Swedish Survivalist

Är du förberedd?




Ny tråd Svara på tråd  [ 20 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Reportage om krisberedskap/prepping på Aktuellt ikväll
InläggPostat: mån 11 apr 2016, 21:43 
Offline
Jag behöver inte springa fortare än lejonet som jagar oss, bara fortare än dig.
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 25 jan 2015, 23:44
Inlägg: 405
Ur Vaken, Patrik Oksanen och Civilförsvarsförbundet var med. :)

http://www.svtplay.se/video/7550858/aktuellt/aktuellt-11-apr-21-00


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Reportage om krisberedskap/prepping på Aktuellt ikväll
InläggPostat: mån 11 apr 2016, 22:08 
Offline
Var i hela friden är stormköket?

Blev medlem: tis 29 mar 2016, 18:59
Inlägg: 48
och svenskprepper.se gick ner efter programmet...


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Reportage om krisberedskap/prepping på Aktuellt ikväll
InläggPostat: tis 12 apr 2016, 07:06 
Offline
Har lärt mig äta med spork!

Blev medlem: lör 30 jan 2016, 11:57
Inlägg: 198
Ort: Sundsvall
Kan ju nämna att prepper-inslaget börjar 16 minuter in, för de som inte vill lida igenom en kvarts babbel om hur malmö hanterar rekrytering till terroristorganisationer.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Reportage om krisberedskap/prepping på Aktuellt ikväll
InläggPostat: tis 12 apr 2016, 11:02 
Offline
Har lärt mig äta med spork!

Blev medlem: lör 30 jan 2016, 11:57
Inlägg: 198
Ort: Sundsvall
Länk till enbart prepper-klippet: http://www.svtplay.se/klipp/7744694/pre ... re-manader


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Reportage om krisberedskap/prepping på Aktuellt ikväll
InläggPostat: tis 12 apr 2016, 20:30 
Offline
Var i hela friden är stormköket?

Blev medlem: sön 17 aug 2014, 15:52
Inlägg: 46
Haha, satt med en kollega på lunchen och pratade grönsaksodlingar och om att äta sina egna grönsaker och lite annat smått och gott, och plötsligt säger han: hörde att dom visat nåt inslag på TV om såna som kallar sig 'preppers'. :notme: Jag var så grå att jag nästan försvann och pejlade mest vad han tyckte. Verkade inte vara emot det, men det verkade inte som om han var intresserad av att börja förbereda mer på allvar. Jag förde vatten på tal och försökte få honom att iaf börja tänka på att ha ett vattenförråd hemma för barnens skull om inget annat. Kul samtal var det iaf när vi kom in på zombi-apokalypsen :lol:


Senast redigerad av Mickis tis 12 apr 2016, 20:41, redigerad totalt 1 gång.

Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Reportage om krisberedskap/prepping på Aktuellt ikväll
InläggPostat: tis 12 apr 2016, 20:41 
Offline
Praeparatio est superesse
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 26 dec 2014, 01:19
Inlägg: 720
va ju faktiskt inte så dåligt för att vara media.. :hm:

_________________
Semper in primis


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Reportage om krisberedskap/prepping på Aktuellt ikväll
InläggPostat: tis 12 apr 2016, 22:46 
Aktuelltinslaget kom upp bland kollegorna på lunchen idag, inte initierat av mig. Jag gav nån kommentar om våra beredskapslager och släppte det för att se vart det tog vägen. Dog som ett flygfä mot bilens extraljus. :hm:

/MD


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Reportage om krisberedskap/prepping på Aktuellt ikväll
InläggPostat: ons 13 apr 2016, 05:44 
Bokmalen skrev:


Tjaa, han har stake i sig som vågar gå ut med namn och bild, den där Andreas Karlsson.

Jag kommer dock aldrig att förstå varför. Alla som känner killen kommer att banka på hans dörr när det väl händer.


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Reportage om krisberedskap/prepping på Aktuellt ikväll
InläggPostat: ons 13 apr 2016, 11:57 
Offline
Greyman

Blev medlem: ons 03 sep 2014, 11:06
Inlägg: 362
Ort: Svedala
MulenDag skrev:
Aktuelltinslaget kom upp bland kollegorna på lunchen idag, inte initierat av mig. Jag gav nån kommentar om våra beredskapslager och släppte det för att se vart det tog vägen. Dog som ett flygfä mot bilens extraljus. :hm:

/MD


Ha ha ha! Älskar verkligen sånadär roliga kommentarer :D :D

Björngrillarn skrev:
Bokmalen skrev:


Tjaa, han har stake i sig som vågar gå ut med namn och bild, den där Andreas Karlsson.

Jag kommer dock aldrig att förstå varför. Alla som känner killen kommer att banka på hans dörr när det väl händer.


Exakt så tänker jag oxå! Ja menar han hjälper ju till genom att göra fler medvetna och föra upp det på agendan, samtidigt gör han sig själv mer sårbar och kanske även andra preppers oxå :hm: är lite kluven till all uppmärksamhet kring prepping (:)


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Reportage om krisberedskap/prepping på Aktuellt ikväll
InläggPostat: ons 13 apr 2016, 12:40 
Offline
Samlar kokböcker från 1800-talet
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 25 feb 2013, 23:45
Inlägg: 716
Ort: Östra kolonierna
Samtal hemma efter att vi sett reportaget. Frun: Men vatten har vi väl inte på lager? Jag: Jo, vi har vatten på lager.

Hursomhelst, efteråt var hon inne i skafferiet och tyckte det behövdes kompletteras. Vi diskuterade också tillgången till dricksvatten och kom fram till att vi skall nog skaffa ett bra filter. Jag är mycket nöjd med reportaget.

Swedala

_________________
“You can't run away forever, but there's nothing wrong with getting a good head start.” - Meat Loaf


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Reportage om krisberedskap/prepping på Aktuellt ikväll
InläggPostat: ons 13 apr 2016, 14:19 
Swedala skrev:
Samtal hemma efter att vi sett reportaget. Frun: Men vatten har vi väl inte på lager? Jag: Jo, vi har vatten på lager.

Hursomhelst, efteråt var hon inne i skafferiet och tyckte det behövdes kompletteras. Vi diskuterade också tillgången till dricksvatten och kom fram till att vi skall nog skaffa ett bra filter. Jag är mycket nöjd med reportaget.

Swedala


Önskar jag oxå hade en sån förstående fru som ser fördelarna. Får kämpa för att övertyga att vi äter inte mer och det kostar inte mer för att vi har ett matförråd, och det är enklare att handla till matförrådet... :roll:


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Reportage om krisberedskap/prepping på Aktuellt ikväll
InläggPostat: ons 13 apr 2016, 15:20 
Swedala skrev:
Samtal hemma efter att vi sett reportaget. Frun: Men vatten har vi väl inte på lager? Jag: Jo, vi har vatten på lager.


:lol: :lol: :up:

Ja, jag tror det var ett bra reportage. Om man brassar på för häftigt blir nog folk förnekande. Att ta det bit för bit är nog bra och jag tror, eller hoppas i alla fall, att en och annan går från 0 till 3 dagar eller kanske en vecka. Om mer än hälften av folket i landet har en veckas förberedelse, eller i alla fall tre dagar, så ligger vi mycket bättre till än om 90% har noll förberedelse. Det intressanta är att om man har tre dagars förberedelse så har man ju en del grejer, ett trangia, lite vatten, några ljus, en ficklampa och kanske en batteriradio och då är man genast i bättre läge att klara en vecka på knäckebrödet och makaronerna som ändå råkar finnas i det opreppade hemmet. Man kan ju t.o.m. koka lite vatten på sitt trangia.

Så jag tror att steget från 0 till 3 dagar är större, åtminstone på ett psykologiskt plan, än steget från 3 dagar till ett par veckor.

/MD


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Reportage om krisberedskap/prepping på Aktuellt ikväll
InläggPostat: ons 13 apr 2016, 17:19 
MulenDag skrev:
Swedala skrev:
Samtal hemma efter att vi sett reportaget. Frun: Men vatten har vi väl inte på lager? Jag: Jo, vi har vatten på lager.


:lol: :lol: :up:

Ja, jag tror det var ett bra reportage. Om man brassar på för häftigt blir nog folk förnekande. Att ta det bit för bit är nog bra och jag tror, eller hoppas i alla fall, att en och annan går från 0 till 3 dagar eller kanske en vecka. Om mer än hälften av folket i landet har en veckas förberedelse, eller i alla fall tre dagar, så ligger vi mycket bättre till än om 90% har noll förberedelse. Det intressanta är att om man har tre dagars förberedelse så har man ju en del grejer, ett trangia, lite vatten, några ljus, en ficklampa och kanske en batteriradio och då är man genast i bättre läge att klara en vecka på knäckebrödet och makaronerna som ändå råkar finnas i det opreppade hemmet. Man kan ju t.o.m. koka lite vatten på sitt trangia.

Så jag tror att steget från 0 till 3 dagar är större, åtminstone på ett psykologiskt plan, än steget från 3 dagar till ett par veckor.

/MD


Håller med, bra resonerat. Hoppas dock att det smygs in fler gånger för tyvärr har jag själv inte hört ett dyft från någon på jobbet. Jag har hintat lite tidigare om olika förberedelser så om nån sett programmet borde nån sagt nåt tycker jag.
Just att väcka frågan, få några att inse det inte är en självklarhet att vi lever som nu om 5 år, eller att även skyddade Sverige kan råka ut för allvarliga saker som ställer samhället på tvären.
De flesta tar allt för givet, definitivt på mitt jobb och flesta i umgänget.
Följer väl iofs Sveriges mönster där 95% lever i en okrossbar bubbla.


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Reportage om krisberedskap/prepping på Aktuellt ikväll
InläggPostat: sön 17 apr 2016, 00:46 
Offline
Jag har en ficklampa. Tror jag ...
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 24 jun 2015, 06:57
Inlägg: 13
Försökte för nån vecka sedan med ett inlägg på Facebook om just att ha tillgång till mat och vatten för ett par dagar med länk till räddningstjänstens sida med lista och så. Med just poängtering på el avbrott som ett exempel av saker som mycket troligt kan ske. Men var endast min bror som gillade inlägget. Resten vet jag inte om de tog till sig av det ens lite.

_________________
Normal is an illusion.
What is normal for a spider is chaos for the fly.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Reportage om krisberedskap/prepping på Aktuellt ikväll
InläggPostat: sön 17 apr 2016, 01:32 
Offline
Skärmskyddsmäklare

Blev medlem: lör 30 maj 2015, 00:46
Inlägg: 306
Tycker det är bra att massan får sig en tankeställare/ tankefrö.
Dock verkade killen vara långt över några 72h...
Han verkade mer inne på WW3 till något bibliskt... :sneaky:
Kanske hade han en enorm familj...

Hittade ingen tråd heller på forumet om för hur länge folk preppar för här?
:hm:

_________________
Hellre med en prepper i skogen, än hundra advokater i storstan vid en systemhärdsmälta.


Top
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 20 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet