig någonting tar man med sig hela boxen, man vet att boxen är komplett och man kontrollerar att boxen är komplett när man är klar. Inget som läggs på någon arbetsbänk som ska sättas tillbaka på tavlan senare eller läggas i rätt låda ... senare...

Har man med sig några lösa delar så kan man väl nästan alltid utgå ifrån att man glömt något, antingen här eller där.

InläggPostat: lör 20 okt 2012, 10:05 
Finns staden kvar?

Rakkuraj skrev:
Jag tycker att dom där plastväskorna so Bacho säljer är helt ok även om jag tycker att det är besvärligt att få loss vissa verktyg. Vi köpte en i somras och fördelen är att det är ordning och reda och lätt att fortsätta att hålla ordning. Till och med mekarna på jobbet köpte en sån och då är dom helt ok.

Annars får du satsa på Geodore. Jag har två 8). Den ena är en sån med hylsor från 4 mm till 13 mm. Den är snart 30 år, inte billig men bra. Den köpte jag när jag ledsnat på nåt billigt skräp som gick sönder och passade dåligt.

Man kan inte ha billigt skräp. har man bara en med sig och den går sönder kan det bli jobbigt.

InläggPostat: lör 20 okt 2012, 10:59 
Omega man
Användarvisningsbild

Dweomer skrev:
Fiskars och bacho , har de haft med varandra att göra någonsin ? Bahco var ju sandvik ett tag men idag så tillverkas bahco ute i europa av SNA-group europe

Bahco har haft ett sämre rykte under ett antal år , men vet inte riktigt nu när de sålt ut om de blivit bättre eller .

Kamasa var också ett bra märke tidigare , men inte lika bra nu

Helt rätt, jag tänkte med rumpan där.

Bahco köpte Sandvik handverktyg när de bestämde sig för att sikta på enbart industri... dumma förvirrade mig

无法无天 Tankar om samhällets misslyckande har alltid funnits.

InläggPostat: lör 20 okt 2012, 14:46 
Armchair survivalist

Har en Kamasa-sats, inköpt för ca 15 år sedan. Har använts mycket flitigt sedan dess, aldrig några problem trots att verktygen misshandlats genom att använda spärrskaft som hammare och annat skamligt...

Det enda minuset är att hylsorna ligger lite för löst i lådan, ibland kan det vara rörigt när man man öppnar trots att man vänt rätt sida upp.

Har också hört att Kamasa tyvärr inte håller samma kvalité längre, men detta är bara som jag "hört", har inga konkreta belägg för det, så tillsvidare rekommenderar jag dem utan tvekan.

InläggPostat: lör 20 okt 2012, 20:12 
Börjar få trångt i skafferiet
Användarvisningsbild

Har EN uppsättning både mm och tum av gamla Bahco och lite Bahco-Belzer. Har TRE uppsättningar BILTEMA!!! Både hylsor och fasta-, led-nycklar. Kör lite med kvantitet istället för kvalitet.. I SHTF gäller inga garantier... dessutom gillar jag Biltemas Rainbow, fastän jag är lite färgblind :oops: .
Köper lite då och då, men jag har märkt att de olika märken jag testat, Kamasa, Snap-On, Biltema, Bahco mm har fått en jämnare och SÄMRE kvalitet... har kanske bara haft otur, men när man förstör en 1" Bahco-Belzer hylsa utan förlängare, så vet i fan.. :)

"I en värld full av hat måste vi ändå våga hoppas. I en värld full av ilska måste vi ändå våga trösta. I en värld full av förtvivlan måste vi ändå våga drömma. I en värld full av misstro måste vi ändå våga tro."

InläggPostat: lör 20 okt 2012, 21:12 
Finns staden kvar?

Håller med dig att en är ingen och två är fler än en mm men om vi vänder på steken och säger är det något märke eller verktyg som ni INTE rekommenderar och då är det inte bar hörsägen eftersom "jag har hört", jag har också hört en hel del genom åren och om man inte har de 7 s:en så kanske informationen eller meddelandet inte stämmer till 100%.

Så vilket verktyg har gått sönder eller blivit sämre, rostat mm?

InläggPostat: lör 20 okt 2012, 21:20 
Omega man
Användarvisningsbild

Momentnycklar är jag lite kinkig på . Det är lätt att glömma att släppa fjädern på de man ska ställa in före användning och ju fler gånger man glömmer ju större risk att den kommer att ändra sig med tiden .
Så där väljer jag någon som inte ställs in på det viset utan där den spänns när verktyget används enbart .

InläggPostat: lör 20 okt 2012, 21:25 
Robinson Crusoe
Användarvisningsbild

Jag har blandat av nya och gamla Bahco, jag gillar dom och man kan hitta billiga gamla Bahco verktygssatser på överskottslager.
Ser jag lite djupare i verktygslådan så ligger där Teng-Tools och Snap On som också är bra grejor.

http://smuggas.survivalist.se/

InläggPostat: lör 20 okt 2012, 21:42 
Finns staden kvar?

vad har ni gjort för att era verktyg ska gå sönder (stresstest)?

mitt problem brukar vara åt et andra hållet att det man håller på med går sönder men det kanske är bara jag?

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 29 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa