MulenDag skrev:
Einh skrev:
Tvångsgifter ni bort henne, mot hennes egen vilja? Det finns ju förvisso risk att hon blir ovän med er och att äktenskapet kommer att sluta i tårar men å andra sidan så är hennes, och era kommande barnbarns framtid tryggad.
Eh...? Tvångsgifta? Que? Barnen gör väl som de vill... Tvång leder bara till olycka.
Vad vill jag som förälder - mina barns bästa. Vad blir bäst i längden, att de får frihet och trygghet. Både son och dotter får väl gifta sig som de vill om de vill. De får väl dela på gården eller göra upp på något annat sätt. Vi föräldrar kan väl bara ge barnen de bästa förutsättningar vi kan. Att "köra över" dem och visa respektlöshet är väl en rätt dålig lösning. Däremot skulle jag nog propsa på äktenskapsförord, oavsett vem de gifte sig med.
Vad hände med sonen förresten? Hur gifte han sig? Hur beslutades det?
/MD
Är det TEOTWAWKI så spelar nog "äktenskapsförord" föga roll tyvärr, den starkaste rätt är den som kommer att gälla.
Att gifta bort din dotter med någon som är stark nog att kunna skydda henne är kanske din önskan då för att allt beror på hur omvärldssituationen är. Sedan så är det ju en större fördel för dig, din fru om det blir ett gifte som klarar av att hålla er vid liv. Det är lite som en pensionsförsäkring.
Sen att "Tvång leder bara till olycka" är nog inte direkt statistiskt säkerställt, de flesta äktenskapen i världen är nog iscensatta utan att de två huvudpersonerna har något att säga till om tyvärr.
Visst vore det bra om det var så som du säger, men för de flesta så är giftermål en ekonomisk transaktion och de enda som har råd att gifta sig för kärlek är de som är rika... tyvärr.
Jag kan inte säga vad jag själv hade gjort i den situationen, men jag hoppas att det är något i stil med att hitta en lösning som är fungerande. Kanske kan gifta bort grabbens morsa med grannsonen istället?
Jäkligt intressant fråga faktiskt! Kan moderna värderingar ha en plats när världen brinner runt en?